پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۷۴۵ یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ - ۹:۳۸ تعداد بازدید: ۳۸۶۸ Print View

گپ و گفتی با حسین قدسی، راننده سابق تیم اتومبیل‌رانی ایران‌خودرو

مکمل زندگی خوب

مکمل زندگی خوب

مرتضی زبردست

 

شرکت در یکی از مسابقه های اتومبیل‌رانی او را مجذوب این رشته کرد. ورزش را مکمل زندگی خوب و سالم می داند ولی از تحصیل علم و دانش تحت هیچ شرایطی غافل نبوده و نیست. جایگاه اتومبیل‌رانی بانوان در ورزش کشورمان را زیر صفر توصیف کرده و می گوید: وقتی آقایان اتومبیل‌ران طی شش ماهه اول سال، تنها در یک رالی شرکت کردند توقع دارید وضعیت اتومبیل‌رانی بانوان از آن چه که هست بهتر باشد؟ متاسفانه بعد از 35 سال که از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی گذشته هنوز حتی یک ورزشگاه استاندارد و یک پیست مجهز اتومبیل‌رانی به تهران بزرگ اضافه نشده. تاسیس مدارس اتومبیل‌رانی در مجموعه های ورزشی تحت پوشش خودروسازها و باشگاه‌های پرطرفدار همچنین پخش تلویزیونی مسابقه های مختلف این رشته در جذب اسپانسر و پیشرفت اتومبیل‌رانی قطعا موثر خواهد بود ولی ظاهرا راه‌کاری برای خروج از شرایط کنونی وجود ندارد. مسابقه های متعدد اتومبیل‌رانی اگر با حداکثر ظرفیت برگزار و اخبار آن نیز پوشش گسترده خبری داشته باشد قطعا چرخ های زنگ‌زده این رشته هم به حرکت در خواهد آمد. با هم دیگر مطالب مطرح شده از سوی حسین قدسی، راننده موفق تیم های اتومبیل‌رانی را مرور می کنیم.

 ورزش را چگونه و از چند سالگی شروع کردید؟

از چهار سالگی با رشته ژیمناستیک شروع کردم. بعد به طرف رشته های شنا، اسکی و فوتبال متمایل شدم.

چه شد که سر از اتومبیل‌رانی درآوردید؟

در یکی از مسابقه های آماتوری اتومبیل‌رانی شرکت کردم و به شدت شیفته این رشته شدم.

خانواده با ورزش کردن شما موافق بودند؟

نه تنها موافق بودند بلکه تشویقم هم می کردند که به صورت جدی به ورزش بپردازم.

ورزش به تحصیل شما لطمه ای نزد؟

خیر. خیلی هم به بهبود آن کمکم کرد.

اهل مطالعه هم هستید؟

بله. در حال حاضر نیز به صورت الکترونیکی با تازه های دنیا آشنا می شوم.

چه موزیکی گوش می کنید؟

راک

اوقات فراغت را چگونه می گذرانید؟

در منزل فیلم نگاه می کنم، گاهی اوقات هم به سینما می روم.

شرکت در مسابقه های اتومبیل‌رانی را تا چه زمان ادامه خواهید داد؟

تا زمانی که رقیب جدی مقابل خودم ببینم.

در رقابت های برون‌مرزی هم شرکت کرده‌اید؟

خیر. ولی دوره بین‌المللی اتومبیل‌رانی را دیده ام.

نظرتان راجع به پیست های اتومبیل‌رانی کشورمان؟

ما فقط یک پیست از رده‌خارج در ورزشگاه بزرگ آزادی داریم که آن هم در حال نابودی است. متاسفانه در ورزش ما بعد از 35 سال که از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی گذشته هنوز حتی یک ورزشگاه استاندارد و یک پیست مجهز اتومبیل‌رانی در تهران اضافه نشده است.

وضعیت رالی در اتومبیل‌رانی؟

بسیار آشفته، به گونه ای که تا امروز پس از شش ماه که سال گذشته تنها در یک رالی شرکت کردیم.

شرایط تیم های شرکت‌کننده؟

رو به کاهش، ما سال 1387 حدود 20 تیم در رالی ها داشتیم که 12 تیم آن حرفه ای بود ولی امروز دو تیم سایپا و ایران‌خودرو تیم های نه‌چندان حرفه ای این مسابقه ها هستند.

چرا اسپانسرها در اتومبیل‌رانی سرمایه‌گذاری نمی کنند؟

چون مسابقه های منظمی نداریم و مسوولان فدراسیون برای تعامل با آن ها و همچنین اصحاب رسانه  اقدامی نمی‌کنند.

چه راه‌کاری برای پیشرفت این رشته و نسل جوان اتومبیل‌رانی دارید؟

تاسیس مدارس اتومبیل‌رانی در مجموعه های ورزشی تحت پوشش خودروسازها و مشخصا باشگاههای پرطرفدار یکی از راه‌کارهای مناسب است.

چگونه می توان به رقابت های بین‌المللی اتومبیل‌رانی رسید؟

اول باید با کشورهای حوزه خلیج فارس که در این رشته پیشرفت های چشم‌گیری داشتند ارتباط برقرار کرد و بعد دامنه آن را گسترش داد تا در جمع بزرگان اتومبیل‌رانی پذیرفته شد.

اثرات تحریم ها در اتومبیل‌رانی؟

بالا رفتن باورنکردنی قطعات وارداتی

سه اتومبیل‌ران برتر؟

محمدعلی مرندیان، حسین کازرانی و مرحوم سعید اعرابیان

سه نقشه‌خوان برتر؟

آرش رامین یکتا، سینا سعیدی و علی عرب

در کارهای منزل به همسرتان کمک می کنید؟

ای آقا، چو دانی و پرسی سوالت خطاست، مردانی هم که وانمود می کنند در خانه دست به سیاه و سفید نمی زنند یا از نوع قدیمی نایاب آن هستند یا چاخان می کنند!

جایگاه اتومبیل‌رانی بانوان کشورمان؟

زیر صفر

گرانی ها چگونه مهار می‌شود؟

احتمالا با دعای خیر مردم

بهترین خاطره؟

قهرمانی در رالی فارس تا خلیج همیشگی پارس

بدترین حادثه؟

از دست دادن دوست نقشه‌خوانم شادروان داوود عزیزی در مسابقه های مازندران

موفق ترین رییس فدراسیون اتومبیل‌رانی در دهه اخیر؟

احمد قلعه‌بانی

کامل ترین اتومبیل‌ران کشورمان؟

 محمد علی مرندیان

از ایران‌خودرو چه می دانید؟

خاطرات خوبی از حضور در تیم اتومبیل‌رانی این شرکت بزرگ صنعتی دارم.

نظرتان راجع به نشریه ایران‌خودرو؟

خوب و مستعد برای بهتر شدن

نقش مطبوعات و رسانه های گروهی در ورزش؟

خیلی موثر است، البته گاهی اوقات هم تیغ دو‌لبه می شوندو

و حرفی اگر باقی مانده؟

تشکر از فرصتی که در اختیار بنده قرار دادید و بهایی که به اتومبیل‌رانی می دهید.