ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۲۱۵ سه‌شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۸ تعداد بازدید: ۱۸۱۸ Print View

ایجاد حداکثر ارزش، با حداقل هزینه

شرکت ساپکو یکی از شرکت های اقماری اصلی ایران خودرو است. این شرکت در آذرماه سال 72 تاسیس شد و فعالیت رسمی خود را در ابتدای سال 73 آغاز کرد. ساپکو با سرمایه ای که آخرین آن 1500 میلیارد ریال به ثبت رسیده در زمینی به مساحت 161 هزار متر مربع در 44 هزار متر مربع بنا شده است.

ایجاد حداکثر ارزش، با حداقل هزینه

شرکت ساپکو با اشتغال زایی 150 هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم سهم بسزایی در اشتغال جامعه داشته و سطح تحصیلات دانشگاهی مرتبط با شغل و دانش فنی بالا، از برجسته ترین ویژگی های نیروی انسانی در مجموعه ساپکو بوده؛ به طوری که بیش از 80 درصد از نفرات شاغل در این شرکت  دارای تحصیلات آکادمیک هستند.

ساپکو علاوه بر این که مالک بخشی از سهام شرکت های ایتراک، مهرکام پارس، آریا خودرو بدنه و خدمات علمی صنعتی استان تهران است، مالکیت کامل و صد در صدی شرکت های جتکو، ساپکو قشم و همچنینACTGENERAL TR را در اختیار دارد.

ماموریت، اهداف و ارزش های سازمانی ساپکو

ساپکو با شعار حداکثرسازی ارزش، همراه با حداقل هزینه،‌ جایگاه و نقش مهمی در زنجیره ارزش شرکت ایران خودرو دارد. تامین مواد، قطعات و مجموعه های خودرو برای گروه صنعتی ایران خودرو در بازارهای هدف داخلی و جهانی، ماموریت اصلی این شرکت در اساس نامه مدون آن عنوان شده است. این ماموریت از طریق مدیریت موثر فرآیند تامین از طراحی تا مونتاژ و شناسایی و ارتقای مزیت های رقابتی شبکه تامین تا سطوح جهانی به اجرا در می آید تا اهداف استراتژیک گروه صنعتی ایران خودرو تحقق پیدا کند.

مشتری مداری از مهم ترین ارزش های سازمانی شرکت ساپکو است. مدیریت مشارکتی، یادگیری، خلاقیت و نوآوری، احساس مسوولیت اجتماعی و رعایت قوانین و مقررات دولتی ، از دیگر ارزش های سازمانی ساپکو محسوب می شود. به این موارد، صداقت، تعهد و وفاداری متقابل پرسنل و شرکت، شفافیت در مناسبات کاری، تجاری و مالی با ذی‌نفعان را نیز باید افزود. مدیران ساپکو به برقراری عدالت و عدم تبعیض نیز تعهد داشته و بر شایسته سالاری در رابطه برد-برد با تامین کنندگان و کارکنان اهمیت ویژه ای قایل هستند.

کسب 54 درصد سهم بازار داخلی در سال 93

مدیران ساپکو نقشه راهی را تا سال 1404 تهیه کرده و برنامه های اجرایی متناسبی را برای تحقق اهداف ترسیم شده در نظر گرفته اند. نقشه راه ساپکو نشان می دهد، این شرکت تا سال 1393 به بزرگ ترین تامین کننده قطعات خودرو منطقه، با یک درصد سهم بازار جهانی OEM تبدیل خواهد شد. همچنین در سال 93 با کسب سهم 54 درصدی، رهبری بازار داخلی را به  دست خواهد گرفت.

تبدیل شدن به بزرگ‌ترین تامین کننده قطعات خودروی منطقه با کسب 15/1 درصد از سهم بازار جهانی OEM و رهبری بازار داخلی با کسب سهم 57 درصدی از آن، از اهداف ترسیم شده در نقشه راه ساپکو برای سال 1399 است. بنابر پیش بینی نقشه راه ساپکو، در صورت اجرای برنامه های توسعه ای و تحقق اهداف، این شرکت در سال 1404 سهم 3/1 درصدی از بازار جهانی OEM و همچنین 60 درصدی از بازار داخل را کسب خواهد کرد.

ارتقای تامین کنندگان داخلی

تعداد قطعه سازان ساپکو از 126 واحد در سال 72 به 719 واحد در سال 90 رسیده و با اضافه شدن 105 منبع جدید، بالاترین نرخ افزایش منابع تامین در سال 90 نسبت به سال 89 رخ داده است.

به منظور ارتقای کیفیت قطعات خودروهای تولید ایران خودرو، شرکت ساپکو با درنظر گرفتن معیارهای کیفیت، اقدام به ارزیابی دوره ای تامین کنندگان قطعات کرده است. این اقدام از ابتدای شکل گیری مجموعه ساپکو آغاز شده و تاکنون نیز ادامه دارد. نتایج ارزیابی دوره ای تامین کنندگان،‌ موجب شکل گیری رقابت قطعه سازان برای ماندن در زنجیره تامین ایران خودرو شده و تامین کنندگان سعی در نزدیک کردن وضعیت موجود خود به معیارهای مورد نظر ساپکو داشته اند؛ به گونه ای که با برنامه ریزی های صورت گرفته، شرکت های تامین کننده به چهار گروه کیفی از A تا C تقسیم بندی شدند. طبق ارزیابی و برنامه های بهبودی که ساپکو درخصوص این شرکت ها انجام داده، از سال گذشته تامین کنندگان گرید C از زنجیره تامین ساپکو حذف شده اند.

موفقیت های ساپکو در حوزه تعالی

ساپکو همواره یکی از شرکت های پیشرو در تعالی سازمانی و انطباق با معیارهای روز سرآمدی بوده است. تندیس ها و گواهی نامه هایی که این شرکت در سال های اخیر دریافت کرده، موید این امر است. از جمله تندیس ها و گواهی نامه هایی که ساپکو دریافت کرده، می توان به گواهی‌نامه  R4E5* از بنیاد مدیریت کیفیت اروپا ( EFQM ) که در سال 1387 دریافت کرده، اشاره کرد. این گواهی‌نامه بالاترین سطح سرآمدی و تعالی سازمانی در بین شرکت‌های غیر اروپایی است. از دیگر موارد نیز می توان به دریافت تندیس بلورین بالاترین سطح جایزه مدیریت مالی در بین شرکت‌های تولیدی، بازرگانی، بانکی، بیمه، بورس و خدماتی ایران در سال1390، اخذ جایزه تندیس بلورین تعالی سازمانی در سال 90 برای سومین بار، تمدید گواهی‌نامه ISO/IEC17025:2010 برای آزمایشگاه ساپکو در سال 1389، تجدید گواهی‌نامه سیستم مدیریت یک‌پارچه(IMS) و ارتقای گواهی‌نامه ISO 9001:2000 به ISO 9001:2008 در سال های 88، 89 و90 اشاره کرد.

فروش  امسال به 1600 میلیارد ریال می رسد

شرکت ساپکو در سال 89 رتبه چهارم را در زمینه فروش در بین100 شرکت برتر ایران کسب کرده است. فروش این شرکت رشد قابل توجهی را در سه سال منتهی به سال 90 تجربه کرده؛ به طوری که فروش سه سال این شرکت از سال 88 تا 90 با فروش 15 سال قبل از آن؛ یعنی از سال 73 تا 87 برابری می کند. فروش این شرکت در سال گذشته 70 هزار و 631 میلیارد ریال بوده است.

روند فروش ساپکو به شرکت ایساکو که یکی از مشتریان اصلی ساپکو محسوب می شود در 9 سال اخیر رشد قابل ملاحظه ای داشته؛ به گونه ای که از 164 میلیارد ریال در سال 82 به 1522 میلیارد ریال در سال 90 رسیده و برنامه پیش بینی شده برای فروش سال 91 به شرکت ایساکو نیز 1600 میلیارد ریال است.

14 میلیون دلار صادرات سال جاری

شرکت ساپکو در زمینه صادرات نیز برنامه های ویژه ای را طراحی کرده است. این شرکت از سال 88 صادرات خود را آغاز کرده و هدف اصلی آن افزایش آمار صادرات مستقیم است. به طوری که 2/17 میلیون دلار صادرات شرکت ساپکو در سال 88 به صورت مستقیم و بای بک و 4/0 میلیون دلار از این مبلغ مربوط به صادرات مستقیم  بوده است. هدف‌گذاری ساپکو برای سال 91 دست‌یابی به14 میلیون دلار صادرات مستقیم و بای بک است که از این مبلغ 5/1 میلیون دلار مختص صادرات مستقیم خواهد بود.

عبور از هدف گذاری ایدرو در مورد امتیاز منفی محصولات

کیفیت قطعات و محصولاتی که شرکت ساپکو به مشتریان خود ارایه می کند، توسط ایدرو اندازه گیری می شود و امتیاز منفی نیز به این قطعات اختصاص می یابد. یکی از اهداف ساپکو در زمینه افزایش کیفیت محصولات سازنده ها و تامین کنندگان،کاهش نمرات منفی اختصاص یافته توسط ایدرو است. در سال گذشته، نمرات منفی قطعات تامین شده، کاهش قابل ملاحظه یافته است. نتایج اندازه گیری سه ماه اول سال 90 حکایت از 86 نمره منفی داشته و اندازه گیری 12 ماهه سال 90 نیز نشان دهنده 32 نمره منفی در قطعات تامینی ساپکو است. این درحالی است که هدف‌گذاری نمرات منفی در سال گذشته، 50 نمره منفی بوده است. هدفی که شرکت ساپکو برای بهبود قطعات و کاهش نمرات منفی سازمان ایدرو در سال 91 تعیین کرده،‌ 42 نمره منفی است. 

پروژه‌های شرکت ساپکو

شرکت ساپکو پروژه‌های مهمی را طراحی و برای اجرا آماده کرده است. از مهم ترین این پروژه ها می توان به پروژه X12 (رانا دومین خودروی ملی)، پروژه NX7 (دنا)، پروژه PP2 (مدل تغییر یافته سمند)، پروژه EF4 (موتور ملی1400  سی سی)، پروژه  EFD(موتور ملی دیزل)، جایگزینی گیربکس پژو 206 با گیربکس 405 BE، تجهیزخودروهای سمند برای صادرات (یورو 4)، طراحی و تامین قطعات موتور ملی پرخوران (EF7-TC)، تجهیز خودروهای تولیدی ایران خودرو به ایربگ و کیسه هوا، طراحی و تولید نوارهای آب بندی از جنس ترموپلاستیک الاستومر (TPE)، طراحی و تولید لوله های سوخت نانو کامپوزیتی و طراحی وتولید تجهیزات خودروهای میکروهیبرید اشاره کرد.