ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۹۸۵۷ دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۵ تعداد بازدید: ۲۶۴۵ Print View

کلرید مگنزیم

ماده ای برای ایمنی جاده ها

هنگامی که کلرید مگنزیم در زمستان بر جاده ها و خیابان ها به کار برده می شود، درجه حرارت را تا حدی پایین می آورد که آب یخ می بندد و زمانی که درجه حرارت آب به منهای 10 درجه فارنهایت برسد برف و یخ آب می شود که در نتیجه باعث روان سازی ترافیک می شود.

ماده ای برای ایمنی جاده ها

مهسا تاج

کلرید مگنزیم، ماده اعجاب برانگیزی‌ست که جاده ها را در تابستان و زمستان ایمن نگه می دارد و از آن به عنوان یک ماده چند کاربردی استفاده می شود. این ماده خیابان ها و بزرگ راه ها را در تابستان و همچنین در هوای سرد و سخت زمستانی ایمن نگه می دارد.

کلرید مگنزیم مانند ضد یخ عمل می کند زیرا با پایین آوردن درجه حرارت آب مانع از تشکیل توده یخ در جاده ها می شود و با جلوگیری از لغزندگی جاده ها کرده، ایمنی را بهبود بخشده و در نهایت باعث کاهش تصادفات می شود.

 

این ماده که نوع طبیعی نمک آن در آب دریاست، از بستر نمک در طبیعت استخراج می شود که می توان به دریاچه نمک بزرگ در اوتاه  Utah واقع در امریکا اشاره کرد.

هنگامی که کلرید مگنزیم در زمستان بر جاده ها و خیابان ها به کار برده می شود، درجه حرارت را تا حدی پایین می آورد که آب یخ می بندد و زمانی که درجه حرارت آب به منهای 10 درجه فارنهایت برسد برف و یخ آب می شود که در نتیجه باعث روان سازی ترافیک می شود. در درجه حرارت پایین کارایی مناسب کاربران جاده دارد و در آب و هوای سردتر یا در نواحی  که درجه حرارتی سردتر از نرمال دارند می توان از آن بهره برد.

حتی زمانی که آب و هوا گرم می شود، کلرید مگنزیم می تواند به ایمن ترکردن جاده ها کمک کند. در تابستان هنگامی که شرایط آب و هوای خشک باعث ایجاد گرد و خاک در جاده می شود و دید راننده تار می شود اغلب کاربران جاده ازاین ماده برای کنترل فرسایش و گرد و خاک بر سطوح غیر مسطح و آسفالت نشده استفاده می کنند. یک بار که این ماده به کار گرفته شود، رطوبت را از هوا جذب می کند تا مسیر جاده را روان سازد.

موثرترین روش برای یخ زدایی کردن در فصل زمستان استفاده از کلرید مگنزیم است که بهتر است دوبار مورد استفاده قرار گیرد. به گفته کارشناسان، بهتراست بار اول قبل از این که توفان بیاید محصول مایع آن بر روی جاده پاشیده شود تا جلوی توده ای شدن برف و یخ را بگیرد و بار دوم باید مستقیما بر روی نمک پاشیده شود که از میان یخ و هرگونه برف انباشته شده رد می شود  و ایمنی را در آب و هوای سرد برای جاده ها و بزرگ راه ها تامین می کند.

به ظاهر خطرناک می آید که مایع را به جاده اضافه کنید چون امکان یخ زدگی وجود دارد اما همین مایع
می تواند بهترین دوست شما باشد زمانی که در بدترین شرایط آب و هوای سرد زمستانی رانندگی  می کنید.

 

این مایع که به عنوان مگنزیم کلراید شناخته شده است مانع از این می شود تا برف به جاده بچسبد و از یخ بندان جلوگیری می کند. این یکی از جدیدترین اسلحه ها علیه جاده های یخی‌ست. رانندگی با استفاده از کلرید مگنزیم می تواند تجربه ایمن تری باشد.

سنگ نمک نیز روش سنتی دیگری برای پاک سازی جاده ها از برف و یخ است اما زمانی که درجه حرارت آب در پیاده روها و آسفالت ها به 15 درجه فارنهایت برسد دیگر کارایی موثری نخواهند داشت.

به گفته کارشناسان نه تنها کلرید مگنزیم در آب و هوای سرد قدرت بسیار زیادی دارد بلکه می تواند دوست دار محیط زیست باشد تا سطوح ایمنی را برای رانندگی تامین کند. جیسون بیگلی Jason Bagley از شرکت نمک امریکای شمالی می گوید: زمانی که درجه حرارت هوا به شدت پایین باشد دپارتمان بزرگ راه گاهی اوقات شن را با سنگ نمک ترکیب کرده تا ایجاد اصطکاک کند اما تمیز کردن شن زمانی که بهار فرا می رسد و یا در نواحی علف خیز و مسیرهای طبیعی آبی مانند دریاچه ها و جویبارها سخت است زیرا می تواند باعث کاهش کیفیت هوا شود. از آن جایی که کلرید مگنزیم در درجه حرارت پایین برای مدت زمان طولانی کاربرد دارد، دیگرلازم نیست از شن برای اصطکاک استفاده شود.

به علاوه فرسایندگی کلرید مگنزیم نسبت به فلز کم تر است و هزینه تعمیر تجهیزات آن نیز کاهش می یابد همچنین صاحب خانه ها می توانند پیاده روها و مسیرهای رانندگی را با کلرید مگنزیم پاک کنند. هنگامی که این ماده  برای استفاده خانگی بسته بندی می شود به صورت کریستال های کلرید مگنزیم می تواند بر پیاده رو پاشیده شود تا یخ را آب کند و از چسبیده شدن آن به سطح جاده جلوگیری کرده و از بکسباد کردن خودرو جلوگیری کند. براساس نظر دپارتمان خدمات انسانی و سلامت امریکا، حیوانات اهلی در اثر تماس با آن دچار آسیب
نمی شوند.

کلرید مگنزیم از منابع طبیعی استخراج می شود و در این حالت می توان از انرژی خورشیدی استفاده کرد تا این نمک از بستر دریا در دریاچه بزرگ نمک جمع آوری شود تا هم در جاده های یخی استفاده شود و هم عاملی برای کنترل گرد و خاک باشد؛ یک محصول طبیعی که تاثیرش بسیار زیاد است. بیگلی می گوید: به کاربرد کلرید مگنزیم برای کنترل گرد و خاک در تابستان و برداشتن برف و یخ در زمستان فکر کنید تا تجربه رانندگی شما ایمن تر شود.

 

ایمن بودن

سمیت کلرید مگنزیم از جوش شیرین یا نمک کم تر است. برخلاف شن، شیشه جلو را خش نمی اندازد یا این که رنگ خودرو را نمی تراشد. آزمایش ها نشان می دهد که کاربرد صحیح کلرید مگنزیم هیچ تاثیر منفی بر آب زیر زمینی، آب سطحی یا گیاهان ندارد.

 

شست و شوی خودرو

خودروتان را بر پایه یک نظم واقعی بشویید. کلرید مگنزیم همراه با برفابه و کثیفی جاده ها می تواند به سمت خودروتان پاشیده شود و بعد از زمانی انباشته شود و یک رسوب نازک بر روی آن باقی بگذارد. شستن خودروتان جزء برنامه روزانه تان باشد که کمک می کند رسوب جاده های زمستانی از روی آن برداشته شود.

 

از شن استفاده نشود

در بسیاری از موقعیت ها کلرید مگنزیم بهترازشن کار می کند و از چسبیدن محکم برف به پیاده رو جلوگیری می کند همچنین کلرید مگنزیم دوام طولانی تری نسبت به شن دارد و در دامنه وسیع تری از شرایط کار می کند. شن می تواند توسط خودروها له شود و گرد و خاک هوایی را تولید کند که منجر به آلودگی
می شود زیرا شن در زمان ترافیک به راحتی به وسیله باد از روی زمین برداشته می شود و نیاز به تکرارعمل دارد.

 

کاربردهای مگنزیم کلراید

ضدیخ: کاربرد ساده این مایع قبل از توفان برای جاده استفاده می شود تا از تشکیل توده یخ سخت جلوگیری کند، تشکیل برف را کاهش می دهد و سرعت شکسته شدن برف و یخ را بعد از توفان سرعت می بخشد.

یخ زدایی کردن: این مایع برای این مورد به کار می رود تا لایه نازکی از توده یخ که قبلا بر جاده بوده را بردارد.

پاشیدن مایع از قبل: خیس کردن مواد شنی با کلرید مگنزیم باعث چسبیدن بهتر شن به توده برفی می شود. نگه داشتن شن به جاده تقریبا در بعضی از شرایط مخصوصا هنگام آب و هوای سرد زمستانی و زمانی که سرعت ترافیک در بزرگ راه بالا باشد غیر ممکن است. کلرید مگنزیم باعث می شود که شن به شانه های خاکی جاده وارد نشود.

 

هزینه ها

کلرید مگنزیم معمولا از نظر هزینه با صرفه ترین جایگزین است. مواد معدنی وجود دارند که زیاد گران قیمت نیستند و برای کنترل برف و یخ مورد استفاده قرار می گیرند؛ مانند نمک و کلرید کلسیم اما این جایگزین ها می توانند برای خودروها، پل ها و محیط زیست مضر باشند.

 

مگنزیم کلراید جایگزین خوبی‌ست زیرا خوردگی آن کم تر است و با مواد معدنی دیگر بهتر کار می کند وضمن استفاده از آن  تاثیر محیط زیستی، خوردگی پل و آسیب به خودرو کاهش می یابد.

براساس شاخص هایی همچون حجم ترافیک، کاهش تصادف، شیب های تند، تقاطع ها، نواحی خطرناک بالقوه، در دسترس بودن نیروی انسانی و منابع تجهیزاتی تصمیم گرفته می شود که کدام جاده ها ابتدا پاک سازی شوند.

شاید بتوان گفت تقریبا 50 درصد جاده ها آسفالت نشده هستند و یک جاده شن ریزی شده ترکیبی از شن، ماسه و ... است با 80-40 درصد سنگ یا شن، 60-20 درصد ماسه و 15-8 درصد ذرات ریز.  این مواد با هم ترکیب می شوند و به صورت یک قشر متراکم سطحی در می آیند.

مشکلی که با جاده های شنی در ارتباط است گرد و خاک است که در ترافیک شدیدترمی شود و بر کیفیت اقتصادی و محیط زیست تاثیر می گذارد و همچنین مشکلاتی برای خودروسواران به وجود می آورد اما گرد و خاک ناشی از جاده های غیر آسفالت شده مشکلات بزرگ تری را برای کاربران جاده به وجود می آورند که شامل:

1- هاله های غبار با تیره شدن دید رانندگان، جزء خطرات ترافیک محسوب می شوند.

2- ذرات ریز گرد و خاک می توانند چند صد متر توسط باد جا به جا شده و وارد منازل و محصولات کشاورزی شوند و به دلیل بسته شدن منفذهای گیاه مانع رشد محصولات کشاورزی گردند.

3- گرد و خاک در سلامت انسان می تواند باعث آلرژی و حساسیت فصلی شود و عامل انتقال بیماری هاست.

4- اجزای گرد و غبار می توانند فرساینده و سایشی باشند و بنابراین پوسیدگی قسمت های در حال حرکت خودروها را افزایش دهند.

5- اجزای گرد و غبار در نزولات آسمانی به سمت جویبارها، نهرها و دریاچه ها روان شده  و بر گل آلود شدن  آن ها  می افزایند.

افزایش گرد و غبار عمدتا با مقدار سرعت ترافیک بر جاده غیر آسفالت شده تعیین می شود. وضعیتی که در تابستان و دوره های خشک طولانی مدت بدتر می شود. بدون رطوبت کافی، مواد خشک دور ریخته و از سطح جاده شسته می شوند. هنگامی که جاده شروع به فرسایش می کند، رد چرخ بر روی آن می افتد و منجر به تعمیرات هزینه آور می شود.

مشکل گرد و غبار جاده ای موردی‌ست که در تمام دنیا وجود دارد. شواهد نشان می دهد که مواد ریز معلق عامل بالقوه ای هستند تا الگوهای آب و هوایی را تغییر دهند و سلامت انسان را تحت تاثیر قرار دهند. انتخاب یک بازدارنده نه تنها بستگی به عملکرد شاخص هایش دارد بلکه به نوع و حجم ترافیک، وضعیت مسیرجاده و هزینه محصول نیز بستگی دارد. کلرید مگنزیم برای جاده های غیر آسفالت شده مناسب است زیرا خواص هیگروسکوپیک ( جذب کنندگی رطوبت ) آن در طی گرمای روز باعث می شود که نه تنها تبخیر از سطح جاده را به تاخیر بیندازد بلکه رطوبت را از محیط اطراف به خود بکشاند تا باعث تولید نمک شود که در عوض سطح جاده را مرطوب نگه می دارد.

نتایج مقایسه کلرید مگنزیم و کلرید کلسیم نشان می دهد که اگرچه هر دوی این عوامل به یک روش کار می کنند هنوز تفاوت هایی بین مواد وجود دارند که عملکرد و کارایی را تحت تاثیر قرار می دهند. معیار کلیدی برای قضاوت کردن این عوامل کنترل گرد و غبار و توانایی آن ها در تولید کردن بستر نمک تحت شرایط آب و هوای بد است؛ مانند درجه حرارت بالای سطح جاده و رطوبت کم. در این شرایط که بدترین حالت در ترافیک به حساب می آید، شاید بتوان از کلرید کلسیم به عنوان یک جایگزین مناسب تر نسبت به کلرید مگنزیم استفاده کرد.

با این که در کشوری  زندگی می کنیم که دریاچه ارومیه جزء سه دریاچه عظیم دنیاست و مشخص شده نمک دریاچه ارومیه دارای مقادیر بسیاری از مواد معدنی از جمله پتاسیم، کلسیم، منیزیم و مواد معدنی بسیار دیگری هستند که هریک به تنهایی دارای خواص بسیاری هستند، جای بسیار تاسف است که این دریاچه عظیم رو به خشک سالی می رود و خواص شگرفش نیز محو می شوند.