پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۰۴۹۰ شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۲ تعداد بازدید: ۲۴۳۶ Print View

دو دیفرانسیل ستاره داران

این بار در یکی از نمایشگاه هایی که در گوشه ای از این شهر برگزارمی شد با یک گروه سه نفره که یکی ازاعضای آن یک خانم بود آشنا شدم.

دو دیفرانسیل ستاره داران

احمد عبدداودی

با پرسه زدن در سایت ها و چرخیدن دراین شهر بزرگ و شلوغ و حضور در نمایشگاه های گوناگون که توسط سازمان های موازی و با یک هدف مشترک تشکیل می شوند، به دنبال سوژه های نه چندان داغ ودرخور تامل و جذاب می گردم. بعضی وقت ها عنوان ها تکراری هستند وآدم ها متفاوت وگاهی اوقات آدم ها تکراری اند و سوژه ها متفاوت. این بار در یکی از نمایشگاه هایی که در گوشه ای از این شهر برگزارمی شد با یک گروه سه نفره که یکی ازاعضای آن یک خانم بود آشنا شدم. تعجب من ازدیدن خودروی غول پیکری بود که در غرفه آنان بود و این گروه به تنهایی اقدام به ساخت آن کرده بودند و نیز در مسابقات دلفان آف رود Delfan offroad درشمال کشورهم شرکت و رتبه کسب کرده بودند. گفت و گوی ما را به اعضای این گروه می خوانید.

اعضای گروه: بهروزبهرنگ محجوب، متولد 1366، ساکن کلاردشت ودانشجوی علوم کامپیوتری ودارای 14 اختراع وهفت مدال بین المللی، متخصص مکانیک وعضوجامعه مخترعان امریکا. امیر کشتی آرای ، متولد سال 1366، فارغ التحصیل رشته شیمی کاربردی، دارای 27 اختراع و10 مقاله ISI، هفت مدال بین المللی وجوان ترین شیمیست جهان درسال 2010 میلادی وعضوجامعه 800 هزارنفری دانشمندان ستاره دارجهان  Research Gateوهمچنین عضوجامعه مخترعان امریکا. سونیا رضایی، متولد سال1369، ساکن آمل، دانشجویIT  ودارای یک مدال جهانی.

 

چطور شد این گروه را تشکیل دادید وفلسفه ساخت این خودرو چیست؟

محجوب: باتوجه به شناخت قبلی درهمایش ها ونمایشگاه ها و پس از شرکت در مسابقات دلفان، فکر تشکیل یک گروه برای رقابت به ذهن‌مان رسید.

در مورد این خودرو کمی بیش‌تر توضیح بفرمایید؟

کشتی آرای: یک خودروی دودیفرانسیل است که برای مناطق صعب العبور طراحی شده وچند منظوره  است. موتور بنزینی تقویت شده شش سیلندر 3800 سی سی دارد که 200 اسب بخار قدرت دارد. با یک توربوشارژ و همچنین دو گیربکس.

چرا دوگیربکس درآن به کار رفته است؟

محجوب: یک گیربکس برای موتور بنزینی و دیگری برای موتورهیبریدی است. سیستم انتقال قدرت می تواند برای چرخ جلو باشد یا برای چرخ عقب و یا هردوی آن ها که در این سیستم از یکی از اختراعات ثبت شده حقیر استفاده شده است.

این اختراع کی و تحت چه عنوانی به ثبت رسیده است؟

محجوب: در سال 1386 با عنوان گیربکس معکوس دنده به ثبت رسیده وهمچنین این اختراع دارای پنج مدال جهانی است: مدال نقره خلاقیت و ابتکار اروپا، مدال طلای اوکراین، مدال روسیه، مدال طلای مالزی و مدالی هم در مسابقات کشور کره جنوبی.

شما برای حضور در این کشورها و شرکت در مسابقات از سوی کدام نهاد یا ارگانی حمایت شده اید؟

محجوب: ازهیچ ارگانی حمایت نشده ایم و تمامی هزینه های حضور در مسابقات را خودمان تقبل کرده ایم.

چطور شد که شما عضو این گروه شدید؟

سونیا رضایی: یکی از اختراعاتم در این پروژه به کار گرفته شده است. این اختراع یک باتری ویژه است که هرگز دشارژ نمی شود و انرژی ایستای حاصل از توقفات خودرو را گرفته و به باتری منتقل می کند. در سایر بخش ها هم گروه را همراهی کرده ام.

لاستیک های عقب خودروی شما فرمان پذیرند، چگونه؟

کشتی آرای: یکی از طریق چرخ جلو و دیگری از طریق یک الکتروموتور که هم می تواند به حالت چرخ های جلو باشد. اگر به راست باشد آن هم به راست برگردد و یا بالعکس فرمان جلو حرکت کند این ویژگی را دارد که در جا دور بزند.

به ساختار سیم گاز اشاره کردید، چه تغییری در آن داده اید؟

سونیا رضایی: سیم گاز را از حالت مکانیکی به الکتریکی تبدیل کردیم. به این صورت که چون در مسابقاتی همچونOff road   خودرو تکان های متعددی می خورد و سیم گاز که در پایین نصب است کشیده می شود و دچار انبساط وانقباض می شود و ورودی گاز به موتور کم و زیاد شده، کنترل گاز به صورت دلخواه از دست خارج می شود و با این تغییر این مشکل را رفع کردیم.

در باره موتور این خودرو توضیح دهید؟

محجوب: یک موتور برقی سه اسب با حداکثر سرعت 50کیلومتر در ساعت در آن تعبیه شده که هر جا به سرعت پایین نیاز باشد مورد استفاده قرارمی گیرد به خصوص داخل شهر.

چرا درمسابقات دلفان از اتاق خودروی سیمرغ استفاده کردید؟

کشتی آرای: به دلیل آماده نشدن اتاق خودرومان و همچنین رعایت قوانین مسابقات دلفان ناگزیر شدیم به طور موقت از اتاق خودروی سیمرغ استفاده کنیم.

راننده خودرو کدام یک ازشما هستید؟

کشتی آرای: آقا بهرنگ است که مقام چهارم مسابقات را بعد از لندکروز وهایلوکس و پاژن به دست آورد.

هزینه تمام شده این خودرو چه میزان بوده است؟

رضایی: حدود هشت میلیون تومان؛ البته از قطعات مختلف خودروهای دیگر همچون بلوک سیلندرجیپ چروکی ورادیاتورپژو405 استفاده شده است.

برای این خودرو اتاق خاصی در نظر گرفته اید؟

کشتی آرای: بله! با توجه به رشته تحصیلی ام ساخت بدنه برعهده من است که از آلومینیوم پلیمر و سلولزی استفاده خواهد شد که ضد اسید، ضدباز و عایق صوتی و حرارتی است.

چرا حرارتی ؟

کشتی آرای: برای استفاده بهینه در زمستان و تابستان.

چه لاستیک هایی بر روی آن نصب شده است؟

محجوب: لاستیک های گلدانی که در بعضی از تراکتورها استفاده می شود.

عکس العمل خانواده تان درباره همکاری شما بایک گروه سازنده خودرو چگونه بود؟

رضایی: آنان چه از لحاظ مادی و چه معنوی حامی من هستند. جا دارد در این‌جا از ایشان تشکر می کنم.

در باره قابلیت های این خودروی چند منظوره بیش‌تر توضیح دهید؟

این یک خودروی چابک وبی نظیر است و در عمل این را ثابت کرده و از قطعات متعددی ساخته شده است.در آن از نانو کامپوزیت ها برای کاهش وزن استفاده شده که درنیروی خودرو بسیار تاثیر گذار است و سیستم فنربندی آن درشرایط مختلف قابلیت تنظیم خودکار را دارد.

و جملاتی برای حسن ختام ...

محجوب: پیروزی نصیب کسی می شود که بیش از همه استقامت کند.

رضایی: یک اراده قوی برهمه چیز حتی زمان، غلبه می کند.

کشتی آرای: راز موفقیت این است: هدفی را بی وقفه دنبال کنید.