پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۹۶۱۳ چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۷ تعداد بازدید: ۲۰۹۰ Print View

گفت و گو با مخترعان موتور و خودروی میکروهیبریدی

کاهش مصرف و آلودگی

کاهش مصرف و آلودگی

احمد عبد داوودی

برای « اندیشیدن »، نه می توان مرزی مشخص کرد و نه سن و سال و نه حتی مدرکی. اندیشه ها و ایده ها می توانند با یک جرقه که منجر به یک اتفاق خاص و یا حادثه می شوند، به وجود بیایند و همان اتفاق خاص، انگیزه بزرگی شود برای تغییر و تحول اساسی در زندگی انسان ها. میهمانان این هفته ما از این دست افراد خلاق هستند که با یک اتفاق کوچک به دنیای جدید پا گذاشتند. امیر فتحی مظلوم و محسن خسرومنش در ابتدای دهه چهارم زندگی شان کاری کرده اند کارستان. آن دو که در یک شرکت قطعه ساز بزرگ مشغول به کارند، یک بار برای انجام کاری در سطح شهر تردد می کردند که به صورت کاملا اتفاقی، سوار یک اتوبوس شدند. غافل از این که  این اتوبوس نخستین خودروی حمل و نقل عمومی بود که با موتور هیبریدی داشت حرکت  می کرد. در این اتوبوس که به صورت نمونه و آزمایشی در یکی از خطوط اتوبوس رانی مشغول کار بود، مشخصات فنی از جمله نوع موتور، باتری و ... در معرض دید مسافران نصب شده بود. آنان با تعجب دیدند که وزن باتری های هیبریدی دو تن! درج شده است  و این همان جرقه ای بود که در ذهن هر دوشان دوید!

آن دو تصمیم گرفتند به بررسی خودروهای هیبریدی  بپردازند. مدتی بعد در این باره مطالعات زیادی را انجام داده بودند و بالاخره با تحمل مشقت های فراوان و پی گیری ها و سماجت های مثال زدنی، موتور میکروهیبریدی را طراحی  و در سال 1387 به ثبت رساندند. گفت و گوی ما را با این جوانان خلاق می خوانید:

یک سوال شخصی؛ شما از کودکی خلاق بوده اید؟

امیر: بله! من علاقه خاصی به کیت های الکترونیکی داشتم و آن ها را مونتاژ می کردم و کیت های ابداعی هم درست می کردم.

و شما؟

محسن: من هم همین طور!

عنوان اصلی اختراع شما چیست؟

امیر: سیستم ترکیبی مکانیکی الکترونیکی و الکترونیکی کاهش مصرف و قطع سوخت خودروهای احتراقی BEMC2 ( موتور میکروهیبریدی).

کلمه « میکرو » را به چه دلیل به آن اضافه کرده اید؟

محسن: در مسیر تکمیل طرح به یکی از استادان و مدیران یکی از شرکت های خودروساز که دارای دکترای مکانیک ومتخصص خودروهای هیبریدی بود برخوردیم که پس از بررسی اختراع نام «میکروهیبریدی» را روی آن گذاشت.

لطفا طرح خود را به صورت ساده برای خوانندگان مجله « ایران خودرو» توضیح دهید؟

محسن: این سیستم از مجموعه اجزای خودروهای هیبریدی است  و تلفیقی از موتورهای تمام هیبرید ومیکروهیبرید است. نحوه عملکرد بدین صورت است که وقتی خودرو در ترافیک  سنگین یا در پشت چراغ قرمز قرار گرفت، سیستم به صورت هوشمند عملکرده وسوخت خودرو قطع می شود. دراین زمان یک موتور الکتریکی به کارمی افتد تا گشتاور موتور را حفظ کند. این کار باعث می شود تا موتور از حرکت باز نایستد و زمانی که راننده خودرو پدال گاز را فشار می دهد، بنزین وارد محفظه احتراق می شود و بدون تنش و ایجاد نیروی معکوس، موتور خودرو به کار می افتد. در این صورت، موتورخودرو بدون مصرف بنزین و به صورت عادی کار خواهد کرد. این روش علاوه برکاهش مصرف سوخت، مانع آلودگی هوا نیز می شود. در ضمن این سیستم قادر است خودرو را در زمانی که دچار نقص فنی شده  یا سوخت آن به اتمام رسیده، حرکت داده به منطقه مطمئنی انتقال دهد.

در دو کلمه برای خوانندگان مجله بفرمایید که این موتور چه ویژگی مشخصی دارد؟

امیر: با نصف کارکرد، دوبرابر بازدهی دارد.

در یک جمله کاهش مصرف سوخت و حجم موتور مهم ترین قابلیت طرح شماست. استنباط من درست است؟

بله، دقیقا!

قابلیت های دیگر این سیستم چیست؟

این سیستم درصورت ارتقا و قدرتمندتر کردن تجهیزات، می تواند به صورت نیرو محرکه خودروی صددرصد هیبرید ارائه شود.

 تفاوت با خودروهای دیگر هیبریدی چیست؟

امیر: اولا خودروهای هیبریدی به علت حجم زیاد باتری، سنگین هستند و سوخت زیادی صرف حرکت این قبیل خودروها می شود، در مقابل این سیستم  تنها 100 کیلوگرم وزن دارد. ثانیا خودروهای هیبریدی به علت پیچیده بودن سیستم مکانیکی والکترونیکی به کار رفته درآن ها گران قیمت هستند همچنین هزینه تعمیر ونگه داری آن ها بسیار بالاست، در حالی که سیستم ما پیچیدگی های معمول را ندارد و نگه داری و تعمیرات خودرو با این سیستم ساده وکم هزینه است. ثالثا خودروهای هیبریدی باید بر اساس پلتفرم مخصوص خود طراحی وساخته شوند، حال آن که این سیستم قابلیت نصب برروی تمامی خودروهای موجود ودر حال تردد را داراست.

خودروی میکرو هیبریدی شما چگونه کار می کند؟

محسن: خودروی میکروهیبرید شامل سیستم استپ استارت است و زمانی که خودرو در ترافیک ایستاد، خاموش می شود و زمان حرکت به صورت اتوماتیک، استارت زده و روشن می شود. در این روش به علت استارت زدن های پیاپی، موتور خودرو از تنظیم خارج می شود که این امر نه تنها باعث کاهش مصرف سوخت نمی شود بلکه علاوه بر افزایش مصرف سوخت، باعث خرابی و استهلاک خودرو نیز می شود. چراکه ثابت شده است که  استارت زدن در بیش از 60 درصد موارد، باعث استهلاک خودرو می شود.

در سیستم شما این گونه نیست؟

نه! در سیستمی که ما معرفی کرده ایم، در زمان حرکت خودرو، استارت زده نمی شود و با گشتاوری که از قبل توسط موتور الکتریکی به خودرو داده می شود، خودرو به حرکت ادامه می دهد و این عمل هیچ گونه تنش اضافی به خودرو وارد نمی کند.

چه میزان زمان برای مطالعه و تحقیق صرف شده است؟

امیر: دوهزار ساعت

چقدر برای کل طرح هزینه کرده اید؟

محسن: حدود 18 میلیون تومان و برای طرح نهایی هم حدود دو میلیون تومان صرف شده است.

با چه مشکلاتی روبه رو بودید؟

امیر: معمولا مسایل مالی اولین آن ها است و بعد از آن منابع مطالعاتی و عدم همکاری مراکز مرتبط.

مهم ترین علتی که باعث شد شما زمان زیادی صرف این کار بکنید چه بود؟

محسن: خوب ما قصد داشتیم قطعات با قیمت مناسب تر و داخلی را اضافه کنیم که انجام  این مهم وقت زیادی را از ما گرفت.

تاکنون نهاد یا شخص خاصی طرح شما را تایید کرده است؟

امیر: بله! سردار رویانیان و آقای ظفرقندی، معاون رییس جمهوری این طرح را تایید کرده اند البته سردار سوار خودروی ما هم شد و بسیار از آن استقبال کرد و این برای ما بسیار روحیه بخش بود.

می خواهید طرح خود را بسازید یا بفروشید؟

محسن: هدف ما اجرای طرح است؛ به چه طریقی، مهم نیست. ما هم مانند دیگر نوآوران دوست داریم حاصل اندیشه خود را ببینیم.

وقتی قرار باشد یک جمله یادگاری برای خوانندگان جوان مجله هدیه بدهید...

امیر: چند فکر بهتر از یک فکر است.

محسن: در کارهای  گروهی  تبعیت از مدیر گروه، رمز موفقیت است.