ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۰۷۴۸ سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰ تعداد بازدید: ۱۴۱۸ Print View

آزمایش بلند مدت سمند EF7 قلب تپنده ملی

پیشرانه EF7 در حالت استاندارد و با استفاده از بنزین توانایی تولید بیشینه قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 155 نیوتن متر را دارد که در این بخش یک سر و گردن بالاتر از پیشرانه XU7 و در عین حال بهتر از پیشرانه TU5 تیپ پنج است.

آزمایش بلند مدت سمند EF7 قلب تپنده ملی

سمند به عنوان اولین خودروی ملی از زمان عرضه در حدود یک دهه پیش تا به حال همواره به عنوان خودرویی همه فن حریف و جان سخت شناخته شده که در این راستا بدنه مقاوم با ایمنی بالا در تصادفات و همچنین پیشرانه XU7 پژو که در آن زمان حرف های فراوانی برای گفتن داشت. در کنار تجهیزات رفاهی مناسب و البته طراحی بدنه متفاوت و به روز (زمان عرضه) مهم ترین عوامل برای کسب چنین جایگاهی به حساب می آمدند اما با گذشت و ورود رقبای جدیدتر و تازه نفس تر به بازار سازنده برای حفظ جایگاه ممتاز این خودرو در کنار تغییرات و بهینه سازی های فراوان در بدنه و تجهیزات، گستره وسیع تری از پیشرانه ها شامل مدل استاندارد XU7،‌ پیشرانه محبوب TU5 و در نهایت موتور ملی EF7 را برای مشتریان در نظر گرفته که در این شماره با توجه به درخواست های فراوان به بررسی سمند LX تمام ملی می پردازیم.

مهم ترین تغییر این خودرو در مقایسه با مدل های دیگر سمند همان قلب تپنده آن است تا خودروی ملی با احتساب پیشرانه ملی قرار گرفته در زیر کاپوت، سمند LX EF7 را تبدیل به ملی ترین خودروی داخلی کرده باشد. پیشرانه EF7 در حالت استاندارد و با استفاده از بنزین توانایی تولید بیشینه قدرت 113 اسب بخار و گشتاور 155 نیوتن متر را دارد که در این بخش یک سر و گردن بالاتر از پیشرانه XU7 و در عین حال بهتر از پیشرانه TU5 تیپ پنج است. در عمل سمند LX به لطف این پیشرانه در زمان کم‌تر از 12 ثانیه از حال سکون به تندی 100 کیلومتر در ساعت رسیده و توانایی دست یابی به سرعت های بیش از 190 کیلومتر در ساعت را به راحتی دارد. اگر با چشمان بسته و بدون مشاهده نشان CVVT در گل‌گیر جانبی وارد کابین شوید تنها کافی است پیشرانه را استارت بزنید تا از صدای بم و خشن آن، به سرعت متفاوت بودن این پیشرانه را با دو پیشرانه دیگر قابل سفارش بر روی سمند LX در یابید و اما یکی از مواردی که گاهی اوقات شنیده می شود و شاید فروش نه چندان قابل قبول سمند EF7 را رقم زده، نقص عملکرد سیستم ECU آن است. در مورد این موضوع باید عنوان داشت که مدل های آزمایشی اولیه مجهز به پیشرانه EF7 تا حدودی از عملکرد غیر قابل اعتماد ECU رنج می بردند به طوری که در یکی از تجربه های نگارنده، خودرو در دنده سه و در حال حرکت به یک باره از کنترل خارج شده و پیشرانه به حال خلاص عمل می کرد، اگر این حالت در مسیرهای جاده ای اتفاق می افتاد شاید باعث بروز حوادث غیر قابل جبرانی می شد. در واقع سازنده برای رفع این نقص تحویل سمندهای EF7 را با تاخیر انجام داد تا در مدل های فعلی به هیچ وجه شاهد آن نباشیم. مصرف سوخت سمند LX با پیشرانه EF7 به شدت کم‌تر از دیگر رقبای خود است به طوری که در هر100 کیلومتر در شرایط استاندارد به صورت میانگین 6.2 لیتر بنزین می سوزاند تا به فکر جیب راننده هم باشد!

در عین حال ابعاد مناسب، هندلینگ قابل قبول و تجهیزات رفاهی خوب از جمله مهم ترین ویژگی های انواع مختلف سمند LX (در اینجا مدل EF7) در مسیرهای درون شهری به حساب می آید. سواری خودرو در داخل شهر و برای ترددهای روز مره مناسب بوده و تنها در بعضی موارد کمی خشک به نظر می رسد که می توان آن را به حساب دست اندازهای بسیار و نامناسب شهرهای کشورمان که سیستم تعلیق هر خودرویی را به چالش می کشاند و البته خلق و خوی خشن تر و اسپرت تر سمند نسبت به هم رقبایش مانند پژو پارس و GLX گذاشت. سیستم تهویه مطبوع خودرو که دارای دو وضعیت دستی و نیمه اتوماتیک بوده عملکردی قابل قبول را از خود به نمایش می گذارد. دریچه های در نظر گرفته شده برای سرنشینان عقب کارایی چندانی ندارند و باید نسبت به موقعیت آن ها بازنگری شود. سیستم فرمان و جعبه دنده خودرو واکنش های مناسبی دارند و تنها گیربکس خودرو در دنده یک یا گاهی اوقات دو تعویض های خشکی را نشان می دهد که واکنش مناسب پیشرانه آن ها را در خود گم می کند.

در مجموع برای یک خودروی شهری با در نظر گرفتن مصرف مناسب خودرو که با توجه به قوای پیشرانه سمند EF7 ( در این جا بیش‌تر حالت بنزین سوز مد نظر بوده است) یکی از بهترین ها در میان خودروهای زیر 20 میلیون تومان به حساب می آید و همچنین امکانات رفاهی قابل قبول، سمند انتخابی مناسب برای خانواده ها محسوب می شود.

سمند EF7 در جاده خودرویی کاملا متفاوت از شهر است و شاید بتوان گفت نقاط قوت این خودرو در این بخش پر رنگ تر می شود. بدون شک می توان سمند را یک خودروی سرسخت و بسیار قدرتمند برای مسافرت های خارج شهر به حساب آورد. ایمنی بالای خودرو که به لطف بدنه مستحکم و میله های جاسازی شده در درها حاصل شده است آسودگی خاطر بالایی برای سرنشینان آن فراهم می آورد و در این بخش تنها مجهز نبودن آن به کیسه هوا نقطه ضعف به حساب می آید. (در مدل های جدیدتر به کیسه هوای راننده مجهز شده اند.) هندلینگ خودرو بسیار مناسب بوده و توان 113 اسب بخاری و گشتاور 155 نیوتن متری پیشرانه EF7  این خودرو که از 16 سوپاپ  و سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها (CVVT) بهره می برد، شتاب و قدرت مناسبی را برای جثه 1220 کیلوگرمی آن به وجود می آورند. با عبور دور موتور از سه هزار دور در دقیقه آوای خشن پیشرانه (نسبت به پژو پارس و GLX) جان تازه ای به آن می دهند و اعتماد به نفس راننده را دو چندان می کند. همچنین عملکرد سیستم ترمز با توجه به بهره گیری از سیستم ترمز ضد قفل + EBD و تقویت بوسترها بسیار قابل قبول است.

حجم بالای باک بنزین (70 لیتر) و همچنین حجم بالای صندوق بار (500 لیتر) این خودرو را بدون شک تبدیل به یک خودروی مناسب برای مسافرت های خانوادگی می کند. از دیگر نکات قابل توجه در مورد سمندهای LX جدید باید به حذف صداهای داخل کابین و همچنین عدم ورود صدای باد به داخل کابین در سرعت های بالا اشاره کرد که آرامش خوبی را در داخل کابین فراهم می کند البته مشروط به این که سطح مسیر پر دست انداز نباشد!

 

مشخصات فنی سمند LX با موتور ملی EF7

 

پیشرانه

نوع موتور

EF7 بنزینی

حجم موتور

1645 Cm3

تعداد سیلندر

 4

نسبت تراکم

11±0.2:1

قدرت موتور

113bhp@6000 rpm

بیشینه گشتاور

155Nm@4500 rpm

سیستم انژکتوری

پاشش چند نقطه ای با کنترل الکترونیکی(MPFI)

نوع سوخت

بنزین بدون سرب RON 95

تعداد سوپاپ

 16

سیستم احتراق

سیستم جرقه دوبل

استاندارد حد آلایندگی

Euro IV

سیستم سوخت رسانی انژکتوری

پمپ بنزین داخل باک(INTANK)- اتصالات لوله سوخت از نوع اتصال سریع

کاتالیست اگزوز

دارد

عملکرد

بیشینه سرعت

189 Km/h

شتاب صفرتا 100کیلومتر

11.9 s

مصرف سوخت(در 100 کیلومتر)

میانگین مصرف داخل و خارج شهر بر اساس استاندارد ECER101

7.2 Lit/100 Km

میانگین مصرف با سرعت ثابت 90 کیلومتر در ساعت بر اساس استاندارد ECER84

5.8 Lit/100 Km

میانگین مصرف با سرعت ثابت 120 کیلومتر در ساعت بر اساس استاندارد ECER84

9.2 Lit/100 Km

حدآلایندگی گاز منوکسید کربن(CO) با وجود مبدل کاتالیزوری

کمتر از 2.3 گرم در هر کیلومتر - Euro IV

حدآلایندگی هیدروکربن‌های نسوخته(HC) با وجود مبدل کاتالیزوری

کمتر از 0.2 گرم در هر کیلومتر - Euro IV

حدآلایندگی اکسیدهای نیتروژن(NOX) با وجود مبدل کاتالیزوری

کمتر از 0.15 گرم در هر کیلومتر - Euro IV

سیستم انتقال قدرت

گیربکس (جعبه دنده )

BE3/5

کلاچ

Dry Friction Single Plate Non Pre-Damper - مکانیکی ، تک صفحه ای خشک

دیفرانسیل

نوع : Pinion Crown wheel موقعیت : جلو

ظرفیت ها

باک بنزین

66 Lit

حجم فضای صندوق عقب

500 Lit

روغن موتور (با فیلتر)

4.5 Lit

روغن گیربکس و دیفرانسیل

1.9 ± 0.2 Lit

ظرفیت آب و ضدیخ سیستم خنک کننده خودرو

6.6 Lit

روغن هیدرولیک فرمان

1.2 ± 0.2 litres

فرمان

نوع فرمان

هیدرولیک - Power Assisted Hydraulic Type

جعبه فرمان

دنده پینیون Rack & Pinion

نوع دنده

نسبت دنده 18.25

تعداد دور چرخش قفل به قفل فرمان

 3.1

سیستم ترمز

نوع ترمز

دو مداره قطری( ضربدری)

سیستم ترمز

سیستم ترمز با تقویت خلائی

نوع ترمز جلو

دیسکی تهویه شونده

نوع ترمز عقب

کاسه ای

نوع ترمز ضد قفل

چهار کانال + چهار سنسور + EBD

تجهیزات الکترونیکی

نوع وتوان باتری

باتری خشک MF)66Ah)

ولتاژ

12 V

سیستم شارژ

دینام

دینام

Valeo class 9 - 90 A

استارت

Valeo Class 3 - 0.9 kw

واحد کنترل الکترونیکی

SIEMENS SIM2K-34VR

وزن

وزن تقریبی خودرو بدون سرنشین با مخزن سوخت پر وبدون تجهیزات اضافی

1220 Kg

بیشینه وزن قابل حمل توسط خودرو

2600 Kg

بیشینه وزن مجاز با سرنشین

1610 Kg

بیشینه بار بر محور عقب

920 Kg