ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۹۶۰۹ چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۹:۵۲ تعداد بازدید: ۱۴۲۸ Print View

حرکت های دن کیشوتی در جاده های شرقی

حرکت های دن کیشوتی در جاده های شرقی

امید معرفت

در آن هنگام سی تا چهل آسیای بادی در آن دشت دیدند و همین‌که چشم دن کیشوت به آن‌ها افتاد به مهتر خود گفت: « بخت، بهتر از آن‌چه می خواهیم، کارها را روبه راه می‌کند. تماشا کن سانچو! هم اینک در برابر ما  ده ها دیو قد علم کرده‌اند و من در نظر دارم با همه آن ها نبرد کنم. سانچو پانزا گفت: احتیاط کنید ارباب! آن‌چه ما از دور می‌بینیم دیوان نیستند بلکه آسیاهای بادی هستند و آن‌چه به نظر ما بازو می‌نماید پره‌های آسیاست که چون از وزش باد به حرکت درآید، سنگ آسیا را نیز با خود می‌گرداند

اما دیو بودن آسیاهای بادی چنان بر لوح ضمیر دن کیشوت نقش بسته بود که نه تنها فریادهای مهترش، سانچو را نمی‌شنید بلکه وقتی هم به نزدیک آسیاهای بادی رسید، باز نتوانست به کُنه حقیقت پی ببرد. بر اثر اندک بادی که در آن لحظه وزید پره‌های آسیای بادی به حرکت درآمدند و چون دن کیشوت چنین دید باز بانگ برآورد که :« اگر بیشتر بازو تکان بدهید به کیفر شوخ‌چشمی خود خواهید رسید.» سپس با نیزه بر نخستین آسیای بادی که در جلو او بود تاخت اما در همان‌دم که دن کیشوت با یک ضربت محکم نیزه ، پره آسیا را سوراخ می‌کند، باد با چنان خشمی پره را می‌گرداند که نیزه تکه تکه می‌شود و اسب و اسب‌سوار را به دنبال خود از جا می‌کند و با حالی پریشان و نزار آن‌سوتر برخاک می‌غلتاند...

□□□

داستان توهمات بی شمار و حضور امریکایی ها در منطقه خاورمیانه بی شباهت به داستان پهلوان پنبه معروف اسپانیایی دن کیشوت نیست. آنان به بهانه های واهی طی دهه اخیر به عراق و افغانستان لشگرکشی کرده اند و با نیت دست یازی به منابع  طبیعی این کشورها، مردم منطقه را به خاک و خون کشیده اند و لاجرم پرده از چهره پلید و ضد انسانی شان برانداخته اند. وقتی اعضای شورای امنیت سازمان ملل قطع نامه 1929 را علیه فعالیت‌های اقتصادی ایران در بیستم خرداد امسال تصویب کردند، قصد داشتند تا به نوعی روابط تجاری و اقتصادی ایران را محدود کنند. آن ها گمان می کردند با این تحریم‌ها، صنایع و به ویژه صنعت خودروی کشور برای ساخت خودروهای داخلی و حتی خودروهای مونتاژی با مشکل روبه‌رو شده و برای ادامه حیات مجبور به توقف برخی از خطوط تولید می شود و در نهایت اقتصاد ایران زمین گیر خواهد شد اما خودروسازان ایرانی ثابت کردند که تحریم‌های اقتصادی هرگز نمی‌توانند سد راه توسعه صنعت خودروی کشور باشند. مواضع سرسختانه مسوولان نظام در برابر این تحریم‌ حکایت از اعتماد به نفس و اراده شکست ناپذیر یک ملت دارد.

مقام معظم رهبری ابراز اطمینان می کنند که « ملت و مسوولان، بدون تردید این تحریم ها را نیز دور می زنند و همچون سه دهه گذشته تحریم ها را ناکام می گذارند و به کار و پیشرفت و بالندگی ادامه می دهند.»

دکتراحمدی نژاد نیز این قطع نامه‌ را فاقد ارزش می خواند و وزیر اقتصاد می گوید، این تحریم ها سبب افزایش خودباوری، تلاش های علمی ایرانیان و دست یابی آن ها به تکنولوژی های نوین خواهد شد. مدیر‌عامل ایران خودرو بزرگ ترین گروه صنعتی خاورمیانه نیزبا رد اهمیت این تحریم ها اظهار می کند:« به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کنیم که تاثیر این تحریم‌ها به حداقل برسد. »

□□□

عبوراز تحریم

« بی.بی.سی در گزارشی از ایران، خودرویی را نشان می‌دهد که در جایی ایستاده و مکانیک پس از یافتن عیب آن اعلام می‌کند که نیاز به تعویض فلان قطعه دارد که خارجی بوده و موجود نیست. این ها را پخش می‌کنند تا وضعیت را نامناسب جلوه دهند، در حالی که ما مقام 12 تولید خودرو را در جهان داریم و این قبیل اقدامات احمقانه است.» این ها را معاون اول رییس جمهوری می گوید.

اینک پس از گذشت سه دهه از دوران پرفراز و نشیب مبارزه با استکبار جهانی، دولت و مردم با آگاهی، همدلی وحساسیت بیشتری  این مواضع خصمانه را دنبال می کنند. آنان به تجریه دریافته اند که نباید دشمن را دستکم گرفت. درست به همین خاطر بلافاصله  پس از اعلان تحریم ها، هدایت رییس سازمان نوسازی و گسترش صنایع ایران از ایجاد ستاد تحریم در وزارت صنایع و معادن خبر داد: « این ستاد جلسات منظمی را برگزار می کند و تلاش دارد با بررسی و جمع‌بندی مشکلات مربوطه، راه کارهای مناسبی را برای مقابله با تحریم‌ها اتخاذ کند.»

اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران نیز با یک برنامه ابتکاری تصمیم گرفت تا با دعوت از کارشناسان امور بانکی، گمرک وحمل ونقل، راه های دور زدن تحریم را به بازرگانان بخش خصوصی بیاموزد!

این در حالی است که دولت با پیش بینی های مقتضی به تامین و ذخیره اقلام اساسی همت گماشته است. محمدرضا رحیمی، معاون اول رییس جمهوری در مراسم افتتاح سایت تولید خودروی سمند سریر در بابل برای آسودگی خاطر مردم توضیح داد که:‌ « تمام نیازهای کشور را ذخیره کرده یا درحال تامین هستیم تا حسرت آه یک خانواده ایرانی برای تامین کالاهای مورد نیاز خود را به دل امریکایی‌ها بگذاریم.» روشن است که عزم دولت و مردم برای رویارویی با تحریم ها جدی  است. رحیمی با این تحلیل که دشمن به دنبال شکستن روحیه مردم از طریق تحریم‌هاست، می گوید: « دشمنان در واقع خودشان را تحریم کرده‌اند چرا که تا قبل از تحریم از کل اروپا 17 تا 18 میلیارد دلار کالا به کشور وارد می‌کردیم و حال دیگر این کار را نمی‌کنیم.»

□□□

 اقتصاد مقاومتی

رهبرمعظم انقلاب در دیدار کارآفرینان برتر و فعالان اقتصادی با ایشان یکی از نیازهای اساسی امروز کشور را اقتصاد مقاومتی واقعی برشمرده می فرمایند: « دشمنان ملت تلاش می کنند مردم را با فشارهای اقتصادی به ستوه بیاورند تا مردم این فشارها را ناشی از عملکرد دولت بدانند و رابطه دولت و ملت قطع شود اما آن ها، همچون 30 سال گذشته این ملت را نشناخته اند و در محاسبات شان، کاملا اشتباه کرده اند.»

آیا اقتصاد مقاومتی نوعی ریاضت تلقی می شود؟ پاسخ عزت‌ا... یوسفیان، نماینده‌ مردم آمل و عضو کمیسیون برنامه و بودجه‌ مجلس به این سوال منفی است. او می گوید که« اقتصاد مقاومتی» ریاضت اقتصادی نیست بلکه استفاده از فکر، دانش و فرهنگ ایرانی در تولید کالا و خدمات ایرانی و پرهیز از اسراف در مصرف کالا و خدمات تولیدی است.  وی اصل 44 را پایه خودکفایی و بنیان مقابله با تحریم‌ها می شمارد  و روح اصل 44 قانون اساسی را اعتماد و اتکای مسوولان به مردم می داند: « مسوولیت‌دار شدن مردم در حوزه‌ اقتصاد منجر به مسوولیت‌پذیر شدن آنان می‌شود و چنان چه این اتفاق بیفتد نوآوری و شکوفایی فکری، اقتصادی و اجرایی اتفاق خواهد افتاد.»

□□□

 

انگیزه ای برای کار مضاعف

فرهنگ و تاریخ ایران نشان داده است که ملت ایران همه گاه در مقابل دشمنان همبسته‌تر و متحدتر شده اند.  با این مقدمه رییس جمهوری مثل همیشه با صلابت و مقتدرانه چنین تحلیل می کند: « تحریم‌ها به انگیزه کار مضاعف در ایران تبدیل خواهد شد و عامل تسریع در پیشرفت ایران است.» و« چهار سال پیش وقتی تحریم‌ها علیه ایران وضع شد ما 10 درصد نیازهای صنعت نفت را در داخل تولید می‌کردیم ولی در حال حاضر بیش از 70 درصد نیازهای‌مان در این زمینه را در داخل تولید می‌کنیم.» این ها بخشی از توانمندی های ویژه مردم ایران است که احمدی‌نژاد یادآور می شود.

از سوی دیگر وقتی خبرنگار خبرگزاری فرانسه به جست و جوی اندک تزلزل و نومیدی در هیات صنعتگران ایرانی  به ملاقات با مدیرعامل ایران خودرو می آید و از او در مورد تاثیر تحریم ها بر ایران خودرو سوال می کند، این گونه پاسخ می شنود که: « ما به کار کردن در شرایط دشوار عادت داریم لذا تحریم ها اثری روی ما ندارد؛ تنها ممکن است گردش کار ما را طولانی کند؛ چنان که امسال با وجود رکود جهانی اقتصاد، توانستیم 16 درصد رشد تولید و فروش داشته باشیم. »

جواد نجم الدین، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو مردی عملگرا است. او به سبب اتخاذ تدابیر جدی برای خروج بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه از بحران به ناجی ایران خودرو شهرت یافته است. نجم الدین با اشاره به تحریم های جهانی و سقوط قیمت های نفت و این که سال گذشته به سبب بحران اقتصادی سال پرچالشی بوده است، فعالیت ایران خودرو را در رشد تولید، فروش و صادرات موفق ارزیابی می کند: «درشرایطی که خودروسازان جهانی عمدتا با کاهش فروش مواجه هستند ایران خودرو از رشد قابل توجهی برخوردار است.»

□□□

بدون تاثیر

سیدحسین هاشمی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره تحریم‌های اخیر و تاثیر آن ها روی صنعت خودروسازی ایران اظهار می کند: « با توجه به برنامه‌ریزی‌های دقیق وزارت صنایع و معادن و همچنین گروه‌های خودروسازی، تحریم‌ها بر صنعت خودرو بی‌تاثیر است.» او با اشاره به‌ این‌که میزان تولید گروه‌های خودروسازی افزایش داشته است، می گوید: «خودروسازان ایرانی با هوشمندی کامل و برنامه‌ریزی دقیق عمل کردند، به‌طوری که با وجود تحریم‌ها، شاهد هستیم که میزان تولید کاهش نداشته و با افزایش روبه‌رو بوده است، به این ترتیب خودروسازان با نیروهای کارآمد و متخصص توانسته‌اند مشکلات تحریم‌ها را به حداقل برسانند.» هاشمی اظهار کرد: « ارائه محصول باکیفیت، خدمات پس از فروش مناسب موجب می‌شود که صنعت خودروی ایران در بازارهای صادراتی جایگاه خود را حفظ کند و تاثیرپذیری تحریم‌ها را کاهش دهد.» وی برای مقابله با تحریم ها پیشنهاد می دهد: « باید روش‌های مختلف و برنامه‌ریزی‌های دقیقی برای صنعت خودروسازی کشور که صنعت استراتژیک به حساب می‌آید، داشته باشیم. ایران نباید جایگاه خود را در خاورمیانه از دست بدهد و نباید تحریم‌ها روی صنعت تاثیر بگذارد. این اهداف تنها با برنامه‌ریزی دقیق محقق خواهد شد.»

محمدرضا نجفی منش ، نایب رییس انجمن سازندگان قطعات خودرو تحریم ها را یک فرصت می خواند: « در صورتی که اراده ملی به کار گرفته شود می توان بر تحریم ها غلبه کرد. تحریم ها فرصتی است تا نگاه خود را به داخل افزایش دهیم و بر توانمندی های خود بیشتر تاکید کنیم.» وی می افزاید: « اولویت مهم در تحریم ها تامین کالاهای ضروری است که باید راه کارهای لازم را برای تولید آن ها در داخل اتخاذ کرد.»

□□□

بزرگ ترین در خاورمیانه

با وجود تحریم هایی که اعمال شده، نه تنها خللی در روند تولید خودروسازان ایجاد نشده است بلکه باعث شده تا مهندسان و متخصصان ایرانی در این زمینه بیش از پیش برتری خود را نسبت به سایر خودروسازان نشان دهند. بر اساس اعلام انجمن جهانی خودروسازان، ایران در سال گذشته میلادی با تولید بیش از یک میلیون دستگاه خودرو برای نخستین بار به بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه تبدیل شد و توانست رتبه دوازدهم را درمیان بزرگ ترین خودروسازان جهان ازآن خود سازد در حالی که تصور می شد که صنعت خودروی ایران برای ساخت خودروهای داخلی و حتی خودروهای مونتاژی (ckd) که درصد بالایی از قطعات آن ها از خارج کشور تامین می شود با مشکل رو به رو خواهد شد و در نهایت برخی از خطوط تولید متوقف می شوند اما خودروسازان ثابت کردند که تحریم اقتصادی نمی تواند سد راه آن ها شود به طوری که طبق آمار سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، صنعت خودروی کشور با رشدی 23 درصدی در تولید خودرو در نیمه نخست امسال موفق به تولید 709 هزار و 21 دستگاه انواع خودروی سواری شده ‌است.

در این مدت ایران خودرو با رشد 28درصدی نسبت به نیمه نخست سال گذشته، با تولید 351 هزار و 287 دستگاه سواری، وانت و دو دیفرانسیل، ضمن تصاحب 49 درصد از سهم تولید خودروی سبک، موفق به کسب بیشترین سهم تولید خودرو در کشور شد. خودروسازان در بخش تجاری نیز رشد تولید را طی شش ‌ماه نخست امسال تجربه کردند. ایران‌خودرو دیزل با تولید پنج هزار و 317 دستگاه، معادل 97درصد نیمه نخست سال گذشته تولید داشت. زامیاد و سایپا دیزل نیز به عنوان زیرمجموعه‌های سایپا در تولید خودروهای تجاری، سه هزار و 761 دستگاه تولید داشتند. در مجموع  تولید خودروهای تجاری طی شش‌ماهه نخست امسال، 25 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد کرده است.

در همین حال پایگاه خبری عرب نیوز در گزارشی از تولید خودروی مشترک ایران و ترکیه با نام «دی 8 » خبر می دهد و می نویسد: « این توافق درحالی است که ایران تحت شدیدترین تحریم‌ها از سوی ایالات متحده قرار گرفته است. ایران خودرو و شرکت خودروسازی توفاژ ترکیه در راستای افزایش همکاری‌های دو کشور اقدام به تولید خودروی «دی 8 » می کنند . نام این خودرو همنام با نام سازمان همکاری و توسعه اقتصادی موسوم به « دی 8 » است که از کشورهایی از جمله ایران، ترکیه، بنگلادش، مالزی، اندونزی، مصر و نیجریه تشکیل شده است. »

□□□

حرف «ی» !

اینها در حالی است که با وجود  اعمال تحریم های امریکایی؛ خودروسازان فرانسوی، ژاپنی، کره‌ ای، آلمانی، چینی، سوئدی و روس همچنان در ایران فعالیت می‌کنند و شرکت‌های پژو، رنو، بنز، نیسان، فولکس‌واگن، هیوندای موتور، سیتروئن، لیفان، سوزوکی‌، مزدا،‌ ایسوزو، مان،‌ اسکانیا، ولوو و کاماز از طریق شرکای خود در ایران محصولات شان را تولید می‌کنند.