ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۰۷۵۶ سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۸ تعداد بازدید: ۱۹۰۹ Print View

درمانگر خودروهای رالی

نقش مکانیک در مسابقات رالی پیچیده تر و حساس تر می شود چرا که در مدت دو روز برگزاری مسابقه این مکانیک است که با کلی تجهیزات و لوازم یدکی خودروهای تیمش را دنبال می کند

درمانگر خودروهای رالی

مرجان حاجی رحیمی

 مکانیکی خودرو یکی از رشته های مورد علاقه بسیاری از پسربچه ها و حتی بزرگ ترهاست، با این تفاوت که عده ای علاقه خود را دنبال می کنند و عده ای به سراغ مشاغل دیگر می روند.

مکانیک در حقیقت همان پزشک درمانگر خودروهای بیمار است. اگر خودروی خرابی درست تعمیر نشود نه تنها از ادامه راه می ماند بلکه ممکن است برای راننده و سرنشینان نیز مشکلات و خطراتی به وجود آورد. در مسابقات اتومبیل رانی، مکانیک ماهر و چیره دست نقشی کلیدی در برد و باخت رانندگان دارد. بسیاری از راننده های مسابقات ریس یا رالی تنها به مکانیک های مورد اعتماد خودشان اطمینان دارند و خودرویشان را دست افراد غیر نمی سپارند.

نقش مکانیک در مسابقات رالی پیچیده تر و حساس تر می شود چرا که در مدت دو روز برگزاری مسابقه این مکانیک است که با کلی تجهیزات و لوازم یدکی خودروهای تیمش را دنبال می کند و اگر برای خودروها مشکلی پیش آید باید در کوتاه ترین زمان ممکن آن عیب مرتفع شود تا راننده از ادامه مسابقه باز نماند. در حقیقت ثانیه ها مهم هستند و خودرویی که به هر دلیلی به تعمیر نیاز دارد باید در کوتاه ترین زمان ممکن تعمیر شود. در مسابقات رالی هر تیم مکانیک مخصوص به خود را دارد. تیم های رالی پیکان در کلاس های 1400 و 1600 سی سی که در مجموع چهار خودروی 206 ، چهار راننده و چهار نقشه خوان می شوند از خدمات دو مکانیک ماهر بهره می گیرند که اگر امدادهای آن ها نبود شاید تیم پیکان در مسابقات رالی با مشکل روبه رو می شد.

مختار مختاری متولد 1354 اردبیل یکی از این دو مکانیک است. او که متاهل است و دو دختر دارد 20 سالی می شود که مکانیکی می کند و 15 سالی هم هست که به تهران آمده و از سال 1379 استخدام شرکت امداد خودرو شده است. مختاری از سال 1383 هم به عنوان مکانیک اعضای تیم پیکان در مسابقات رالی را همراهی می کند.

 

چگونه وارد این شغل شدید؟

من واقعا به این شغل علاقه دارم. برادرم هم در اردبیل تعمیرکار است؛  نمایندگی ایران خودرو دارد. کوچک که بودم تابستان ها به زور مرا پیش او می فرستادند تا کار یاد بگیرم ولی بعدها تا جایی علاقه مند شدم که صبح ها می رفتم تعمیرگاه و به صورت شبانه درس می خواندم. اولین خودرویی هم که تعمیر کردم پیکان بود.

چطور مکانیک تیم پیکان در مسابقات رالی شدید؟

سال 83 بود که از فدراسیون به امداد خودرو گفتند که مکانیکی را برایشان بفرستد که از تعمیر همه خودروها سر در بیاورد.آن ها هم مرا فرستادند و اولین رالی که در آن حضور داشتم رالی ساری بود. در آن مسابقه دسته موتور آقای مقصودی شکست و من و آقای نبی زاده با سیم بکسل برایش دسته موتور درست کردیم و او هم در آن مسابقه اول شد و برای همه جای تعجب داشت.بعد از آن ایران خودرو تصمیم گرفت از ما برای تیم پیکان استفاده کند و ما هم مکانیک تیم پیکان شدیم.

آیا پیش از شروع مسابقه خودروها را بررسی می کنید؟

حتما؛ یک بار راننده با ماشین دور می زند و اگر ایرادی داشت می گوید یک بار هم ما ماشین را امتحان می کنیم. برخی از قطعات هم باید در هر مسابقه عوض شوند مانند جلوبندی و سیبک فرمان.

برخی از لوازم هم تاریخ انقضا دارند.

بیش‌تر وسایل مصرفی مانند صندلی و کمربند تاریخ انقضا دارد و حتی اگر استفاده هم نشده باشد ولی تاریخ انقضایش گذشته باشد باید آن را عوض کرد. درست مانند لاستیک که حتی اگر در انبار بوده و هیچ کس از آن استفاده نکرده اما می پوسد و از بین می رود. حتی فدراسیون هم اجازه نمی دهد تاریخ انقضای این وسایل بگذرد؛ مثلا در همین اواخر مسابقه رالی کمربند یکی از خودروهای ما تاریخش گذشته بود و عوضش کردیم.

از این هفت سالی که همراه خودروهای مسابقه در مسابقات رالی بودید، چه خاطراتی دارید؟

در یکی از مسابقات رالی بود که از شیراز شروع شده بود و ما به لار رسیدیم. ولی خودروی مانی مبین که یک سمند بود در اولین روز یاتاقان زد و موتورش از بین رفت. بقیه شرکت کنندگان خیلی خوش‌حال شدند. باید برای استراحت به جهرم می رفتیم و از آن جا راهی بندرعباس می شدیم خودرو را تا جهرم که 120 کیلومتر از لار دور بود بکسل کردیم. 12 شب شده بود و  تا صبح نخوابیدم موتورش را تعمیر اساسی کردم. شش صبح خودرو را استارت زد و بقیه مسابقه را ادامه داد و تا بندرعباس 550 کیلومتر رفت و در آن مسابقه اول شد. بقیه شرکت کنندگان عصبانی شده بودند و برخی روی خودرو اعتراض گذاشتند ولی وقتی به تهران آمد و موتورش را باز کردند و دیدند که شماره موتور با آن شماره ای که در فدراسیون ثبت شده بوده یکی است، اعتراض رد شد.

تعمیر اساسی موتور کار سخت و وقت گیری است؛ معمولا چقدر زمان می برد؟

دست کم دو روز زمان نیاز است تا موتور تعمیر اساسی شود و راننده باید مدتی مراعات کند تا آب بندی شود اما در مسابقات زمان برای آب بندی وجود ندارد باید طوری تعمیر شود که تا دور هفت هزار کشش داشته باشد و ما باید کارمان را طوری انجام دهیم که موتور جواب بدهد.

تعمیر کدام بخش از خودرو سخت تر است؟

گیربکس سخت ترین بخش است چون دنده دارد و چیدن دنده های برنجی در کنار هم کار سخت و دقیقی است. تعمیر موتور و بعد هم سیم کشی در مرحله بعدی قرار دارد.

به صورت معمول تعمیر این قطعاتی که نام بردید چقدر طول می کشد و شما در حین مسابقه آن را در چه مدت زمانی تعمیر می کنید؟

به طور معمول اگر خودرو به تعمیرگاه بیاید تا قطعات باز، تعمیر و نصب شوند یک تا دو روز زمان نیاز دارد ولی همان طور که گفتم ما در مسابقات رالی باید آن را در چند ساعت تعمیر کنیم.

کدام قطعات خودروهای رالی زودتر خراب می شوند؟

بیش‌تر جلوبندی؛ چون در کویر و سنگلاخ خودرو می پرد و پلوس خرد می کند. همین طور کمک فنرها هم زیاد آسیب می بیند.

معمولا چقدر لوازم یدکی با خود می برید؟

برای هر خودرو چهار دست از هر قطعه ای که نیاز است می بریم چون ممکن است در طول یک مسابقه بیش‌تر از یک بار به قطعه ای نیاز باشد.

تعمیر همه نوع خودرویی را بلد هستید؟

تعمیر همه خودروها شبیه هم هستند؛ از پژو گرفته تا بنز و ب ام و و بقیه. چون سنسورهای آن ها بسیار به هم شبیه هستند و اگر کسی انژکتورکار و همین طور علاقه مند باشد می تواند همه خودروها را تعمیر کند.

تعمیر کدام یک از خودروهای ایران خودرو سخت تر است؟

206 چند تا حافظه دارد و باید خیلی دقت کنیم تا قاطی نشود.

تعمیر خودروهای 1600 سی سی سخت تر است یا 1400؟

مسلما 1600 سی سی وقت گیرتر است؛ چون سرسیلندر آن بزرگ تر است و 16 تا سوپاپ دارد اما 1400 سی سی هشت سوپاپ دارد.

در طول برگزاری مسابقات برایتان دردسر هم ایجاد می شود؟

خودروهای استاندارد دو منبع اگزوز دارند که صدا را کم می کند ولی در خودروهای مسابقه به جای منبع اگزوز لوله وجود دارد و همین باعث می شود که زیاد سروصدا کنند و رنجش برخی از روستاییان را هم به دنبال دارد.

آیا سایر تیم ها برای تعمیر خودروشان از شما کمک خواسته اند؟

بله خیلی پیش آمده است. ما هم تا جایی که می توانستیم کمک‌شان کردیم و ایراد رابر طرف کرده ایم و به چشم این که حریف ماست نگاه نکرده ایم.

غیراز مساله زمان تعمیر خودروهای رالی با استاندارد چه تفاوت هایی دارد؟

خودروهای خیابان معمولا به تجهیزات جزئی نیاز دارند مانند سیم کشی، قفل شدن ترموستات و یا حتی جوش آوردن ولی تعمیرات رالی اساسی تر است و یک خودروی آسیب دیده حداقل یک ساعت زمان نیاز دارد تا تعمیر شود.

چه خودرویی سوار می شوید؟

پارس ELX که از سال 83 آن را دارم.

چرا این خودرو را انتخاب کردید؟

چون به نظرم خودروی خوبی است؛ سیستم ترمز خوبی دارد و موتورش زانتیاست و نسبت به بقیه خودروها می توان گفت که با تعمیرگاه قهر است. خودروی من از روزی که آن را خریدم تا الان اصلا خراب نشده و من تنها روغنش را عوض می کنم و بنزین می زنم.

شاید به این خاطر است که گوش شما با صدای خودرو آشناست و هر عیبی را زود متوجه می شوید؟

بله این هم می تواند باشد؛ چون به کوچک ترین صدای خودرو حساس هستم و همه همکارانم منتظر هستند که یک روز من این خودرو را بفروشم! کلا من صدای خودروها را خوب می شناسم.

به خاطر این مهارت هم احتمالا همه می خواهند شما خودروشان را یک بررسی بکنید؟

بله. در تهران که تنها هستیم ولی وقتی به اردبیل می رویم می خواهند حتی شده یک دوری با خودروشان بزنم تا ایرادش را بگویم و من چون خیلی کارم را دوست دارم این کار را می کنم.

و حرف آخر؟

این که از همه راننده های رالی و نقشه خوانان خواهش می کنم در کار ما تعمیرکاران دخالت نکنند همان طور که ما در رانندگی آن ها دخالت نمی کنیم. می دانیم آن ها نگران خودروشان هستند و می خواهند زودتر تعمیر شود اما اجازه دهند ما کارمان را خودمان انجام دهیم.