پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۰۱۱۶ دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۵ تعداد بازدید: ۱۵۸۸ Print View

گفت و گو با دو تن از مکانیک های خودروهای مسابقه ای

پشت صحنه شتاب و هیجان

همین پیچ و مهره سفت کن های مسابقات سرعت و هیجان که گاهی اوقات از شب تا صبح نمی خوابند تا خودروی صدمه دیده را تعمیر و آماده مجدد مسابقه کنند اگر نباشند حرکت و هیجان متوقف خواهد شد.

پشت صحنه شتاب و هیجان

مرتضی زبردست

اتومبیل رانی در ورزش ما وضعیت خاص خودش را دارد. عده ای اصلا این رشته را  ورزش نمی دانند و مسابقه های آن را به رسمیت نمی شناسند. گروه دیگری به خطرات و خسارات آن اشاره کرده و معتقدند رقابت هایی که یک سر آن مرگ و آسیب دیدگی های شدید و طرف دیگرش آتش زدن اموال دولتی و گاهی خصوصی‌ست چه سودی دارد و نقطه مقابل این تفکرات نیز استدلال عاشقان سینه چاک ریس و رالی‌ست که شیرینی زندگی را در هیجانات مسابقه های اتومبیل رانی می بینند. حال نکته ظریفی که ما برای اولین بار در این شماره به آن پرداختیم، آدم های پشت صحنه رقابت های اتومبیل رانی هستند که یا دیده نمی شوند و یا خیلی گذرا از کنار کار سخت و طاقت فرسای آنان در سرمای زمستان و گرمای تابستان می گذرند. معمولا اتومبیل ران و نقشه خوان، محور بیشتر مباحث فنی و جانبی رقابت های خودرویی بوده و کم‌تر کسی سراغ سرپرست فنی، مسوول کمپ، ناظر فدراسیون، کارشناسان ذی‌ربط، هماهنگ کننده مسابقه ها با مراکز محلی و نیروی انتظامی، نمایندگی های خودرو سازها در شهرهای مختلف و مکانیک ها را می گیرند، در حالی که هر یک از این دست اندرکاران  در شکل گیری مطلوب یک‌دوره مسابقه نقش حساسی دارند؛ مثلا همین پیچ و مهره سفت کن های مسابقات سرعت و هیجان که گاهی اوقات از شب تا صبح نمی خوابند تا خودروی صدمه دیده را تعمیر و آماده مجدد مسابقه کنند اگر نباشند حرکت و هیجان متوقف خواهد شد.  خودرویی از خط مسابقه خارج می شود اگر به سرعت تعمیر و آماده رقابت نشود سرنشینان آن هم تماشاگر و توریست خواهند شد و دقیقا این جاست که اهمیت کار تعمیر کاران و مکانیک های کم نام و نشان برجسته می شود.

هفته گذشته فرصتی فراهم شد تا پای صحبت های محسن نبی زاده و مختار مختاری، مکانیک های تیم  اتومبیل رانی ایران خودرو نشسته و از هر دری با آنان صحبت کنیم.

محسن نبی زاده، 39 ساله، امدادگر شرکت امداد خودرو، ساکن شهر جدید پرند که از سال 83 با تیم  اتومبیل رانی ایران خودرو همکاری دارد، می گوید: ما افراد گمنام این رشته هستیم. کار ما چون پشت صحنه است و دیده نمی شود به حساب نمی آید در حالی که بیش‌ترین وقت را پیش و پس از مسابقه، مکانیک ها می گذارند تا خودروها آماده و سرپا به خط استارت برسند.

 

شما پس از هر مسابقه چه کاری انجام می دهید؟

خودرو ها را تعمیر و نوسازی می کنیم.

 

کجا این کار را انجام می دهید؟

تعمیرگاه کارخانه.

 

با تعمیر خودرو کار شما هم تمام می شود؟

خیر، ما مرحله به مرحله کارمان را دنبال می کنیم. بعد از تعمیر، خودروها تست می شوند و در صورت رفع معایب به قرنطینه یا همان پارکینگ های محافظت شده می روند تا 48 ساعت پیش از مسابقه بعدی که مجددا چک شده و آماده مسابقه جدید می شوند.

 

چک کردن نهایی خودرو به عهده چه کسی‌ست؟

اول مکانیک ها، بعد راننده ها و در آخر هم نماینده فدراسیون اتومبیل رانی.

 

نماینده فدراسیون چگونه خودروها را چک می کنند؟

بازبینی آن ها کلی‌ست خصوصا روی چراغ ها، کپسول آتش نشانی، گل پخش کن ها، ابزار و آچار.

 

با این همه دقت عمل، چرا باز هم شاهد مشکلات متعدد خودروها هستیم؟

برخی از اشکالات مربوط به بی توجهی راننده هاست؛ مثلا در مسابقه های رالی همدان سال 86 راننده تیم  ایران خودرو پیش از شروع مسابقه در اثر بی احتیاطی و برخورد با جدول کنار پیست، اوت شد.

 

چرا خودروی او را تعمیر و آماده مسابقه نکردید؟

وقت نبود.

 

اگر وقت بود اوت نمی شد؟

بله اگر زمان کافی داشتیم قطعا خودرو را به مسابقه می رساندیم. ما در رالی پارس تا فارس ( شیراز تا بندر عباس ) با مشکل حادتری مواجه شدیم. بدین شکل که ماشین مانی مبین از تیم ایران خودرو در حالی که روز اول در کلاس 2000 قهرمان شد موتور سوزاند. ما خودروی او را  از شهرستان لار  بکسل کرده به نمایندگی جهرم رساندیم و از ساعت 11 شب تا صبح موتور را تعمیر اساسی کرده و پیش از ساعت شش صبح همین خودرو را سر خط مسابقه بردیم. جالب است بدانید این خودرو روز دوم نیز به قهرمانی رسید و باعث تعجب و اعتراض تیم های رقیب شد.

 

مدیران امداد خودرو به نتایج مسابقه های تیم اتومبیل رانی ایران خودرو هم حساس هستند؟

بله، چه مدیر عامل قبلی و چه فعلی، همواره تاکید داشته و دارند که نهایت سعی و کوشش در جهت موفقیت تیم و قهرمانی بچه ها اعمال شود.

 

شما با چه خودرویی به مسابقه ها اعزام می شوید؟

خودروی امداد که انواع و اقسام لوازم مورد نیاز و ابزار و آچار لازم در آن موجود است.

 

نقش نمایندگی های شهرستانی در رقابت های اتومبیل رانی؟

بسیار حایز اهمیت است. ما تا جایی که امکان داشته باشد خودروهای آسیب دیده را خودمان سریع تعمیر می کنیم اما اگر نیاز به امکانات و لوازم بیش‌تر باشد به نمایندگی های خود در شهرهای مختلف مراجعه می کنیم.

 

نقش راننده ها در خرابی خودروها چقدر است؟

در جاده های ناهموار معمولا خرابی خودرو ها طبیعی‌ست. البته اتومبیل رانی مانند رضا شالچی در همین جاده ها هم خوب رانندگی می کند و کم ترین خسارت را ماشین او دارد. ضمن این‌که بیش‌ترین قهرمانی هم متعلق به این اتومبیل ران با تجربه است. راننده هایی هم هستند که وقتی برای تست می روند امید چندانی به بازگشت سالم خودروهای آنان نیست.

 

موفقیت یک اتومبیل ران به چه عواملی بستگی دارد؟

بیش‌تر به شیوه صحیح و اصولی راننده، ما بارها شاهد بودیم راننده هایی که درست رانندگی کرده و خودروی خود را سالم به خط پایان رساندند قهرمان شدند ولی بعضی از راننده ها در اثر بی احتیاطی از عهده همین کار ساده هم    بر نمی آیند.

 

سهم مکانیک ها در قهرمانی

مختار مختاری، 35 ساله، امدادگر شرکت امداد خودرو که  سال 1379 استخدام و از سال 1383 با تیم اتومبیل رانی ایران خودرو همکاری می کند می گوید: سهم مکانیک ها در قهرمانی تیم ها بالای 50 درصد است.

 

این درصد را چگونه محاسبه کردید؟

با تجربه شش سال همکاری مداوم کنار تیم های اتومبیل رانی.

 

خودروی دست‌کاری شده یعنی چه؟

یعنی خودروی از استاندارد خارج شده.

 

خودرو چگونه از استاندارد خارج می شود؟

مثلا محفظه احتراق آن را کم‌تر می کنند تا خودرو شتاب بیش‌تری پیدا کند یا کاتاف ماشین را از طریق سیم کشی حذف می کنند تا در دور هفت هزار هم  دنده خودرو عوض شود.

 

وقتی خودروی تعمیری شما زودتر از بقیه به خط پایان می رسد چه احساسی دارید؟

از فرط خوش‌حالی خستگی کار را فراموش می کنیم. سرعت در کار تعمیر هم نقش بسیار مهمی دارد. ماشینی که ایراد کلی پیدا کرده و نیاز به تعمیر اساسی دارد تنها در صورتی که سریع رفع اشکال شود می تواند راس ساعت مقرر به مسابقه روز بعد برسد و دقیقا این جاست که نقش مکانیک ها مشخص می شودم. یادم است در یکی از مسابقه های حساس، ظرف چند ساعت موتور سوخته یک خودرو را تعمیر و در عین ناباوری رقبا روی خط فرستادیم. شتاب کار ما به قدری زیاد بود که تیم سایپا  روی این ماشین اعتراض کرد و در بازدید کارشناسان فنی مشخص شد شماره موتور خودروی تعمیری منطبق با شماره ثبت شده است.

 

وقتی چند خودرو با هم در یک مسابقه خراب می شوند چه کار می کنید؟

این دیگر آخر خوش شانسی‌ست. گاهی اوقات اتفاق افتاده دو شبانه روز بی وقفه کار کنیم و برای این که خواب‌مان نبرد پیوسته به صورتمان آب می زنیم یا سیلی به صورت یکدیگر می زنیم به شکلی که گونه هایمان سرخ می شود.

 

اگر قطعه مورد نیاز را نداشته باشید چه کار می کنید؟

مکانیک و تعمیرکار اگر ابتکار عمل و خلاقیت نداشته باشد تعویض کار است و به درد این کار نمی خورد. هرگز فراموش نمی کنم زمستان سال 83 در رالی ساری که آخرین مسابقه سال بود و در معرفی قهرمان نقش بسیار مهمی داشت خودروی سمند پاستور مقصودی، پنجه ای دسته موتورش شکست.  ظاهرا هیچ کاری نمی شد کرد اما بنده به کمک همکارم با سیم بکسل، دسته موتور خودروی او را درست کردیم و همان خودرو با راننده اش(مقصودی) قهرمان شد. موقع برگشت در شهر جدید پردیس بومهن که پایان مسابقه بود همه شرکت کننده ها آمده بودند ببینند این ماشین چگونه تعمیر شده که توانسته به آخر خط برسد.

 

چرا تاکنون این مطالب را مطرح نکرده بودید؟

فرصتی فراهم نشده بود که بگوییم. شما  اولین نفری هستید که از نشریه ایران خودرو با ما تماس گرفتید و این مصاحبه را ترتیب دادید. شاید این بدعتی شود تا در آینده تیم پشتیبانی رقابت های اتومبیل رانی هم مورد توجه مطبوعات و رسانه های گروهی قرار گیرند.

 

در مناطق کویری و شهرهای دور افتاده مشکلات مسابقه های اتومبیل رانی بیش‌تر نمی شود؟

چرا، در برخی از شهرها مردم با واژه اتومبیل رانی و رقابت های آن بیگانه اند و گاهی مشکلاتی را هم برای گروه ایجاد می کنند. نیروی انتظامی نیز امنیت مسابقه ها را تضمین نمی کند.

 

مگر دست اندرکاران فدراسیون موتور سواری و اتومبیل رانی با مسوولان شهر میزبان هماهنگ نمی کنند؟

هماهنگ می شود اما مثلا قسمتی از مسیر مسابقه که در دهات اطراف است مشکلات گوناگونی را برای گروه ایجاد می کند. گاهی اوقات ماشین های کشاورزی، تراکتور و حتی افراد محلی و بومی هم سد راه می شوند.

 

چگونه سد راه می شوند؟

می گویند از این جا عبور نکنید، گرد و خاک خودروهای شما ما را  اذیت می کند. آرامش و آسایش خانواده های ما به هم می ریزد و موارد دیگری که شاید برای ما قابل هضم نباشد.

 

برخورد هم پیش می آید؟

معمولا خیر. ولی گاهی اوقات به مضروب کردن راننده و شکستن شیشه خودروی او هم منتهی می شود به طور مثال سال 1385 در مسابقه های همدان، خودروی خانم لاله صدیق با مشکل مواجه شده و صدای موتور بلند و غیرعادی می شود. ایشان زمانی که از ماشین خارج شده تا علت صدا را بفهمد با چند روستایی درگیر و با  سر و صورت زخمی به کمپ بر می گردد. آن ها حتی شیشه ها و چراغ های خودروی او را هم شکسته بودند.

 

چرا شما با این همه مشکلات که به روایت خودتان تنها قسمتی از آن را مطرح کردید باز هم گوش به زنگ زمان و مکان رالی بعدی هستید؟

عشق! ما هم عاشق این کار شدیم. شاید چند سال پیش که با رشته اتومبیل رانی آشنا نبودیم اصلا این علاقه مندی برایمان مفهوم نبود اما امروز با همه وجود وابسته به آن شدیم و دل‌مان برای حرکت و هیجان آن لک می زند.