پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۶۱۳ سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۲ - ۸:۲۴ تعداد بازدید: ۲۶۷۸ Print View

64 ربات بدنه «دنا» را می سازد

خودروی «دنا» از سری محصولات برند ایران خودرو است که نسبت به محصولات قبلی لوکس تر بوده و از نظر استایل ظاهری و امکانات و تجهیزات نسبت به دیگر محصولات برتری دارد.

64 ربات بدنه «دنا» را می سازد

موتور «دنا» از نوع موتور ملی با مصرف سوخت پایین و آلایندگی مطابق با استانداردهای یورو 4 است. همچنین کلیه استانداردهای ایمنی روز اروپا در این خودرو پیش‌بینی شده است.

استفاده از توان داخلی در کلیه مراحل طراحی تا تولید این محصول ویژگی مهم این پروژه است. گروه صنعتی ایران خودرو به حدی از بلوغ سازمانی دست یافته که بدون استفاده از همکار خارجی توانسته خودرویی را طراحی و به تولید برساند.

تجهیز و راه‌اندازی خط بدنه‌سازی بیش‌ترین وزن کاری را در فرآیند تولید «دنا» به خود اختصاص داده است. نصب تجهیزات تولید «دنا» در مراحل پایانی است و طبق برنامه زمان‌بندی، تولید تجاری این خودرو از ابتدای دی ماه سال جاری آغاز خواهد شد.

روند کار در سالن‌ها

سید احمد حاجی خلیلی مدیر مهندسی سواری سازی ایران خودرو درخصوص تغییرات اعمال شده در سالن‌های تولید اظهار داشت: با انتقال تولید خودروهای 405 و پارس به سالن بدنه 4، سالن بدنه شاتل (چهارکاره) برای تولید خودروی دنا تعیین شده است. وی به کاهش هزینه قابل توجهی که حاصل تلاش کارکنان این مجموعه است اشاره کرد و گفت: بخشی از تجهیزات بدنه سازی که قبلا در خط بدنه سازی چهارکاره مورد استفاده قرار می‌گرفت بازسازی و بهبود داده شده و از آن در تولید خودروی جدید بهره برداری خواهد شد که این اقدام صرفه جویی بالایی را برای ایران خودرو به همراه دارد.

حاجی خلیلی به تغییرات اعمال شده در سالن رنگ 1 اشاره کرد و افزود: جیگ و قلاب‌هایی که در قطعات متحرک مانند درها (چهار در خودرو، در صندوق و موتور) مورد استفاده قرار می‌گیرد، برای اجرای فرآیند رنگ دنا طراحی و ساخته شده است.

وی گفت: همچنین تغییراتی در خطوط پاشش اتوماتیک و رباتیک رنگ اعمال شده که بیش‌تر آن به صورت به روزآوری نرم افزار بوده است. حاجی خلیلی تاکید کرد:‌ اعمال تغییرات فنی سخت افزاری و نرم افزاری با محوریت سواری‌سازی و پشتیبانی پروژه صنعتی سازی انجام شده است. به گفته وی تولید آزمایشی دنا درسالن رنگ انجام شده و این سالن آماده تولید تجاری محصول است.

تغییرات تکنیکال در خطوط تولید

مدیرمهندسی سواری‌سازی درباره سطح اتوماسیون صنعتی خطوط تولید گفت: تجربه ای که کارکنان سواری‌سازی در پروژه‌های قبلی کسب کرده اند در پروژه دنا مورد استفاده قرار گرفته است.

وی گفت:‌ با تکیه بر این تجارب، بخش مهمی از تجهیزات تولیدی سالن بدنه که نیاز به بازسازی داشت، توسط کارشناسان و تکنیسین‌های سواری‌سازی انجام و بخشی دیگر که نیاز به نوسازی داشت توسط شرکت تام انجام شد. حاجی خلیلی ادامه داد: از ابتدای سال 91 که اجرای پروژه در سواری‌سازی آغاز شد، بیش از 50 هزار نفر ساعت زمان صرف شده است.

وی میزان اتوماسیون صنعتی خط تولید بدنه را با اختصاص 64 دستگاه ربات، بالغ بر 60 درصد اعلام و خاطرنشان کرد: با این اقدام کیفیت محصول به میزان بالایی تضمین خواهد شد و خطاهای ناشی از فرآیند تولید دستی کاهش خواهد یافت.

حاجی خلیلی موضوع ارگونومی و ایمنی برای کارکنان خطوط تولید را یکی دیگر از معیارهای استفاده از اتوماسیون صنعتی دانست و تصریح کرد: در مواردی که دستی بودن فرآیند سلامت کارکنان را به مخاطره می‌انداخت از اتوماسیون صنعتی استفاده شده است.

حاجی خلیلی افزود‌:‌ خط تولید دنا در مقایسه با سایر خطوط تولید ایران خودرو دارای سطح اتوماسیون متوسط رو به بالایی است.

اتوماسیون صنعتی؛ یک انتخاب

حاجی خلیلی درباره استاندارد استفاده از اتوماسیون صنعتی گفت: سطح اتوماسیون صنعتی در خودروسازی از استاندارد خاصی پیروی نمی کند و صرفا یک انتخاب است. وی افزود: ممکن است سالن بدنه‌سازی در یک شرکت کاملا صنعتی و رباتیک باشد و در مقابل شرکت دیگری میزان کمی از اتوماسیون صنعتی را به کار برد. این تصمیم مدیریت شرکت است که برای ایجاد موازنه بین هزینه نیروی انسانی و سطح اتوماسیون صنعتی و مسایل ارگونومی و زیست محیطی روشی اتخاذ می‌کند که در این بین کیفیت محصول نیز به عنوان یکی از مولفه‌های مهم مورد توجه خواهد بود.

یادگیری در طی اجرای پروژه

حاجی خلیلی درباره منافع اجرای پروژه توسط کارکنان گفت: علاوه بر صرفه جویی‌های بودجه ای، صرفه جویی بالایی در زمان نیز روی داده است. همچنین مشارکت در اجرای پروژه تولید دنا توسط نیروهای داخلی موجب افزایش دانش فنی و مهارت تیم سواری‌سازی می‌شود.

وی گفت: با افزایش دانش و تجربه تیم سواری‌سازی و بهره برداری از آن در پروژه‌های آتی، صرفه جویی بودجه ای و اجرای به موقع و با کیفیت مطلوب نصیب شرکت خواهد شد. به گفته حاجی خلیلی میزان ریالی صرفه جویی در این پروژه بعد از اتمام و محاسبه به صورت دقیق اطلاع‌رسانی خواهد شد.

استفاده از موتور ملی

مدیر مهندسی سواری‌سازی با اشاره به استفاده از موتور ملی در خودروی دنا گفت: با توجه به تجربه استفاده از موتور ملی در قوای محرکه خودروهای خانواده سمند، تغییرات فرآیندی در سالن مونتاژ 2 چندان محسوس نبوده و در این خصوص دانش فنی و مهارت فرآیندهای مرتبط با این نوع قوای محرکه موجود و قابل بهره‌برداری است.

ظرفیت تولید خطوط

حاجی خلیلی درباره ظرفیت تولید دنا اظهار داشت: ظرفیت تولید براساس برنامه‌های استراتژیک شرکت و نیاز بازار مشخص می‌شود. وی افزود:‌ با به کار گیری سه شیفت کاری در خطوط تولید این خودرو با تولید 25 دستگاه در ساعت، تیراژ تولید به میزان 120 هزار دستگاه سالانه قابل افزایش است. به گفته وی در صورت نیاز، قابلیت افزایش بهره‌وری و ظرفیت تولید این خودرو وجود خواهد داشت.

درباره پروژه دنا

مدیر مهندسی سواری‌سازی در خصوص اجرای پروژه طراحی و تولید دنا اظهار داشت: در این پروژه بخش‌های مختلفی در گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان متولی و دست اندرکار بخش‌های مرتبط در پروژه مشارکت کرده اند. مرکز تحقیقات، مرکز مهندسی، معاونت کیفیت، معاونت استراتژی، معاونت سیستم جامع تولید، معاونت تولید قطعات پرسی، شرکت تام، شرکت ساپکو و مجموعه سواری‌سازی، مهم‌ترین بخش‌های مرتبط با این پروژه بوده است. مجموعه سواری‌سازی بهره‌بردار این پروژه محسوب می‌شود. حاجی خلیلی افزود: درعین حال که تفکیک وظایف به صورت کامل صورت گرفته اما همدلی همکاران پروژه در پیشرفت آن تاثیر بسزایی داشته است، به گونه‌ای که شرایط اجرا در هر مرحله پیش از موعد مقرر فراهم شده است.

وی با اشاره به استقرار سیستم‌های کیفی در مراحل مختلف تولید اظهار امیدواری کرد: با ارایه محصول به روز و با کیفیت و ایمنی بالا، ایران خودرو بتواند بیش از پیش به منظور افزایش رضایت مشتریان گام بردارد.