ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۹۶۱۱ چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۵ تعداد بازدید: ۴۷۵۵ Print View

نامزد کسب جایزه ملی کیفیت در سال 89

ویتارای جدید در ویترین

ویتارای جدید در ویترین

امید معرفت

کارخانه خودروسازی ۷۵۰ هکتاری ایران خودرو خراسان در 55 کیلومتری جنوب غربی مشهد در منطقه بینالود قرار دارد و در دورترین نقطه به دیواری از کوه هایی به همین نام می رسد. خط تولید سوزوکی گراندویتارا شامل خط مونتاژ (بدنه، رنگ و تزیینات) از مهرماه  سال 86 در این کارخانه فعال شده است.

محمد مهدی سیادت، مدیرعامل ایران خودرو خراسان در باره ویژگی های بارز پایگاه تولیدی گراند ویتارا در ایران می گوید: «ایران خودرو خراسان بهره ورترین خودروساز ایران است. این شرکت با 4500 نفر کارگر و 15 مدیر حدود 1500 میلیارد تومان در سال فروش دارد.» چطورچنین چیزی  ممکن است؟ این سوالی است که به ذهن ما خطور می کند اما سیادت در ادامه حرف هایش به این تردید چنین پاسخ می دهد: «این جا هفت، هشت نفر مدیر کار را جمع  می کنند و قراردادها حداکثریک ساله است و حسب نیاز تمدید می شود و البته همه با اعتماد به توانایی هایشان و همت بیشتر مشغول انجام کار با کیفیت هستند و در عین حال از ثبات مناسبی در مدیریت و اشتغال برخورداریم.»

   □□□

مردم و ویتارا

خانم جوادی یک آرشیتکت است. او مهندس میان سالی است که دوسال است گراند ویتارا سوار می شود: «وقتی پشت فرمون این خودرو هستم احساس امنیت می کنم. انگار کاملا به جاده و خیابون مسلطم.» وی دلیل انتخابش را قیمت و کیفیت مناسب این خودرو نسیت به سایر خودروهای دودیفرانسیل عنوان می کند.

در بازار ایران خودروسازان مختلفی با تولید خودروهای دو دیفرانسیل رقابت می کنند. اوایل سه خودرو با ویتارا رقابت می کردند، مدتی بعد تعداد این خودروها به شش خودرو رسید و حالا 12 خودرو در این سیگمنت به رقابت می پردازند.

در این رقابت شانه به شانه، توجه به ذائقه مشتریان یکی از مهم ترین ویژگی های خودروسازانی است که قصد تسخیر بازار را دارند. آنان در کنار توجه به کیفیت و قیمت مناسب به تامین نظر قشر گسترده تری از مشتریان شان توجه نشان می دهند.

«سالن رنگ یکی از پیشرفته ترین خطوط رنگ خودرو در خاورمیانه با ظرفیت 25 دستگاه در ساعت است. این خط رنگ قابلیت رنگ آمیزی بدنه انواع خودروهای تولیدی را دارا بوده و از خصوصیات منحصر به فرد آن، مونیتورینگ و کنترل از راه دور توسط رایانه و گردش 360 درجه بدنه در حوضED است همچنین گردش دائمی آبشار آب، گرده رنگ های معلق را از هوا جدا کرده و پس از حذف بخار تینر از هوای خروجی توسط فیلتر کربنی، اثرات نامطلوب زیست محیطی را از بین برده و هوای پاکیزه و تصفیه شده را به محیط باز می گرداند.»

نمایندگی های فروش گراند ویتارا که برای شرکت در همایش یک روزه نمایندگی ها وارد مشهد شده بودند صبح روز نخست همایش در ایران خودرو خراسان ضمن شنیدن این جملات، مبهوت تکنولوژی  پیچیده و دقیق دستگاه های تعبیه شده در این سالن شده بودند.

 آنان لحظاتی بعد، از روی فرش قرمزی که برایشان پهن شده بود عبور کردند تا در سالن بزرگی، از 9 دستگاه خودروی سوزوکی گراند ویتارا در رنگ های 9 گانه ارغوانی متالیک، ارغوانی تیره متالیک، بلوطی متالیک، طوسی گرافیتی متالیک، مسی خورشیدی متالیک، مسی متالیک، یاسی تیره متالیک، آبی پاستیلی متالیک و سفید دیدن و در فرم های مخصوص نظرسنجی نظرات شان را در باره این رنگ ها اعلان کنند.  نتایج این نظرسنجی می توانست برای سازندگان خودرو راه گشا باشد تا حرف های تازه تری را برای علاقه مندان به این خودرو داشته باشند.

□□□

ارتباط آنلاین با سوزوکی

وقتی از مهندس علیرضاگچ پززاده، قائم مقام ایساکو در باره وضعیت خدمات پس از فروش این خودرو می پرسیم ابتدا به محاسن محصول سوزوکی گراند ویتارا می پردازد: «از یک سال گذشته در سطح شبکه، خدمات با کیفیت بهتری برای این محصول ارائه می شود.» و می افزاید: « این محصول ویژگی های خوبی دارد و لازم است در سطح شبکه با تعامل با خودروسازان، عرضه و پاس داری شود.» گچ پززاده همچنین با اعلام این که برای تامین قطعات برنامه گسترده ای طراحی شده است از افزایش سه برابری حجم خرید خبر می دهد و حتی موارد استثنایی را هم از قلم نمی اندازد: « برای موارد استثنایی که رفع مشکل آن ها در نمایندگی ها میسر نیست، تیم های متفاوت تعریف شده اند تا در کوتاه ترین زمان مشکل را رفع کنند.»

قائم مقام ایساکو ضمن تقدیر از تلاش های نمایندگی ها در سال گذشته که در سایه آن ایساکو موفق شد مقام نخست را در ارائه خدمات پس از فروش از آن خود سازد، اظهار امیدواری می کند با پتانسیل موجود در نمایندگی ها، امسال نیز با وجود آن که فاصله زیادی تا عرضه خدمات ایده آل وجود دارد، سطح رضایت مشتریان افزایش قابل قبولی داشته باشد.

قائم مقام مدیرعامل ایساکو در حوزه شبکه خدمات فنی و مهندسی، در باره رفع مشکلات و ارتقا و توسعه خدمات پس از فروش مواردی را مطرح می کند که چکیده آن به این شرح است:

-          از سال گذشته بررسی هایی در سطح شبکه انجام دادیم  که نتایج آن حاکی از توجه به حوزه های مختلف و ارتقا و توسعه و رفع کمبودها در حوزه خدمات پس از فروش بود.

-          نخستین معضل در سطح شبکه در حوزه کلیه خودروها، به ویژه سوزوکی، کمبود قطعه در سطح شبکه بود.

-          با وجود آن که از نیمه دوم سال 88 حرکت مان را آغاز کردیم اما در این راه خیلی موفق نبودیم.

-          اما امسال قرار است تا پایان سال بیش از چهار برابر افزایش میزان خرید داشته باشیم.

-          با وجود افزایش قیمت سوزوکی به واسطه افزایش ین، تیم مذاکره ای تعیین شد تا برای تامین و تسریع خدمات ویژه مذاکره کند و به توفیقات خوبی هم دست یافت و افزایش قیمت هم شامل این خودرو نشد.

-          در خصوص ویتارا با یک اقدام به موقع، موتور آن تعویض و برای اولین بار قبل از تجاری سازی، اقدامات در سطح شبکه مهیا شد و آموزش های لازم داده شد. این نقطه امیدی بود که با شرایط  بهتر و موفق تری در بازار حاضر شویم.

-          قدم های اول مثبت است. درخواست های مشتریان تاییدی بر این تلاش هاست.

-          ویتارا قابلیت رقابت با رقبایش را چه به لحاظ کیفیت، چه قیمت و چه آبشن دارد. این ارزش افزوده نیازمند تعامل و ارتباط نزدیک و فنی و منطقی است تا سطح خدمات پس از فروش افزایش یابد و مکانیزم های فروش ارتقا یابد.

-          پیش بینی های تولید با نوید مهندس سیادت، افزایشی خواهد بود. به همین خاطر برنامه توسعه ای داریم.

-          بیش از دو برابر پارسال برنامه آموزشی داریم.

-          ابزارها تامین شده است.

-          ال سی های لازم گشایش شده و مشکل بانکی نداریم.

-          اخیرا محموله بزرگی وارد شده است که عمده نیاز ما را برآورده خواهد کرد.

-          ارتباط  آنلاین با سوزوکی داریم. 

-          از شرکت مرکزی سوزوکی خواسته ایم تا کارشناسان فنی مستقر در ایران داشته باشند. ( در حال حاضر فقط کارشناس بازرگانی دارند.)

-          به محض مشاهده مشکل فنی استثنایی، یک تیم فنی متشکل از کارشناسان ایران خودرو خراسان و ایساکو به محل اعزام می شوند. 

-          ایران خودروخراسان تعامل و ارتباط نزدیکی با ایساکو دارد و کمک کرده است تا خدمات بیشتری را ارائه کنیم.

□□□

به دنبال میثاق نامه کیفی

علی زروندی، مدیر هماهنگی برند ویتارا با اشاره یه این که مدیرعامل گروه صنعتی  ایران خودرو، ایساکو، ایران خودرو  و ایران خودرو خراسان را مامور ارتقای سطح خدمات گراند ویتارا کرده است، می گوید: هر هفته چهارشنبه ها در ایساکو جلساتی برای بهبود خدمات گراند ویتارا با حضور نماینده کانماتسو ژاپن  برگزار می شود.

زروندی معتقد است، انعقاد یک میثاق ملی کیفی بین ارکان تولیدی، خدمات پس از فروش،  نمایندگی ها از جمله مواردی است که در دست پی گیری است. به اعتقاد مدیر هماهنگی برند ویتارا این خودرو  نامزد کسب جایزه ملی کیفیت در سال 89 است و از این رو نیازمند مساعدت همه نمایندگی های پایلوت است.

وی از راه اندازی ایمیل vitara@ikkco.ir  و سایت  " سوزوکی کلوپ" www.suzukiclub.ir برای ارتباطات همه جانبه با کلیه ذی نفعان  نیز خبر داد.

□□□

رشد تقاضا

فروش گراند ویتارا یکی از معیارهای اقبال مردمی است. رشد این میزان تا جایی است که ایران خودرو خراسان اعلام کرده است، برای پاسخ گویی به نیاز بازار امسال تیراژ این محصول را افزایش می دهد. بررسی میزان فروش نمایندگی های ایران خودرو نشان می دهد پنج نمایندگی برتر این گروه در فروش گراند ویتارا نیز حائز رتبه های نخست هستند. علی اصغرسرایی نیا، معاون فروش و بازاریابی گروه صنعتی ایران خودرو می گوید:« فروش بیش از سه هزار دستگاه در سه ماهه نخست امسال توسط یک نمایندگی افتخارماست.» معاون فروش و بازاریابی گروه صنعتی ایران خودرو شبکه عظیم فروش و خدمات پس از فروش ایران خودرو را عامل این توفیقات می داند: «در میان زرق وبرق های رقبا، این شبکه قوی ماست که توانسته به ما این امکان را بدهد تا پنج هزار دستگاه ویتارای تولیدی را امسال به هفت هزار دستگاه افزایش دهیم.» سرایی نیا می افزاید: «در حال حاضر 500 نمایندگی از امکان فروش بهره مند شده اند، در حالی که زمانی فقط 40 نمایندگی این امکان را داشتند.»

□□□

تحلیل کلی بازار

اندازه بازار در سیگمنت خودروهای لوکس مدام در حال افزایش است و سالانه بالغ بر 80 هزار دستگاه افزایش می یابد. نتایج بررسی ها نشان می دهد گرایش به دو دیفرانسیل ها روز به روز در حال افزایش است و در حال حاضر سهم این نوع خودروها از بازار تفاوت یک درصدی با سهم خودروهای سواری دارد.

  

سهم بازار« دودیفرانسیل» در جهان

سواری

48 درصد

شاسی بلند

47 درصد

سایر

5 درصد

□□□

ویژگی های محصول

گراند ویتارا به عنوان کم مصرف ترین SUV با تجهیزات مناسب و سهولت استفاده در زندگی شناخته شده است و این ویژگی ها آن را از سایر دودیفرانسیل ها مشخص تر ساخته است.

سوزوکی گراند ویتارا 4/2 لیتری از پیشرانه ای قدرتمندتر و در عین حال کم مصرف تر از پیشرانه دو لیتری بهره می برد.

سید وحید نجفی، رییس اداره برند خودروهای وارداتی و سفارشی، اطلاعات کاملی در باره این خودرو می دهد: سوزوکی گراندویتارای جدید سال 2005 معرفی و نوع 2000 سی سی آن سال 1386 وارد بازار ایران شد. پس از مطالعه و دریافت بازخورد از نمایندگی ها، تصمیم به ارتقای آن گرفتیم. هدف بهبود درعملکرد و راحتی و یکی از اجزای تغییر، موتور بود. این تغییرات بیشتر محتوایی و کمتر ظاهری بود.

پرقدرت تر: با نصب موتور 4/2 با تکنولوژی بالاتر / کم مصرف تر ( از 1/9 به 9/8 در سیکل ترکیبی)

آرام تر: افزایش ضخامت شیشه ها، کاهش 20 درصدی صدای داخل 

مجهز تر: رینگ 17 اینچ، چراغ ال دی دار روی آیینه ها، استارت بدون کلید، پنل جدید، جلو آمپر جدید، دوربین دید عقب، مسیر یاب، زیردستی کنسول وسط متحرک، کروز کنترل روی فرمان، جی پی اس، سیستم چند رسانه ای دی وی دی

 ایمن تر: دارا بودن شش کیسه هوا، دریافت پنج ستاره در تست تصادف موسسه «EURO NCAP »

آلایندگی کمتر

تغییرات ظاهری :
- طرح جدید سپر جلو
- تغییرات در داشبورد با اضافه کردن قابلیت های جدید در جلو آمپر
- چراغ های راهنما روی آیینه های جانبی ( در مدل فول آپشن )
- رینگ اسپرت آلومینیومی 17 اینچی ( در مدل فول آپشن )

□□□

گستردگی شبکه فروش و خدمات پس از فروش

یکی از شاخصه های مهم در انتخاب خریداران گستردگی و توان خدمات رسانی شبکه های فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان است. از این رو بررسی این شاخصه در میان خودروسازان ایرانی می تواند امتیازات مهم دیگر این خودرو را آشکار سازد.  

شرکت های خودروساز

تعداد نمایندگی فروش

تعداد نمایندگی خدمات

ایران خودرو / سوزوکی

700

75 (پایلوت سوزوکی)

نیسان

486

-

تویوتا

48

45

هیوندا

45

43

کیا

31

31

□□□

جایگاه قیمتی مناسب در میان رقبا

قیمت مناسب، دستکم برای خریداران ایرانی از مهم ترین عوامل انتخاب خودرو است. بررسی قیمت خودروهای دو دیفرانسیل  حاضر در بازار ایران گویای موقعیت مناسب گراند ویتارا نسبت به سایر رقباست و یکی از رازهای پنهان رغبت مردم به این خودرو را افشا می کند!

بالای 50 میلیون تومان

هیوندا سانتافه

تویوتا پرادو

پاجیرو

SM 7

بین 35 تا 40 میلیون تومان

گرند ویتارا

کیااسپورتیج

SM 6

 

نیسان رونیز

SM 4

 

□□□

مشتریان بالقوه

در یک نظرسنجی از دارندگان ویتارا سوال شد:« پیش از این خودرو چه خودرویی داشته اید؟» نتایج این نظرسنجی نشان می دهد 73 درصد دارندگان سوزوکی گراندویتارا قبلا مالک یکی دیگر ازمحصولات ایران خودرو بوده اند. براین اساس 22 درصد از این عده پژو پارس داشته اند و 15 درصد پژو 206 و 12 درصد پژو 405 و 9 درصد سمند.

 

22 درصد

پارس

15 درصد

206

12 درصد

405

9 درصد

سمند / زانتیا

4 درصد

پراید  / سمند ال ایکس

3 درصد

سوزوکی / مزدا 3/ پژو 206 اس دی / سمند ای ال ایکس

2 درصد

سورن / پاترول / ماکسیما /

 

□□□

تسهیلات فروش مناسب

خدمات فروش مناسب همه گاه قادر است مشتریان بالقوه را به خریداران جدی مبدل سازد. تحول در کیفیت خدمات فروش گروه صنعتی ایران خودرو پس از حضور رهبری معظم انقلاب در ایران خودرو و رهنمودهای حکیمانه معظم له محسوس شد. این ارتقای کیفی با تنوع در روش های فروش و اعطای تسهیلات مناسب رخ گشوده است:

-          تنوع  روش های فروش: ایران خودرو پنج روش دارد. رقبا فقط دو روش دارند ( نقد و اعتباری ).

-          سرعت تحویل خودرو ( شماره گذاری )

-          سهولت شرایط دریافت تسهیلات ( بدون ضامن  )

-          نرخ تسهیلات پایین (برای ‌رقبا حدود 25 درصد تا 28 درصد است. در ایران خودرو زیر 20 درصد محاسبه می شود.)

-          عدم اجبار به بیمه بدنه ( سه تا پنج سال با هزینه چهار تا پنج میلیون تومانی!)

-          لحاظ سه درصد مالیات ارزش افزوده در قیمت.

-          امکان ثبت نام اینترنتی.

-          امکان تعویض خودرو در طرح (USED CAR)

-          فقط با یک چک می شود از تسهیلات (‌با نرخ خیلی پایین تر ) استفاده کرد.

-          مشتریان SUV سبک زندگی خاصی دارند و اینترنت برای آن ها مناسب است.

-          به صورت اختصاصی در ایران خودرو، دریافت خودرو و تحویل سوزوکی به مشتری( طرح  USED CAR ) در چند منطقه پایلوت اجرا خواهد شد.

□□□

 

روند فروش

مقایسه روند فروش خودروهای دو دیفرانسیل در بازار ایران حاکی از آن است که ویتارا در جایگاه مطمئنی قرار دارد. ازاین خودرو در سه ماهه نخست سال 88 حدود 500 دستگاه فروش رفت اما در سه ماهه نخست امسال با رشد دو برابری حدود 980 دستگاه فروش رفت؛ به عبارتی فروش نسبت به سال گذشته با وجود آن که تبلیغات زیادی نیز نداشت دو برابر رشد داشت.

 

مقایسه فروش خودروهای شاسی بلند در بازار ایران

ویتارا

4000  دستگاه

سانتافه

3400  دستگاه

اسپورتیج

3200  دستگاه

توسان

2500  دستگاه

لندکروز

2200  دستگاه

وراکروز

2100  دستگاه

لکسس

1400  دستگاه

موهاوی

1200  دستگاه

پرادو

1200  دستگاه

سورنتو

1200  دستگاه

؟

300    دستگاه

موسو

150    دستگاه

□□□

 

راه اندازی سامانه پیامک

سعید نایب، مدیر تضمین کیفیت ایران خودرو خراسان از کیفیت انکار ناپذیر این محصول می گوید: « گراند ویتارا بهترین خودروی گروه صنعتی ایران خودرواست.» بعد ادامه می دهد: «این خودرو در سه سال گذشته ( آ - پلاس) بوده و همیشه بین سه خودروی نخست قرار گرفته است. براساس ارزیابی های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد، این خودرو بدون ایرادات S,B, A,P در سطح بسیار خوب ارزیابی شده است.»او سپس به تشریح روند کنترل کیفی ( به ترتیب ) می پردازد: دریافت پک کامل از ژاپن ( سی کی دی ) – کنترل کیفی ( کلیم در صورت معیوب بودن ) – فرآیند تولید: طرح نظارت، تجاری سازی، کنترل فرآیند، جی ال آ، واکنش به هنگام، کنترل محصول نامنطبق ) –دریافت کد 13 – آدیت محصول ( ارزیابی محصول «آی اس کیو آی» به منظور صیانت از حقوق مشتری) – فروش –  CRM   انتقال بازخوردها به تولید برای اقدامات اصلاحی.

مدیر تضمین کیفیت ایران خودرو خراسان پس از آن که اعلام می کند که سال گذشته تمامی فرآیند تولید در ایران خودرو خراسان تحت ایزو درآمد، از راه اندازی سامانه پیامک خبر می دهد: «سامانه پیامک راه اندازی شده است. در این سامانه مشتریان با ارسال پیامک از خدمات ویژه بهره مند می شوند.» به گفته وی 8600 نفر در حال حاضر عضو این شبکه هستند و تاکنون 942 پیامک و 210 مورد مشاوره به مشتریان ارایه شده است.

پیامک راهنمای مشتریان ویتارا 09366666000

□□□

 

نمایندگی های برتر

-          تسلیم، نمایندگی 2201 شیراز

-          افشار رضایی، نمایندگی 3028 مشهد

-          زارع، نمایندگی 2228 شیراز (پرفروش ترین نمایندگی گرند ویتارا در سه ماهه نخست 89)

-          پور رستگار، نمایندگی 1960 رشت

-          قناعتی، نمایندگی 2204 کازرون

-          گودرزی، نمایندگی 5062 تهران ( رتبه  اول امسال )

-          سرافراز، نمایندگی 1204 کرج

-          علیشاه، نمایندگی 1016 تهران

-          روستایی، نمایندگی5040 تهران ( رتبه سوم کشوی )

دفاتر منطقه ای برتر

-          حیدریان، مدیردفتر منطقه ای مشهد

-          شفاهی، مدیر دفتر منطقه ای تهران و حومه

-           دانشمندی، مدیر دفتر منطقه ای تهران شمال

-          آقایی، مدیردفتر منطقه ای اصفهان

□□□

در باره شرکت مادر

-          از سال 1955 سوزوکی با ساخت مینی کار به تولید خودرو روی آورد.

-          36 شرکت در 22 کشور خودروهای سوزوکی را تولید می کنند.

-          شش سایت در ژاپن محصولات سوزوکی را تولید می کنند.

-          سایت اصلی در ناگویا 200 هزار متر مربع مساحت دارد و 9820 نفر در آن شاغلند.

-          ویتارا در پلنت ایواتا تولید می شود.

-          سوزوکی در حال حاضر 14 نوع خودرو تولید می کند.