ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۸۶۸۰ پنج‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۱۶ تعداد بازدید: ۳۵۷۰ Print View

حمایت مجلس از تولید خودروهای سواری دیزلی

حمایت مجلس از تولید خودروهای سواری دیزلی

ایران خودرو در تلاش برای بهره گیری از فناوری های جدید در طراحی و تولید خودرو گام های هدفمندی را برداشته و اینک به مرحله ای از دانش رسیده است که  می تواند در خصوص تولید خودروهای سواری هیبریدی و دیزلی  توانمندی های خود را نشان دهد.

 این توانایی ها در واقع پاسخ  روشن به نیازهای صنعت حمل و نقل کشور است که به سمت و سوی خودروهای دیزلی و هیبریدی برنامه های خود را  متمرکز کرده است؛ این خلاقیت در طراحی و تولید خودرو براساس تنوع سبد سوختی برای تصمیم گیران سازمان ها و نهادهای مسوول از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این راستا دیدگاه چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی را جویا شده ایم که در ادامه می خوانید:

 

تنوع سبد سوختی

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در این خصوص می گوید: تنوع سبد سوختی در کشور موجب بهبود مدیریت سوخت می شود و با استفاده از این مکانیزم می توان مشکلات احتمالی در سوخت خودروها را کاهش داد.

سید حسین هاشمی، نماینده مردم میانه خاطر نشان می سازد:  در خصوص خودروهای هیبریدی از خودروسازان خواستیم تولید این خودروها به حدی باشد که بتواند  تقاضای بازار را جبران کند.

وی با بیان این که واردات برای هیچ کشوری خوشایند نیست، اظهار می دارد: با در نظر گرفتن میزان تولید داخل و نیاز بازار تفاوت آن توسط وزارت بازرگانی و وزارت صنایع به شکلی تنظیم شود که اجازه وارادات به همان میزان داده شود.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید: طی مصوبه هیات دولت مقرر شده، به محصولاتی که در داخل کشور تولید می شود اجازه واردات داده نشود و دولت باید این مصوبه را جدی بگیرد.

وی در خصوص خودروهای سواری دیزلی می افزاید: موتور این خودروها مشکلی ندارد و در حال حاضر توسط ایران خودرو تولید می شود ولی از آن جایی که کیفیت گازوییل موجود در کشور مناسب نیست این خودروها تولید انبوه نشده است.

هاشمی با بیان این که در تمام دنیا خودروهای بنزینی و دیزلی به نسبت مساوی وجود دارد، اظهار می دارد: مشکلی برای تولید خودروهای سواری دیزلی وجود ندارد به شرطی که کیفیت گازوییل موجود در کشور ارتقا یابد و به حد استاندارد برسد.در صورتی که توان تولید گازوییل با کیفیت وجود نداشته باشد می توان آن را مانند بنزین از خارج وارد کنند تا این نوع خودروها مشکلی نداشته باشند.

هاشمی با بیان این که مجلس سیاست گذاری کلی را انجام می دهد، می گوید: تنوع سبد سوختی در برنامه پنج ساله چهارم وجود دارد و کمیسیون های زیربط مانند کمیسیون انرژی به منظور نوع سوخت خودروها و کمیسیون صنایع به لحاظ موتور و خودرو موظفند که نظارت کنند.

 

مجلس پشتیبانی می کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص می گوید: ایران خودرو اقدام مثبتی در زمینه تولید خودروهای سواری دیزلی انجام داده که قطعا از آن حمایت خواهیم کرد و در کمیسیون صنایع و مجلس پشتیبان آن هستیم.

عزیز اکبریان، نماینده مردم کرج، خارج شدن خودروهای سواری دیزلی از چرخه تولید کشوررا در گذشته اشتباه دانسته و می افزاید: یکی از اشتباهاتی که صورت گرفت خودروهای سواری دیزلی از رده خارج و همه خودروها بنزینی شدند.

اکبریان با بیان این که در اروپا و امریکا نیز از خودروی سواری دیزلی استفاده می شود، اظهار می دارد: آلایندگی این خودروها از خودروهای بنزینی به مراتب کمتر است و سربی که از خودروهای بنزین سوز در هوا پخش می شود پر آسیب تر از دود و خودروهای گازوییل سوز است که آن نیز با فیلتر های لازم قابل کنترل است.

وی خاطر نشان می سازد: اقدام ایران خودرو در زمینه تولید خودروهای سواری بسیار مناسب بوده و باید این موضوع را پی گیری کنند تا علاوه بر سوخت بنزین و گاز از سوخت گازوییل نیز در کشور استفاده شود. باید به سمتی حرکت کنیم که در خودروهای سواری حدود 30 درصد گازسوز و 30 درصد دیزلی باشند.

وی در خصوص تولید خودروهای هیبریدی در کشور اظهار داشت: پایین بودن تعرفه های واردات خودرو قطعا به خودروسازان ما ضرر وارد می کند البته خودروهای هیبریدی هنوز در کشور ما در بازار نیامده و آزمایش نشده است.

 

وزارت نفت و تامین سوخت

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص سوخت خودروهای سواری دیزلی می گوید: در حال حاضر گازوییل ما از کیفیت پایینی برخوردار است و آن کیفیت نمی تواند نیازخودروهای شخصی را که موتور آن ها ظرافت خاصی دارد، تامین کند.

سید عماد حسینی، نماینده مردم قروه در خانه ملت می گوید: وزارت نفت باید سوخت قابل قبول را تامین کند و آن زمان خودروسازان ما می توانند خودروهای سواری دیزلی را به بازارعرضه کنند.

وی ادامه می دهد: طی بازدیدی که کمیسیون انرژی مجلس از ایران خودرو داشت این موضوعات مطرح شد و مجلس از همان زمان وارد عمل شد و تذکرات لازم را به وزارت نفت داده است.

وی در خصوص تولید خودروهای سواری دیزلی اظهار می دارد: ایران خودرو موتور پایه دیزلی را طراحی کرده است. تولید این خودروها باعث می شود مانند کشورهای اروپایی به حدی از کیفیت گازوییل برسیم که در خودروهای شخصی و خودروهای مورد نظر استفاده شود.

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان می سازد: استانداردهای سوخت خودروهای دیزلی هنوز فراهم نشده و سنگینی گازوییل موجود برای خودروهای سواری دیزلی مشکل ایجاد می کند.

وی می افزاید: قیمت و کیفیت این سوخت ها می تواند در خودروهای سواری و ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار مورد استفاده قرار گیرد و در صورتی که این سوخت به کیفیت لازم برسد مجلس نیز از توسعه آن حمایت خواهد کرد.

عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس تصریح می کند: با توجه به وضعیت بنزین و گاز موجود، روی آوردن به تولید و واردات خودروهایی که سوخت های غیر بنزینی دارند به نفع کشور است. قطعا در دراز مدت سوخت های فسیلی کاهش خواهد یافت و روندی که در کشور وجود دارد، ملزم می کند که به سمت خودروهایی با سوخت پاک حرکت کنیم.

وی یکی از سوخت های پاک را سوخت هیبریدی دانسته و می گوید: پتانسیل تولید خودروهای هیبریدی در داخل کشور وجود دارد و با تولید این خودروها مشکلات پیش روی مصرف سوخت کمتر خواهد شد.

حسینی خاطر نشان می سازد: واردات خودروهای هیبریدی در حدی نیست که به خودروسازان کشور ضربه ای وارد کند ولی در صورتی که واردات انبوه شود قطعا به تولیدکنندگان داخلی ضربه وارد خواهد شد.

 

 

گازوییل موجود کیفیت ندارد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: با توجه به مدیریت مهندس نجم الدین و تخصص وی در خصوص موتور، می تواند دیدگاه ها و ایده های خوبی را  ارایه دهد.

حسین گروسی، نماینده مردم شهریار بر این باور است: ایران خودرو می تواند در جایگزینی موتورها با سوخت های مختلف پیشتاز باشد و امیدواریم با رویکردی که وجود دارد گزینه های مختلف سوخت مورد کارشناسی دقیق قرار گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح می کند: در صورتی که بتوانیم سوخت خوبی را جایگزین خودروهای سواری کنیم، تولیدات خودروسازان مورد استقبال داخل و خارج از کشور قرار خواهد گرفت. در گذشته به علت ارزان بودن سوخت توجهی نداشتیم که خودروها چه میزان و چه نوع سوختی مصرف می کنند.

وی ادامه می دهد: باید مصرف سوخت خودروها را کاهش دهیم و به سمت خودروهای کم مصرف  که آلایندگی کم و همخوانی با استاندارد جهانی دارند، حرکت کنیم. شرکت های معتبری مانند بنز از سوخت گازوییل برای خودرو های سواری استفاده می کنند که هم مصرف کمتر و هم آلایندگی کمتری دارد.

وی در خصوص واردات خودروهای هیبریدی در کشور می گوید: هر نوع واردات به تولیدکنندگان داخلی ضرر می زند و وقتی در صنعت خودرو سازی و قطعه سازی کشور پتانسیل تولید وجود دارد باید دقت لازم را در واردات داشته باشیم.

گروسی در خصوص کیفیت پایین گازوییل موجود در کشور برای استفاده خودروهای سواری دیزلی می گوید:  وزارت نفت باید دقت کند که سوخت با کیفیت تولید شود. با توجه به این که این سوخت مورد توجه خودروسازان قرار دارد استاندارد های جهانی برای آن باید رعایت شود.

گروسی خاطر نشان کرد: اگر سوخت گازوییل مناسب برای خودروهای سواری را در اختیار مشتریان قرار دهیم و وزارت نفت بتواند کیفیت گازوییل را بالا ببرد، خودروهای سواری دیزلی مورد استقبال مشتریان قرار خواهند گرفت. شرکت نفت باید هر چه سریع تر سوخت مورد نیاز خودروهای سواری دیزلی را در اختیار خودروسازان قرار دهد.

 نویسنده: علی مصریان