ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۰۹۵۶ پنج‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۶ تعداد بازدید: ۱۵۲۶ Print View

رانندگان چاق بخوانند!

با خودرو سر کار رفتن یکی از شیوه های اصلی رفت و آمد در جامعه مدرن است که تاثیر نامطلوبی بر سلامتی انسان ها گذاشته و نیاز به بررسی و موشکافی دارد.

رانندگان چاق بخوانند!

مهسا تاج

با خودرو سر کار رفتن یکی از شیوه های اصلی رفت و آمد در جامعه مدرن است که تاثیر نامطلوبی بر سلامتی انسان ها گذاشته و نیاز به بررسی و موشکافی دارد. آیا رانندگی شما را چاق می کند؟ پاسخی که می توان به این سوال داد، بله است. به طور کلی بدون توجه به این موضوع که فرد در پشت فرمان نشسته یا این که جلوی صفحه کامپیوتر قرار دارد، نشستن در یک مکان طولانی برای سلامتی فرد مناسب نیست.

 

یک نشریه علمی که اخیرا منتشر شده، به مرگ احتمالی رانندگان چاق پرداخته است. مطالعه ای که در امریکا در ژورنال پزشکی توسط  دویتریچ جله دکتر و پروفسور طب اورژانس در دانشگاه پزشکی بوفالو صورت گرفته، نشان می دهد که رانندگان چاق 56 درصد احتمال بیش‌تری دارند که در برابر خطر مرگ قرار گیرند.

شدت و الگوهای آسیب های تصادف به تعامل پیچیده عوامل بیومکانیکی وابسته  اند که از آن جمله می توان به کاهش سرعت در برخورد، کمربند ایمنی، استفاده از کیسه هوا، نوع خودرو، وزن و نوع برخورد اشاره کرد اما تاثیر جرم بدن بر نتیجه تصادف قبلا در آمارها ارزیابی نشده بود.

آدمک های تست تصادف زندگی بسیاری از افراد را نجات داده و آمار با ارزشی را برای محققان و دانشمندان فراهم کرده اند به این که چگونه پیکرهای انسانی به تصادف واکنش نشان می دهند اما بیش‌تر آدمک ها، وزن نرمال
انسان ها را دارند و برای این طراحی شده اند تا واکنش این گونه افراد را بسنجند. اگر آن ها نمایانگر جامعه چاق امریکایی باشند، هیچ بهبود بیش تری در طراحی خودرو انجام نشده که بتواند آمار مرگ و میر را کاهش دهد.

دکتر جله پیشنهاد می کند که دامنه صندلی های قابل تنظیم را گسترش داده ایم و رانندگان چاق تر را به داخل خودروهای بزرگ تر با فضای بیش تر بین صندلی و ستون فرمان برده ایم. همچنین وی توصیه می کند که  بهتر است خودروسازان قسمت های داخلی خودرو را با آدمک های چاق طراحی و مورد آزمایش قرار دهند. در حال حاضر هیچ آدمک چاقی برای تست تصادف وجود ندارد اما احتمال زیادی هست که این تغییر در طراحی آدمک ها صورت گیرد.

از سوی دیگر اخیرا مطالعه ای نشان می دهد که 42 درصد جمعیت امریکا تا سال 2030 چاق خواهند بود.

شاخص جرم بدن که در زبان انگلیسی به اختصار بی ام آی گفته می شود، یک عدد محاسبه شده است و برای مقایسه و مطالعه تاثیر میزان وزن بدن بر سلامت انسان در اندازه قدهای متفاوت است. این عدد توسط آدولف کوتله،  دانشمند بلژیکی به وجود آمد. این عدد برابر است با «وزن، تقسیم بر قد، به توان دو.» رانندگانی که اضافه وزن داشته و یا چاق هستند، شاخص جرم بدن آن ها 25 یا بیش تر است.

طبق تعریف سازمان سلامت جهانی، بی ام آی 25-30 برای وزن بیش از حد، 30-35 کمی چاق، 35-40 تقریبا چاق و 40 برای افرادی که به صورت بیمار گونه ای چاق هستند، تعریف شده است. تقریبا افرادی که شاخص جرم بدن  آن ها بیش از 30 است، در گروه افراد چاق طبقه بندی شده و به طور معمول فقط به دلیل وزن بیش از حدی که دارند، سه سال از زندگی شان کاسته می شود. طبق مطالعه ای که صورت گرفته، افرادی که به صورت بیمارگونه ای چاق هستند 10 سال از عمرشان را از دست می دهند و به دنبال آن فهرست بلندی از خطرات بالقوه در مورد سلامتی افراد چاق در امریکا وجود دارد که از آسم و دیابت شروع شده و تا بیماری قلبی و سرطان و همچنین خر و پف کردن در شب و مسخره کردن افراد پوست استخوانی را شامل می شود. بنابراین احتمال کم تری در مورد افراد چاق وجود دارد که با تصادف شدید خودرو زنده بمانند.

مطالعه ای در مورد تصادفات مرگ بار در دانشگاه بوفالو نشان می دهد که هر چقدر شما چاق تر باشید، احتمال بیش تری وجود دارد که به هنگام تصادف جان خود را ازدست دهید و همچنین بیش تر از افراد کم وزن در خطر مرگ قرار خواهید گرفت.

اگر مردان با بی ام آی بین 35 و 50 از کمربند ایمنی استفاده نکنند، 10 درصد احتمال بیش تری دارند که در تصادفات خودرویی جان خود را از دست بدهند.

همین طور زنانی که اضافه وزن داشته و یا چاق هستند در مقایسه با زنان سالم و تندرست، هشت درصد احتمال خطر مرگ بیش تری در تصادف دارند.

دکتر جله توصیه می کند خودروسازان بهتر است به تست تجهیزات ایمنی با آدمک های استخوان درشت بپردازند و وسایل ایمنی دیگری را ارائه دهند که کمک به افراد چاق کرده تا بهتر بتوانند در تصادفات زنده بمانند.

دکتر جله بیان می کند چاقی در حال افزایش است، بنابراین ضروری است طراحان خودرو اصلاحاتی انجام دهند تا از جمعیت چاق ها محافظت کند.

مطالعه جدید نشان می دهد که رانندگان چاق نسبت به رانندگانی با وزن نرمال احتمال کم تری دارند که از کمربندهای ایمنی شان استفاده کنند. محققان دانشگاه بوفالو در نیویورک، آمار اداره ترافیک ایمنی و بزرگ راه در امریکا را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و متوجه شدند که رانندگان با وزن نرمال نسبت به رانندگان چاق 67 درصد احتمال بیش تری دارند که از کمربند ایمنی استفاده کنند. دویتریچ جله استاد طب اورژانس در مرکز پزشکی بوفالو اعلام کرده است ما متوجه شدیم که بین چاقی و استفاده از کمربند ایمنی رابطه خطی وجود دارد؛ هرچه راننده چاق تر باشد، احتمال کم تری دارد که از کمربند ایمنی استفاده کند. دکتر جله بیان می کند که استفاده نکردن از کمربند ایمنی خطر آسیب جدی و مرگ را در تصادف افزایش می دهد. در مطالعه قبلی، او و همکارانش متوجه شدند که آدم های چاق در مقایسه با افراد نرمال 65 درصد احتمال بیش تری دارند که در تصادف خودرویی جان خود را از دست دهند.

او این پرسش را بیان می کند که آیا چیزی وجود دارد تا خودروها برای افراد چاق ایمن تر باشند. چگونه می توانیم آن را برای افراد از جمله افراد با وزن بیش از اندازه یا چاق ایمن کنیم؟ آیا تنها بستن کمربند ایمنی کافی است؟

هم اکنون خودروها بسیار ایمن تر شده اند و مرگ و میر در ترافیک در امریکا سال هاست که افت پیدا کرده است اما وی اضافه می کند که یک سوم جمعیت امریکا وزن بیش از اندازه دارند و یک سوم چاق هستند و عاملی لازم و ضروری است تا استفاده از کمربند ایمنی افزایش پیدا کند.

دکتر جله استاد طب اورژانس می گوید واضح و بدیهی است که نبستن کمربند ایمنی به احتمال بیش تری از مرگ ارتباط دارد. با بررسی که بر روی 155هزار و584 نفر راننده در تصادفات شدید خودرویی در سال 2010 صورت گرفته، نشان می دهد که چاقی عامل پرخطری به حساب می آید.

محققان، تصادفات خودرویی و متغیرهای گوناگون آن را مد نظر قرار دادند که بعضی از آن ها به استفاده از کمربند ایمنی مربوط است. آن ها 366هزار و913 راننده را مورد بررسی قرار دادند که مرگ اتفاق افتاده و متغیرهای محدود کننده را کنترل کردند.

البته نبستن کمربند ایمنی یک تصمیم مرگ بار است. چون نیروی بیش تری را به بدن و با سرعت زیاد تحمیل می کند و همچنین شانس بیرون افتادن از خودرو را افزایش می دهد. وی اضافه می کند که این یافته ها همچنین این سوال را در ذهن به وجود می آورند که چه کار مناسبی می توان برای تست تصادف خودروها انجام داد. آدمک هایی که برای تست تصادف استفاده می شوند، چاق نیستند.

او ادامه می دهد: چندین عامل ایمنی مانند شیشه ایمنی، کمربندهای ایمنی بهتر، بزرگ راه های مجزا، کیسه های هوا، سیستم های کنترل ایستایی، سنسورهایی که به راننده درباره منحرف شدن از لاین هشدار می دهد و سیستم های هشدار دهنده برای رانندگان خواب آلود در رانندگی موثر هستند.

نسبت چاقی در امریکا در 15 سال گذشته، 28 درصد جمعیت پزشکان را در برگرفته است و آن ها بیش تر به رانندگی مشغول هستند. مسافت های رانندگی بین سال های 1988 و 2008 افزایش پیدا کرده است. امریکایی ها در دانشگاه ایلینویس هماهنگی جالب توجهی بین این دو متغیر پیدا کرده اند به این صورت که افرادی که چاق تر و بی حرکت تر هستند تمایل بیش تری به رانندگی دارند. این مورد مشخص شده که هر چه شما کم تر به دوچرخه سواری یا پیاده روی بپردازید، تمایل بیش‌تری به رانندگی دارید و هر چه بیش تر رانندگی کنید، به فعالیت های ورزشی کم‌تر می پردازید.

پس از تجزیه و تحلیل آمار سال های 1985 تا 2007، محققان در دانشگاه ایلینویس متوجه شدند که استفاده از خودرو (تعداد مایلی که خودرو در طی سال حرکت می کند) با 99 درصد نسبت چاقی سالانه در ارتباط است. بنابراین بهتر است خودرو را در جایی پارک کرده و سوار دوچرخه شوید یا این که پیاده روی کنید. حمل و نقل فعال مانند پیاده روی ، دوچرخه سواری و حمل و نقل عمومی جزو مولفه های اصلی در جلوگیری از رشد جمعیت چاق است.

یک مشخصه ایمنی مهم خودرو برای رانندگان چاق قابلیت دید خوب است که دارای شیشه های زیاد و آیینه های مناسب و خوب باشد تا بتوانند نقاط کور را تشخیص دهند.