پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۳۳۹۵ چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۹:۴۷ تعداد بازدید: ۲۱۳۸ Print View

محصولات ایکاپ به یک قدمی خط تولید رسیدند

اجرای نخستین قرارداد پسابرجامی در ایران خودرو

انتخاب عنوان اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی مقام معظم رهبری برای سال 95، گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان قطب اصلی تولید و صنعت ایران را بر آن داشت تا همسو با سیاست های دولت تدبیر و امید نسبت به طرح ریزی آنچه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است، اقدام کند.

اجرای نخستین قرارداد پسابرجامی در ایران خودرو

بر همین اساس ایران خودرو تبدیل شدن به خودروساز جهانی با همکاری و مشارکت خودروسازان برتر جهانی و البته با تقویت توان تولید داخلی را مصرانه پیگیری کرده است. همکاری با تولیدکنندگان معتبر و مطرح آسیایی و اروپایی رهیافتی برای دست یابی به اهداف ترسیم شده در سیاست های اقتصاد مقاومتی در گروه صنعتی ایران خودرو است. بر همین اساس اولین قرارداد پسابرجامی در حوزه صنعت خودرو توسط ایران خودرو به مرحله اجرایی رسیده و با پایه ریزی شرکت مشترک ایکاپ و برگزاری اولین جلسه هیات مدیره این شرکت، برنامه ریزی برای تولید محصول مشترک انجام شده است.

در این مقال نگاهی بر عملکرد و فعالیت های اخیر بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه خواهیم داشت.

انتقال فناوری روز تولید قطعات

مطابق با مفاد ایران قرارداد تولید محصول مشترک ایران خودرو و پژو در سال سوم فعالیت به 70درصد تولید داخلی خواهد رسید. مشارکت قطعه سازان ایرانی و اروپایی خود عامل بسیار مهمی در انتقال فناوری و به روز رسانی تولیدات قطعه سازان و افزایش کیفیت قطعات تولیدی خواهد بود. بر همین اساس به موازات اجرای قرارداد پژو مذاکرات قطعه سازان دو شرکت برای ایجاد جوینت ونچر در حوزه قطعه سازی با رویکرد انتقال دانش و فن آوری تولید قطعه درحال انجام است که بخشی از آن به سرانجام رسیده است.

در برنامه ایران خودرو صادرات محصولات ایکاپ به بازارهای هدف پژو تدارک دیده شده است. از دیگر سو هر محصولی که توسط پژو طراحی و تولید شود و توجیه اقتصادی داشته باشد در شرکت ایکاپ تولید خواهد شد.

تقویت برند ملی

در کنار همکاری های بین الملل، گروه صنعتی ایران خودرو تقویت برند ملی و عرضه محصولات جدید با نشان داخلی را نیز دنبال می کند. به گونه ای که در راهبرد این شرکت، 40 درصد از سبد محصولات تولیدی متعلق به برند ملی خواهد بود. ارتقای محصولات فعلی با برند ملی از جمله آن است، «دنا» بهبود یافته که از محصولات مورد پسند مشتریان است به زودی وارد بازار خواهد شد.

درحال حاضر ایران خودرو توانسته با تولید روزانه حدود دوهزار و 400 دستگاه انواع خودرو سواری و وانت که مجموع آن از ابتدای سال تا روزهای پایانی آبان ماه از 400 هزار دستگاه فراتر رفته، دغدغه ی برای تیراژ تولید نداشته و به فکر کیفیت و ارتقای محصولات خود باشد.

چه آنکه افزایش و بهبود کیفییت محصولات نیز از رئوس اصلی برنامه های ایران خودرو است. برهمین مبنا پروژه های کیفی متعددی در خطوط تولید این شرکت به اجرا گذاشته می شود که نتایج ارزیابی های شرکت بازرسی نیز موید روند رو به بهبود کیفیت محصولات این شرکت است.

خدمات پس از فروش و فعالیت های امدادی به مشتریان

شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو، ایساکو،‌ با تدوین برنامه های جامع و به روز، به دنبال کسب رضایت حداکثری مشتریان است. این شرکت موفق شده تا میانگین مدت زمان انتظار برای دریافت خدمات امدادی را به 28 دقیقه کاهش دهد. درحال حاضر با هدف گذاری صورت گرفته در تلاش است تا این شاخص را به 25 دقیقه کاهش دهد.

براساس اعلام نتایج ارزیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شرکت ایساکو توانسته با کسب بیشترین امتیاز در ارایه خدمات خودرویی در صدر جدول ارزیابی سال 94 این شرکت قرار گیرد.

شرکت ایساکو مقام اول خدمات پس از فروش را در حالی در بین 39 شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرویی تثبیت کرد که در هفت دوره متوالی این ارزیابی‌ها که توسط سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد انجام شده و به تائید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده، همواره در جایگاه نخست قرار داشته است. ویژگی مهم این دوره از ارزیابی‌ها تغییر کلی مدل ارزیابی و نزدیک شدن آن به استانداردهای جهانی بود که باعث شد، بررسی‌ها بسیار سخت‌گیرانه‌تر صورت گیرد.

ایساکو برای ارایه خدمات مطلوب پس از فروش به مشتریان محصولات جدید ایران خودرو اعلام آمادگی کرده است. با توجه به برنامه‌ریزی ایران‌خودرو برای ورود خودروهای جدید به بازار، ایساکو به عنوان متولی خدمات پس از فروش این خودروساز، آماده خدمت‌رسانی به مشتریان  است و در حال حاضر خدمات خودروی «اچ30 کراس» در شبکه خدمات ایساکو ارایه می شود. تعدادی از نمایندگی‌های ایساکو از طریق مدیریت آموزش فنی، آموزش‌های لازم برای ارایه خدمات پس از فروش این خودرو را کسب کرده‌اند.

حفظ سهم بازار

گروه صنعتی ایران خودرو موفق شده در سال گذشته سهم بازار محصولات خود را به 54 درصد برساند. این شرکت درصدد است با تولید و عرضه محصولات متنوع و جدید سهم فعلی را حفظ کرده و حتی افزایش دهد.

افزایش قابل توجه میزان فروش محصولات در سال جاری حکایت از افزایش رونق محصولات ایران خودرو در بازار و اقبال مشتریان از آن است. بدیهی است که این افزایش حاصل سیاست گذاری های مناسب ایران خودرو در حوزه بازار است.

در سال 95 روش های منعطف و متنوعی برای فروش محصولات فعلی ایران خودرو درنظر گرفته شد. تامین نیاز و سلیقه گروه های درآمدی مختلف مبنای تصمیم گیری های ایران خودرو در زمینه فروش محصولات است. فروش نقدی و اقساطی با ارایه تسهیلات مناسب زمینه خودرودار شدن بسیاری از مشتریان را فراهم کرده است.

معاونت بازاریابی و فروش ایران خودرو پیش از عرضه محصول جدید مطالعات گسترده ای برای بررسی وضعیت بازار انجام می دهد. برگزاری کلینیک محصول یکی از روش های ارزیابی بازار برای پذیرش محصول جدید و بررسی تقاضای مشتریان برای آن است.

گام های ایران خودرو در بازارهای صادراتی

تولید بدون سرمایه گذاری از راهبردهای اصلی ایران خودرو در کشورهای صادراتی هدف است. ایران خودرو در طبق تفاهم نامه ای که در بهار امسال با کشور آذربایجان به امضا رسانده بود عملیات ساخت خط تولید محصولات خود برای مونتاژ محصولات خود در این کشور را آغاز کرد. ایران خودرو هیچ گونه سرمایه گذاری در آذربایجان انجام نداده و مشارکت به صورت ارایه خدمات فنی و مهندسی برای راه اندازی خط مونتاژ است.  این پروژه با سرمایه گذاری 14 میلیون دلاری طرف آذربایجانی و با ظرفیت تولید سالانه 10 هزار دستگاه خودرو، نیمه نخست سال آینده به بهره برداری خواهد رسید و محصولات برند ایران خودرو شامل خودروهای دنا،رانا، سمند و سورن در آن تولید خواهد شد. به گفته مدیرعامل ایران خودرو هدف بعدی و فاز توسعه ای در این خط، تولید اتوبوس خواهد بود و این خودرو تجاری نیز در این خط به تولید خواهد رسید.

از دیگر اقدامات ایران خودرو در بازارهای بین المللی،‌ آغاز صادرات خودروهای پلیس به ترکمنستان است. یکی از برنامه های ایران خودرو افزایش سهم در بازار کشورهای آسیای میانه و قفقاز از طریق اتحادیه گمرک این کشورها است و بر همین اساس صادرات به کشورهای ترکمنستان، بلاروس و راه اندازی سایت آذربایجان و قزاقستان را در دستور کار قرار داده است.

مطابق با اهداف ترسیم شده برای سال 95، 30 درصد صادرات ایران خودرو به کشورهای آسیای میانه و قفقاز (CIS) خواهد بود که تعداد 6 تا 9 هزار دستگاه هدف گذاری شده است. بخش دیگر صادرات محصولات ایران خودرو به کشور عراق است که علاوه بر خودروی سواری به صورت قطعات منفصله، صادرات کامیون به صورت آماده نیز برنامه ریزی شده است.

در سال جاری گروه صنعتی ایران خودرو با هدف توسعه بازارهای بین المللی بیش از 300 دستگاه دنا به الجزایر صادر کرد و به این ترتیب بازار ایران خودرو در بازارهای شمال آفریقا احیا شد.

الجزایر به عنوان دومین بازار قاره آفریقا همواره مورد توجه خودروسازان برتر جهانی بوده است. پس از صادرات دنا به بازار الجزایر و  استقبال مردم، بنابر درخواست بخش خصوصی، احداث سایت مونتاژ در این کشور برنامه ریزی شده است. برهمین اساس شرکت جوینت ونچری با سرمایه گذاری 80 درصدی طرف الجزایری به نام «آیام کو» ایجاد شده و هم زمان با صادرات بیش از 300 دستگاه دنا، تجهیزات خطوط تولید که سهم ایران خودرو در این مشارکت است ارسال شده است.

نتایج ارزیابی کیفیت محصولات

در آخرین نتایج ارزشیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بیشتر محصولات ایران خودرو سه ستاره کیفی را کسب کرده اند.

براساس نتایج ارزشیابی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتهی به مهرماه 95، محصول 206 صندوق دار ایران خودرو، با ارتقای کیفیت موفق به دریافت سه ستاره کیفی شده است.

در کلاس قیمتی 25 تا 50 میلیون، تندر 90 ایران خودرو و رانا نیز سه ستاره کیفی را کسب کرده اند.

محصول گراندویتارا که در ایران خودرو خراسان تولید می شود نیز مانند دوره های گذشته ارزیابی توانسته سه ستاره کیفیت را از آن خود کند. درجدول کیفی خودروهای کار، محصول وانت تندر ایران خودرو صدرنشین بوده و توانسته سه ستاره کیفی را کسب کند.

همچنین در آخرین ارزیابی صورت گرفته از سوی شرکت رنو، محصولات رنو تولیدی در شرکت ایران خودرو (تندر) در مرز طلایی کیفیت شرکت رنو قرار گرفته و عنوان کیفیت برتر محصولات تندر درخاورمیانه، آفریقا و هند را کسب کردند.

پیشرفت ها در حوزه قوای محرکه

صنعت خودرو جهان به سمت استفاده از موتورهای سه سیلندر توروبو شارژ با قدرت بیشتر همزمان با مصرف سوخت و میزان آلایندگی کمتر حرکت کرده است. با این رویکرد گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت ماهله آلمان قرارداد طراحی و تولید خانواده ای از موتورهای سه سیلندر را امضا کردند.

براساس این قرارداد ایران خودرو و ماهله آلمان موتور خودرو طراحی و تولید می کنند. موتورهایی که براساس این قرارداد 5هزار میلیارد ریالی، طراحی و تولید خواهند شد، 120 تا 160 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن بر متر گشتاور و از نظر آلایندگی نیز دست‌کم استانداردهای یورو 6 را خواهد داشت. مصرف سوخت 4/7 لیتر در یکصد کیلومتر در واحد محصول و در سبد تولید محصولات به 4 لیتر در یکصد کیلومتر کاهش پیدا خواهد کرد.

کاهش زمان توسعه محصول از 46 ماه به 30 ماه را از جمله ویژگی این قرارداد همکاری است که 57 میلیون یورو از رقم کل پروژه، توسط مهندسان و کارشناسان ایران خودرو انجام خواهد شد.

از دیگر اقدامات ایران خودرو در سال جاری در حوزه قوای محرکه راه اندازی پیشرفته ترین خط تولید گیربکس در شرکت چرخشگر است. "جی.اچ.کیو" نسل جدیدی از گیربکس های دستی و از نوع دیفرانسیل بسته است که به دلیل برخورداری از سیستم کلاج هیدرولیکی، عوض کردن دنده را راحت تر می کند.

سرمایه گذاری در بخش قالب سازی

صنعت خودرو در جهان بزرگترین مشتری صنعت قالب و ابزار است، بر همین اساس شرکت ساپکو سرمایه گذاری برای طراحی و ساخت قالب های سه خودروی جدید مشترک به شرکت پژو را 100میلیون دلار را برنامه ریزی کرد. افزون بر آن، با توجه به برنامه تولید 700 هزار دستگاه ایران خودرو برای سال 96، ‌45 میلیون دلار به عنوان هزینه بازسازی و نوسازی قالب ها تخمین زده شده است.

گروه صنعتی ایران خودرو یقین دارد که با بهره‌گیری از دانش، تجربه و تخصص در آمیخته با تلاش و کوشش کارکنان مجموعه می تواند با برنامه ها و اهداف جامع ترسیم شده، در مسیر تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل گام بردارد تا از این رهگذر یادگار ارزشمندی را در حفظ و توسعه صنعت پیشرو کشور برای آیندگان برجای بگذارد.