ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۹۸۵۸ دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۳ تعداد بازدید: ۳۱۰۲ Print View

گزارشی از وضعیت فروش هفتمین نمایشگاه بین المللی خودروی اصفهان

در مسیر روشنایی

مطرح کردن کاهش قیمت محصولات ایران خودرو سیل بازدید کنندگانی را به نمایشگاه اصفهان می کشاند که پیش از هر چیز سراغ نمایندگی های فروش می روند تا از چند و چون کار جویا شوند.

در مسیر روشنایی

لیلی کریمی تبار

هر نمایشگاهی ویژگی های خاصی دارد که آن را با دوره های پیش از آن متفاوت می کند. هفتمین نمایشگاه خودروی اصفهان مقارن می شود با اجرای طرح هدفمندی یارانه ها که تا زمان اجرای کامل آن ابهاماتی را به همراه دارد  به ویژه در زمینه خرید و فروش «دو به شک» هستند؛ به عبارت دیگر خریدار و فروشنده نمی تواند چشم انداز مشخصی را برای خود ترسیم کند زیرا هر برنامه عملی پس از طی مراحل آزمایشی ثبات می یابد. از سوی دیگر در روزهای اخیر خبرهایی منتشر شد که به یک باره و تا حدی آن شک و دو دلی را در مورد قیمت خودروها می زداید. مطرح کردن کاهش قیمت محصولات ایران خودرو سیل بازدید کنندگانی را به نمایشگاه اصفهان می کشاند که پیش از هر چیز سراغ نمایندگی های فروش می روند تا از چند و چون کار جویا شوند.

آن چه مسلم است استقبال کم نظیر اصفهانی ها از فروش ویژه نمایشگاهی، این مهم را به اثبات می رساند که اقدام شایسته مهندس نجم الدین در خصوص کاهش قیمت محصولات ایران خودرو آن هم در زمانی که بسیاری از شهروندان انتظار گرانی و نابسامانی قیمت ها را داشتند ضمن این که با طرح هدفمند شدن یارانه ها هماهنگ و همراه بود، توانست حس اعتماد خریداران را بیش از پیش قوت بخشد.   

***

حضوری پر رنگ

ایران خودرو برای پاسخ گویی به این قبیل پرسش ها تدابیرلازم را اندیشیده و شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو( ایساکو) 14 نمایندگی مجاز خود در اصفهان را در این فراخوان دعوت می کند.

گذری کوتاه در خیابان های شهر اصفهان نشان می دهد که پیش بینی حضور مردم و سوال پیچ کردن نمایندگی های مجاز خیلی هم سخت نبوده زیرا مردم اصفهان علاقه خاصی به محصولات ایران خودرو دارند و خیابان ها پر است از 405، پارس، 206 و خلاصه از هر مدلی و با هر دامنه قیمتی.

آمارها نیز به کمک ما می‌آیند؛ به گفته مدیر عامل ایران خودرو در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بین المللی خودرو در اصفهان« در 9 ماهه اول امسال 53 هزار دستگاه خودرو در اصفهان فروخته شده که نسبت به سال گذشته43 درصد رشد دارد و رتبه اول را از این نظر در کشور داراست.» باز هم به نقل از مهندس نجم الدین سهم رضایت مشتریان در استان اصفهان نیز 75 درصد است که در کشور بیشترین است.

در این نمایشگاه با همین دستمایه خبری و آماری به سراغ نمایندگی های فروش محصولات ایران خودرو می رویم تا بازار خودروی اصفهان را از پشت نگاه آن ها به تماشا بنشینم.

قیمت ها شکست

غلامحسین مدنیان، نماینده فروش محصولات ایران خودرو از سال 71 نمایندگی خود را افتتاح کرده و تا سال 76 نمایندگی اتوبوس و مینی بوس بوده است. پس از آن محصولات سواری را به سبد کالاهای خود اضافه می کند. او دستکم برای 35 نفر اشتغال ایجاد کرده و کلیه محصولات ایران خودرو را به مشتریان عرضه می کند.

وی معتقد است که اصفهانی ها طرفدار خودروهای 405 و پارس هستند ولی در حال حاضر بازار تقاضا بر محور محصولاتی مانند ال 90 و تیپ v9 می چرخد. بحث سود که می شود با مقداری مکث جواب می دهد: « سود مشخص است زیرا خود شرکت مقدار آن را مشخص می کند.» بیشترین سود از فروش 405 و پارس عایدشان می شود.

سر انجام آمار و رقم را نیز رو می کند: « من اگه نقدی بفروشم برای هر ماشینی بیشتر از 300 هزار تومن سود می کنم و اگه چکی بفروشم صد و خورده ای سود داره.» صحبت هایش همراه با کمی گلایه است چرا که درد سر فروش اقساطی بیشتر از نقدی‌ست در حالی که بر عکس آن،  سود فروش نقدی بیشتر از اقساطی‌ست.

از موضوع کاهش قیمت محصولات ایران خودرو استقبال می کند چون قانون بازار نشان داده که با کاهش قیمت، فروش بیشتر و در نتیجه سود بیشتری نیز نصیب فروشندگان می شود.

مشتریان به محض شنیدن خبر کاهش دو تا پنج درصدی به سراغ نمایندگی های فروش می روند و خواهان اعمال این کاهش در قیمت محصولات می شوند؛ مدنیان می گوید:« شهروندان انتظار کاهش پنج درصدی را برای کلیه محصولات دارند.»

پای صحبت هر اهل فنی که می نشینی، دغدغه های خاص خود را دارند. زمانی که می پرسم از شرایط موجود راضی هستید؟ محکم و قاطع و با همان لهجه غلیظ اصفهانی می گوید: « بله! معلومه که راضی هستم.»

باقری نمایندگی 2021 است که 13 سال سابقه فروش محصولات ایران خودرو را در کارنامه خود دارد. بیشترین تقاضاهای بازدید کنندگانش را ال 90 و وانت عنوان می کند.

باقری معتقد است، اگر ایران خودرو، خودرویی با قیمت 10 یا 11میلیون تومان را به سبد محصولات خود بیفزاید بازار اصفهان را قبضه خواهد کرد.

او که سرمایه 14، 15 میلیارد تومانی را در این صنعت به کار گرفته است از طرح کاهش قیمت استقبال می کند.

دفترچه های راهنما را کامل تر کنید

نمایندگی 2024 با مدیریت فتاحی از سال 75 تاکنون با همکاری 70 نفر مشغول ارائه محصولات ایران خودروست.

بازار خودروی اصفهان را به خوبی می شناسد و می گوید: مردم اصفهان به خاطر شرایط اقتصادی مطلوبی که دارند به خودرو و تنوع آن اهمیت می دهند و در این میان ایران خودرو توانسته است این محبوبیت را به دست آورد.

صحبت از خدمات پس از فروش که می شود از کم اطلاعی مردم در مورد گارانتی، وارانتی و در کل این نوع از خدمات می گوید و پیشنهاد می دهد که این اطلاعات را به صورت کامل تر در دفترچه راهنمای خودروها بگنجانند.

مسوول تعمیرگاه این نمایندگی نیز مواردی را بر می شمرد که خدمات پس از فروش را طولانی کرده است. او در دسترس نبودن قطعات خاص و امداد ویژه کردن این قطعات را زمان بر می داند که با اعتراض مشتریان روبه رو می شود.

او دلیل رضایتش را از طرح کاهش قیمت ها این گونه بیان می کند: «ما از کاهش قیمت خودروها با توجه به حذف یارانه ها استقبال می کنیم زیرا اقدام بسیار خوبی‌ست و یکی از نتایج آن فروش بیشتر محصولات ماست.»

خواب خودرو کم شده

پهلوان زاده از سال 86 نمایندگی خود را افتتاح کرده است. در دو شیفت کاری صبح و بعد از ظهر با 30 نفر مشغول کار است و هدف خود را اشتغال زایی عنوان می کند زیرا پایه گذاری اولیه این نمایندگی با وام اشتغال زایی بوده است. کلیه محصولات ایران خودرو را می فروشد اما فقط پایلوت ال 90 در زمینه خدمات پس از فروش است.

این نمایندگی ایران خودرو مشکلات تهیه قطعات را در حال کاهش ارزیابی می کند و می گوید که با مدیریت جدید ایساکو، خدمات رسانی ها بیشتر و زمان خواب خودرو کمتر شده است.

:« قبلا خواب خودرو تا دو هفته یا بیشتر طول می کشید، الان به چهار روز تقلیل پیدا کرده است و این چهار روز هم یک روند منطقی‌ست. یک روز خودرو پذیرش می شود، یک روز هم برای درخواست قطعه مورد نظر زمان لازم است و دو روز زمانی‌ست که قطعه از تهران فرستاده می شود البته این زمان برای تهیه قطعات خاصی‌ست زیرا ما قطعات پر مصرف را در نمایندگی داریم.»

معمولا نمایندگی ها بیشترین فروش را در روزهای پایانی سال دارند که در اسفند سال گذشته،‌ نمایندگی پهلوان زاده بالغ بر 80 دستگاه فروش داشته و کم ترین فروش را در ماه مهر تجربه کرده است. اواز شرایط فروش اقساطی راضی به نظر نمی رسد اما از موضع شرکت نیز دفاع می کند: « شرایط فروش شرکت به شرایط اقتصادی و نوع تمایل مردم به خرید بستگی دارد. زمانی که مردم فروش اقساطی را به عنوان انگیزه ای برای خرید می پسندند، بالطبع شرکت نمی تواند این روش را نادیده بگیرد.»

 سنگین وزن ها در نمایشگاه

قسمتی از سالن نقش جهان ایران خودرو به خودروهای دیزلی و دو نمایندگی فروش اصفهانی‌ آن اختصاص یافته است. نمایندگی صرافان و کلیشادی نیز با خودروهای سنگین و نیمه سنگین از کامیونت کروس باری پنج و نیم تنی با قیمت 24 میلیون و 500 هزارتومان تا کشنده اکسور 1843 و قیمت 130 میلیون تومانی در این نمایشگاه حضور دارند.

از بازار کامیون های اصفهان می گویند و اشاره می کنند به سابقه بیش از 30 ساله ایران خودرو دیزل با بنزهای قدیمی که به«دماغ دار» معروفند. می گویند هر یک از این خودروها نان آور چند خانوار هستند و از سود نیم درصد هم عبور نمی کنند. هر چند که گفته های نجم الدین در مورد کاهش قیمت ها شامل ایران خودرو دیزل نمی شود لیکن از سال گذشته سه درصد عوارض به این خودروها افزوده شده است.

راه هموار می شود ...

تکلیف روشن است؛ برای توسعه و پیشرفت کشور باید با سیاست های اقتصادی کشور همسو و همگام باشیم. در همین راستا لازم است الگوهای مصرف مان را به ویژه در مورد سوخت و انرژی بهبود بخشیم تا راه برای آیندگان هموار باشد. گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان طلایه دار صنعت کشور با به کار گیری تکنولوژی های مدرن، به طور جدی در صدد است ضمن کاهش مصرف سوخت محصولات تولیدی، اقدام به تولید خودروهای جدید، کم مصرف و با سوخت های متنوع کند تا از یک سو پاسخ گوی نیاز جامعه باشد و از سوی دیگر یاری دهنده این حرکت بزرگ در کشور باشد.