پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۰۴۰۴ دوشنبه ۴ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۶ تعداد بازدید: ۳۴۷۳ Print View

چاپار بچه های هفشجان

یک خودروی صحرانورد به نام «چاپار». توسط گروهی از جوانان علاقه مند و مبتکر شهرستان هفشجان استان چهار محال و بختیاری ساخته و در نمایشگاه علم تا عمل به نمایش در آمده است.

چاپار بچه های هفشجان

احمد عبد داوودی

اخیرا نمایشگاهی با عنوان «علم تا عمل» توسط معاونت فناوری ریاست جمهوری برگزار شده بود که درآن مبتکران ومخترعان هراستان درغرفه های بزرگی جمع شده وابتکارات خود را در زمینه های صنایع کشاورزی، ماشین آلات مکانیکی، نانوتکنولوژی، پزشکی، مخابرات و... به نمایش گذاشته بودند. اولین غرفه مربوط به استان چهارمحال و بختیاری بود که یکی از نوآوری های ارایه شده در آن نظرم را جلب کرد. یک خودروی صحرانورد به نام «چاپار». دونفر از اعضای گروه تارادیس(سازنده این خودرو) به نمایندگی از سایر اعضای گروه در درون غرفه اختصاصی خود حضور داشته و به سوالات مراجعان پاسخ می دادند. حسن کریمی، کارشناس مکانیک ساخت و تولید و سعادت صدیقی، کارشناس مکانیک سیالات از دانشگاه شهرکرد. سعید صدیقی، مرتضی کریمی و محسن اسماعیل زاده دیگر اعضای گروه هستند و همه اهل شهرستان هفشجان  استان چهار محال وبختیاری.

چطور شد که به فکر ساخت چنین خودرویی افتادید؟

با توجه به صعب العبوربودن منطقه ای که در آن زندگی می کنند و ناگزیر از استفاده ازخودروهای شاسی بلند ودودیفرانسیل هستند در بعضی از مواقع  احساس کرده اند که حتی این خودروها هم قدرت و توان لازم را ندارند. از این رو به فکرساخت خودرویی افتادند که تمامی این خلاها را پر کند.

آیا انتخاب نام« چاپار» دلیل خاصی داشت؟

خودروی صحرانورد چاپار دردسته خودروهای باگی طراحی شده است. خودروهای باگی از بهترین خودروهای نفربر off-road در جهان شناخته می شوند. آن چه این کلاس را ازدیگر خودروهای off-road متمایز می کند ویژگی های حرکتی بسیار بالا و قیمت تمام شده آن است. در این قبیل خودروها معمولا از شاسی های لوله ای فضایی بدون بدنه استفاده می کنند. « چاپار» نتیجه سال ها تجربه تیم «تارادیس» است.  

بازدیدکنندگان در باره چاپار چه واکنش هایی را نشان دادند؟

ما درسومین مرحله ازساخت چاپار به نمونه نهایی رسیدیم و اثبات کردیم که در صورت اراده و تلاش می توان همه کار کرد. می شد از نگاه مردم و بازدیدکنندگان از غرفه هم فهمید که آنان چنین حسی داشتند.

چاپار چه کاربردهایی دارد؟

این خودروهم کاربرد نظامی دارد وهم کاربرد غیرنظامی. ازجمله کاربردهای نظامی آن می توان به کنترل مرزها، عملیات شناسایی،عملیات تاکتیکی، انتقال آذوقه و مهمات به مناطق صعب العبوروقابلیت نصب ادوات جنگی سبک و سنگین اشاره کرد. از کاربردهای غیرنظامی آن نیز می توان به توانایی شرکت در مسابقات صحرانوردی و رالی، محیط بانی و قابلیت استفاده در پروژه های انتقال خطوط نفت وگازوبرق اشاره کرد.

موتور خودروی چاپار ازچه نوعی است؟

موتور دو هزار سی سی  توربوی نیسان پیشرانه قدرتمند و کم مصرفی است که به سامانه تنفس توربوشارژ مجهز است. این موتور پیشرفته با تولید 110 اسب بخار قدرت و197 نیوتون متدگشتاور در کنار سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک چهارحالته قادراست خودروی صحرانورد چاپار را از دشوارترین شرایط و صعب العبورترین مسیرها به راحتی و یا کم‌ترین فشار عبور دهد و مصرف آن نیز پنج لیتر گازوییل درهر 100 کیلومتر است.

چرا از موتور دیزلی دراین خودرو استفاده شده است؟ آیا مزیتی دراین گونه خودروها نسبت به موتوربنزینی به وجود می آورد؟

در دو دهه گذشته در زمینه توسعه تکنولوژی موتورهای دیزل و درنتیجه خودروهای سواری دیزلی تحولات شگرفی به وقوع پیوسته است که خودروهای سواری دیزل امروزی را از نسل های قبلی متمایز ساخته است. توان بیش‌تر، اندازه کوچک تر، راندمان بالاتر، آلودگی و مصرف سوخت کم‌تر و طول عمر بیش‌تر به مزیت موتورهای دیزلی افزوده و مصرف کنندگان را به استفاده ازآنان ترغیب کرده است. امروزه خودروهای سواری دیزلی حدود 20 درصد، گشتاور بهتری نسبت به موتورهای بنزینی داشته و در این موتورها میزان آلودگی گازهای CO,CO2 به ترتیب 25 و30 درصد کم‌تر از موتورهای بنزینی است.

هزینه تمام شده این خودرو چقدر شده است؟

بدون احتساب زمان و وقت اعضای تیم، حدود هفت میلیون و 500 هزارتومان هزینه شده است.

تمام این هزینه را خودتان تامین کرده اید؟

خیر! حدود پنج میلیون تومان آن توسط یکی از نهادهای منطقه هفشجان تامین شده است.

چاپار نسبت به سایرخودروهای مشابه چه مزیت های رقابتی دارد؟

سیستم تعلیق آن ازمحور جلو وعقب به صورت دو جناقی است و از این رو عملکرد هر چرخ مستقل از دیگر چرخ ها شده است لذا خودرو درسخت ترین شرایط به نرمی حرکت می کند. مجهز بودن به سیستم ترمزدیسکی در چهار چرخ و ارتفاع 65 سانتی‌متری کف خودرو از زمین باعث شده است که از شیب های بیش از 47 درجه به خوبی عبور کند و قوای محرکه انتخابی در دو حالت چهارچرخ محرک و یا دو چرخ محرک از دیگر مزیت های آن به شمار می رود.