پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۴۶۵۸ چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰ تعداد بازدید: ۲۰۵۵ Print View

با مشارکت درتولید قطعات پیشرفته و خودروی 301 آغازشد:‌

جهاد برای رونق صنعت ملی

پس از لغو یک طرفه از قراردادهای برجام از سوی شرکت های خارجی از جمله پژو، گروه صنعتی ایران خودرو عزم خود را جزم کرده تا با تقویت زنجیره ارزش تولید خود، محصول پژو 301 را به صورت مستقل و بدون حضور شریک خارجی تولید کند .

جهاد برای رونق صنعت ملی

ترک بازار ایران توسط شرکای خارجی، ایران خودرو را بر آن داشته تا با دعوت از سازندگان و قطعه سازان معتبر و توانمند داخلی، قطعات مورد نیاز برای تولید پژو 301 را با تکیه بر تخصص آنان تامین و با خودکفایی در تولید محصول خارجی، جهاد مثال زدنی را در عرصه صنعت خودرو برپاکند.
خودکفایی درتولید 301
پروژه 301 تایید خودکفایی 60 درصدی این خودرو ار سوی وزارت صمت دریافت شده و در آغاز تولید قرار است با 70 دصد ساخت داخل تولید شود و 300 سازنده ایرانی آن را می سازد . این خودرو دارای استاندار دهای 85 گانه و روز دنیاست . محصول 301  طبق برنامه زمان بندی شده تا پایان امسال درمدار تولید قرار می گیرد . براساس اطلاعات موثق از 1123 قطعه محصول  301 حدود 565 قطعه آن با همت بلند سازندهای داخلی بومی سازی شده و این روندادامه دارد .
شاخص های انتخاب قطعه سازان
شاخص های اصلی انتخاب سازندگان در پروژه 301  را می توان به تولید قطعه با بیش ترین عمق ساخت خودکفایی ، تولید محصول براساس قیمت رقابتی ، وجود زیر ساخت  برای صادرات و توان سامایه گذاری د رپروژه اشاره کرد .  سرمایه گذاری صورت گرفته تاکنون برای خودکفایی قطعات بدون قالب های بدنه 280 میلیارریال  و 63 میلیون یورو انجام شده است .
پلتفرم 301
سرمایه گذاری که درحال انجام است صرفا برای محصول نیست،  پلتفرم 301 مبنای برای تولید و عرضه چهار خودرو دیگر توسط ایران خودرو خواهد بود . درحال حاضر خط تولیدی 301 با ظرفیت تولید 16 دستگاه از محصول 301 در هر ساعت ایجاد شده که با همکاری و همت سازندگان و تامین کنندگان به بهره برداری خواهد رسید .  
نمایشگاه دائمی قطعات خودکفا نشده ساپکو
برگزاری  نمایشگاه برای قطعات خودکفا نشده  که از ابتکارات وزیر صنعت ، معدن و تجارت است که براساس آن راهبرد جدید گروه صنعتی ایران خودرو در زمینه دسته بندی جدید قطعات و مجموعه ها، الزام و توجه به تحولات جدید در فناوری و به ویژه چالش های مربوط به رویارویی با اثرات اقتصادی و فناورانه تحریم صنعت خودرو، ضرورت همکاری تنگاتنگ با توانگران این عرصه اعم از دانشگاه، ‌سازندگان داخلی، واحدهای تحقیقات و جهاد خودکفایی مستقر در سایر صنایع و نظایر آن را به امری اجتناب ناپذیر تبدیل می کند.
در این راه شرکت ساپکو در راستای بهره گیری بیشتر از توانمندی های متخصصان و صنعتگران داخلی و با هدف توسعه بیشتر خودکفایی و داخلی سازی قطعات خودرو از قطعه سازان خودرو،‌ تولیدکنندگان مواد اولیه،‌ شرکت های دانش بنیان،‌متخصصان و مراکز علمی دانشگاهی برای داخلی سازی مواد اولیه و قطعات گروه صنعتی ایران خودرو فراخوانی تهیه و این موسسات را دعوت به همکاری کرده است. در این فراخوان به منظور همکاری شرکت های مشارکت کننده به پارامترهای مهم در باب اقتصاد مقاومتی و سیاست های ابلاغی در این زمینه توجه شده است. شرکت های مشارکت کننده در این فراخوان بایستی برای دستیابی به مولفه های اقتصاد مقاومتی اقدامات اجرایی مناسبی ارایه کنند.
اهداف اصلی ساپکو در این فراخوان عبارتند از:
افزایش بهره وری در تولید، کاهش هزینه و قیمت تمام شده،‌ارتقای کیفیت،‌ انتقال دانش فنی و فناوری، خودکفایی، کاهش واردات و حمایت از تولیدات ملی، افزایش صادرات،‌ ایحاد شرکت های مشترک (سرمایه گذاری مشترک)،‌ توسعه و توانمندسازی منابع انسانی،‌ ارتقای تحقیق و توسعه، حمایت از ایجاد شرکت های دانش بنیان
همچنین شرکت ساپکو به منظور تحقق اهداف کلان کشور و حمایت از صنایع داخلی،‌ توسعه صادرات، اشتغال‌زایی و بهره وری، نمایشگاه دائمی قطعات را با محوریت نمایش قطعات و مواد اولیه خودکفا نشده براساس محورهای مگاماژولی ایجاد کرده است. این دسته بندی پنج گانه براساس مگاماژول های موتور و قوای محرکه، برق و الکترونیک، شاسی (تعلیق، ترمز و فرمان)، بدنه و در نهایت تزئینات داخلی و خارجی است.
این نمایشگاه با هدف بومی سازی قطعات،‌پیشگیری از انحصاری بودن تولیدکنندگان و افزایش کیفیت قطعات با استفاده از پتانسیل موجود در کشور و با رویکردهای زیر در شرکت ساپکو، اهداف خودکفایی را در حوزه مواد و قطعات دنبال می کند:
نمایش قطعات خرید خارج برای بومی سازی و خودکفایی قطعات، نمایش قطعات تک سورس برای پیشگیری از انحصار و افزایش و توسعه قطعات،‌نمایش قطعاتی که مشکل کیفی دارند برای افزایش کیفیت و رضایت مشتری، نمایش قطعات 301 برای توسعه محصولات ایران خودرو و بومی سازی قطعات، نمایش مواد اولیه مورد نیاز در صنعت قطعه سازی با هدف بومی سازی، نمایش قطعات بهینه کاوی با هدف توسعه و افزایش کیفیت محصولات.
داخلی سازی 65 درصد قطعات
در حال حاضر 65 درصداز قطعات به صورت کامل داخلی سازی شده و باقی مانده نیز ارزبری داشته و یا به صورت مواد اولیه وارد می شود . در بخشی از قطعات یا مجموعه ها تا 95 درصد داخلی سازی انجام شده اما 5 درصد باقی مانده نیاز به ارزبری داشته است . همچنین با احتساب 180 میلیون یورو برای کاهش ارزبری درحوزه خودکفایی سازندگان ، مجموع کاهش ارزبری پروژهای ساپکو به 300 میلیون یورو می رسد .
گروه صنعتی ایران خودرو در صدد است تا به توسعه همکاری با قطعه سازان توانمند، ارتباط با مراکز دانش بنیان و همچنین نهادها و مراکزی که با تولید قطعات با تکنولوژی بالا توانمندی حمایت از صنعت خودرو را دارند بتواند در سال 98 نتیجه اقتدار و مقاومت در برابر تحریم های ظالمانه غرب را با تولید محصول جدید و به کارگیری دانش و تخصص جوانان و متخصصان ایرانی به منصه ظهور برساند.