ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۰۰۳ سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۷ تعداد بازدید: ۲۶۷۵ Print View

آن چه لاستیک های گران قیمت دارند

انتخاب لاستیک مناسب برای خودرو یکی از مهم ترین عوامل در حرکت سریع‌تر همچنین هندلینگ بالاتر و فرمان‌پذیری بهتر دارد.

آن چه لاستیک های گران قیمت دارند

راستین موفق

برای این که خودرویی بتواند با بهترین کارایی و عملکرد به حرکت درآید نیاز به این دارد که همه بخش‌های آن به درستی کار کنند و همچنین لوازم و قطعات درست به صورت اصولی بر روی خودرو نصب شود. یکی از مهم ترین بخش هایی که در حرکت خودرو نقش عمده‌ای را ایفا می‌کند چرخ‌ها هستند. حرکت چرخ‌ها بر روی زمین به تنهایی کافی نبوده نمی‌توان از هر شی گردی به عنوان چرخ در زیر خودرو استفاده کرد چرا که حرکت سریع خودرو و همچنین تعادل و پایداری آن نیز بستگی به کارکرد چرخ‌ها و یا بهتر بگوییم لاستیک‌ها دارد. انتخاب لاستیک مناسب برای خودرو یکی از مهم ترین عوامل در حرکت سریع‌تر همچنین هندلینگ بالاتر و فرمان‌پذیری بهتر دارد.

 

نمی‌توان از یک لاستیک واحد برای شرایط آب و هوایی خاص استفاده کرد چرا که شرایط جاده‌ها و آب و هوایی لاستیکی خاص را برای رانندگی طلب می‌کنند که توجه به آن ها موجب می‌شود تا خودرو با بهترین عملکرد به حرکت خود ادامه دهد. از این رو در مسابقات اتومبیل رانی بسته به کلاس مسابقه و نوع مسابقه از لاستیک‌هایی خاص استفاده می‌شود اما پیش از این که به لاستیک‌هایی که در مسابقات مورد استفاده قرار می‌گیرند بپردازیم.

به سراغ لاستیک‌های خودروهای شهری می‌رویم؛ خودروهایی که مورد استفاده روزمره ما قرار دارند و انتخاب درست لاستیک می‌تواند درصد بروز حادثه را به مقدار زیادی کاهش دهد. اگر بخواهیم به صورت اصولی از لاستیک‌ها در خودروهای شهری استفاده کنیم باید از دو دست لاستیک بهره ببریم، یک دست مخصوص هوای سرد و فصل‌های پاییز و زمستان و دست دیگر را نیز در فصل‌های گرم‌تر سال یعنی بهار و تابستان مورد استفاده قرار دهیم. چرا که لاستیک‌های شرایط آب و هوایی گوناگون با یکدیگر فرق دارند؛ به عنوان مثال باید در فصول سرد سال از لاستیک‌های نرم با عمق عاج بیش‌تر بهره برد. این لاستیک‌ها در سرما چسبندگی بیش‌تری به زمین داشته و همچنین عمق زیاد عاج موجب می‌شود تا باران به راحتی درون شیارهای لاستیک حرکت کرده و عملیات ترمزگیری نیز بهتر انجام گیرد. همچنین این نکته را باید در نظر داشت که لاستیک‌های زمستانی باید دارای یک شیار سرتاسری در وسط لاستیک باشند تا در هنگام ترمزگیری خودرو سر نخورد. لاستیک‌هایی که برای فصول گرم سال مورد استفاده قرار می‌گیرد باید سفت باشند و عمق عاج آن ها نیز کم تر از لاستیک‌های زمستانی باشد استفاده از این لاستیک‌ها در فصل گرم سال موجب می‌شود تا چسبندگی خودرو به زمین بیشتر شود.

اگر نخواهیم از دو دست لاستیک استفاده کنیم یک انتخاب دیگر وجود دارد و آن نیز استفاده از لاستیک‌های چهار فصل است هر چند که این لاستیک‌ها بهترین کارایی از در شرایط آب و هوایی مختلف ندارند اما می‌توان از آن ها عملکرد نسبتا خوبی را طلب کرد. لازم به ذکر است که هر چقدر لاستیک از پهنای بیش‌تری برخوردار باشد از چسبندگی بهتری به زمین نیز برخوردار است که البته مصرف سوخت نیز در این حالت بالا می‌رود.

به سراغ لاستیک‌های مسابقه‌ای می‌رویم. در مسابقات اتومبیل رانی در رشته سرعت سه نوع لاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کلاس استاندارد لاستیک‌هایی که مورد استفاده قرار می‌گیرند به صورت استاندارد کارخانه بوده و نمی‌توان از نمونه‌های دیگری بهره برد که البته می‌توان نرمی و سفتی آن را با توجه به شرایط آسفالت، آب و هوا تغییر داد.

این لاستیک‌ها در بازار از حدود جفتی 200 هزار تومان قیمت دارند و به جفتی 350 هزار تومان نیز می‌رسند. در کلاس‌های GT شرکت‌کنندگان مجاز به استفاده از لاستیک‌های نیمه اسلیک یا همان سمی اسلیک هستند. این لاستیک‌ها در وسط دارای عاج بوده و تقریبا به عرض سه سانتی‌متر از هر طرف صاف یا اسلیک هستند و از چسبندگی بسیار بهتری نسبت به لاستیک‌های معمولی برخوردارند. به طور کلی لاستیک‌های مورد استفاده در مسابقات به چند دسته نرم، خیلی نرم، متوسط، سخت و خیلی سخت تقسیم‌‌بندی می‌شوند.

لاستیک‌های خیلی نرم برای حرکت در مسیر‌های خیس و بارانی مورد استفاده قرار گرفته و لاستیک‌های نرم در هوای سرد کاربرد دارند، لاستیک‌های متوسط نیز در شرایط معمولی به کار می‌روند و لاستیک‌های سخت و خیلی سخت برای مسیر‌هایی که دارای اسفالتی با دانه‌های درشت و هوای گرم هستند کاربرد دارند. به طور کلی برای اواخر فصل پاییز و و زمستان از لاستیک نرم و در دیگر فصول سال از لاستیک‌های متوسط، سخت و خیلی سخت بسته به طول مسیر پیست و گرما استفاده می‌شود؛ به عنوان مثال برای مسابقات 24 ساعته لمان از لاستیک‌های سخت و خیلی سخت استفاده می‌کنند. اما برای پیست سرعت آزادی که طول آن و مدت زمان مسابقه کم است لاستیک‌های متوسط مناسب هستند. لازم به ذکر است که لاستیک‌های خیلی نرم از چسبندگی بسیار خوبی به زمین برخوردارند اما عمر مفید آن ها کم تر بوده و خیلی زود از بین می‌روند.

لاستیک‌های نیمه اسلیک بسته به جنس و برند‌های مورد نظر قیمت‌های گوناگونی دارند که در ایران از یک میلیون و 200 هزار تومان شروع شده و به یک میلیون و 700 هزار تومان نیز می‌رسد.

لاستیک‌های مورد استفاده در کلاس آزاد اما به گونه دیگری است این لاستیک‌ها فاقد هرگونه عاج بوده و به لاستیک‌های اسلیک معروف هستند. لاستیک‌هایی که چسبندگی فوق‌العاده‌ای به زمین دارند و البته تمامی شرایطی که در انتخاب لاستیک در بالا گفته شد در مورد این لاستیک‌ها نیز صدق می‌کند.

لاستیک‌های اسلیک نیز در جاده‌های بارانی جای خود را به  لاستیک‌های عاج‌دار می‌دهند. این لاستیک‌ها گران قیمت‌ترین لاستیک‌ها در میان لاستیک‌های مسابقه‌ای در ایران به حساب می‌آیند به طوری که از دو میلیون تومان قیمت داشته و تا دو میلیون و 500 هزار تومان نیز می‌رسند.

یکی دیگر از مولفه‌های مهم که در عملکرد لاستیک‌ها تاثیر زیادی دارند میزان باد آن هاست که توسط شرکت‌های سازنده با توجه به سایز آن ها تعیین می‌شود. برخی از افراد بر این باورند که در شرایط جوی گوناگون باید میزان باد لاستیک‌ها را تغییر داد تا چسبندگی بهتری به زمین داشته و یا چسبندگی خود را حفظ کنند اما این تفکر براساس آزمایش‌های انجام گرفته کاملا اشتباه است؛ چرا که در تست‌های عملی انجام گرفته در پیست های گوناگون جهان  کم کردن باد لاستیک در باران و هوای سرد نه تنها به هندلینگ بهتر و چسبندگی بهتر کمک نمی‌کند بلکه جوابی معکوس دارد و هر چقدر باد لاستیک‌ها کم‌تر می‌شود چسبندگی لاستیک به زمین نیز کم تر خواهد شد.

در مسیر‌های خشک نیز طبق آزمایش هایی که با یک دستگاه ب‌ ام و330  انجام گرفته است ثابت شد که کم کردن باد لاستیک تاثیر معکوسی بر روی چسبندگی لاستیک‌ها دارد به نحوی که در آزمایش اول باد لاستیک‌های چرخ‌های جلو 29 و باد لاستیک چرخ‌های عقب 33 بود.

در آزمایش دوم باد لاستیک‌های جلو به 20 و لاستیک‌های عقب به 23 کاهش یافت. این کار موجب شد که حرکت خودرو در یک دور پیست حدود دو ثانیه کندتر انجام گیرد و به گفته راننده فرمان خودرو تیزی خود را از دست داده و کندتر شده بود که موجب خستگی بیش‌تر راننده شده بود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که کم و یا زیاد کردن باد می‌تواند تاثیر منفی در چسبندگی لاستیک‌ها بگذارد. گاز نیتروژن نیز در لاستیک‌های مسابقه‌ای نمی‌توانند موثر باشند چرا که در پیست آزادی که مسیر پیست کوتاه و مدت زمان مسابقه نیز طولانی نیست لاستیک‌ها نمی‌توانند با وجود این گاز گرم شوند و در نتیجه لاستیک‌ها نمی‌توانند آن طور که باید به زمین چسبندگی پیدا کنند. البته استفاده از گاز نیتروژن در خودروهای شهری تاثیر مثبتی دارد.