پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۰۲۳۹ شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۳ تعداد بازدید: ۱۹۶۱ Print View

بوی تند تینر

اصغر شیخ قمی که در مجموعه رنگ مشغول کار است با 15 سال سابقه کار، سال گذشته به عنوان سرپرست نمونه در سواری سازی توانست به همراه تعداد دیگری از همکارانش مصرف تینر را کنترل کند که کاهش هزینه بالایی را همراه داشته است

بوی تند تینر

لیلی کریمی تبار

می گویند ماهی را هر موقع از آب بگیری تازه است! سال ها بود که مدام مصرف می کردیم و اما کنتورها واقعیت را نشان نمی دادند؛ یعنی نمی گفتند که مصرف گاز ما شانه به شانه کشور یک میلیارد و چندین میلیون نفری چین حرکت می کند. قصه از همین جا شروع می شود که صنعتگران ایران خودرویی نیز برای بهینه سازی مصرف، آستین های همت را بالا زدند و در این زمینه نیز نوآوری ها داشتند. این بار به سراغ مجموعه رنگ می رویم که پاشنه آشیل آن مصرف تینر است.

اصغر شیخ قمی که در مجموعه رنگ مشغول کار است با 15 سال سابقه کار، سال گذشته به عنوان سرپرست نمونه در سواری سازی توانست به همراه تعداد دیگری از همکارانش مصرف تینر را کنترل کند که کاهش هزینه بالایی را همراه داشته است.

تحصیلات تان در چه زمینه ای است؟

 کاردانی ماشین ابزار

سمت کاری شما چیست؟

سر گروه تعمیرات پیش‌گیرانه در سالن رنگ

چه شد که سراغ کاهش مصرف تینر رفتید؟

روند مصرف تینر در سالن های رنگ بسیار بالا بود. مصرف روزانه ما بیش از شش هزار لیتر بود. در حالی که پس از بررسی به این نتیجه رسیدیم که به 3500 تا چهار هزار لیتر در روز نیاز داریم.

هزینه هر لیتر تینر چقدر است؟

سال گذشته که ما پروژه را انجام دادیم هر لیتر 2100 تومان بوده است.

خوب! توانستید روزانه چند لیتر کاهش هزینه دهید؟

تا این‌جا توانستیم روزانه هزار لیتر و در ماه 30 هزار لیتر مصرف را کاهش دهیم.

یعنی چقدر؟

در سال 500 تا 600 میلیون تومان

مشکل کار کجا بود؟

مشکل اصلی نظارت نبود. بحث کنترلی بود یعنی تینر بیهوده هدر می رفت.

بیش‌تر توضیح دهید؟

در مجموعه رنگ حدود 34 انشعاب تینر داشتیم و همه کسانی که در تولید یا قسمت خدمات سالن های رنگ بودند امکان استفاده داشتند. تمام این 34 انشعاب را تبدیل به یک انشعاب کردیم و در این ایستگاه، دستگاهی به نام میتر را طراحی کردیم. این دستگاه میزان مصرف و استفاده از تینر را نشان می دهد و همان میزانی که باید مصرف شود را مشخص می کند. پس از این که دستگاه را ساختیم یک باکس برای آن تعبیه کردیم و تحویل اداره خدمات سالن دادیم که مجری استفاده از تینر در سالن رنگ است. طبق دستورالعمل میزان مصرف هر قسمت مشخص شد ولی تا رسیدن به استانداردهای لازم مقداری زمان برد.

یک انشعاب، کارایی را کم‌تر نکرده است؟

 نه به هیچ وجه! زیرا دقیقا در مرکز سه کابین پاشش رنگ قرار دارد و یک نفر مسوول، مصرف آن را مدیریت می کند. قبلا از همه جا می توانستند تینر را بر دارند اما الان فقط  از یک جا برداشته می شود.

دستگاه میتر چگونه ساخته شد؟

دستگاه میتر از اقلام مازاد و ضایعات مجموعه رنگ تهیه و با یک سری تغییرات در عملکرد دستگاه مورد استفاده قرار گرفت.

همکاران شما در ساخت این دستگاه چه کسانی بوده اند؟

گروه شش نفری متشکل از آقایان ابراهیمی،‌ سرشار، مظفزی،‌ رمضانی، اینجانب و خانم کاویانی

موارد استفاده از تینر چیست؟

پایه اصلی رنگ تینر است؛ در واقع حلالی برای رنگ به حساب می آید علاوه بر آن برای شست و شوی کابین های رنگ، دستگاه های پاشش از تینر استفاده می شود. در ضمن  حلال پاک کننده رنگ هم تینر است.

به جز کاهش مصرف چه نتیجه دیگری را به دست آوردید؟

یکی از مشکلات سالن رنگ، بحث آلودگی هوای سالن هاست. بوی تینر همه جا می پیچید. البته ضایعات به دی اس لج (لجن گیری) می رود و در آن جا دفع می شود و شرکت هایی آن را بازیافت می کنند. با کاهش مصرف، مسلما بوی تند تینر هم در سالن کم شده است.

علاوه بر این دستگاه دیگری را هم ساخته اید؟

بله، دستگاه شارژ و شست و شوی مخازن رنگ

چرا در مجموعه کاری خود رد پایی جا می گذارید؟

خودم را جزیی از شرکت می دانم و هدفم کاهش هزینه های شرکت است.

تاکنون عناوینی را کسب کرده اید؟

سال گذشته به عنوان سرپرست نمونه سواری سازی انتخاب شدم و چند دوره هم به عنوان کارگر نمونه در شرکت معرفی شدم.