پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۷۱۵ شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۴ تعداد بازدید: ۲۲۰۰ Print View

مشکلات اتومبیل‌رانی کشورمان بیش‌تر در بخش مدیریتی آن است

جاذبه‌ای که غربیلک دارد

جاذبه‌ای که غربیلک دارد

مرتضی زبردست

 

رشته های مختلف و متعدد ورزشی را تجربه کرده و در مسابقه های آموزشگاه‌های تهران نیز بارها درخشیده است، با رشته های هندبال، فوتبال، بسکتبال، تنیس روی میز و دو و میدانی سال ها حال کرده ولی در بسکتبال به مدارج بالای فنی و تخصصی رسیده است. از سال 1380 راهی رقابت های اتومبیل‌رانی شده و پس از شرکت در چند رالی شهری به عنوان راننده، غربیلک فرمان را رها کرده و به نقشه‌خوانی روی آورده است. کارشناسی عمران دارد ولی به این میزان تحصیل قانع نیست. در اتومبیل‌رانی هم سقف خواسته هایش موفقیت در میادین بین‌المللی و جهانی است. مشکلات اتومبیل‌رانی کشورمان را بیش تر در بخش مدیریتی آن می داند و معتقد است این ضعف محدود به یک رشته ورزشی و یک وزارت‌خانه خاص نیست. وقتی ضابطه و تخصص، معیار گزینش ها نباشد محصول مطلوب نیز نخواهیم داشت. معادله کاشت و برداشت در هر زمینه ای قابل رویت است منتها گاهی اوقات خودمان را به ندیدن می زنیم تا واقعیت ها را قبول نکنیم. طرف صحبت ما مشکلات رانندگی در تهران بزرگ و دیگر شهرهای کشورمان را ناشی از بی توجهی به موضوع مهم آموزش دانسته و معتقد است در این خصوص آن طور که باید، فرهنگ‌سازی نشده و همواره خواستیم با افزایش مبلغ جرایم رانندگی، خاطیان را تنبیه و پای‌بند به رعایت قوانین و احترام به حقوق دیگران کنیم که متاسفانه یا خوش‌بختانه جواب نداده است. با هم گپ و گفت کامل ما با علیرضا مسعودی، نقشه‌خوان تیم اتومبیل‌رانی ایران‌خودرو را مرور می کنیم.

 

ورزش را از چند سالگی و در چه رشته ای شروع کردید؟

از 8، 9 سالگی با هندبال و فوتبال شروع کردم و بعد به رشته های دیگر هم سرک کشیدم.

مطالعه نشریات ورزشی را از چند سالگی شروع کردید؟

از 15، 16 سالگی

چه کسی مشوق شما در ورزش بود؟

بیش از هر کس، علاقه خودم

از کدام مربی بیش تر آموخته اید؟

در هر مقطعی از مربیان متعدد خود به قدر بضاعتم آموختم مثلا در دوره های دبستان و راهنمایی از آقایان زمانی و رضایی، نکات مهمی یاد گرفتم که خیلی کمکم کرد.

خانواده با ورزش کردن شما موافق بودند؟

بله.

از چه سالی جذب اتومبیل‌رانی شدید؟

سال 1380

چه شد که به طرف نقشه‌خوانی رفتید؟

یکی از دوستانی که راننده مسابقه های اتومبیل‌رانی بود پیشنهاد کرد من هم پذیرفتم و شدم نقشه‌خوان.

کار با کامپیوتر چقدر در موفقیت های شما نقش داشت؟

بیش از 60 درصد

به عنوان راننده هم در رقابت های اتومبیل‌رانی شرکت داشتید؟

بله. در رالی های شهری هم حضور داشتم.

چه عناوینی در مسابقه های اتومبیل‌رانی کسب کردید؟

بارها قهرمان شدم ضمن این که چند مقام سومی هم دارم.

فنی و دست به آچار هم هستید؟

تا حدودی

مشکلات رشته اتومبیل‌رانی را در کدام بخش ها بیش تر احساس می کنید؟

در بخش مدیریتی، البته این ضعف محدود به یک رشته ورزشی و یک وزارت‌خانه خاص نیست. وقتی ضابطه و تخصص، معیار گزینش ها نباشد محصول مطلوب نیز نخواهیم داشت. معادله کاشت و برداشت در هر زمینه ای قابل رویت است منتها گاهی اوقات خودمان را به ندیدن می زنیم تا واقعیت ها را قبول نکنیم.

چه توقعی از مسوولان فدراسیون اتومبیل‌رانی دارید؟

حداقل از افرادی که سابقه بیش تری در این رشته دارند و می توانند به اتومبیل‌رانی کمک کنند بهره بگیرند.

چرا تیم های شرکت کننده در رالی ها کاهش یافته است؟

چون هزینه ها به شدت بالا رفته و حمایت ها هم به حداقل رسیده است.

مبلغ قرارداد راننده ها در رشته اتومبیل‌رانی بیش تر است یا نقشه‌خوان ها؟

قبلا تقریبا مساوی بود ولی در حال حاضر راننده ها بیش تر می گیرند.

یک تیم خوب اتومبیل‌رانی چه ویژگی‌هایی دارد؟

هم‌دلی مهم ترین ویژگی هر تیمی است، وقتی راننده، نقشه‌خوان، سرپرست، تیم فنی و پشتیبانی همه با هم صمیمی و هماهنگ باشند قطعا موفق هم خواهند بود.

نقش تیم فنی و پشتیبانی در رشته اتومبیل‌رانی؟

بسیار موثر و تعیین‌کننده است، آماده کردن ماشین قبل از مسابقه و متعاقب آن در کمپ، خیال راننده و نقشه‌خوان را برای رقابت با رقبا راحت می کند.

سه راننده برتر؟

بهرام فلاحی، محمد علی مرندیان و فرامرز پورناصر

سه نقشه‌خوان موفق؟

آرش رامین یکتا، علیرضا عرب و حسین نبوی

هنرمند مورد علاقه شما؟

پرویز پرستویی

بهترین خاطره؟

رالی جنگل، سال 1384

بدترین حادثه؟

رالی شمال که متاسفانه در جاده هراز به طرف شمال، امید عزیزی، نقشه‌خوان خوب تیم اتومبیل‌رانی سایپا در اثر تصادف به رحمت خدا رفت.

جالب ترین جمله ای که شنیده اید؟

من از بیگانگان هرگز ننالم، که با من هرچه کرد آن آشنا کرد

مهم ترین شخصیت ورزشی که ملاقات کرده اید؟

احمد رضا عابدزاده

کامل ترین اتومبیل‌ران حال حاضر کشورمان؟

حسین قدسی

تغییر و تحولات فدراسیون اتومبیل‌رانی را چگونه ارزیابی می کنید؟

هنوز که تغییر عمده ای ایجاد نشده است.

مشکلات رانندگی در تهران بزرگ چگونه برطرف می شود؟

این مشکل ناشی از بی توجهی به موضوع مهم آموزش است، در این خصوص آن طور که باید فرهنگ‌سازی نشده و همواره خواسته ایم با افزایش مبلغ جرایم رانندگی، خاطیان را تنبیه و پای‌بند به رعایت قوانین و احترام به حقوق دیگران کنیم که جواب نداده است.

نظرتان در خصوص نشریه ایران خودرو؟

نشریه خوبی است و خوب تر خواهد شد اگر از هر شماره آن چند نسخه به فدراسیون اتومبیل‌رانی ارسال شود ضمنا اگر از چگونگی آماده شدن ماشین مسابقه ها و رساندن آن‌ها به خط استارت هم مطلب داشته باشید عالی است.