پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۰۹۶۲ پنج‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۶ تعداد بازدید: ۲۱۸۰ Print View

وسیله ای برای حفظ تعادل خودرو

این وسیله نیروی وارده به چرخ های چپ را به راست و راست را به چپ منتقل می کند و موجب حفظ تعادل خودرو در پیچ ها به صورت مستقیم و تراز می شود

وسیله ای برای حفظ تعادل خودرو

احمد عبدداودی

آیا تا به حال با دقت به پیرامون خود نگریسته اید و به محیط و وسایل مورد استفاده خود توجه کرده اید؟ آیا شده تا کنون از وسیله ای استفاده کنید و سپس متوجه شوید که عیب و ایرادی در کارکرد آن وسیله وجود دارد؟ آیا ایده ای به ذهنتان خطور کرده است که آن وسیله را بی عیب و نقص کند؟ آیا شده که آن ایده را بر روی کاغذ بیاورید و برای اجرای آن تمرکز کنید؟ آیا توانسته اید حاصل طرح خود را ساخته و پرداخته کنید و سپس با واقعیت های ذهنی خود تطبیق دهید؟ تمامی این مراحل به دقت، فکر خوب، انگیزه، تلاش، پشتکار وهمت بالا نیاز دارد؛ آیا شما چنین توانی را در خود می بینید؟

جوانی ساده، بی آلایش و به دور از هیاهوی جوانان امروزی اهل زنجان روزی سوار بر خودرو در حین رانندگی با دقت هر چه تمامتر متوجه ایرادی می شود که شاید بارها و بارها ما آن را حس کرده واز کنارش به سادگی گذشته ایم. حسین محمدی، متولد سال 1364 با مدرک دیپلم مکانیک خودرو توانست برای این ایراد ایده ای را خلق کند و پس از طراحی، آن را نمونه سازی و به ثبت برساند. برای آشنایی با او و طرحش با ما همراه شوید:

نام طرح ثبت شده شما و تاریخ ثبت آن چیست؟

میله تعادل هیدروپنوماتیکی که توانستم این اختراع را در تاریخ 27/12/1389 و به شماره 69143 بدر اداره ثبت اختراعات به ثبت برسانم .

میله تعادل هیدروپنوماتیکی چه نوع قطعه ای است؟

این اختراع را می توان نوعی کمک فنر و میله تعادل جدید نامید. در این سیستم کمک فنرها همانند کمک فنرهای تلسکوپی از دو سیلندر تشکیل نشده است و سوپاپ روی پیستون و ته سیلندر حذف شده است، طوری که روغن زیر پیستون راه نفوذ از پایین پیستون به بالای پیستون را ندارد، بلکه تنها از داخل میل کمک فنر که دو سوراخ یا مجرای مجزا دارد یکی از مجراها در زیر پیستون و دیگری در بالای پیستون قرار گرفته است نفوذ دارند. در واقع کمک فنرهای جدید را می توان نوعی جک یا بالا برهم نامید.

شما چه عیبی را در خودرو دیدید که این طرح به ذهنتان رسید؟

شما گاهی اوقات که سوار بر خودرو هستید در سرپیچ ها ومیدان ها متوجه می شوید که خودرو مایل به یک طرف می شود. این اتفاق بر اثر نیروی گریز از مرکز نیروی نهفته در فنرها از یک طرف خارج می شود و به سمت مخالف ذخیره می شود. من با این کار جدید، مشکل یاد شده را در خودروها بر طرف کرده ام. این وسیله ابداعی از بلند شدن ماشین جلوگیری می کند.

مگر در حال حاضر میله تعادل این عمل را در خودروها انجام نمی دهد؟

میله تعادل های فعلی 10 درصد نیرو را بر می گردانند و وسیله جدید من 50 درصد نیروی وارده به خودرو را به سمت مخالف بر می گرداند.

یعنی شما ادعا می کنید این یک نوآوری در صنعت خودرو به شمار می رود؟

بله صد در صد! من با تمام تحقیقاتی که انجام داده ام و با بررسی تمامی خودروها در کمپانی های بزرگ خودروسازی مانند بی ام .و در کلاس بی مدل 2012 همگی از میله تعادل بهره می برند. البته بعضی از کمپانی ها ضربه گیرهای الکتریکی در خودرو تعبیه کرده اند اما 20 درصد نیرو را برمی گردانند. من مدعی هستم این طرح جزو طرح های بکر و پایه در صنعت خودروسازی است.

در طرح شما آیا میله تعادل های فعلی نیز به کار گرفته می شوند؟

خیر کاملا حذف می شوند.

این وسیله ابداعی شما چطور کار می کند؟

زمانی که به هر یک از این کمک فنرها نیرویی وارد شود، میل کمک فنر و پیستون به سمت پایین حرکت می کند. در حین حرکت رو به پایین، روغن زیر پیستون از داخل مجرای میل کمک فنر به پشت پیستون سیلندر کاهش حجم می رود و روغن زیر پیستون کمک فنری که به آن نیرو وارد شده بود در سلندر کاهش حجم به طور مساوی تقسیم می شود. با حرکت پیستون بزرگ سیلندر کاهش حجم به سوی جلو، روغن جلوی پیستون بزرگ به داخل گوی و روغن جلوی پیستون کوچک از طریق شلنگ ها به بالای پیستون می رود و کمک فنر مقابل را به طرف پایین می راند. از این رو خودرو هنگام پیچیدن، تراز و مستقیم روی سطح زمین می ماند و سرنشینان احساس این که در حال پیچیدن هستند، نمی کنند.

شما در این طرح به دو نقش اشاره کردید، نقش بعدی این ابداع کدام است؟

دومین نقش این وسیله، خنثی سازی ارتعاشات و نوسانات جاده ای همچون دست اندازها است؛ نقش اول نیز همان گونه که گفته شد نیروی وارده به چرخ های چپ را به راست و راست را به چپ منتقل می کند و موجب حفظ تعادل خودرو در پیچ ها به صورت مستقیم و تراز می شود.

 

آیا این طرح در سایر وسایل نقلیه هم کاربرد دارد؟

بله برای هر چیزی که تحت تاثیر جاذبه است نیاز دارد.

 

تا به حال چقدر هزینه صرف این طرح شده است؟

حدود دو میلیون تومان.

 

آیا تا ب حال این طرح را به جایی هم ارائه کرده اید؟

خیر برای اولین بار در مسابقات اختراعات شرکت کرده ام و از دیدگاه داوران خوب بوده است.

 

آینده طرح خود را چگونه می بینید؟

باید این طرح تجاری سازی و تولید شود و من تمام تلاش خودم را برای این مهم انجام خواهم داد.

 

آیا طرح های دیگری هم دارید؟

بله اما با توجه به امکانات شهرمان و توان مالی ام نیاز به حمایت دارم.

 

در پایان اگر صحبتی مانده است، بفرمایید.

اگر از من بپرسند علم بهتر است یا ثروت من می گویم علم به جایی می رسد که ثروت در مقابلش زانوی ادب خم می کند.