پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۰۹۶۱ پنج‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۲ تعداد بازدید: ۳۲۳۸ Print View

بهبود احتراق در موتور

هدف این پروژه، بهبود احتراق در موتورهای درون سوز است به طوری که می توان با این روش خام سوزی در این گونه موتورها را کاهش داد

بهبود احتراق در موتور

احمد عبدداوودی

این روزها دغدغه کاهش مصرف سوخت وانرژی به خصوص از زمان افزایش حامل های انرژی آن قدر بالا رفته است که توجه به بر چسب انرژی نصب شده بر روی کالاها و میزان مصرف سوخت در خودروها مهم ترین گزینه انتخاب برای خرید آن محصول شده است. در این بین سازندگان کالا و خودرو از غافله عقب نمانده اند و توجه ویژه ای به امر تولید محصولات خود معطوف ساخته و دست یاری به سوی دانشگاه ها ومراکز تحقیقاتی دراز کرده اند تا از کمک و مساعدت آنان بهره ببرند. در همین راستا حسین سربی پور یکی از پژوهشگرانی است که در خصوص کاهش مصرف سوخت به موفقیت قابل ملاحظه ای دست یافته و مورد توجه و تایید شرکت ایران خودرو قرار گرفته است. ضمنا او از اعضای فعال انجمن مخترعان کشور است که از توان بالای خود در جهت راهنمایی و کمک به سایر مخترعان و مبتکران استفاده می کند. او متولد 1361، اهل تهران و دارای مدرک فوق دیپلم است.

وسیله ابداعی شما با چه عنوانی به ثبت رسیده است؟

ورتک سایلکون، قطعه افزایش دهنده راندمان احتراق در موتورهای درون سوز به صورت یونیزاسیون الکتریکی واعمال شیار مغناطیسی روی هوای ورودی که در سال 1388 به ثبت رسیده است.

چطور شد که سراغ این ایده رفتید؟

 در حال حاضر و با توجه به کمبود منابع سوخت های فسیلی و همچنین افزایش گازهای آلاینده در جو کره زمین نیاز به کاهش مصرف سوخت های فسیلی در جهان بیش‌تر و بیش‌تر احساس می شود. یکی از گزینه هایی که باید به آن دقت کرد بهینه سازی مصرف سوخت در موتورهایی است که در حال حاضر مورد استفاده جامعه است.

هدف از اجرای این پروژه چیست؟

 هدف از اجرای این پروژه بهبود احتراق در موتورهای درون سوز است به طوری که می توان با این روش خام سوزی در این گونه موتورها را کاهش داد و در ادامه افزایش توان خروجی را شاهد خواهیم بود؛ در نهایت به کاهش مصرف سوخت و کاهش گازهای آلاینده خروجی دست می یابیم.

ساختار سیستم به چه گونه ای است؟

این سیستم دارای برد الکترونی کنترل کننده و همچنین یک ترانس متغیر و ثابت های ولتاژ برای تولید توان مورد نیاز برای تحریک الکترون ها و پرتاب آن ها به سمت مولکول های هواست. بدین صورت در هوای ورودی موتور، اکسیژن فعال تولید می شود به همراه مقداری مولکول های هوای باردار که در هنگام احتراق و ترکیب با سوخت شاهد راندمان بالاتر احتراق خواهیم بود. همچنین گسترش شعله در سیلندر یک‌نواخت تر است که در نتیجه توان خروجی موتور را افزایش می دهد. با توجه به افزایش توان خروجی نیاز کم‌تری به گازدهی وجود دارد و می توان برای رسیدن به هدف، سوخت کم‌تری را مصرف کرد.

چه نتایجی از این سیستم حاصل می شود؟

در حال حاضر شاهد تولید گازهای آلاینده کم‌تری به دلیل بالارفتن کیفیت کارکرد احتراق و کاهش خام سوزی و همچنین کاهش مصرف سوخت خواهیم بود.

به طور خلاصه مزیت های این اختراع چه می تواند باشد؟ 

 

مهم ترین مزیت های این اختراع عبارتند از: مولکول های هوای قطبی شده، یون منفی، اکسیژن قطبی و باردار در هوای ورودی ایجاد می شود. به واسطه مولکول های قطبی و یون های منفی تولید شده، کارکرد کیفی احتراق در موتور افزایش می یابد. خام سوزی در موتور کاهش می یابد. توان خروجی موتور افزایش پیدا می کند. باعث کاهش مصرف سوخت می شود. باعث کاهش گازهای آلاینده خروجی موتور می شود؛ به عنوان مثال در یک خودروی پژو 405 با نصب سیستم روی مسیر هوای ورودی به موتور، راندمان احتراق داخل سیلندر موتور خودروبالا می رود و در ادامه افزایش توان خروجی و کاهش مصرف سوخت را شاهد خواهیم بود و به دیگرمزایای ذکر شده هم دست می یابیم. در تست های اولیه این سیستم روی خودروی پژو 405 و موتوسیکلت شهباز CG125 نصب شد و مورد تایید اولیه شرکت های ایران خودرو و پاژنگ خودرو قرار گرفت.

همکار یا همکارانی هم داشته اید؟

بله. محمد پاکپور در قسمت الکترونیک بسیار یاری ام کرده است.

هزینه تمام شده این طرح چه میزان بوده است؟

حدود هشت میلیون و500هزارتومان.

اگر صحبتی برای حسن ختام دارید بفرمایید؟

در این جا از اطلاع رسانی شما سپاس‌گزارم، تنها یک نکته که مخترع و مبتکر نیاز به حمایت دارد اگر به توسعه و پیشرفت نیاز دارید.