پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۳۳۷۸ یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۷ تعداد بازدید: ۲۰۰۱ Print View

ارتقاء کیفیت و صیانت از مشتری، مسئولیت همگانی ایران خودرو

مرور نتایج کیفی و شاخص های ارزشیابی کیفیت در سه سال گذشته موید رشد و ارتقا کیفیت محصولات و فرآیندهای تولید گروه صنعتی ایران خودرو بوده است؛ اگر چه هنوز با اهداف تعیین شده و وضعیت ایده آل فاصله وجود دارد.

ارتقاء کیفیت و صیانت از مشتری، مسئولیت همگانی ایران خودرو

 توجه ویژه مدیرعامل ایران خودرو به مقوله کیفیت با تشکیل و راه اندازی ستاد عالی کیفیت کاملا مشهود است و آثار آن را می توان در مصوبات این ستاد و سرمایه گذاری که در امر ارتقا کیفیت در سه سال گذشته صورت گرفته، مشاهده کرد.

انتظار و توقع مشتری در مقوله کیفیت با گذشت زمان و با توسعه تکنولوژی و تغییر ذائقه و سلیقه مشتری در حال دگرگونی است. درحال حاضر خودروی فاقد ایربگ، از نظر مشتری بی کیفیت است، درصورتی که درزمان گذشته ایربگ به عنوان آپشن خودرو تصور می شد. معیارهای کیفیت از نظر مشتری و هم تولیدکننده تغییر کرده و این موضوع را می توان به بالندگی تعبیر کرد که با توجه به تغییر سطح تکنولوژی و توقعات مردم طبیعی و قابل انتظار بوده است.

از نظر مدیران گروه صنعتی ایران خودرو، مشتری نقش مهمی در ساختن کیفیت دارد. چنانچه مشتری مطلع باشد و بداند محصولی که خریداری می کند باید چه ویژگی هایی داشته باشد، دیدگاه های خود را به عنوان مطالبه به خودروساز منتقل می‌کند، تا در نهایت با اعمال دیدگاه های وی سیستم کیفیت بهبود یابد. عکس این موضوع نیز صادق است، اگر مشتری به کیفیت بی توجه بوده و حتی با تحویل ناقص خودرو اظهار رضایت کند، کیفیت رشد نخواهد کرد.

با همین رویکرد در حال حاضر نظام های ارزشیابی ایران خودرو براساس خواسته های مشتری به عنوان ولی نعمتان این شرکت طرح‌ریزی شده است؛ یعنی حساسیت های مشتری در مولفه های  ارزشیابی محصولات این خودروساز دخالت داده شده و سخت‌گیری های کیفی خطوط تولید با اولویت مشخصه های مد نظر مشتری صورت می‌گیرد.

صنعت خودرو در جهان و ایران جزو صنایع پیشگام است، در دوران تحریم نیز یکی از صنایعی که آسیب زیادی را متحمل شد خودروسازی بود. رکود در این صنعت موجب تعطیلی بیش از 60 صنعت دیگر شده بود و با رونق دوباره آن و عبور از شرایط بحرانی صنایع وابسته نیز جانی دوباره گرفتند و چرخه صنعت کشور به حرکت افتاد. این موضوع در کیفیت نیز محرز است، خودروسازی و صنایع وابسته چرخه ای است که افزایش کیفیت در یک بخش، تاثیر مستقیم در کیفیت بخش دیگر دارد.

فاصله کنونی سطح کیفی محصولات با جریان مداوم و متغیر سلیقه و رضایت مشتریان از یک سو و موانع و کاستی های موجود در پیش روی صنعت خودرو، مهم ترین چالش خودروسازی کشور است. به هر روی با ورود محصولات خارجی به بازار و ارتقا سطح استانداردها، انتظارات و سطح توقع مشتریان با سرعت در حال تغییر است،‌ درحالی که منابع و فرآیندهای موثر بر صنعت خودرو، لزوما با همان سرعت  خود را بازسازی نمی‌کنند.

در زنجیره تامین قطعات،  فرآیندهای ساخت و تولید، رشد و توسعه متوازن نیست. یعنی در زنجیره تامین فعلی برخی قطعه‌سازان در سطح جهانی تولید می‌کنند و برخی دیگر هنوز به روش‌های سنتی و کارگاهی قطعه می‌سازند، از دیدگاه کارشناسان ایران خودرو تا زمانی که رشد و توسعه متوازن در کل زنجیره محقق نشود، همواره فرآیندها و محصولات دچار نوسان خواهند بود که این نوسانات خود چالشی بزرگ برای کیفیت است. با این حال مسوولیت نهایی کیفیت خودرو با خودروساز است. ایران خودرو از نظر سیستم های بهینه کیفیت چیزی از خودروسازان بزرگ دنیا کم ندارد از نظر مدیران ایران خودرو مزیت رقابتی وقتی ایجاد می شود که سیستم ها به درستی اجرا شود.

معاون کیفیت ایران خودرو معتقد است، پروژه ها، زمان، منابع و همچنین اهمیت قایل شدن مدیران به سیستم های کیفی می تواند در ارتقای کیفی محصولات اثر بخش باشد. در پروژه هایی که اجرا می کنیم باید به هدف کیفی خاص برسیم؛ وقتی نرسیم یعنی یک سری عیب به سیستم اضافه کرده ایم. سیستم های ما باید به گونه ای باشد که موقع  S.O.P  پروژه هایمان به همه اهداف از پیش تعیین شده رسیده باشیم. اجرای درست پروژه در سیستم از اهداف ارتقای کیفیت در ایران خودرو است.

تهیه مواد یکنواخت مورد نیاز خودروساز از پیش شرط های تولید با کیفیت است که در این میان خودروساز نقش چندانی در تولید مواد یکنواخت ندارد. مواد اولیه پلیمری با کیفیت یکسان، ورق فولاد یکنواخت و... همه از نیازمندی های خودروساز است که سطح کیفی آن در کیفیت محصول نهایی خودروساز تاثیر مستقیم دارد. خوشبختانه با اجرایی شدن برجام بارقه هایی از امید برای انتقال دانش و تکنولوژی روز تولید قطعه ایجاد شده و می توان برای یکنواختی کیفیت در میان سازندگان آینده روشنی را تصور کرد.

البته معاون کیفیت ایران خودرو برجام را تسهیل کننده تلقی می کند و می گوید: باید نقش خود را در صنعت کشور به عنوان خودروساز، قطعه ساز، نماینده مجلس، سازمان های نظارت کننده و... به خوبی اجرا کنیم.

بنابر اظهارات کارشناسان، سهم کیفیت قطعات در خودرو 45 تا 50 درصد کیفیت نهایی خودرو است اما به لحاظ اهمیت، نقش کیفیت قطعات در محصول را می توان تا 70 درصد پیش بینی کرد، چرا که با وارد شدن قطعه معیوب به خط تولید، کل سیستم خط تولید دچار بحران شده و به مرور فرهنگ کیفیت نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. بنابر این اصلاح ورودی ها برای اصلاح فرآیندها و درنهایت اصلاح خروجی ها ضروری است.

شرکت ایران خودرو از تلاش قطعه سازان افزایش توان تولید قطعه و مجموع با کیفیت حمایت می کند تا مسیر دستیابی به دانش فنی تولید، بهبود کیفیت و پیوستن به شرکت های بزرگ خارجی را کوتاه تر کند و موجب رشد و بالندگی سازندگان زنجیره ارزش خودرو شود.

یکی از چالش های مهم کیفیت، نحوه قیمت گذاری است، این موضوع از سازنده تا خودروساز روی کیفیت محصول تاثیر جدی دارد. متاسفانه با اجبار خودروساز برای ثابت نگه داشتن قیمت در انتهای زنجیره ارزش، امکان تولید و تعیین قیمت به خودروساز براساس « هزینه – فایده» وجود ندارد، لذا اولین موضوعی که برای رسیدن به قیمت تمام شده و کاهش هزینه ها، تحت تاثیر قرار می گیرد، کیفیت است. از سویی دیگر درحال حاضر حمایتی از سوی دولتمردان در زمینه توسعه محصول صورت نمی گیرد. به منظور توسعه و ارتقای محصول تسهیلاتی برای تاسیس آزمایشگاه تست کامل خودرو و قطعات ضروری است. درحال حاضر برای برخی تست ها و آزمایش ها قطعه و یا محصول به خارج از کشور ارسال می شود که فرآیند توسعه محصول را طولانی کرده است.

خطوط بدنه، مونتاژ و رنگ ایران خودرو قابلیت تولید در سطح جهانی را دارند و برخی خطوط نیز براساس مصوبات ستاد عالی کیفیت و پروژه ها در حال نوسازی است که قبل از نیمه نخست سال آینده بهره برداری شده و تاثیر نوسازی ها بر کیفیت محصول نمایان می شود. ایران خودرو دارای فرآیندهایی است که قابلیت تولید در سطح جهانی را دارد چه آنکه پژو 2008 در همین سایت تولید خواهد شد.

معاونت کیفیت ایران خودرو پروژه های کیفیت را در سه بخش به اجرا می گذارد که  براساس بازخوردها و ارزیابی ها تعریف می شود. بخشی از آن پروژه های زیرساختی است که بیشتر مربوط به سیستم های کیفیت کل زنجیره ارزش می شود که مسوولیت آن بر عهده ایران خودرو و شرکت ساپکو است.

بخشی از پروژه های بهبود کیفیت محصول است که ناظر بر ایرادات یا بازخوردهای مشتری برای بهبود مشخصه کیفی خودرو است که از سال 92 تا کنون در دستور کار قرار دارد و سالانه پروژه  های محصولی تعریف و اجرا می شوند و بخش دیگر از پروژه ها مجموعه های اصلی مانند موتور، گیربکس، مجموعه های خودرو است که در هر سه بخش در سه سال اخیر موفقیت های زیادی کسب شده است. در شاخص های کیفیت نیز بهبودهایی صورت گرفته است. از جمله در مراجعات مشتری به شبکه از ابتدای سال 93  کاهش 40 درصدی به ثبت رسیده است.

پروژه های مربوط به نوسازی فرآیندها نیز از دیگر بخش های پروژه ها در ایران خودرو محسوب می شود. تعدادی از این پروژه ها مانند رنگ و مونتاژ یک و موتورسازی در داخل ایران خودرو هستند و بخشی دیگر نیز در محل شرکت های تامین کننده ایران خودرو قرار دارد.

خودکنترلی در تولید از جمله اقداماتی است که به منظور نهادینه کردن و تبدیل کیفیت به یک فرهنگ در ایران خودرو شکل گرفته است. کارگر فعال در زنجیره تامین تا خدمات پس از فروش با کنترل عملکرد خود باید با رویکرد مشتری مداری، کار خود را کنترل کرده و با افزایش دقت از قطعات معیوب استفاده نکند.

خودکنترلی در خطوط تولید ایران خودرو فرهنگ بالای کیفیت است. در کنار اجرای دقیق سیستم های کیفی، نظارت کیفی بر تولید و همچنین تعهدات سازمانی و اعتقادی برای بهبود کیفیت محصول تعیین کننده است.

کارکنان و مدیران ایران خودرو اعتقاد راسخ دارند که فرهنگ مسوولیت پذیری که ریشه در اعتقادات و آموزه های دینی دارد قطعا در خروجی فعالیت و کیفیت محصول نهایی تاثیر بسزایی دارد.

معاون کیفیت ایران خودرو ترویج ارزش‌های دینی، ارتقا آگاهی کارکنان، الگو سازی و تکرار و تکرار این چرخه تا نهادینه شدن در رفتار تک تک افراد سازمان را برون رفتی برای انجام مسوولانه فعالیت ها می داند. مدیران مجموعه ایران خودرو معتقد هستند  بزرگ‌ترین ناظر بر عملکرد افراد خودشان هستند. وجدان فرد است که باید به حدی از بلوغ برسد که بداند اگر کاری را درست انجام ندهد آسیب آن به مشتری می رسد.

کارکنان شاغل در بخش کیفیت در تمام سطوح در التزام به رعایت سیستم ها و اجرای مقررات باید یک قدم از دیگران جلوتر باشند تا الگویی برای رعایت ضوابط برای دیگران باشند.

ایران خودرو برای بهبود کیفیت خدمات پس از فروش نیز برنامه های متنوعی را در دست اجرا دارد. در شرکت ایساکو تغییرات ساختاری ایجاد شده که به بهبود کیفیت و افزایش رضایت مشتری در شبکه خدمات پس از فروش می انجامد.

هم اکنون عزم جمعی در گروه صنعتی ایران خودرو شکل گرفته  و همه سازندگان،‌ تامین کنندگان و کارگران سالن های تولیدی ایران خودرو و مجموعه خدمات پس از فروش، با حمایت های مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو مسیر کیفی را آغاز کرده اند که نقطه پایانی ندارد و حصول رضایت مشتریان دغدغه تک تک افراد حاضر در زنجیره تامین و تولید ایران خودرو است.