ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۸۵۳۵ پنج‌شنبه ۲۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۵ تعداد بازدید: ۴۷۰۳ Print View

کارنامه نیمه نخست 88 ایران خودرو

دور تازه ای از رشد و توسعه

دور تازه ای از رشد و توسعه

 

کارنامه نیمه نخست 88 ایران خودرو

دور تازه ای از رشد و توسعه

ایران خودرو  درسال جاری با تیم مدیریتی جدید  دوره تازه ای از رشد و توسعه را آغاز کرده که در تمامی ابعاد فعالیت این شرکت قابل مشاهده و چشمگیر است. ارتقای تولید، فروش و خدمات پس از فروش و تدوین برنامه های راهبردی از جمله نشانه های این روند توسعه ای است.

 

 تولید روزانه به سه هزار دستگاه

ایران خودرو از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا اول مهر ماه، بیش از 273 هزار دستگاه انواع خودرو سواری و وانت تولید کرد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 27 هزار دستگاه افزایش نشان می دهد.

سهم محصولات مختلف در این میان از این قرار است:  44 هزار و 83 دستگاه انواع سمند ، 68 هزار و 586 دستگاه پژو 405 ، 42 هزار و 815دستگاه پژو پارس، 30 هزار و 625 دستگاه پژو 206 هاچ بک،  14 هزار و 896 دستگاه پژو 206 اس دی ، 21 هزار و 743 دستگاه پژو روآ ، 46هزار و 138دستگاه وانت باردو ، سه هزار و 181 دستگاه تندر 90 و یک هزار و 446 دستگاه گراند ویتارا.

ایران خودرو در نیمه اول سال گذشته حدود 246 هزاردستگاه انواع خودرو سواری و وانت تولید کرده بود.

برنامه تولید در سال جاری، حدود 680 هزار دستگاه است و میزان تولید تا پایان سال 90 به یک میلیون دستگاه خواهد رسید. بر اساس برنامه ریزی ها، تعداد تولید روزانه به سه هزار دستگاه می رسد که هزار دستگاه آن، سهم پژو 206 است. در حال حاضر روزانه 300 تا 400 دستگاه 206 تولید می شود.

افزایش تولید روزانه به صورت پله ای اتفاق می افتد که نخستین مرحله آن، یعنی افزایش  تولید روزانه از دو هزار به 2400 دستگاه در دومین مرحله، تا پایان شهریور به 2700 دستگاه رسید و این میزان تا پایان سال به روزانه به 3 هزاردستگاه  خواهد رسید .  به این ترتیب پس از دو سال بار دیگر ایران خودرو از لحاظ تیراژ تولید، رتبه اول را در خاور میانه به دست آورده است.

رشد تولید ایران خودرو  در سال جاری 13 درصد پیش بینی و برای سال آینده  17.5 درصد برنامه ریزی شده و میزان تولید تا پایان سال 90، به یک میلیون دستگاه خواهد رسید.  میزان

 

17 درصد رشد فروش

ایران خودرو در شش ماه اول سال جاری، توانست رکورد فروش را نسبت به مدت مشابه سال قبل بشکند. در این مدت، فروش خالص تجمعی ایران خودرو به 273هزار دستگاه رسید که نشان از افزایش 17درصدی دارد. در آخرین روز شهریور ماه سال جاری، بیش از سه هزار و 600 دستگاه توسط نمایندگی های مجاز ایران خودرو به فروش رسید.

در ماه مبارک رمضان نیز، بیش از 71 هزار دستگاه محصولات ایران خودرو در روش های متنوع فروش عرضه شد که نشان دهنده رشد بیش از 50 درصدی در این ماه است.

در آخرین روز شهریور ماه سال جاری، چهار هزار و 500 مشتری با ثبت نام در نمایندگی های مجاز، متقاضی خرید محصولات ایران خودرو بودند که در نوع خود یک رکورد در کشور به حساب می آید.

 با توجه به ثبت نام ها و همچنین خودروهای عرضه شده در شش ماه اول سال جاری، پژو 405 ، پژو پارس ، وانت و پژو 206 به ترتیب از سوی مشتریان استقبال خوبی داشتند.

 تحویل به موقع خودرو از عوامل اصلی افزایش فروش و رضایت مندی مشتریان در سال جاری بود که با ارتقای واحدی های لجستیک و اجرای سیستم نوین مدیریتی در حوزه های فروش میسر شد.

استفاده از سبک های متنوع فروش اعم از فوری، مدت دار، نقد و اقساط و فروش های منطقه ای از جمله راهکارهایی بود که برای افزایش سود آوری شرکت و رضایت مشتریان  پیش بینی شده است.

با توجه به تاکید مدیریت ارشد بر افزایش سهم بازار و ارائه برنامه های متنوع فروش، انتظار می رود تا پایان سال سهم ایران خودرو از بازار کشور، به 49 درصد برسد.

متوسط هزینه گارانتی در سال 90 برای هر خودرو 800 هزار ریال هدف گذاری شده و تعداد نمایندگی های این شرکت به 780 شعبه افزایش خواهد یافت .

 

راهبردهای سرمایه گذاری

در 10 سال گذشته برای پروژه های گوناگون 20 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده که در این میان، سالانه به طور میانگین دو هزار میلیارد ریال به بودجه پروژه ها اختصاص یافته است.

حداکثر بهره برداری از ظرفیت سازی انجام شده، اتمام مابقی سرمایه گذاری های نیمه کاره تا سقف 20 هزار میلیارد ریال تا پایان سال، عدم ایجاد پروژ های جدید توسعه ظرفیت ( با توجه به دستیابی به ظرفیت 900 هزار دستگاه )، اولویت سرمایه گذاری بر روی پروژه های توسعه محصول جدید و زود بازده و سیستم های فروش و خدمات پس از فروش و سرمایه گذاری های توسعه محصول جدید تا سقف پنج هزار میلیارد ریال برای دو سال آینده، از مهم ترین برنامه های توسعه ای ایران خودرو است .

عرضه محصولات جدید در بخش خودروهای کوچک و ارزان قیمت ، تمرکز بر خودروهای با قیمت متوسط و افزایش تنوع محصول، از مهم ترین راهکار های حفظ و توسعه سهم بازار به شمار می رود.

دستبابی به تولید 900 هزار دستگاه در سال نیز از برنامه های راهبردی این شرکت در توسعه محصولات است که بر اساس آن، ایران خودرو سالانه به طور متوسط سه محصول جدید و دو مدل سال را به بازار عرضه خواهد کرد.

طراحی، ساخت و تولید محصولات و قوای محرکه جدید برای توسعه تنوع سبد سوختی و توسعه و ارتقای محصولات با برند ملی، از دیگر راهبردهای ایران خودرو است .

 

محصولات جدید

به دلیل اقبال روزافزون مشتریان به خودروهای اتوماتیک، سمند با گیربکس اتوماتیک  تا پایان پاییز سال جاری تولید و به بازار عرضه خواهد شد. در مرحله نخست هزار دستگاه، یعنی 20 درصد خودروهای سمند، با گیربکس اتوماتیک تولید خواهد شد و افزایش آن بستگی به اقبال بازار دارد.

این محصول با موتور  TU5 تولید می شود و گیربکس آن، همان است که روی پژو 206 نیز نصب شده است.

افزایش تولید سمند با موتور ای اف 7  به 20 هزار دستگاه، از دیگر برنامه های سال جاری است و در آینده موتور ای اف 7 در سایر محصولات از جمله  پژو 405 نیز استفاده خواهد شد.

 

سمند سایانا محصول دیگری است که در نیمه دوم امسال به تولید انبوه می رسد. سپرها، رکاب ها، صندلی ها، رودری ها، تاقچه عقب، سیستم صوتی جدید، شیشه بالابر اتوماتیک کروز کنترل و مواردی از این قبیل، از جمله تجهیزات و آپشن های قابل ارائه در سمند سایانا است. تیراژ تولید سالانه این محصول، پنج هزار دستگاه پیش بینی شده که تا 15 هزار دستگاه قابل افزایش است. 

در فاز نخست سمند سایانا ( تیونیگ شده)، در تزیینات داخلی  و خارجی و در فازهای بعدی، در سیستم تعلیق و موتور (آپشن های مختلف از جمله بهینه سازی ها و سیستم های تیونینگ جدید روی موتور)، تغییراتی اعمال خواهد شد. 

 موتورهای ای اف 7 ، تی یو 5 و ایکس یو7 ، از جمله انتخاب های مشتری برای قوای محرکه سمند سایانا است و این محصول، ضمن برخورداری از قابلیت های بالا برای سیستم های اضافی، محدودیتی برای اجرای تغییرات ندارد. 

با توجه به افزایش انتظار مشتریان از تنوع محصولات، خط تولید جدیدی ایجاد شده که منحصرا به تولید خودروهای سفارشی می پردازد. به این ترتیب ظرفیت های موجود در شرکت ایران خودرو به تولید خودروهای تیراژ انبوه اختصاص خواهد یافت و خودروهای سفارشی پس از مونتاژ قطعات خودروی  پایه بر روی آن ها در ایران خودرو، برای نصب تجهیزات آپشن به خط تولید جدید منتقل می شوند.

سمندSE مجهز به سیتم مالتی پلکس، روآ ی سال، پارس ال ایکس و ای ال ایکس مجهز به موتور تی یو 5 و کسیه هوای راننده و ترمز ضد قفل و سیستم امنیتی نیز در سال جاری بازار عرضه می شود.

در سال 89 سورن ای ال ایکس با موتور ای اف 7 توربو شارژ و سیستم  های ایمنی  پیشرفته،  پژو 206جدید با ظاهری متمایل به پژو 207 آی و یک محصول با هدف قیمتی 10 میلیون تومان، برای توسعه سهم بازار صادراتی و حفظ بازار داخل، در سال 89 عرضه  خواهد شد .

سمند جدید با موتور ای اف 7 و تزیینات داخلی و خارجی متفاوت نیز در سال 90 عرضه می شود. این محصول، با هدف توسعه صادرات و تضمین تداوم تولید در سایت های خارج از کشور و حفظ و ارتقای برند سمند، طراحی شده است.

پژو پارس کاملا جدید با استایل داخلی و خارجی متفاوت، دیگر محصول سال 90 است که استاندارد یورو انکپ EURONCAP دو ستاره را کسب می کند. پژو 607 در کلاسE  با هدف رقابت پذیری خودرو های وارداتی و برخورداری از پیشرفته ترین امکانات، به بازار عرضه و وانت جدید سبک نیز در سال 90 جایگزین وانت بار دو خواهد شد.

 

توسعه قوای محرکه

جایگزینی و افزایش تیراژ موتورهای دارای فناوری بالا و کم مصرف، از برنامه های کلان ایران خودرو در زمینه قوای محرکه است. توسعه موتور های دیزلی و هیبرید، تثبیت سهم خودرو های گازسوز و جایگزینی بخشی از سهم بنزین با دیزل و  هیبرید در برنامه سبد سوختی محصولات این شرکت درسال های آتی قرار دارد.

ظرفیت تولید موتور تی یو 5 به سالانه 400 هزار دستگاه خواهد رسید و سطح آلایندگی آن، بعد از سال 93 ، به یورو 5 ارتقا خواهد یافت . تولید موتور ای اف 7 نیز به 300 هزار دستگاه افزایش خواهد یافت . این موتور که در مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو طراحی شده جزو معدود موتورهای برتر جهان با پوشش استاندارد یورو 4 است.  سمند با موتور ای اف 7 ، در صورت استفاده مداوم از گاز، تا 250 هزار کیلو متر، به تعمیرات اساسی نیاز ندارد.

کالیبراسیون این موتور در ایران انجام شده وسیستم ای ام اس یا مدیریت هوشمند از نشانه های بالا بودن فناوری این موتور و دریافت تاییدیه از شرکت های معتبر از قبیل مایرا، ایدیادا و اف ای وی در مورد آلایندگی و دوام موتور، از دیگر ویژگی های آن است.

 موتور دوم خانواده ای اف 7، یعنی موتور 1700 سی سی توربوشارژ  پس از گذراندن آزمون های دقیق و همه جانبه، بر روی سمند  نصب شده، طراحی موتور 1400 سی سی نیز به پایان رسیده و با عرضه خودروی متناسب با آن، آمادگی تولید و نصب بر روی محصولات خانواده بی و سی را دارا است.

 

صادرات

از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد، 2 هزار دستگاه انواع محصولات ایران خودرو از طریق شبکه ایران خودرو و پژو صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 50 درصد رشد در شبکه ایران خودرو نشان می دهد. ایران خودرو در پنج ماه اول سال جاری، 70 میلیون دلار ارز عاید اقتصاد ملی کرده است.

 

خدمات پس از فروش

به واسطه افزایش توزیع قطعات یدکی در سطح کشور و بهبود فرایندهای خدمات پس از فروش، میزان رضایت مشتریان ایران خودرو در تابستان امسال، 13 درصد افزایش یافته است.

شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو (ایساکو) دیدارهای مداوم با نمایندگان مجاز را نیز به منظور رسیدگی هر چه بیشتر و تامین نیاز مشتریان در شهرهای مختلف کشور برگزار می کند.

 اصلاح هزینه‌های کیفیت قطعات تا ارائه خدمات توسط نمایندگی‌‌های ایران خودرو به مشتریان، محور اصلی تفکر جدید گروه ایران خودرو را تشکیل می دهد که مشتری را  سیاست گذار و در راس هرم تصمیم‌گیری و هر انتقادی از سوی مشتری را، فرصتی برای رشد می داند.

با توجه به شرایط رقابت در بازار خودرو ، مشتریان، انتظارات و نحوه ارائه خدمات را با دیگر شرکت‌های سطح جهان مقایسه می‌کنند و ایران خودرو نیز وظیفه خود می داند خدماتی را در سطح انتظارات آن ها و برابر با سطح جهانی ارائه دهد.

لذا ایران خودرو در راه بهره گیری از تمام ظرفیت های خود برای ارتقای سطح خدمات پس از فروش و جلب رضایت مشتری تلاش می کند. بنا به تاکید مدیر عامل، مرحله به مرحله ضعف های خدمات پس از فروش، کیفیت و محصولات رفع و ایساکو باید خدمات پس از فروش را به گونه ای متحول کند که مردم طعم شیرین آن را بچشند .

 افزایش تعامل با نمایندگی های خدمات پس از فروش، تشویق نمایندگی های مجاز در ارایه خدمات بهتر و ارتقای رضایت مندی مشتریان از برنامه های مهم در این حوزه است. بر این اساس نمایندگانی که از برنامه ها راهبردی شرکت در زمینه ارائه خدمات پس از فروش تخطی کنند، لغو امتیاز خواهند شد . 

 

تولید محصولات پژو در سایت های خارجی

برای اولین بار در تاریخ همکاری های مشترک، ایران خودرو با پژو تفاهم کرده تا خودروهای برند پژو در خارج از کشور تولید و به بازار عرضه شود.

بر این اساس، خودروهای 206، 207 آی هاچ بک و صندوقدار و پارس در سایت های ایران خودرو در خارج از کشور از جمله ونزوئلا، سنگال و سوریه تولید خواهد شد.

تفاهم مشترک برای تولید محصولات خانواده 405 شامل 405 جی ال ایکس و اس ال ایکس در کشورهای دیگر نیز صورت پذیرفته و ایران خودرو قطعات مورد نیاز برای تولید خودروهای برند پژو  در سایت های خارج از کشور را تامین خواهد کرد.

ایران خودرو علاوه بر سایت های خود در خارج از کشور می تواند این خودروها را در سایر کشور ها تولید کند که برای نمونه می توان به تولید و عرضه پژو پارس در  مصر اشاره کرد. به این ترتیب ظرفیت خالی برخی از خطوط  تولید در سایت های خارج از کشور  به تولید خودروهای برند پژو اختصاص می یابد.

این تفاهم نامه، گامی رو به جلو در همکاری استراتژیک ایران خودرو و پژو است و ارتقا و توسعه سطح همکاری های ایران خودرو و پژو، از مزایای این قرار داد محسوب می شود. هم چنین، بیانگر توانمندی فنی و کیفی ایران خودرو در توسعه فعالیت های مشترک در خارج از کشور و تولید محصولات برند پژو در سایت های بین المللی خود است.

 

جایگزینی پیکان 

خودروی جایگزین پیکان، که قرارداد تولید آن، به زودی امضا می شود، در کلاس A و B و در دو مدل سدان و هاج بک، و با قیمت زیر 10 میلیون تومان تولید و به بازار عرضه خواهد شد. این خودرو مجهز به ترمز ABS، ایربگ، استاندارد یورو 3 و مصرف سوخت آن شش لیتر است. تولید خودرو جایگزین پیکان، شش ماه بعد از امضای قرار داد، آغاز و از سال آینده روانه بازار خواهد شد. ظرفیت تولید این خودرو  سالانه صد هزار دستگاه و در صورت کشش بازار این میزان قابل افزایش است.

این خودرو در مرحله اول به صورت سی کی دی تولید می شود و در مدت یک سال میزان ساخت داخل آن به 60 درصد خواهد رسید.

سرمایه گذاری لازم برای تولید خودروی جایگزین پیکان، بین چهار تا پنچ میلیارد تومان  پیش بینی شده و  برای تولید آن، از خطوط تولید موجود در کارخانه استفاده شد و نیازی به ایجاد خط تولید جدید نیست.

 

پروژه های آماده بهره برداری  

پروژه هایی که در سال جاری به اتمام رسیده و آماده بهره برداری شده، از این قرار است:

ایجاد خط ماشین کاری سیلندر و سرسیلندر موتور تی یو 5

هدف از اجرای این پروژه، ایجاد خط ماشین کاری سیلندر و سرسیلندر موتور پژو 206 ( تی یو 5 ) با ظرفیت 250 هزار دستگاه است. علاوه بر نصب و راه اندازی خط ماشین کاری، این پروژه چند زیر پروژه را نیز در بر می گیرد: توسعه موتورسازی 3 ( فاز 2 )، خرید تجهیزات اتاق ابزار تیز کنی و اندازه گیری خط ماشین کاری و تاسیسات صنعتی و سیستم های ایمنی حفاظتی سالن توسعه

احداث خط رنگ رویه رنگ 4

فاز 2 رنگ 4 با ظرفیت 25 دستگاه در ساعت شامل خطوط سیلر، پی وی سی، رنگ آستر و رنگ رویه و به منظور تولید محصولات خانواده تندر ایجاد شده است. با بهره برداری کامل از فاز 2 رنگ 4 تمامی فرایندهای خودروهای تولیدی کارخانه شمالی انجام خواهد شد که علاوه بر افزایش ظرفیت تولید و کیفیت از مشکلات لجستیک کارخانه نیز کاسته خواهد شد.

ایجاد انبار مکانیزه قطعات پرسی

انبار مکانیزه قطعات پرسی در مجاورت کارخانه پرس3 به منظور دریافت قطعات از این سالن و نگهداری و ارسال قطعات به سالن های تولید بدنه از راه ایجاد یک کانوایر حمل هوایی به منظور بالا بردن ظرفیت انبارش و حمل قطعات پرسی و کاهش تردد وسایل نقلیه در مسیرهای ارتباطی شرکت ایجاد شده است.

تولید اولین خود روی دیزل سواری

این خودرو در کلاس بی و  سی بر مبنای پژو 206 صندوق دار  و قوای محرکه آن از خانواده  DV4TD  است. حفظ و توسعه سهم صادرات، تنوع بخشیدن به محصولات بازارهای صادراتی، تولید خودروهای جدید با پلتفرم مشترک 206 اس دی

طراحی و ساخت خودروهای با کلاچ اتوماتیک

 ساخت خودروهای مناسب جانبازان، معلولان و سالمندان و ارایه انواع خودروهای سواری با کلاچ اتوماتیک که سهولت رانندگی مخصوصا درترافیک شهری را در پی دارد، مهم ترین هدف های عرضه این نوع خودروها را تشکیل می دهد.

طراحی و ساخت اکسل عقب جدید

با توجه به محدودیت های اکسل عقب پژو 405 ( سمند ) از نظر قابلیت تحمل بار در توسعه محصولاتی مانند سمند دوگانه سوز، محدودیت در ارتقای عملکرد اکسل موجود و عملکرد خودرو به ویژه راحتی سرنشین، در سه فار امکان سنجی، صحه گذاری و صنعتی سازی تعریف شد.

نصب گیربکس بی ای بر روی پلتفرم 206

گیربکس بی ای توسط شرکت نیرومحرکه داخلی سازی شده و از آن جا که گیربکس فعلی 206 ( MA ) هنوز داخلی سازی نشده، نصب گیربکس بی ای ساخت داخل از  پژو 405 بر روی 206 دارای صرفه اقتصادی بوده و بر روی تمامی محصولات 206 برای بازار داخل قابل نصب است.

دست یابی به استاندارد یورو 4 برای سمند

دراین پروژه با تجهیز سمند به موتور  TU5JP4 با سیستم هشدار دهنده خرابی قطعات و سیستم های کنترل آلودگی ای او بی دی EOBD، سطح آ‌لایندگی این خودرو به یورو 4 ارتقا خواهد یافت. به این ترتیب با دریافت گواهی نامه یورو 4 ار یک مرکز تست معتبر، علاوه بر بهبود سطح کیفیت خودرو در کاهش آلودگی های زیست محیطی، دست یابی به بازارهای گسترده تر به ویژه بازارهای اروپای شرقی امکان پذیر خواهد شد.

 

در انتظار ای پی اس مناسب

سال گذشته، به دلیل مشکلات ناشی از بحران اقتصادی، سالی پر چالش بود، اما با وجود تحریم های جهانی و سقوط قیمت نفت، ایران خودرو در رشد تولید، فروش و صادرات موفق آمیز عمل کرد.

در شرایطی که خودرو سازان جهانی، عمدتا با کاهش فروش مواجه بودند، ایران خودرو در سه ماه اول سال جاری، نسبت به مدت مشابه سال قبل، از رشد 16 درصدی برخوردار شد.

مراقبت جدی هزینه ها و اجتناب از سرمایه گذاری ها ی توسعه ای، اولویت های این شرکت به شمار می آید و با توجه به ظرفیت سازی ها، دوران جدیدی را با اهداف ارتقای بهره وری و خلق ارزش از داشته ها و دارایی ها آغاز کرده است.

با توجه به برنامه های راهبردی ایران خودرو در سال جاری، انتظار می رود با افزایش حاشیه سود محصولات و بهبود ترکیب تولید به نفع محصولات سودآور، سود خوبی رقم خورده و ای پی اس مناسبی برای سال 88 حاصل شود.