پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۲۳۵۴ شنبه ۱۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۵ تعداد بازدید: ۲۰۴۷ Print View

17 شرکت طراحی خودرو ایجاد می شود

سالن همایش های برج میلاد روز دهم آذرماه میزبان تعداد زیادی از نمایندگان شرکت های معتبر خودروساز و قطعه ساز جهانی بود. در این روز دومین همایش بین المللی صنعت خودرو با هدف توسعه صنعت خودروی ایران و ایجاد زمینه مشارکت های بین المللی برگزار شد.

17 شرکت طراحی خودرو ایجاد می شود

برگزاری همایش صنعت خودروی ایران این نوید را به صنعت‌گران داخلی و شرکت های خارجی داد که با بهبود شرایط بین المللی و فضای کسب و کار ایران زمان تعمیق روابط و گسترش همکاری ها فرارسیده است.

تحقق 95 درصدی برنامه تولید امسال

مهندس محمدرضا نعمت زاده،‌ وزیر صنعت، معدن و تجارت در این همایش اظهار کرد: گردش مالی صنعت خودرو در سال جاری 12 میلیارد دلار است که امیدواریم سال آینده با رشد 30 درصدی مواجه شده و سهم ارزش افزوده صنعت خودرو از ارزش افزوده بخش صنعت 8/18 درصد و سهم اشتغال این صنعت بین 10 تا 12 درصدی اشتغال صنعتی کشور را تشکیل دهد.

وی افزود: دستیابی به جایگاه نخست خودرو در منطقه، رتبه 5 آسیا ، 11 جهان، تولید حدود 3 میلیون دستگاه خودروی سبک سواری و وانت و صادرات حداقل یک میلیون دستگاه خودرو به بازارهای هدف و تأمین حداقل 25 میلیارد دلار ارزش تولید قطعات توسط سازندگان داخلی از جمله‌ اهداف سیاستهای چشم انداز 1404 است.

نعمت زاده گفت: صادرات پنج تا شش میلیارد دلار قطعه توسط سازندگان داخلی به بازارهای خارجی و تولید 120 هزار دستگاه خودرو تجاری و صادرات 30 هزار دستگاه خودروی تجاری به بازارهای هدف از دیگر اهداف  صنعت خودرو است.

به گفته وی برنامه تولید سال جاری1.2 میلیون دستگاه پیش بینی شده بود که در 8 ماهه اول سال با تولید 724 هزار دستگاه 95 درصد برنامه پیش بینی شده تحقق یافت.

سرمایه گذاری های خارجی در صنعت خودرو

وزیرصنعت، معدن وتجارت افزود: یکی از راهبردهای دستیابی به چشم انداز صنعت خودرو جذب سرمایه گذاری خارجی از طریق همکاری مشترک و سرمایه گذاری مستقیم است که از این طریق و توسعه زیرساخت‌ها برای این صنعت  توسعه ای صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در راستای جذب سرمایه‌گذاری خارجی مشوق‌های مالیاتی شامل 50 درصد بخشودگی مالیاتی برای سرمایه گذارانی که بتوانند 30 درصد محصول را صادر کنند در نظر گرفته می‌شود.

به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت واگذاری سهام به خودروسازان مطرح به شرط صادرات 30 درصدی با نگاه فن‌آوری‌های نو از دیگر راه‌کارهای این صنعت در کشور است.

عمق بالای ساخت داخل،‌ شرط حمایت از صنعت

نعمت زاده در دومین همایش بین المللی صنعت خودروی ایران اظهار کرد: با وجود 1200 قطعه ساز و مجموعه ساز و زیرساخت‌های زنجیره تأمین کشور، ایجاد سطح تکنولوژی و ابرقطعه سازها لازم است که با سرمایه گذاری مشترک با قطعه سازان خارجی محقق می‌شود.

نعمت زاده تأکید کرد: در سیاست‌های تدوین شده وزارت‌خانه بنگاه‌هایی حمایت می‌شوند که حداقل عمق ساخت داخل را رعایت کنند.

برنامه های توسعه سرمایه گذاری در صنعت خودرو

وی با اشاره به برنامه‌های توسعه سرمایه گذاری در صنعت خودرو افزود: زمینه‌هایی برای رسیدن به اهداف تولید سه میلیون خودرو ایجاد خط تولید خودروهای بنزینی با یورو 5 و 6 و با حداقل آلایندگی ، تولید یک میلیون دستگاه سالانه، طراحی و تولید صادراتی با مشارکت شرکت‌های معتبر به میزان 500 هزار دستگاه خودرو ، تولید ون چند منظوره با ظرفیت 50 هزار دستگاه خودرو،‌ ایجاد خط تولید گیربکس های اتوماتیک بیش از 200 هزار دستگاه با مشارکت شرکت‌های خارجی، ایجاد خط تولید موتورهای سبک دیزلی با توجه به روند افزایشی مصرف در دستور کار است.

تاسیس 17 شرکت طراحی خودرو

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو یکی از سخنرانان اصلی مراسم بود که در سخنانی ضمن ارایه تاریخچه تاسیس شرکت ایران خودرو، گزارشی از روند پیشرفت و توسعه این شرکت و همچنین برنامه های آتی آن ارایه کرد.

مهندس هاشم یکه زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از تاسیس 17 شرکت طراحی مجموعه خودرو با حمایت این گروه صنعتی تا سه سال آینده خبر داد.

وی با اشاره به حمایت ایران خودرو از بخش خصوصی در طراحی و تولید خودرو و قطعات گفت: ما به دنبال این هستیم که سه شرکت طراحی بدنه خودرو با حمایت و پشتیبانی ایران خودرو ایجاد شود.

وی با بیان اینکه ایران خودرو با استفاده از مشاوران خارجی، خرید محصول این شرکت های طراحی را تا پنج سال تضمین می کند، افزود: بعد از طراحی مرحله قالب سازی است که در این بخش نیازمند تاسیس پنج شرکت قالب ساز جدید هستیم.

وی تصریح کرد: این شرکت ها با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی تا سه سال آینده تاسیس خواهند شد. وی اضافه کرد: ایران خودرو ضمن آموزش این شرکت ها، تولید پنچ سال آنها از شروع بهره برداری را خریداری می کند.

وی از لزوم تاسیس پنج شرکت خصوصی برای طراحی سیستم تعلیق سخن گفت و افزود: 10 شرکت جدید قطعه ساز هم در این بخش باید تاسیس شوند و یا قطعه سازان کنونی توان‌مندی خود برای پاسخ گویی به نیازها را افزایش دهند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ضمن تاکید بر لزوم مونتاژ قطعات موتور در ایران خودرو گفت: تاسیس پنج شرکت تولید کننده قطعات گیربکس و ده شرکت تولید کننده قطعات موتور نیازمندی ایران خودرو برای تولید موتور را پوشش خواهد داد.

یکه زارع با بیان اینکه سه شرکت خصوصی جدید نیز برای ساخت تریم داخلی خودرو باید تاسیس شود، توسعه توان مندی ها در بخش الکترونیک خودرو را نیز ضروری دانست. وی آخرین مرحله تولید خودرو را آزمون جاده عنوان و تصریح کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاسیس شرکت آزمون جاده ای خودرو همکاری های خوبی در این زمینه داشته است.

شرط دستیابی به اهداف

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو لازمه دستیابی و تحقق این برنامه ها را حمایت مسوولان و دولت‌مردان عنوان کرد و افزود: بخشش 50 درصدی تعرفه های گمرکی ماشین آلات خط تولید می‌تواند به عنوان یکی از راه‌کارهای حمایتی مطرح باشد.

وی تصریح کرد: با سودآوری این شرکت ها علاوه بر کاهش هزینه های اجتماعی دولت به علت ایجاد اشتغال موضوع تعرفه ها نیز با پرداخت مالیات جبران خواهد شد.

پلتفرم و قوای محرکه

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از آماده سازی پلتفرم اول ایران خودرو تا بهمن ماه سال آینده خبر داد که قوای محرکه آن نیز متعلق به ایران خودرو است و گفت: برای دومین پلتفرم با شریک خارجی قرارداد می بندیم و قصد داریم بر روی پلتفرم دوم خودروهای هیبریدی و برقی نیز داشته باشیم.

وی از ورود نخستین خودروی برقی هیبرید ایران خودرو تا یک و نیم سال آینده خبر داد و گفت: این پروژه با کمک سازمان گسترش به اجرا درآمده است.

یکه زارع با اشاره به شروع پروژه ای با همکاری سازمان گسترش برای طراحی و توسعه گیربکس اتوماتیک گفت: شرکت های خارجی دارای تیراژ  بالا که با ما همکاری می کنند باید همکاری مشترک داشته و 30 درصد محصولات تولیدی را صادر کنیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو اظهار کرد: از طراحی تا تولید و آزمون باید قوی باشیم تا شرکای خارجی قویتر با ما همکاری کنند. زمان مونتاژکاری و سی کی دی کاری گذشته و روی استایل و بدنه کار می کنیم.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو از ورود اولین موتور دیزل سواری ایران خودرو به بازار در بهمن ماه سال آینده خبر داد که ضمن کاهش 30 درصدی مصرف سوخت و 25 درصدی آلایندگی 40 درصد قدرت بیشتر نیز دارد.

دغدغه تولید نداریم

وی افزود: تولید سواری و وانت در ایران خودرو در نهم آذرماه امسال از مرز 400 هزار دستگاه گذشت و تا پایان سال به 600 هزار دستگاه می رسد. تولید امسال تا نهم آذرماه نسبت به دوره مشابه سال گذشته 93 درصد افزایش نشان می دهد.  یکه زارع ادامه داد: ایران خودرو در سال 1400 یک میلیون و در سال 1404 یک میلیون و 800 هزار دستگاه تولید خواهد کرد که 60 درصد مجموع تولید خودرو در کشور را تشکیل می دهد. مدیرعامل تاکید کرد: دغدغه تولید نداریم و توجه خود را روی خدمات پس از فروش، کیفیت، توسعه محصول و صادرات متمرکز کرده ایم که اگر اینها محقق شود هیچ تحریمی مشکل آفرین نیست.

تبیین برنامه های خودرو و قطعه سازی

ساسان قربانی دبیر دومین همایش صنعت خودرو از دیگر سخنرانان مراسم بود که در ابتدا و انتهای همایش پشت تریبون رفت. وی در سخنانی از فراهم شدن شرایط سرمایه گذاری شرکت های خارجی در ایران خبر داد.

قربانی گفت: با نزدیک شدن ایران به توافق با کشورهای 5+1 زمینه توسعه همکاری های بین المللی در صنعت ایران فراهم شده است. ایران بازار مطمئن و با ثباتی برای سرمایه گذاری شرکت های معتبر بین المللی است.

وی اظهار کرد: از جمله دستاوردهای برگزاری همایش در سال گذشته می توان به افزایش 70 درصدی تیراژ  تولید خودرو، بازگشت بیست هزار نیروی انسانی به شرکت‌های قطعه ساز و کسب رتبه نخست صنعت خودرو در رشد اقتصادی کشور اشاره کرد.

وی ایجاد همکاری نزدیک بین خودروسازان و قطعه سازان را از دیگر نتایج همایش سال گذشته دانست و گفت: این موضوع علاوه بر دستیابی به اهداف کمی برنامه تولید زمینه معرفی خودروهای جدید با عمق بالای ساخت داخل را توسط خودروسازان داخلی فراهم کرد.

وی محور همایش امسال را تبیین برنامه های صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور و توسعه همکاری های بین المللی عنوان کرد و گفت: با دستیابی به اهداف این همایش و ارتقای کیفیت، قیمت رقابتی محصولات و توسعه خدمات پس از فروش، رضایت مندی مشتریان ایرانی از خودروهای داخلی محقق خواهد شد.

گفتنی است در این همایش وزیر صنعت، معدن و تجارت از تمبر یادبود این همایش رونمایی کرد.