پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۶۰۲۰ شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۱ تعداد بازدید: ۹۳۹ Print View

جدال کسب و کارهای نوپا با کسب و کارهای سنتی

با آغاز سال 2020 انتظار می‌رفت کسب و کارهای جدیدی مانند استارت آپ‌های خودرو برقی، شرکت‌های حمل و نقل عمومی اینترنتی و غول های رایانه‌ای، گوی سبقت را از خودروسازان سنتی کهنه کار بگیرند.

جدال کسب و کارهای نوپا با کسب و کارهای سنتی

ایکوپرس- همواره شنیده بودیم که یادگارهای عصر حجر (شرکت‌هایی که در طراحی، مهندسی، ساخت و فروش خودرو فعالیت می کنند) در آستانه انقراض هستند. آنچه که اخیرا دیده شده ثابت کرده است که این شرکت‌ها نسبت به بیشتر کسب و کارهای جدید شانس بیشتری برای بقاء دارند.
وضع موجود، تلاش برای بقاء است زیرا مهم نیست نوآوری چقدر شرایط را تغییر می دهد به عبارتی دیگر، مهم‌ترین اصل تجارت در اینجا مفهومی ندارد: آینده بلند مدت به توانایی شما در کسب درآمد بستگی دارد. چند سالی است که  این قانون طلایی نادیده گرفته می شود، اما این واقعیت در حال بازگشت است.
به عنوان نمونه، دایسون به طور ناگهانی برنامه های خود را برای حضور در عرصه خودروسازی با ورود یک خودروی برقی لغو می‌کند. پروژه اتومبیل دایسون به این خاطر جالب توجه بود که با بسیاری از استارتاپ‌های خودرو برقی دیگر متفاوت بود. مهم‌تر از همه شرکت دایسون که با جاروبرقی‌های گران اما محبوب، سشوار و پنکه های  خود مشهور است تشنه پول نیست.
این شرکت که تابستان 2018 وارد 29 سالگی خود شد، 4/4 میلیارد پوند (5.2 میلیارد یورو) درآمد داشته است. علاوه بر این، بنیانگذارش آقای جیمز دایسون با روی آوردن به خودروهای برقی انتظار ثروتمند شدن را نداشت. این مرد 72 ساله خود ساخته در فهرست 110 میلیاردرهای بلومبرگ با ثروت شخصی 12.2 میلیارد دلار قرار دارد.
از طرف دیگر، دایسون برای تأمین اعتبار پروژه خودرو به دنبال سرمایه بازار نبود. او حدود 2 میلیارد پوند سرمایه خود را در آن تزریق کرد. بنابراین، هنگامی که او در ماه اکتبر به کارمندان خود عدم موفقیت پروژه خودرو برقی را اطلاع داد و اینکه نتوانسته بود کسی را برای مدیریت این پروژه پیدا کند، یک زنگ هشدار به حساب می آمد به این معنی که هزینه بالا در صنعت اتومبیل احتمالا باعث اتلاف هزینه بیشتری می شود.
خودروسازی نیو چین نزدیک به فروپاشی است. بیتون باید با فاو ادغام می‌شد. فارادی فیوچر (آمریکا و چین) و شرکت لوسید موتور آمریکا ممکن است حتی به مرحله شروع نرسد. تسلاموتور آمریکا تاکنون استثنا بوده است. ری ویان موتور آمریکا نیز با پشتیبانی آمازون نه تنها اتومبیل‌های خود را تولید می‌کند بلکه شاسی برقی خود را با سرمایه‌گذار دیگری به نام فورد موتور به اشتراک می‌گذارد.
ریماک اتومبیل در کرواسی نیز مسیری مشابه را دنبال می‌کند و با به اشتراک گذاشتن فن‌آوری خود با سرمایه‌گذاران از جمله پورشه و هیوندای، توسعه سوپر خودروهای برقی را تکمیل می‌کند. با وجود این موفقیت، مدیر عامل و بنیانگذار میت ریماک اعتراف می‌کند که شرکت در آستانه موفقیت بوده است و تنها 30 تا 40 درصد شانس بقا را به خود می دهد.
به طور جداگانه، اوبر و ویمو (خودرو بدون راننده گوگل) با برنامه‌های خود برای ارائه روبوتاکسی بدون راننده بسیار عقب هستند. این بدان معنی است که اتومبیل‌های سطح 4 که قرار بود امسال ظاهر شوند احتمالاً تا بعد از سال 2030 وارد بازار نخواهند شد و آینده این مشاغل را هم در معرض خطر قرار می‌دهد.
ماکس واربرتون، تحلیلگر برنشتاین نوشت: حقیقت این است که موانع ورود به صنعت اتومبیل همچنان بالاست. ساختن اتومبیل دشوار است. حرکت به سمت خودروهای برقی گران خواهد بود اما احتمالاً توسط سازندگان سنتی قطعات هدایت می شود. اختلالات کمتر از چیزی است که از آن واهمه می رود.
در حالی که واربرتون انتظار دارد خودروسازان سنتی برای مدت طولانی بقا داشته باشند، میت ریماک در مورد آینده استارتاپ های خودروسازی عمل گرایانه برخورد می کند: همه ساله در ژنو یک شرکت جدید ظاهر می شود و پس از آن هرگز در مورد آنها نمی شنوید.
مدیرعامل یک خودروساز به صورت محرمانه در مورد این که در دهه جدید با چه چیزی روبرو خواهیم شد گفت: بازارهای مالی متقاعد شده بودند که هرکسی می تواند وارد تجارت خودرو شود و سودآور باشد. این یک دروغ بزرگ است. این یک تجارت سخت برای غول‌هاست، که جایی برای کوچکترها نمی‌گذارد. یا همان‌طور که او به اختصار گفت، آنچه ما احتمالاً شاهد آن هستیم "انتقام از خانواده فلینت استونز" است. (اشاره به داستان کارتون تلویزیونی)
 منبع:
https://europe.autonews.com/blogs/disruptors-get-disrupted-stone-age-companies-persist#adunit_path=opinion/blogs

مترجم: علی خسروی