ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۰۷۵۲ سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۵ تعداد بازدید: ۳۴۸۷ Print View

تجربه سفر

سیاحت آسیای کوچک با سمند

یکی از ویژگی های پیشرانه EF7 برای طی مسافت های این چنین طولانی علاوه برمصرف کم سوخت (چه درحالت گاز وچه درحالت بنزین) پایه گاز سوزبودن آن است.

سیاحت آسیای کوچک با سمند

احمد عبد داوودی

به تازگی خودروی سمندLX  با پیشرانه EF7 خریده بود و تصمیم داشت با این خودرو به مسافرتی طولانی در آن سوی مرزها برود. او یکی از محصولات ایران خودرو را برگزیده بود تا هم مناسب شرایط جهان‌گردی باشد وهم برند ملی خودمان باشد و از همه مهم تر کم مصرف هم باشد. هاشم نوریان، دارای لیسانس گرافیک متولد سال 1351  واهل کرج است. او بعد از خرید خودروی سمند وآب بندی آن، شروع به برنامه ریزی برای پیمودن مسافت هفت هزار و240 کیلومتری در خاک کشور ترکیه کرد وپس از تحقیقات اینترنتی زیاد وسایل مورد نیاز این سفر را فراهم کرد.

چک لیست

او پیش از سفرچک لیستی را از ریز کارهایی که برای انجام سفر باید صورت بگیرد آماده کرده بود. مطابق این چک لیست اول باید به نمایندگی مرکزی سر می زد تا خودرو به طورکامل بازدید و سرویس و تنظیم شود. سپس موارد دفترچه راهنمای خودرو را ورق زد و توصیه های مهم برای نگه‌داری واستفاده صحیح از خودرو و نکات لازم و ضروری را مطالعه و عملی کرد. حالا نوبت گرفتن گواهی‌نامه بین المللی بود. برای این کار به نمایندگی سازمان ایران گردی وجهان‌گردی رفت و پس از طی مراحل اداری کوتاهی گواهی نامه بین المللی را گرفت و سپس پلاک ترانزیت را دریافت و روی خودرو نصب کرد. اینک نوبت آغاز سفر بود. در این سفر همسر و فرزندش نیز او را همراهی می کردند.

استارت

از کرج تا مرز بازرگان مسافتی حدود 950 کیلومتری را با استفاده از گاز سی ان جی پیمودند. یکی از ویژگی های پیشرانه EF7  برای طی مسافت های این چنین طولانی علاوه برمصرف کم سوخت (چه درحالت گاز وچه درحالت بنزین) پایه گاز سوزبودن آن است. در این پیشرانه به علت وجود 16 سوپاپ و سامانه CVVT تنظیم سوپاپ ها و فشار آن ها به صورت خودکار در حالتی که سرعت کم است و یا خودرو در جا کار می کند صورت می گیرد و از هدررفتن سوخت نیز می کاهد. به قول معروف خودرو در حالت گاز، جان داراست. این مسافت را با توجه به حرکت در اتوبان و سرعت 110 کیلومتر با کم‌تر از سه مخزن گاز پیمودند. شب را در شهر مرزی بازرگان گذراندند و مخزن گاز 100 لیتری ومخزن بنزین 67 لیتری را کامل پر کردند. صبح روز بعد به طرف مرز ترکیه حرکت کردند. به علت ازدحام زائران سوریه، کمی در مرز معطل شدند و بالاخره پس ازانجام کارهای اداری و گمرکی وارد کشور ترکیه شدند. پس از رسیدن به اولین پمپ بنزین متوجه شد که قیمت هر لیتر بنزین سه هزار تومان است! لازم بود علاوه بر مدیریت سوخت، با رعایت کامل اصول رانندگی به فکر صرفه جویی باشد. سه هزار تومان برای یک لیتر مبلغ زیادی بود!

جاده های ترکیه

وضعیت جاده های ترکیه بر خلاف گذشته به علت رسیدگی و توجه دولت برای جذب توریست به سرعت تغییر کرده و کیفیت بالایی دارد و به حد استانداردهای اروپایی هم رسیده است. همین کیفیت در کاهش مصرف سوخت نیز بسیار موثر است و باعث شد تا با یک مخزن گاز مسافت طولانی را طی کنیم. طبق استاندارد کارخانه با یک مخزن 100 لیتری خودروی سمند با رعایت استاندارد حداکثر 340 کیلومتر است در حالی که او با رعایت اصول رانندگی صحیح 395 کیلومتر را با این میزان سوخت طی کرد! معلوم شد موتورملی  ایران خودرو بسیار قدرتمند و دقیق است. حتی شاید بتوان گفت بهترین پیشرانه در کلاس 1650 سی سی است. مخزن را در ایران با بنزین سوپر پر کرده بود که این کار در کیفیت مصرف سوخت بسیار تاثیر گذار بود. بنزین سوپر قابلیت احتراق سریع وبالایی دارد و در حالت واکنش سریع پیشرانه بسیار خوب عمل می کند. در هنگام استفاده از بنزین سوپر، اگر شما سرعت و دور پیشرانه را درحالت متعادل و مناسب قراردهید کاهش مصرف سوخت را به آسانی می توانید احساس کنید. در این سفر مقدار مصرف سوخت برای او اهمیت زیادی داشت، با یک مخزن سوخت سوپر مسافت 1100 کیلومتری را پیمود که این هم شاید باورکردنی نباشد! با 60 لیتر 1100 کیلومترطی کرد این یعنی رسیدن به قله صنعت پیشرانه. مهم ترین عامل در استفاده صحیح از سوخت هماهنگی بین سرعت ومقدار دور پیشرانه است که این نکته را خیلی دقیق و با حوصله رعایت کرد، بهترین حالت برای استفاده بهینه از سوخت قرار گرفتن پیشرانه در حالت حداکثرسه هزار دور در دقیقه است. هر چه دور موتور کم‌تر از این میزان باشد، مصرف سوخت پایین تر خواهد بود و برعکس هر چه دور موتور بالاترباشد، مصرف سوخت به صورت تصاعدی افزایش یافته حتی از سه برابر حالت استاندارد نیز فراتر می رود. از این رو رانندگی نیازمند حوصله کافی است و نباید شتاب های غیر ضروری ونابجا گرفت. ترمز بیهوده باعث کاهش سرعت و دور پیشرانه می شود که برای جبران این کاهش محبوریم دوباره گاز بدهیم واین گاز دادن‌های بی مورد مصرف سوخت را افزایش می دهد. 

بنزین تمام شد

پس از طی مسافت 1500 کیلومتر، مخزن گاز و بنزین ارزان قیمت ایران تمام شد، 300 کیلومتر به استانبول مانده بود که اولین بنزین را در ترکیه زد. 20 لیتر بنزین سوپر با اکتان واقعی 95، به قیمت 60 هزار تومان. حالا بیش‌تر قدر سوخت ارزان ایران خودمان را می دانست و اهمیت یک خودروی کم مصرف را. این‌جا شکل و قیافه خودرو دیگر چندان اهمیتی نداشت، مصرف سوخت آن بود که بیش‌تر جلب توجه می کرد دست کم برای او. هرچند خودروهای آن ها هم به کم مصرفی این سمند دوست داشتنی خودمان نیستند. آسفالت جاده ها که بیش تر اتوبان بود، آن قدر یک دست و بدون چاله بود که مجبور نبود مدام ترمز بگیرد یا برای رد کردن چاله ها  تغییر مسیر بدهد. همین تغییر مسیرهای ناگهانی مستلزم ترمز و گاز دادن دوباره می شود. دور پیشرانه را نگذاشت از 2500 دور در دقیقه بیش‌تر برود. در مسافت های شیب دار دور موتور در کم‌ترین حالت ممکن بود و پدال گاز در یک اندازه تقریبا ثابت بود واصطلاحا سر گازمی رفت و کمی فشار شاید کم‌تر از یک سانت کافی بود تا سمند با سرعت 85 کیلومتر و دور موتور 2300 به آسانی وبدون مصرف سوخت اضافی حرکت کند. مسیر 300 کیلومتری رابا 17 لیتر بنزین پیمودند!

استانبول

دیدار از شهر زیبای استانبول بسیار جالب بود. با حرکت در خیابان های منطقه توریستی استانبول، ایرانیان زیادی با دیدن سمند برایشان دست تکان می دادند واحساس خوش‌حالی می کردند که خودروی زیبای ساخت ایران این مسیر را پیموده و در خیابان های ترکیه چون اسب پارسی می تازد. پس از چند روز اقامت در استانبول به طرف جنوب ترکیه حرکت کردند. مسیر کاملا علامت گذاری شده بود و بیش‌تر جاده ها مرتب بود و یا در حال ساخت و اصلاح؛ ‌از جاده های ترکیه چندان تعریف مناسبی نشنیده بودند ولی با چیزهایی که دیدند نگاه شان کاملا فرق کرد. پمپ بنزین ها در برابر هر مقدار بنزینی که خریداری می کردید یا حتی نمی کردید، خدمات مناسبی  را به رایگان ارایه می کردند. مسوول پمپ هرگز اجازه نمی داد شما خودتان بنزین بزنید، در واقع به شما احترام می گذاشت. پس از عبور از شهرهای بورسا، ‌مانیا و ازمیر به شهر ساحلی و زیبای کوش آداسی رسیدند.

بلیت اتوبوس واحد 1400 تومانی

در مدت سفر محفظه هوا گرد و خاک گرفته بود. در پمپ بنزین «کوش آداسی» فیلتر هوای خودرو را کامل باز کرد و با فشار زیاد هم فیلتر هوا و هم محفظه فیلتر را کاملا باد گیری کرد. پس از دو روز استراحت در کوش آداسی به سمت شهرهای بدروم، موغلا، فتحیه و آنتالیا رفتند. در هر یک از این شهرها از مناطق گردشگری دیدن کردند. البته در بعضی از این شهرها به علت وجود ترافیک و یا ناآشنا بودن با خیابان های مرکز شهر، خودرو را درهتل پارک می کردند و با اتوبوس می رفتند. اتوبوس های واحد شهری هم چندان ارزان نبود و هر نفر برای هر مسیر 1400 تومان باید می پرداخت. در آنتالیا با دو کاروان که از فرانسه آمده بودند آشنا شدند که از سمند خیلی خوش‌شان آمد. خصوصا وقتی که فهمیدند مقدار مصرف آن چقدراست. پیشرانه خودرو را با علاقه نگاه می کردند و برایشان جالب بود که چنین خودرویی در داخل ایران تولید شده است. در هر بار مقایسه میزان مصرف سوخت با خودروهای دیگر جهان گردان معلوم می شد، مقدار مصرف سمند کم وصرفه جویانه است. بعد از عبور از شهرهای آنامور، مرسین ، دیاربکر به وان رسیدند که در واقع آخرین شهری بود که آنان قصد داشتند به آن جا بروند.

پایان سفر 20 روزه

موقع بازگشت از مرز رازی تا تهران مسافت 860 کیلومتری را تنها گاز داده بود و طبیعتا مصرف بیش‌تری داشت. اول سفر یک پیش بینی سرانگشتی کرده بود و یک میلیون تومان برای سوخت کنار گذاشته بود. این پیش بینی با توجه به قیمت گران بنزین در ترکیه زیاد بود. اما وقتی سفر تمام شد و آن ها به ایران بازگشتند معلوم شد در این سفر 20 روزه برای تامین سوخت سمند تنها 720 هزار تومان هزینه شده است وآن ها 280 هزار تومان را میهمان خودروی کم مصرف و دوست داشتنی  شان بوده اند. بدین ترتیب خانواده نوریان یک سفر پر از خاطره، آسایش و البته کم هزینه را با سمندEF7  تجربه کردند.