ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۴۷۶ یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۴ تعداد بازدید: ۱۹۱۴

دستاوردهای صادرات ایران خودرو در سال 91

گروه صنعتی ایران خودرو در نخستین نمایشگاه توانمندی های صادراتی جمهوری اسلامی ایران حضور پررنگ یافت و سه محصول صادراتی خود شامل رانا، سمند SE و سورن را در غرفه صنعت واقع در سالن خلیج فارس به نمایش نهاد.

این نمایشگاه با نام ایران اکسپو با حضور صادر کنندگان و تولید کنندگان برتر کشور و هیات های تجاری از کشورهای مختلف جهان در محل نمایشگاه های بین اللملی تهران برگزار شد.
در این نمایشگاه 370 صادرکننده در قالب 200 شرکت، حضور داشتند و 400 تاجر از بیش از 40 کشور شامل هیات تجاری 90 نفره عراقی، هیات تجاری 60 نفره افغان، گروه 25 نفره هندی، گروه 14 نفره ایتالیایی، گروه 12 نفره لبنانی و گروه 12 نفره مصری و تعدادی از بازرگانان دیگر از نمایشگاه دیدن کردند.
نخستین نمایشگاه توانمندی های صادراتی از هفتم تا دهم اردیبهشت در محل دایمی نمایشگاه بین المللی برگزار شد. ایتالیا، آلمان، رومانی، قزاقستان، آرژانتین، گرجستان، عراق، افغانستان و اوگاندا از جمله شرکت کنندگان خارجی در این نمایشگاه بودند که برخی در سطح وزیر و برخی دیگر در سطح معاون وزیر و یا اتاق های بازرگانی در نمایشگاه حضور یافتند.
 
دستاوردهای صادرات 91
ایران خودرو در سال گذشته توانست حجم صادرات خودروی سواری خود را نسبت به سال 90 دو برابر کند که این موجب افزایش حجم ارز آوری صادراتی ایران خودرو شد.
افزایش چشمگیر میزان صادرات CBU و نیز استفاده بهینه از سایت های تولیدی خارج از کشور و رشد قابل ملاحظه صادرات KD نسبت به سال 90 از دیگر دستاوردهای صادراتی ایران خودرو در سال گذشته بود.
افزایش صادرات به عراق و احیای دوباره و گسترش فعالیت در بازارهایی چون سوریه، اکراین، آذربایجان و قزاقستان از دستاوردهای صادراتی سال گذشته ایران خودرو است.
در سال گذشته کل صادرات ایران خودرو به خارج از مرزهای ایران از مرز 220 هزار دستگاه خودروی سواری گذشت و این شرکت توانست عنوان صادرکننده نمونه کشوری در سال 91 را از آن خود کند. 
 
صادرات بر حسب نوع محصول
در سالی که گذشت، ایران خودرو صادرات به بازارهای خارجی را بیشتر بر برندهای خود از جمله سمند و سورن متمرکز کرد. این سیاست در راستای ارتقای برند ایران خودرو و محصولات شرکت اتخاذ شد. به طور مثال در سال گذشته شاهد افزایش 45 درصدی صادرات سمند نسبت به سال پیش از آن (90) بودیم.
در سال 91 سه محصول عمده به بازارهای هدف صادر شد. در این میان سهم انواع سمند به 56 درصد رسید. همچنین پژو 405، 26درصد و خودرو پارس 18 درصد در محصولات صادراتی ایران خودرو سهیم بوده اند. به عبارت دیگر سمند 44.6 درصد سهم بیشتری در صادرات سال 91 را به خود اختصاص داده است.
 
ارزش و حجم صادرات
ایران خودرو در سال 91 از صادرات محصولات تولیدی به بازارهای هدف مبلغ 326.7 میلیون دلار ارز آوری داشت؛ این در حالی است که در سال 90 تنها 74.2 میلیون دلار از بازارهای صادراتی به دست آورده بود. در همین راستا آمارها از افزایش 160 درصدی ارزش صادرات در سال گذشته حکایت دارد. این مقدار ارزش یاد شده، حاصل صادرات حدود 19 هزار دستگاه انواع خودروهای سواری به کشورهای گوناگون است. ضمن این که آمارها در سال 90 حجم صادرات اعم از CBU و KD را حدود 9575 دستگاه نشان می دهد.
ایران خودرو بیش از 4.6 درصد از کل حجم تولید سواری خود در سال گذشته را صادر کرده، در حالی که در سال 90 این سهم یک ونیم درصد بود.
 
توزیع بر حسب تفکیک مناطق
یکی از پویا ترین و مهم ترین مناطق صادراتی ایران خودرو خاورمیانه است. به همین منظور بیشترین صادرات این شرکت در سال 91 کشورهای خاورمیانه به ویژه عراق با تیراژ 9786 دستگاه بوده است. بر این اساس در سال گذشته 98.6 درصد خودروهای صادراتی به این منطقه اختصاص یافته که نسبت به سال گذشته بیش از 17.5 درصد افزایش نشان می دهد. همچنین مناطق CIS به ویژه بلاروس با تیراژ 36 دستگاه، 1.2 درصد و سایر مناطق 0.2 درصد را به خود اختصاص داده اند.
چشم انداز بلند ایران خودرو
ایران خودرو با هدف توسعه و ترویج برند ملی سمند مصمم است جایگاه خود را در سطح بین المللی توسعه داده و تحکیم بخشد. با این هدف، صادرات به عنوان مهم ترین رویکرد از سوی مدیریت ارشد هدف گذاری شده است. از این رو در سال های اخیر با نهادینه شدن نگرش صادرات محور در گروه صنعتی ایران خودرو و نیز فرایندهای کاری این مجموعه بزرگ صنعتی، آمار صادرات این شرکت روند صعودی به خود گرفته است.
برای تحقق اهداف یاد شده، ایران‌خودرو با ایجاد تنوع در محصولات و به کارگیری فناوری روز دنیا، در مراحل تولید گام اساسی برداشته و در مقایسه با کشورهای منطقه، رشد قابل توجهی یافته است. در ادامه‌ی این کوشش‌ها، کسب استاندارد یورو4 برای خودروهای صادراتی اعم از انواع سمند، سورن، پارس و پژو جی ال ایکس، موفقیت مهمی برای ایران‌خودرو محسوب می‌شود؛ ضمن این که محصولات جدیدی چون رانا و دنا که با هدف تولید و عرضه در ایران و بازارهای صادراتی پا به عرصه ی وجود نهاده، تمامی استانداردهای روز دنیا را تامین کرده اند. اکنون توسعه‌ی برند ایکو با هدف صادرات انواع محصولات سواری، سرلوحه‌ی برنامه‌های ایران خودرو برای تحقق استراتژی جهانی شدن و تمرین حضور بیش از پیش در بازارهای رقابتی است.