پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۲۸۲۹ دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴ تعداد بازدید: ۲۰۲۳ Print View

سورن با قلب توربوشارژ به بازار می آید

پس از عرضه موفق سورن به بازار کشور در سال 1386، شرکت ایرانخودرو با ایجاد تغییرات کلی در فضای داخلی این محصول از جمله تغییر کامل داشبورد و رودریها، به معرفی محصولی با نام «سورن اییالایکس» اقدام کرد که به دلیل استفاده از طراحی و مواد روز مورد استفاده در خودروهای مطرح دنیا، به ویژه در مدل EF7 خود با استقبال مشتریان روبهرو شد.

سورن با قلب توربوشارژ به بازار می آید

ایرانخودرو با هدف بهروزرسانی این محصول و پاسخگویی مناسبتر به نیاز مصرفکنندگان، در سال 1392 به ایجاد بهبودهایی در سورن اییالایکس و در نهایت معرفی محصولی با عنوان «سورن اییالایکس سال» اقدام کرد.

سورن اییالایکس سال توانسته با موفقیت آزمونهای مختلف ایمنی را پشت سر بگذارد و گواه آن دریافت تاییدیه ایمنی از موسسه «ایدیادا»ی اسپانیا (از معتبرترین مراکز آزمون خودرو) است. این خودرو می­تواند با تکیه بر سه محور کلیدی «مدرن بودن»، «ایمنی و آسایش» و «تجهیزات و امکانات پیشرفته»، توجه خریداران ایرانی را به خود جلب کرده و انتظار خانواده­های ایرانی را برآورده سازد.

 

مدرنگرایی در حد اعلا

برخورداری از طراحی جذاب و مدرن تزیینات داخل خودرو شامل داشبورد، کنسول، پانل وسط و رودریها، فضای چشم­نواز و خاصی ایجاد کرده است. در طراحی داخل خودرو مقوله­های ارگونومی و هماهنگی قطعات و تزیینات خودرو به طور ویژه در نظر گرفته شده تا بتواند ضمن زیبایی، حس شادابی و سرزندگی را در مسافرتهای طولانی برای سرنشینان به همراه داشته باشد.

 

تجهیزات و امکانات پیشرفته

استفاده از تجهیزات و امکانات روز دنیا از قبیل سامانه تهویه اتوماتیک، کلیدهای کنترلی روی فرمان، آیینه­های برقی راهنمادار اتوماتیک، سیستم صوتی پیشرفته با پاسخگویی تلفن همراه (هندزفری بلوتوث)، حسگر کمکپارک عقب و صندلی­های دوحرکته برقی و ...، حسِ داشتن خودرویی پیشرفته و بهروز را به سرنشینان خویش هدیه می­نماید.

 

تعریفی جدید از ایمنی

سورن اییالایکس سال با بهره­گیری از امکانات ایمنی مناسب از قبیل، کیسه هوای ایمنی راننده و سرنشین جلو، ترمز ضدقفل (ABS) با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو بین چرخ­ها (EBD)، در کنار طراحی ساختار مقاوم شاسی در برابر ضربات وارده از جمله نیروی واردشده از سوی موتور در هنگام تصادف از روبهرو، ضربه­گیر جانبی درها و فرمان تلسکوپی جمع­شونده در هنگام تصادف، تامینکننده نهایت ایمنی برای سرنشینان خودرو خواهد بود. این خودرو از نظر تجهیزات ایمنی، همتراز خودروهای روز، احساس امنیت و اعتماد را برای مشتریان به ارمغان ­آورده است.

 

پیشرانه توربو

گروه صنعتی ایران خودرو در اقدامی دیگر در جهت پاسخگویی به نیاز روز مشتریان، سورن را به موتور توربوشارژ تجهیز کرده و این خودرو با قوای محرکه مدرن آماده ورود به بازار های داخلی و خارجی است .

همزمان با روند افزایش قیمت سوخت و قوانین سختگیرانه زیستمحیطی در جهان، روند طراحی پیشرانههای درونسوز در سالهای اخیر مسیر متفاوتی را طی کرده است. با نگاهی گذرا به رویکرد خودروسازان بزرگ در بهکارگیری پیشرانههای کمحجم و پرقدرت در خودروهای جدید، در خواهیم یافت که صنعت خودرو به سمت کاهش مصرف سوخت و افزایش بازدهی نسبت به حجم موتور حرکت میکند. از این رو، استفاده از سازوکارهای پرخوران (سوپرشارژر و توربوشارژر) در پیشرانهها، به امری ناگزیر در طراحی آنها بدل شده است. در این راه، خودروسازان بزرگ همچون مرسدسبنز، بامو و فورد پیشگام بودهاند، به طوری که پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ 4 سیلندر بامو که در مدل آی8 مورد استفاده قرار میگیرد، در سال 2015 توانست به سلطه پیشرانه فورد به عنوان بهترین موتور سال پایان دهد.

در میان موتورهای مجهز به سامانههای پرخوران، انواع شارژکنندههای توربینی (توربوشارژرها) از محبوبیت بیشتری برخوردارند. از جمله موضوعاتی که در پیشرانههای اتمسفریک یا تنفس طبیعی وجود دارد، افت قدرت و گشتاور پیشرانه در مکانهای مختلف به نسبت ارتفاع از سطح دریاست. به طور مثال در شهری مثل تهران که به صورت میانگین ارتفاع 1200 متری از سطح دریا وجود دارد، پیشرانه با افت قدرتی حدود 12 تا 15 درصد روبه رو میشود. این افت قدرت به دلیل کاهش چگالی هوا اتفاق میافتد. این امر به دلیل ایجاد افت قدرت در پیشرانه باعث میشود تا راننده فشار بیشتری بر پدال گاز اعمال کند و دور موتور را بالا ببرد. ناگفته پیداست که افزایش دور موتور همراه با افزایش مصرف سوخت، استهلاک و آلایندگی بیشتری خواهد بود.

درست همین جاست که توربوشارژها و در کل سیستمهای پرخوران، راهحلی مناسب برای این موضوع هستند. این سیستمها تنها یک هدف را دنبال میکنند و آن، افزایش بازده حجمی پیشرانه است. به بیانی سادهتر، با استفاده از سیستمهای پرخوران میتوان در حجمی مشخص، چندین برابر هوا را به نسبت پیشرانههای اتمسفریک جای داد. وقتی که اکسیژن بیشتری برای سوختن در سیلندر داشته باشیم، سامانه مدیریت الکترونیکی موتور میزان سوخت مورد نیاز را تخمین میزند و نسبت هوا به سوخت را تنظیم میکند تا بیشترین قدرت حاصل شود. در کشوری مثل ایران که خودروها در شهرهای مختلف با ارتفاع و دمای متفاوت تردد میکنند، دمای هوای ورودی به سیلندر میتواند نقش بسیار مهمی در تولید قدرت کافی داشته باشد، زیرا دما نقش مهمی در افزایش و یا کاهش بازده حجمی پیشرانه و در نتیجه افزایش یا کاهش قدرت تولید شده دارد. مثلا در شهری مثل اهواز که در روزهای گرم سال دمایش حتی تا بیش از 50 درجه هم افزایش مییابد، فاصله مولکولهای هوا از یکدیگر بیشتر میشود، اما در شهرهایی که حتی در روزهای گرم سال نیز دمای مناسبی نسبت به اهواز دارند، فاصله مولکولهای هوا (اکسیژن) از یکدیگر کمتر است. پس باید توجه داشت که حتی دمای هوای ورودی به سیلندر نیز اهمیت زیادی در تولید قدرت پیشرانه دارد. در دهههای گذشته بهمنظور جبران این افت قدرت، طراحان اقدام به افزایش ظرفیت پیشرانهها میکردند، اما همانطور که در بالا نیز اشاره شد، این ترفند باعث افزایش آلایندگی و مصرف سوخت میشود. توربوشارژر بدون افزایش مصرف سوخت، حتی تا 50 درصد (بسته به نحوه طراحی پیشرانه) بازده حجمی پیشرانه را افزایش میدهد و این در شرایطی است که مصرف سوخت ثابت مانده و حتی کاهش مییابد.

کیوان وزیری، مدیر طراحی و تولید پلاتفرم شرکت ایران خودرو در این خصوص میگوید: «سیستمهای توربوشارژ دارای چند قطعه اصلی مختلف هستند که توربویونیت، یکی از آنهاست. در واقع حرکت سیستم توربو توسط این بخش تامین میشود، زیرا پرههای یکی از توربینهای توربویونیت در مسیر گازهای خروجی از پیشرانه در اگزوز قرار دارد و گازهای خروجی موتور که سرعت و دمای بسیار بالایی دارند، با پرهها برخورد کرده و این توربین را با سرعت حدودا 160 تا 200 هزار دور بر دقیقه به گردش در میآورند. این گردش از طریق بخشی دیگر در توربویونیت به توربین دمندهای در ورودی مسیر هوا انتقال مییابد. به این ترتیب، توربین دوم نقش دمنده هوا را با فشار بالا به پیشرانه بازی میکند.» وزیری اضافه میکند: «برای کاهش دمای هوای ورودی به موتور هم از قطعهای استفاده میشود که اینترکولر نام دارد و همانند رادیاتور که کارش کاهش دمای آب است، دمای هوا را با استفاده از عبور دادن آن از شبکههایش کاهش میدهد؛ به این ترتیب بازده حجمی پیشرانه افزایش خواهد یافت.»

وزیری در مورد قطعات مورد استفاده در سیستمهای توربوشارژ میگوید: «فنآوری ساخت این قطعات به دلیل دقت بالا و متالوژی مواد خاص به خصوص در بخش توربینها، در اختیار تولیدکنندگان اندکی در دنیا قرار دارد، از این رو، طراحان پیشرانه معمولا پیشرانههایشان را با استفاده از قطعات تولیدشده توسط سازندگان معتبر به سیستم پرخوران مجهز میکنند. خوشبختانه در ایران خودرو نیز همگام با روند جهانی استفاده از پیشرانههای کمحجم مجهز به توربوشارژ، توانستیم موتور اییافملی با ظرفیت 1.7 لیتر را به توربو مجهز کنیم و قدرت پیشرانه را از 114 اسب بخار در حالت اتمسفریک (تنفس طبیعی) به 150 اسب بخار برسانیم. هر چند نمودار تولید قدرت این پیشرانه میتواند حتی تا 175 اسب بخار نیز بالا برود، اما با توجه به کیفیت سوخت موجود در کشور و چند عامل دیگر، تصمیم گرفتیم قدرت پیشرانه از مرز 150 اسب بخار بالاتر نرود.»

توربوشارژها وقتی وارد مدار هوارسانی میشوند که دور توربین در آنها به حدی خاص (بسته به اندازه و طراحی توربو) برسد. در این حالت، پرههای توربین با سرعتی بسیار بالا گردش کرده و توربین دوم را وادار به تزریق هوا با فشار بالا به موتور می کنند. اگر اندازه توربوی مورد استفاده کوچک باشد، توربین زودتر به دور مورد نیاز رسیده و توربین دمنده را وارد مدار میکند.

در پیشرانه 1.7 لیتری اییاف، توربوشارژ قبل از رسیدن دور موتور به 2300 درو در دقیقه وارد مدار شده و موجب افزایش بازدهی پیشرانه میشود. عملکرد توربوشارژ در این پیشرانه بهگونهای تنظیم شده که تا قبل از رسیدن دور موتور به عدد 5000، بیشترین بازده را در اختیار راننده قرار بدهد. از جمله محاسن دیگر این پیشرانه پرخوران میتوان به افزایش گشتاور تا مرز 210 نیوتنمتر اشاره کرد؛ این در حالی است که همین پیشرانه در بدون استفاده از توربوشارژر نمیتواند بیش از 155 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. نکته مثبت و مهم دیگر این که حداکثر گشتاور در طیف گستردهای از دور موتور یعنی 2300 تا بیش از 5000 دور در اختیار راننده قرار دارد و به این ترتیب شتابگیری ثانویه خودروی مجهز به این پیشرانه (مثلا در هنگام سبقت) در خور توجه است.

پیشرانه 1.7 لیتری اییاف7 توربوشارژ در محصولاتی که از پلاتفرم سمند استفاده میکنند به کار گرفته میشود و سورن مجهز به این موتور، حدود 200 هزار کیلومتر آزمون دوام و کیفیت را با موفقیت پشت سر گذاشتهاست. تنظیمات این پیشرانه و سیستم توربوشارژ آن به گونهای صورت گرفته که با کیفیت سوخت موجود در کشور مطابقت داشته باشد و از این بابت نیز خیال خریداران راحت خواهد بود. به نظر میرسد با ورود سورن توربو به بازار، این خودرو میتواند در رده نیمهلوکس بازار با خودروهای وارداتی رقابت کند.