ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۲۴۱ سه‌شنبه ۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۰:۳ تعداد بازدید: ۲۱۵۲ Print View

گام های بلند ایران خودرو در سود آوری و اشتغالزایی دراقتصاد ملی

مروری بر فعالیت های سه سال اخیر شرکت ایران خودرو نشان می دهد این شرکت توانسته است در زمینه های مختلف طراحی محصول جدید، تولید، فروش و خدمات پس از فروش و صادرات موفقیت های چشم‌گیری را کسب کندو از این طریق در جهت تامین سودذی نفعان خود گام های بلندی بردارد.

گام های بلند ایران خودرو در سود آوری و اشتغالزایی دراقتصاد ملی

نیازسنجی بازار و طراحی محصولات جدید که منجر به رضایت جامعه شود به ویژه طراحی دومین محصول برند ملی با نام دنا، تولید انبوه محصولات و در نهایت ارایه خدمات پس از فروش و کسب سهم مناسب در بازار خودروی کشورهای هدف صادراتی و... از جمله اقدامات موثر ایران خودرو در صنعت خودروسازی ایران و منطقه خاورمیانه است.

 در این مقال، به بررسی دستاوردهای ایران خودرو طی سه سال اخیر پرداخته و پیشرفت های حاصله را نسبت به سال های قبل از آن مورد قیاس قرار خواهیم داد.

جهش در تولید برند ملی

مقایسه افزایش تیراژ تولید سه سال اخیر با پنج سال قبل از آن، نشان از جهش قابل توجه تیراژ تولید در سنوات اخیر دارد. آمار و ارقام موجود نشان می دهد افزایش تولید از سال 83 تا 87 صرفا 82 هزار دستگاه خودرو بوده است. این در حالی است که طی تنها دوسال 88 و 89 تیراژ تولیدات شرکت ایران خودرو بالغ بر 155 هزار دستگاه افزایش را تجربه کرده است.

پایان سال 88، برای اولین بار تولید سمند ملی از مرز 100 هزار دستگاه عبور کرد. در این سال، تولید روزانه خودرو از دوهزار دستگاه در سال 87 به دوهزار و 800 دستگاه رسید.

همچنین در سال 88 تیراژ تولید محصولات ایران خودرو به 680 هزار دستگاه رسید که رشد 13 درصدی نسبت به سال قبل از آن را نشان می دهد. به طور کلی گروه صنعتی ایران خودرو در سال 88 نقش چشم‌گیری در افزایش تولید خودرو در کل کشور داشته است، به طوری که این شرکت سهم 66 درصدی در افزایش تولید خودروی کشور در سال 88 نسبت به سال 87 داشته است.

کسب رتبه اول اشتغال‌زایی

روند افزایش تولید در سال 89 نیز ادامه داشت. در بهمن ماه این سال رکورد تولید 755555 دستگاه خودروی سبک به ثبت رسید که رشدی معادل 11 درصد نسبت به سال 88 را نشان می دهد. در همین سال تولید روزانه برند ملی از تولید روزانه 500 به 700 دستگاه رسید. در سال 89 شرکت ایران خودرو نزدیک به نیمی از سهم تولید خودروهای سبک کشور را در اختیار داشت.

نقش مهم و حیاتی شرکت ایران خودرو در اقتصاد کشور و اشتغال‌زایی برکسی پوشیده نیست. برهمین اساس این شرکت در سال 89 موفق به کسب رتبه اول اشتغال‌زایی در کشور شد.

 

رکورد شکنی در تولید خودروی کم مصرف

در پایان سال 90 تیراژ تولیدات ایران خودرو به بالغ بر 772777 دستگاه انواع خودرو رسید. ایران خودرو در اسفندماه این سال موفق به شکستن رکورد تولید سال 89 شد. همچنین رکوردشکنی محصولات کم مصرف نیز در دی ماه این سال رخ داد.

عبور از مرز تولید هفت میلیون دستگاه

گروه صنعتی ایران خودرو بعد از گذشت 33 سال از انقلاب اسلامی موفق به عبور از مرز تولید هفت میلیون دستگاه خودروی سبک در سال 90 شده است. بدین ترتیب شرکت ایران خودرو طی سال‌های پس از انقلاب موفق به تولید تقریبا یک دستگاه خودرو برای هر 10 نفر از جمعیت کشور شده است.

جهش در تولید محصولات مدرن و کم مصرف باوجود محدودیت های بین المللی

تولید محصولات کم مصرف و غیرآلاینده ایران خودرو، مجهز به قوای محرکه با موتورهای مدرن و پربازده خانواده EF7,TU, K4M, XU7/L4, Suz در سال 90 افزایش چشم‌گیری داشته است. در دی ماه سال 90 با تولید 319 هزار دستگاه از محصولات کم مصرف، رکورد سال 89 شکسته شد. بدین ترتیب هم‌گام با سیاست های گروه صنعتی ایران خودرو مبنی بر تولید محصولات سبز و غیرآلاینده و منطبق با استانداردهای زیست محیطی، سهم تولید محصولات کم مصرف در بین محصولات سواری در سال 90، نیمی از محصولات تولیدی ایران خودرو را به خود اختصاص داد که نسبت به سهم 36 درصدی سال 89 جهش قابل توجهی داشته است.

افزایش 9 برابری فروش طی دوسال

با توجه به تولید محصولات، براساس نیاز بازار و تمرکز بر تولید خودروی کم مصرف، ایمن و مطابق با استانداردهای جهانی، فروش محصولات نیز با استقبال بالای مشتریان مواجه شده و رکوردزنی های دیگری را در بخش فروش رقم زده است.

در شرایطی که فروش کل ایران خودرو در سال‌های 83 تا 87 و طی یک دوره پنج ساله تنها 42 هزار دستگاه افزایش داشته است، فروش کل تعدادی این شرکت طی دو سال 88 و89 بالغ بر 187 هزار دستگاه افزایش را نشان می دهد که حاکی از 9 برابر شدن رشد فروش سالانه طی این دوسال در مقایسه با دوره پنج ساله قبل از آن است.

کاهش حجم تعهدات به دو هزار دستگاه

ایران خودرو در سال 88 توانست با فروش 660 هزار دستگاه در بازار داخلی و کشورهای هدف به رشد 15 درصدی در میزان فروش نسبت به سال قبل از آن دست پیدا کند. این افزایش فقط در بازار داخلی 17 درصد محاسبه شده است.

ضریب ریالی این تعداد فروش در سال 88 معادل هشت هزار میلیارد تومان بوده است. یکی دیگر از موفقیت های شرکت ایران خودرو در حوزه فروش،‌ کاهش حجم تعهدات معوقه از حدود 11 هزار دستگاه در سال 87 به حدود دو هزار دستگاه در انتهای سال 88 است که بی شک در رضایت مشتریان نهایی محصول اثرگذار است.

کسب رتبه اول فروش در بین 100 شرکت برتر

موفقیت های فروش شرکت ایران خودرو در سال 89 نیز ادامه داشته است. به طوری که رکورد فروش در بهمن ماه این سال شکسته شد. در سال 89 و هم زمان با آغاز اجرای طرح هدفمندی یارانه ها، شرکت ایران خودرو اقدام به کاهش دو تا پنج درصدی 65 محصول مختلف تولیدی خود کرد. این اقدام در جهت هم سوسازی سیاست‌های شرکت ایران خودرو با دولت‌مردان کشور و حمایت از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها صورت گرفت.

از موفقیت های دیگری که در سال 89 در بخش فروش نصیب شرکت ایران خودرو شد، کسب رتبه اول فروش در بین 100 شرکت برتر کشور بود. این رتبه هم زمان با رشد 15 درصدی فروش تعدادی محصولات ایران خودرو نسبت به سال 88 رخ داد.

ثبت فروش 15 رقمی در سال 90

گروه صنعتی ایران خودرو در اسفند سال 90 موفق به شکست رکورد فروش ریالی سالانه محصولات شد. فروش ریالی خودروی سبک گروه صنعتی ایران خودرو در سال 90 از رقم 100 هزار میلیارد ریال عبور کرد و بدین ترتیب این گروه، باوجود محدودیت های بین المللی به عنوان اولین شرکت ایرانی در تاریخ کشور موفق به ثبت فروش 15 رقمی شده است.

بر مبنای اسناد صادره فروش بر اساس بهای کارخانه، فروش ریالی گروه صنعتی ایران خودرو در اسفند سال 90 به رقم بی سابقه 13900 میلیارد ریال بالغ شده است. بدین ترتیب گروه صنعتی ایران خودرو موفق به شکستن رکورد فروش ریالی ماهانه در پایان سال 90 شده است. رکورد مذکور حاکی از جهش 27 درصدی نسبت به آخرین رکورد فروش ماهانه در سال 89 است.

فروش تعدادی گروه صنعتی ایران خودرو در سال 90 بالغ بر 763 هزار و 500 دستگاه به ثبت رسیده است. این شرکت باوجود محدودیت های کشش بازار ناشی از هدفمند سازی یارانه ها و افزایش قیمت سوخت، موفق به شکستن رکورد فروش تعدادی سالانه محصولات خود در این سال شده است.

علاوه بر فروش تعدادی سالانه، فروش تعدادی ماهانه گروه صنعتی ایران خودرو در اسفند سال 90 از رقم بی سابقه 116هزار و 340 دستگاه عبور کرده است. لازم به ذکر است که رکورد مذکور حاکی از جهش 38 درصدی نسبت به آخرین رکورد فروش ماهانه در اسفند سال 89 است. دست‌یابی به رقم بی سابقه فروش 116 هزار دستگاهی در اسفند 90 از جمله مهم ترین و ماندگارترین رکورد فروش ماهانه است که احتمال تکرار چنین موفقیتی به راحتی امکان‌پذیر نیست.

فعالیت های حوزه طراحی و ساخت موتور

با توجه به ماموریت و رسالت شرکت ایران خودرو به عنوان تولیدکننده دوست‌دار محیط زیست، این شرکت در سه سال اخیر در بخش تولید موتورهای کم مصرف، برنامه ها و پروژه های بنیادی زیادی را به اجرا گذاشته است. مهم ترین موفقیت ایران خودرو طراحی و تولید موتور ملی بوده که در سال 89 موفق به تولید بالغ بر 24 هزار دستگاه موتور ملی شده است. این رقم رشد 255 درصدی نسبت به سال 88 و رشد 20 برابری در مقایسه با سال 87 را نشان می دهد.

تولید خودروهای دوگانه سوز نیز از دیگر اقدامات ایران خودرو در راستای فعالیت های زیست محیطی این شرکت است. جهش 75 درصدی تولید خودروهای دوگانه سوز در سال 89 نسبت به سال 88 از نتایج عملکرد ماندگار ایران خودرو در این حوزه است. هم اکنون ایران خودرو به سطح بالایی از فناوری موتور خودرو دست یافته، به گونه ای که آمادگی برای شروع تولید انبوه موتور ملی توربو شارژ با قدرت موتور خیلی بالاتر نسبت به نمونه قبلی را دارا است.

این شرکت درنظر دارد با تمرکز بر تولید و خودکفایی موتورهای کم مصرف EF7, TU3,TU5  نسبت به کاهش تولید موتورهای پر مصرف و برنامه ریزی برای خروج آن از خط تولید اقدام کند.

ضربان موتور خودروها در دست ایران خودرو

گروه صنعتی ایران خودرو بر اساس یک هدف راهبردی به تمامی فرایند طراحی و تولید انواع موتورهای کم مصرف دست یافته و این توانمندی را با استفاده از جدیدترین فناوری ها تعمیق خواهد بخشید.

ایران خودرو درنظر دارد با افزایش عمق ساخت داخل و افزایش تیراژ تولید موتورهای استراتژیک EF7 و TU5 و موتور 1.4 و رساندن تعداد تولید به یک میلیون دستگاه در سال 95، کلیه محصولات خود را مجهز به این موتور کند تا از این طریق دست‌یابی به تولید خودروهای سبز را تحقق بخشد.

ایران خودرو برای ارتقای تکنولوژیکی موتورهای موجود نیز (EF7 و TU5 و موتور 1.4) برنامه های بهبودی را طراحی کرده است. ارتقای آلایندگی موتورها به استاندارد یورو 4 و 5 و کاهش مصرف سوخت خودروها و دست‌یابی به میانگین مصرف سوخت حدود هفت لیتر در چشم انداز 1393 از جمله اهداف این طرح است.

طراحی و توسعه خانواده موتور ملی دیزل برای محصولات فعلی و آینده که قابلیت تطابق با استانداردهای آلایندگی یورو 4، 5 و 6 را داشته باشد و همچنین طراحی و توسعه سه کلاس موتور بنزینی و دو کلاس موتور دیزلی جدید برای به کارگیری بر روی پلتفرم های جدید و دست‌یابی به میانگین مصرف سوخت کم‌تر از پنج لیتر و استاندارد آلایندگی یورو 5 و 6 از دیگر اهداف و برنامه های ایران خودرو در حوزه موتور است.

شرکت ایران خودرو درنظر دارد در سال های آینده با به کارگیری فناوری میکرو هیبرید بر روی محصولات بتواند دستکم 10 درصد از مصرف سوخت خودروها را کاهش دهد. به کارگیری فناوری مایلد هیبرید بر روی پلتفرم‌ها و موتورهای جدید ایران خودرو نیز که دیگر برنامه ایران خودرو است منجر به کاهش حداقل 20 درصد مصرف سوخت خودروها خواهد شد. همچنین توسعه دو واریانت گیربکس دستی شش سرعته برای محصولات جدید و توسعه دو واریانت گیربکس اتوماتیک جهت به کارگیری بر روی محصولات پلتفرم های جدید نیز در دستور کار ایران خودرو برای توسعه گیربکس خودروها قرار دارد.

با توجه به زیرساخت های موجود در ایران خودرو، خودکفایی در تمامی فرآیندهای تولید موتورهای کم مصرف با سرعت بالایی درحال تحقق است.

 

 

تولید انبوه موتور دیزل

ایران خودرو اقداماتی را در جهت کاهش مصرف سوخت انجام داده که می توان به تغییر در ترکیب تولید موتورهای کم مصرف به جای موتورهای پر مصرف، توسعه موتورها و خودروهای دوگانه سوز و پایه گاز سوز، توسعه خانواده موتور ای اف و عرضه سورن ای ال ایکس با موتور توربوشارژ در آینده نزدیک اشاره کرد.

ایران خودرو درنظر دارد برای ارتقای استاندارد آلایندگی به یورو 4 و 5 و دست‌یابی به میانگین مصرف سوخت حدود هفت لیتر در سال های آتی، سطح فناوری موتورهای ای اف 7 ، تی یو 5 و ای اف 4 را ارتقا دهد و با هیبریدی کردن خودروها میانگین مصرف سوخت را به کم‌تر از شش لیتر برساند. برای تحقق این امر در سال 90 اولین سمند هیبریدی خود را وارد بازار کرده است. همچنین سرمایه گذاری ویژه ای را برای تولید موتور کم مصرف TU و توسعه فناوری هیبرید و دیزل انجام داده است و در نظر دارد موتور ملی دیزل را نیز پس از تکمیل مراحل طراحی و تولید به صورت انبوه وارد  بازار کند.

تنوع در سبد محصولات ایران خودرو

طی سه سال اخیر با توجه به نیازسنجی های انجام شده و تعهد ایران خودرو برای تامین خواسته های مشتریان، محصولات جدیدی به بازار عرضه شده است.

سورن ELX

سورن جدید با ارایه مجموعه های جدید؛ شامل مجموعه داشبورد، مجموعه رودری‌ها، دستگیرهای داخلی، مجموعه کنسول، صندلی‌های جلو (استراکچر و فوم)، صندلی عقب و ارایه فیچرهای جدید کیسه هوا سمت شاگرد، مجموعه بخاری اتوماتیک و ... برای جلب رضایت مشتریان به بازار عرضه شده است.

سمند SE

اعمال بهبودهای کیفی و تغییرات ظاهری قسمت عقب و داشبورد، تقویت ایمنی خودرو، استفاده از سیستم مالتی‌پلکس (فاز دو ) و نصب موتور EF7 بنزینی از جمله ویژگی های فنی این نوع سمند است.

پژو 207i

در پژو 207 نوع جدیدی از استایل و تجهیزات خودروی محبوب پژو 206  ارایه شده است. این خودرو نیز مانند 206 دارای محبوبیت بالایی نزد مشتریان است.

پارس سال LX

پژو پارسLX  با داشتن کیسه هوا برای راننده، شیشه بالابرهای آنتی ترپ وPOWER WINDOWS ،  صندلی‌های برقی جلو، رینگ آلومینیومی، PACK LOOK، آیینه تاشو، آنتن اکتیو، طرح چوب جدید و کروز کنترل توانسته است مشتریان زیادی را به سمت خود جذب کند.

سوزوکی 2.4 لیتری

کلینیک های برگزار شده خودروی سوزوکی و نیازسنجی از مشتریان منجر به تولید مدل جدید از خودروی SUV سوزوکی با حجم موتور 4/2 لیتری در شرکت ایران خودرو خراسان شد. این محصول قدرت رقابت پذیری بالایی در بازار محصولات شاسی بلند دارد.

روآ با موتور OHV II

مشکلات موتوری خودروی روآ و تلاش های متخصصان شرکت ایران خودرو برای دست‌یابی به استاندارد آلایندگی بالاتر و کاهش مصرف سوخت و در نهایت ایجاد امکان تطبیق روآ با حالت گازسوز منجر به ارتقای موتور این خودرو شد.

ایران خودرو در راه افزایش سهم بازار

یکی از دغدغه های مدیران ایران خودرو در سه سال اخیر ارتقای برند ملی و تولید دومین خودرو با برند ملی بوده است. از این رو تولید آزمایشی و متعاقبا تولید انبوه خودروی رانا طی سال 90 و 91 در دستور کار قرار گرفت. این خودرو هم‌گام با پیشرفت ها و فناوری های نوین صنعت خودروسازی، به روز شده و هم اکنون در اختیار مشتریان خاص خود است.

تامین نیاز بازار به خودروهای کار از دیگر برنامه های ایران خودرو در سال 91 است. وانت سمند به عنوان جایگزین وانت باردو امسال به بازار عرضه خواهد شد. این خودرو با تجهیزات ایمنی بالا و قابلیت بارگذاری و پکیجینگ، دارای ارگونومی مناسبی بوده و می تواند رضایت درصد زیادی از مشتریان را جلب کند. همچنین تولید و عرضه وانت تندر 90 که به سبک جدید و بر روی پلتفرم تندر 90 طراحی شده است در سال 91 محقق خواهد شد.

دنا، خودروی نسل بعدی سمند است که از طریق ارتقای پلتفرم فعلی و برای دست‌یابی به استاندارد ایمنی بالاتر، در کلاس ابعادی D طراحی شده و با استایل بیرونی کاملا جدید و تجهیزات رفاهی و ایمنی کامل تری تا پایان سال 91 در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت.

ارتقای فنی محصولات، در دست اقدام

ایران خودرو پروژه هایی را برای ارتقای محصولات اجرا کرده و برخی از آن‌ها را به بهره برداری رسانده است؛ از آن جمله می توان به پروژه های سیستم میکرو هیبرید سمند LX بنزینی، پروژه پارس معمولی جدید، استایل جدید پژو 405 (M7)، طراحی و تولید موتور پایه گازسوز خودروی روآ و باردو (پروژه OHVG)، نصب ترمز ضد قفل(ABS) روآی سال، سمند بهینه (سمند SE)، سیستم Multiplex خودروی سمند، فاز دوم پروژه پارس جدید، احداث خط رنگ رویه (Top - Coat)، طراحی و ساخت اکسل عقب جدید و پیاده سازی پروژه ERP  اشاره کرد.

 تعدادی از پروژه های ارتقای محصولات نیز در دست اجراست که به زودی به بهره برداری خواهد رسید. از مهم ترین این پروژه ها می توان به نصب موتور توربو شارژ  EF7 TC بر روی خودروی سورن، ارتقای سطح آلایندگی خودروهای تولیدی به EURO4، طراحی و ساخت مجموعه داشبورد مجهز به کیسه ایمنی هوای سرنشین جلو پژو 405 و پارس، توسعه خط مونتاژ فازدو EF7، طراحی و تولید موتور ملی دیزل و نصب بر روی خودروی سورن، طراحی و توسعه موتور EF4 و نصب آن بر روی خودروی رانا، نصب ایربگ سرنشین بر روی سمند، طراحی و توسعه وانت سبک (وانت سمند)، احداث خط بدنه دوکاره سمند و NX7، ماشین کاری بلوک سیلندر و سرسیلندر موتور EF7 و همچنین استقرار ERP-SAP لجستیک اشاره کرد.

تولید صادرات محور

ورود به بازارهای جهانی و رقابت با خودروهای موجود در بازارهای هدف، از جمله اهداف ایران خودرو در حوزه صادرات است. صادرات محصولات ایران خودرو در پنج سال اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است. به گونه ای که 92 درصد از صادرات دهه گذشته مربوط به نیمه دوم دهه 80 است.

ایران خودرو در سال 88  با بازنگری در سیاست های صادراتی برمبنای اصول مدیریت هزینه،‌ موفق شد 33هزار و 482 هزار دستگاه خودرو را به کشورهای هدف خود صادر کند.

در پی بازدید مقام معظم رهبری در سال 89، بازنگری و احیای مجدد صادرات بر مبنای منویات مقام معظم رهبری، با تمرکز بر برند ملی و بازارهای کشورهای اسلامی منطقه، صادرات از شبکه ایران خودرو در دستور کار قرار گرفت. از نتایج این امر می توان به رشد 20 درصدی صادرات تعدادی 89 نسبت به سال قبل و عبور صادرات از مرز 40  هزار دستگاه خودرو، صدور نزدیک به 30 درصد از تولیدات خودروی ملی، کسب سهم 84 درصدی خودروی ملی از صادرات 89، رشد 225 درصدی صادرات خودروی ملی در سال 89 نسبت به سال 88 اشاره کرد.

عزم ایران خودرو برای افزایش صادرات، در سال 90 نیز ادامه یافت. در دهه فجر این سال 200 هزارمین خودروی ایران خودرو صادر شد.

برند ملی در سبد صادراتی

در شرایطی که در سال های 80 تا 84 برند ملی سمند 17 درصد صادرات ایران خودرو را به خود اختصاص داده بود، این رقم در سال های 85 تا 89 به 44 درصد افزایش پیدا کرد. با توجه به اهتمام شرکت ایران خودرو در تقویت و توسعه برند ملی، هم زمان با ثبت رکورد صادرات 34هزار و 144 دستگاه سمند در سال 89، سهم 85 درصدی خودروی ملی در صادرات سال 89 محقق شده است. با توجه به رشد صادرات سمند در سال 89 می توان گفت که به ازای هر سه دستگاه فروش داخل برند ملی،‌ یک دستگاه فروش فراملی نیز به ثبت رسیده است.

صادرات سمند در سال 90 نیز ادامه داشت. گروه صنعتی ایران خودرو در سال گذشته 22هزار و 624 دستگاه خودرو به ارزش معادل 199.7 میلیون دلار صادر کرده است. از این تعداد، 20هزار و 435 دستگاه برند ملی سمند به کشورهای هدف صادر شده است. به عبارت دیگر در سال گذشته، به ازای هر شش دستگاه فروش سمند در بازار داخل، یک دستگاه به بازارهای جهانی و به ویژه کشورهای اسلامی عرضه شده است. علاوه بر این، گروه صنعتی ایران خودرو در سال90 موفق به صادرات سه هزار و 324 تن قطعه ریخته گری  به ارزش 3.2 میلیون دلار شده است.

 

 

سهم صادرات به کشورهای اسلامی

صادرات به کشورهای اسلامی از رقم 26هزار و 846 دستگاه در سال 88 به 35 هزار و 242 دستگاه در سال 89 افزایش یافت که حاکی از رشد 31 درصدی صادرات به کشورهای اسلامی است. لازم به ذکر است که مقصد 80 درصد صادرات سال 90 کشورهای اسلامی بوده است.

کیفیت و خدمات

باتوجه به لزوم بهبود جهشی کیفیت محصولات و خدمات و افزایش صادرات و همچنین بحران اقتصادی موجود و فشردگی بازار، کیفیت به عنوان یکی از جنبه های تاثیرگذار در ایجاد مزیت رقابتی محصولات تولیدی در بازار مورد توجه ویژه مدیران ایران خودرو است.

 اهداف کلان استراتژیک ایران خودرو تا سال 1393 در نقشه استراتژی کلان شرکت که حوزه کیفیت بر تحقق آن تاثیر گذار است ترسیم شده است. از مهم ترین محورهای اهداف تعیین شده می توان به ارتقای اثربخشی فرایند طراحی و توسعه محصول، ارتقا عملکرد سیستم‌های کیفیت، افزایش کیفیت قطعات و مواد، توسعه فرآیند تامین مواد و قطعات، ارتقای بهره وری خطوط تولید سواری، بهبود و افزایش بهره وری فرایند خدمات فروش و بهبود و افزایش بهره وری فرایند خدمات پس از فروش اشاره کرد.

با توجه به پروژه های بهبود کیفیت تعریف شده در شرکت ایران خودرو، نمرات آدیت کیفی طی دو سال اخیر حاکی از جهش کیفی محصولات است، به گونه ای که کیفیت کلیه محصولات در سطح خوب و خیلی خوب قرار دارند و سطح حداقل قابل قبول و قابل قبول برای محصولات ایران خودرو وجود ندارد.       

پروژه های ارتقای کیفیت

به منظور ارتقای کیفی محصولات تولیدی و براساس شاخص های اصلی؛ ازجمله آدیت ترکیبی، C/100 و رضایتمندی مشتریان CSI، پروژه های بهبود کیفی تعریف و طی سال های 88 تا 90 به اجرا گذاشته شد. تعداد 117پروژه محصولی درسال 88 به اجرا گذاشته شد. 263 پروژه محصولی، زیر ساختی و خدمات در سال 89 و تعداد 458 پروژه در سال گذشته به اجرا درآمد. از عناوین اصلی پروژه ها  می توان از پروژه های بهبود محصولی، پروژه های ارتقای فرایند تولید جهت افزایش رضایت مشتریان و طرح ها و برنامه های ارتقای کیفیت زیرساخت ها نام برد.

خدمات پس از فروش

شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو (ایساکو) در سال 90 توانست برای سومین سال متوالی در بین شرکت های ارایه دهنده خدمات پس از فروش خودرویی در کشور، مقام نخست را کسب کند.

بر پایه نتایج ارزیابی خدمات پس از فروش خودرویی که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران انجام شده است، شرکت ایساکو در شاخص‌های کیفیت، سرعت و هزینه خدمات، با کسب 79.8 امتیاز، برترین شرکت خدمات پس از فروش خودرویی کشور در سال 90 شناخته شده است.