ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۹۶۱۰ چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۰:۱ تعداد بازدید: ۱۹۳۳ Print View

گزارشی از گشایش کارخانه ایران خودرو مازندران

فیروزه ای در دل طبیعت سبز

فیروزه ای در دل طبیعت سبز

سعید امیریان

کسی چه می دانست زمانی که تپه ماهورهای مرطوب و صعب العبور منطقه «رجه  بندپی شرقی» بابل با لودرها و بولدوزرها با سختی و مشقت به دشتی مسطح و گسترده مبدل می شد، بعدها همچون نگین فیروزه ای در دل آن طبیعت سرسبز شور انگیز بدرخشد و آبی نیلگون برکت خیز خزر را تداعی کند. کسی چه می دانست نخستین و بزرگ ترین پایگاه صنعتی منطقه روزی از دل خاکی سر برآورد که بذرهای اصلی آن را در سال 88 پراکندند و خون جگرها خوردند و همان سال در کمتر از شش ماه میوه و ثمره اش را در میان نگاه های مشتاق انبوهی از اهالی چشم انتظار منطقه برچیدند؛ همان جایی که جوانان برومندش چشمان پر امیدشان را به انتهای جاده پر پیچ و خم منتهی به شهرک صنعتی رجه دوخته بودند تا روزی خبر گوارا  و شیرین تر از عسل اشتغال در ایران خودرو مازندران را بشنوند و با دنیای خاکستری بیکاری و سرگردانی وداع کنند. کسی چه می دانست که از پس سرمایه گذاری و تلاش های شبانه روزی، 300 نفر مستقیم و 3000 نیروی کار غیر مستقیم، نان گرم و دل خوش، همنشین سفره هاشان خواهد شد.  کسی چه می دانست پس از لغو مصوبه ممنوعیت فعالیت های صنعتی در استان، نخستین گام – احداث کارخانه خودروسازی – این چنین بلند و استوار برداشته شود؛ تا حدی که از هم اکنون صدای جرس کاروان قطعه سازان و سایر صنایع مرتبط از گوشه و کنار به گوش رسد؛ این یعنی رونق بازار کار و برچیدن بساط فقر سبز...

***

چیزی در حدود 23 کیلومتر که از بابل به سمت جنوب یعنی به سوی شهرستان آمل برانید، به ابتدای جاده نه چندان هموار روستای رجه می رسید. کمی از فراز و فرودها و پیچ و تاب های آن بگذرید دشتی گسترده و دل انگیز پیش رویتان سبز می شود که کم از پوسترها و عکس های رویایی اینترنتی نیست. تا چشم کار می کند، گل و گیاه و مزارع شالی و میوه، طبیعت منطقه را شکل داده است؛ چشم اندازی زیبا و مسحور کننده که آدمی را ناخودآگاه غرق تماشای خود می کند به گونه ای که برای دقایقی فراموشمان می شود، سفرمان کاری است، نه گردشگری!

کمی جلوتر در امتداد جاده، ناگهان دورنمای ایران خودرو مازندران رخ نشان می دهد. درون اتوبوس حامل خبرنگارانی که از تهران برای پوشش خبری مراسم گشایش ایران خودرو مازندران آمده اند جنب و جوشی بر پا می شود. دوربین ها و چشمان تیز بین خبرنگاران رسانه ها به کار می افتند؛ از زوایای گوناگون و از پشت شیشه های اتوبوس، هدف بزرگ را با لنزهای تله نشانه می روند. چند نفری هم قلم به دست، مشاهداتشان را می نگارند. چرا که تا ساعتی دیگر باید خبر ها و عکس ها بر روی سایت ها و صفحات روزنامه ها جا خوش کنند. اولین بازتاب کلامی یکی از خبرنگاران با جمله «ایران خودرو چه حالی به مازندرانی ها داده!» تایید چند نفر دیگر را به همراه دارد. خبرنگار دیگری که در راهروی اتوبوس به سمت جلو در حرکت است و به صورت خمیده از شیشه مقابل راننده، به سازه آبی رنگ زل زده است، زمزمه می کند: « بابا، چه عظمتی داره ... به این میگن اشتغال زایی در جهت محرومیت زدایی ... واقعا این کار پاداش داره!» خبرنگاری که در ردیف اول اتوبوس نشسته است با شنیدن این جمله، کمی حال و هوای سیاسی به موضوع می دهد: «دعا کن که برای توسعه این پروژه، سرعت گیری بر سر راه این بندگان خدا (ایران خودرو) سبز نشه، پاداش پیشکش!» ... 

از اولین پست نگهبانی عبور می کنیم. راهنما با اشاره به سمت مقابل اعلام می کند از اینجا شهرک صنعتی رجه شروع می شود. شهرکی خاموش و آرام ؛ انگار ساکنی در آن نیست. همان راهنمای محلی و شاغل در ایران خودرو مازندران اظهار امیدواری می کند با فعال شدن این سایت، شهرک صنعتی نیز از این سکون کسالت بار بیرون بیاید.

 طول مسیر شهرک را با پرچم های سه رنگ ایران و پرچم های آبی و سفید ایران خودرو تزئین کرده اند. هر پانصد متر یک دژبان تشریفات به صورت خبردار کنار جاده ایستاده است. از ظواهر امر پیداست که موضوع آن قدر برای مسوولان محلی حایز اهمیت است که از هیچ کوششی برای جذابیت و تشریفات مراسم دریغ نکرده اند؛ حضور معاون اول رئیس جمهوری، وزیر صنایع و معادن، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسوولان کشوری و محلی و مدیران ارشد گروه صنعتی ایران خودرو و ... به اندازه کافی گویاست.

***

سر بالایی که تمام می شود، درست در بلندترین نقطه، سازه نیلگون ایران خودرو مازندران در زمینی به گستره 34 هکتار خودنمایی می کند. خیابان های نو نوار و جداول آبی و سفید دو طرف خیابان با زیر بنایی به وسعت 12 هزار متر مربع چشمان هر بیننده ای را خیره می سازد. از قرار معلوم در این پروژه 15 میلیارد تومان سرمایه گذاری شده که پنج میلیارد تومان آن توسط ایران خودرو و ما بقی توسط بانک صنعت و معدن تامین  شده است. ظرفیت اسمی تولید کارخانه در یک شیفت کاری سالانه بیش از هفت هزار دستگاه خواهد بود. این مجموعه خودروساز، بنا به گفته مسوولان سایت، گنجایش تولید سالانه 15 هزار دستگاه انواع خودروهای تشریفاتی خانواده سمند و نیز توان تولید 2/5 دستگاه خودرو در ساعت را دارد و این میزان قابل افزایش است.

از کنار خودروی ویژه صدا و سیما با آنتن های بزرگ ماهواره ای که برای پوشش خبری مستقر شده، عبور کرده و وارد سالن اصلی خط تولید سمند سریر می شویم. سمند سریر و LX با موتور کم مصرف TU5  از محصولات مورد نظر این پایگاه خواهد بود. شماری از سریرهای ساخته شده در یک ردیف به شکل اریب چیده شده اند. در چرخه خط تولید نیز خودروهای نیمه تمام و در حال مونتاژ نیز نیم دایره پشت سر هم قرار گرفته اند. مدیریت سایت اذعان می دارد که تمامی استانداردهای لازم در راه اندازی سالن خط تولید رعایت شده است. در این سازه، 850 تن اسکلت فلزی و در کف سازی و فونداسیون سالن ها پنج هزار  متر مکعب بتن مسلح به کار رفته است. تاسیسات برق و مکانیک عمومی و صنعتی سالن شامل ساخت و نصب ساپورت های تاسیساتی، روشنایی عمومی، روشنایی موضعی، تابلوهای تامین انرژی، لوله های انتقال هوای فشرده، تامین انژری مورد نیاز برای خط تولید، با بهترین کیفیت اجرا شده است.

در اجرای این پروژه که کلنگش در سال 86 بر زمین فرود آمد و خاک برداری آن در سال 87 صورت پذیرفت، حجم خاک برداری آن بالغ بر 120 هزار تن بوده است. جاده تست، جاده سرعت و جاده های کمربندی و همچنین فنس کشی، پست های نگهبانی، ساختمان اداری، رستوران و سرویس های بهداشتی مجهز و ... از دیگر امکانات و تجهیزاتی است که در کوتاه ترین زمان، بدترین شرایط آب و هوایی و بالاترین کیفیت توسط ایران خودرو سازه - بدون دخالت متخصاصان خارجی - ساخته  شده است.  همچنین طراحی خطوط تولید این کارخانه نیز به صورت کاملا بومی و توسط شرکت تام ایران خودرو انجام شده است و از لحاظ کیفی با استانداردهای روز دنیا برابری می کند.

***

مشکل عمده ای که از زبان مدیریت ارشد ایران خودرو مطرح می شود: «راه اندازی خطوط حمل و نقل ریلی است که به این شرکت قولش را داده اند. امید است هر چه زودتر این وعده محقق شود؛ چرا که حمل و نقل قطعات خودرو می بایست بسیار سریع صورت گیرد. در حال حاضر برای نقل و انتقال قطعات و بدنه از تهران به سایت آن هم با وضعیت نامناسب جاده های منطقه، مشکلات و خسارت های فراوانی را به بار می آورد. برای راه اندازی و تکمیل فازهای بعدی، خطوط ریلی نقش اول را برای استارت کار و بهره برداری خواهد داشت.» همچنین «توسعه و فعال سازی بهتر این مجموعه نیازمند سرمایه ای در حدود 10 میلیارد تومان است که انتظار می رود مسوولان استان در این زمینه همکاری بیشتری به عمل آورند.» مدیر عامل  گروه صنعتی ایران خودرو مهم ترین مشکلات اجرایی کارخانه خودروسازی مازندران را که وجود آن مایه فخر و مباهات منطقه به شمار می آید، پرداخت نشدن به موقع وام، بروکراسی اداری، آماده نبودن زیرساخت های صنعتی می داند و انتظار دارد برای توسعه این پروژه ملی و استانی، دسترسی مناسب به جاده ها و خطوط ریلی فراهم آید.

***

حضور پر رنگ و پر شمار میهمانان پایتخت نشین و اهالی استان، سخنرانی های متعدد، بازدید مقامات از فرایند خط تولید، حضور چشمگیر نمایندگان خبری استان، پوشش گسترده رسانه ای، مصاحبه های خبری، عکس های یادگاری، پذیرایی، هیاهو و غریو شادی میهمانان و ... حاصل مراسم گشایش کارخانه ایران خودرو مازندران بود.

خبرنگاران اعزامی پس از پایان مراسم گوشه دنجی را در ساختمان اداری کارخانه اختیار کردند و مشغول آماده سازی و ارسال گزارش، خبر و عکس به رسانه های پایتخت شدند. در کمتر از دو ساعت تیترها بر پیشانی و صفحات سایت های نشریات و خبرگزاری ها حک شدند. ماموریت تمام و کمال انجام شده بود. وقت خداحافظی و رفتن بود و تلاش برای آغازی دیگر...

در آن قیل و قال شنیدم که اصغر خسروی خبرنگار و سردبیر یکی از نشریات و سایت های خودرویی کشور در حین خداحافظی به رسم رفاقت به  یکی از مسوولان سایت مازندران می گفت: «برادرجان! این شما و این هم 15 میلیارد تومان سرمایه ی کار در منطقه؛ همه را به شما می سپاریم و می رویم؛ ببینیم چه می کنید!».