پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۶۶۲ یکشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۹:۳۳ تعداد بازدید: ۱۴۸۵۳ Print View

معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو به دغدغه‌های مشتریان پاسخ می‌دهد

هرآن چه باید از فروش محصولات بدانید

هرآن چه باید از فروش محصولات بدانید

مشتریان ایران خودرو سوالات بسیاری را در ذهن داشته و دارند؛ موضوعاتی مانند ثبت نام اینترنتی، جایگزینی خودروهای فرسوده، خرید اقساطی خودرو، مشاهده وضعیت خودروهای ثبت نامی و مشکلات سمند EF7 از سوالات خوانندگان است که در هفته‌های اخیر برای نشریه ارسال شده است.

شاید برخی از خریداران هم از عدم تحویل به‌موقع خودروهای خود از ایران‌خودرو گلایه‌مند باشند. عرضه خودروهای ثبت نامی در ماه های گذشته گاه با تاخیر روبه رو بوده است، امری که برای متقاضیان با توجه به شرایط کنونی، قابل درک است.

خبرنگار «ایران‌خودرو» در گفت وگو با عبداله بابایی، معاون بازاریابی و فروش ایران‌خودرو سعی کرد دغدغه های مشتریان را مطرح کند. بابایی نیز سعی می کرد که به تمامی سوالات‌مان حتی بسیار کوتاه، پاسخ دهد. وی صحبت‌هایش را با جو حاکم بر صنعت خودرو آغاز کرد و یادآور شد: طبیعتا ما در شرایط عادی نیستیم و می دانیم بسیاری از مشتریان از عدم تحویل به موقع خودروهایشان گلایه‌مند هستند اما امیدواریم که شرایط ما را نیز درک کنند.

 بابایی تاکید کرد: با تمام کمبودها و گرفتاری ها در حال عبور از بحرانیم و به آینده خوش‌بین هستیم.

بسیاری از مردم عقیده دارند که پارکینگ‌های ایران خودرو مملو از خودرو است اما ایران خودرو آن‌ها را به متقاضیان عرضه نمی کند.

یکی از مشکلات جامعه امروز برخورد سطحی با موضوعات مختلف است که طبیعتا صنعت خودرو نیز از این امر مستثنا نیست.موضوعی که به آن اشاره شد شاید بارها از زبان بسیاری از شهروندان بیان شده باشد اما اگر فقط دقایقی این عزیزان موضوع را موشکافی کنند، به پاسخ می رسند. اساسا در این ابتدا باید سوال کرد که این امر چه منافعی می تواند برای خودرو‌سازان داشته باشد؟!

هر خودروساز از زمان تولید تا طی فرایند تحویل نهایی به مشتریان نیاز به مکان‌هایی برای نگه‌داری محصولات خود دارد و از این بابت نیز اجاره می‌پردازد و به عبارتی، هزینه می‌کند که این هزینه به سایر هزینه‌های شرکت اضافه می شود، بنابراین هیچ دلیل منطقی وجود ندارد که بخواهیم چنین اقدامی انجام دهیم.

 موضوع دیگر در این رابطه، پرداخت هزینه دیر‌کرد و سود مشارکت است. می‌دانید که به ازای تاخیر در تحویل محصولات به خریداران، مبلغی به عنوان دیرکرد و مبلغی به عنوان سود مشارکت پرداخت می شود که با توجه به تعهداتی که به مشتریان داریم، نه تنها از نظر رضایت‌مندی مشتریان، بلکه از منظر اقتصادی هم توجیهی برای نگه‌داشتن خودروها در پارکینگ وجود نخواهد داشت؛ از این رو شاید تنها ذکر همین دو دلیل برای عدم تمایل خودرو ساز به انباشت خودرو کفایت کند.

شاید یکی از دلایل این امر موضوعاتی بود که در بعضی از رسانه ها مطرح می شد و این ذهنیت در افکار عمومی شکل گرفت و ما در آن مقطع باید این مسائل را به دقت تبیین می کردیم، از جمله این که بر اساس تولید هفتگی، به طور معمول و همواره چند هزار خودرو در پارکینگ های خود داریم. از طرفی نگاهی نیز باید به وضعیت خودرو‌سازان و قیمت گذاری محصولات در ماه های گذشته داشته باشیم و فراموش نکنیم که موضوع قیمت‌گذاری در سال گذشته به رویدادی پیچیده تبدیل شد و خودروسازان در ماه‌های گذشته همواره منتظر تعیین و تصویب روش قیمت‌گذاری از سوی مراجع ذی‌صلاح بودند که به تبع آن روند فروش خودرو نیز با مشکلات جدی مواجه شد. این موضوع با توجه به روند تولید، باعث افزایش میزان خودروهای قابل عرضه به مشتریان در پارکینگ ها شد. نکته دیگری که عمدتا نادیده گرفته  می شود این است که ایران خودرو در تمامی ماه های سال به خریداران خود تعهد دارد؛ به عنوان مثال ما در حال حاضر در حدود 100 هزار تعهد داریم و در مقابل،  هشت پارکینگ با ظرفیتی در حدود 30 هزار دستگاه خودرو وجود دارد. همچنین باید توجه کرد که بین تولید خودرو تا ارسال دعوت‌نامه خریداران و تحویل خودرو چند روز فاصله وجود دارد و روند اداری عرضه محصولات چند روز زمان می برد، از این رو با در نظر گرفتن  تمامی این موارد هیچ توجیهی برای انبار کردن خودرو وجود ندارد.

چرا بیش‌تر ثبت نام های فعلی به صورت اینترنتی انجام می شود؟

بر اساس شرایط مختلف، نحوه عرضه محصولات نیز متفاوت است. با توجه به کاهش تولید و شرایطی که از سال گذشته در صنعت خودرو رخ داده و اثرات آن نیز تا کنون به صورت مستقیم و غیرمستقیم متوجه این صنعت است، عدالت در توزیع محصولات را در برنامه های خود قرار داده ایم. می توانستیم خودروهای خود را مطابق روال در اختیار نمایندگی ها قرار بدهیم اما در این صورت نظارتی بر آن‌ها نداشتیم و نمی دانستیم که این خودروها چگونه توزیع می شود. در این صورت ممکن بود با توجه به وضعیت فعلی، نمایندگی ها نیز به عدم توزیع مناسب متهم شوند؛ از این رو ثبت نام اینترنتی را انتخاب کرده ایم. این ثبت نام در یک زمان خاص انجام می شود و اطلاع‌رسانی های مناسب از طریق صدا و سیما و رسانه ها به خوبی انجام شده تا همه در جریان زمان ثبت نام قرار بگیرند.

چرا ثبت نام‌ها زود تمام و به اصطلاح، پر می‌شود؟

ظرفیت توزیع ما در حال حاضر محدود است؛ به عنوان مثال دو هزار خودرو برای عرضه وجود دارد اما 50 هزار نفر برای ثبت نام اینترنتی مراجعه می کنند. طبیعی است که در این روند، هر کسی که زودتر برای ثبت نام اقدام کند موفق خواهد شد. البته سازوکارهایی برای جلو گیری از سوء استفاده های احتمالی پیش‌بینی شده است؛ به عنوان مثال در مورد خودروهایی که اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار وجود دارد ارایه کد ملی الزامی است بدین صورت هر مشتری تنها مجاز به خرید یک دستگاه است و بدین وسیله سعی می کنیم با دلال‌بازی برخورد کنیم.

امکان خرید محصولات به صورت مستقیم از کارخانه وجود دارد؟

خیر. شرایط لازم برای خرید هر چه آسان‌تر محصولات در نمایندگی‌ها و از طریق فروش اینترنتی وجود دارد.

علت تاخیر در عرضه محصولات ایران‌خودرو به خصوص تندر90 و رانا چیست؟

رانا و تندر از جمله خودروهایی بودند که در شرایط تحریم در مورد تهیه قطعات آن‌ها دچار مشکلات جدی شدیم. البته در این‌جا باید نکاتی را متذکر شوم؛ خودکفایی به این معنی نیست که ما تمامی قطعات را خود تولید کنیم. متاسفانه معنی خودکفایی بد تعبیر می شود. البته در صنعت قطعه‌سازی اقدامات بسیاری انجام شده است. وجود بیش از شش هزار قطعه‌ساز در کشور و اشتغال میلیون ها نفر نشانگر توجه به صنعت قطعه‌سازی است. ما بیش‌ترین تعداد قطعه‌سازی در دنیا را داریم، اما تمامی قطعات را تولید نمی کنیم. بعضی از قطعات تکنولوژی های بسیار پیچیده ای دارند که اگر شما بخواهیم وارد آن شوید باید میلیاردها تومان در زمینه نرم‌افزار آن سرمایه‌گذاری کنید که اصلا توجیهی برای این امر وجود ندارد و در دنیا نیز مرسوم نیست.

دانش بعضی از قطعات نیز متعلق به کشورهای خاص است. در صنعت خودروسازی، این روش، رویه ای کاملا مرسوم است اما در شرایط سال گذشته این موضوع نیز همواره مورد سوال قرار می گرفت. ماپس از تحریم های سال گذشته سعی کردیم قطعاتی را که از پژو دریافت می کردیم را خود تامین کنیم. البته در این میان موضوعات دیگری مانند عدم گشایش اعتبار (ال‌سی) محدودیت مبادلات ارزی و ریالی به مشکلات ما اضافه کرد.

سوالی که بعضی وقت‌ها می‌شنویم این که چرا اغلب محصولات به رنگ سفید عرضه می‌شود؟

 ما رنگ محصولات را بر اساس نیاز‌سنجی های بازار عرضه می کنیم. در مقطعی و بر اساس نیاز مشتریان، رنگ سفید بیش‌ترین متقاضی را داشت. البته شرایط بازار و رنگ خودرو مانند تمامی بازارها متغیر است؛ یعنی ممکن است ذائقه متقاضیان خودرو تغییر کند. در هر حال مشکلی در این زمینه وجود ندارد و در آینده سعی می کنیم که خریداران امکان انتخاب رنگ مورد علاقه خود را داشته باشند.

فروش 206 و 207 اتوماتیک چه زمانی دوباره آغاز می شود؟

 با توجه به شرایط فعلی حاکم بر تامین قطعات و تولید، امکان عرضه این محصولات وجود ندارد.

در مورد نوسازی خودروهای فرسوده برنامه خاصی دارید؟

خیر. فعلا برنامه ای نداریم؛ این طرح نیاز به نقدینگی بسیار زیادی دارد. در گذشته در اجرای نوسازی خودروهای فرسوده طرح کلید به کلید انجام می شد. در آن زمان امکان فروش محصولات به صورت نقد و اقساط وجود داشت اما در شرایط فعلی، ایران‌خودرو امکان انجام این موضوع را ندارد مگر این‌که سازمان های مربوطه به ما کمک کنند که در آن صورت ما هم به سهم خود اقدامات لازم را انجام می دهیم.

آیا 206 ساخت داخل با 206هایی که در گذشته تولید شده فرق دارد؟

بخش عمده ای از قطعات 206 توسط قطعه‌سازان تولید می شود اما بخش دیگری را که تا تابستان سال گذشته از شرکت پژو دریافت می کردیم توانستیم خودمان از منابع دیگر تامین کنیم. ما قطعات 206 را بر اساس استانداردهای شرکت پژو و از همان منابعی که این شرکت دریافت می کرد تهیه می کنیم، بنابراین کیفیت آن‌ها تفاوتی با هم ندارد.

بسیاری از خوانندگان می‌پرسند، «دنا» چه زمانی وارد بازار می شود؟

بر اساس پیش‌بینی‌ها، تولید دنا در اسفند سال جاری به صورت نمونه‌سازی انجام می شود و تولید انبوه این محصول در فروردین سال ‌آینده خواهد بود.

برای مشتریانی که قصد خرید خودرو به صورت لیزینگی را دارند، کدام لیزینگ‌ها مورد تایید ایران‌خودرو هستند؟

بسیاری از شرکت های لیزینگی، خودرو را از ایران خودرو خریداری و با توجه به شرایط خود اقدام به فروش اقساطی می کنند که در این زمینه ایران خودرو نظارت و مسوولیتی ندارد، اما لیزینگ های «ایران‌خودرو»، «غدیر» و «ایرانیان» برای ما شناخته‌شده هستند.

افزایش قیمت محصولات شامل افرادی که پیش‌خرید می کنند هم می‌شود؟

به طور کلی دو نوع پیش فروش قطعی و غیر‌قطعی وجود دارد. در پیش فروش غیر‌قطعی یا عادی، سود مشارکت و سود تاخیر به ثبت‌‌نام‌کنندگان تعلق می گیرد و البته محصول به قیمت روز ارسال دعوت‌نامه محاسبه شده و در اختیار مشتریان قرار می گیرد. اما در پیش فروش قطعی، 60 تا 70 درصد از کل قیمت خودرو دریافت شده و قیمت آن نیز در زمان ثبت نام کاملا مشخص و قطعی است اما به آن سود مشارکت تعلق نمی گیرد.

 مشکل صدور بیمه‌نامه خودروهای تحویلی بر طرف شد؟

در مقطعی، در مورد بیمه البرز مشکلی وجود داشت که برطرف شد و برای خریداران نیز بیمه‌نامه‌های جدید صادر شده است، اما اگر افرادی در این خصوص دچار مشکل هستند، رسید واریز بیمه‌نامه خود را به معاونت بازاریابی و فروش تحویل دهند تا در اسرع وقت بیمه‌نامه دیگری برای آنها صادر شود.

آیا مشتری می تواند وضعیت خودروی ثبت‌نامی خود را مشاهده کند؟

با ثبت نام در سایت هنوز خودرویی به خریدار تعلق پیدا نکرده است، اما در این زمان مشتریان می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی ایران‌خودرو، آخرین وضعیت قرارداد خود را پیگیری کند.

آیا افرادی که خودروهای خود را به صورت اقساط و با چک خریداری می کنند می توانند نسبت به فروش خودروهای خود اقدام کنند؟

 تا زمانی که بدهی‌های خودرو پرداخت نشده و سند خودرو در رهن شرکت ایران خودرو باشد مشتری حق انتقال خودروهای خود را به غیر ندارد و چنین معاملاتی را توصیه نمی‌کنیم.

 

 برخی از خوانندگان سوال می‌کنند که آیا مشکلات قبلی سمند با موتورEF7 برطرف شده است؟

 فعلا در این خصوص مشکلی وجود ندارد و مشتریان می‌توانند با خیال آسوده، این محصول به‌روز و کم‌مصرف را خریداری کنند.

 و صحبت پایانی؟

ما در شرایط خاص اقتصادی هستیم و متاسفانه تحریم های جدید که از دهم تیر، مستقیما صنعت خودرو را هدف گرفت، باز هم مشکلات فزاینده‌ای را برای صنعت خودرو ایجاد می‌کند اما تاکنون به لطفا خداوند از تمامی بحران‌ها عبور کرده‌ایم و این بار نیز به آینده به خصوص به پایان سال خوش‌بین هستم.