ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۸۵۵۱ یکشنبه ۲۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۵۹ تعداد بازدید: ۳۳۰۵ Print View

مردم از نمایشگاه خودرو تبریز می گویند

مردم از نمایشگاه خودرو تبریز می گویند

مردم از نمایشگاه خودروی تبریز می گویند

چشم ها در پی محصولات جدید

 

 لیلی کریمی تبار

سرانجام انتظارها به سر می آید و سالن شهریار پر می شود از بازدید کنندگان مشتاقی که خبر افتتاح سیزدهمین نمایشگاه خودرو را شنیده بودند؛ تنهایی یا دسته جمعی، با دوستان یا خانواده.

کنار وب کیوسک ایران خودرو، جوانی ایستاده و مشغول جست و جوی سایت جدید ایران خودرو است. از او می پرسم مشغول چه کاری هستی ؟ در پاسخ می گوید: اطلاعات مربوط به محصولات ایران خودرو را جست و جو می کنم. او در ادامه می گوید، یکی از راه هایی که می توان سریع تر با محصولات و ویژگی های آن ها آشنا شد، استفاده از این قبیل امکانات است.

به میان انبوه جمعیت می روم. گوشه گوشه سالن از جوانانی پر شده که با جدیت تمام جزییات خودروها را تماشا می کنند.

عشق من اسپرت

در این میان آرش در پاسخ به این که نمایشگاه  امسال چگونه است؟ پاسخ می دهد: خوب است ولی ما بیشتر از این انتظار داریم. می گویم مثلا چه انتظاری؟ پویا، دوستش با عجله به میان کلام ما می آید و می گوید: ما از طریق تصاویر تلویزیونی، خودروهای اسپرت را می بینیم بنابراین وقتی به نمایشگاه می آییم، دوست داریم این جور خودروها را ببینیم؛ مثل لامبورگینی. آن ها را در کنار خودروی گرند ویتارای مسی رنگ که مبهوت رینگ آن شده اند، به حال خود می گذارم.

تنوع و نوآوری

در کنار خانواده ای می ایستم که پدر خانواده با زبان آذری در حال صحبت است. از آن ها می خواهم که اجازه مصاحبه کوتاهی را به من بدهند.  با روی باز می پذیرند. آقای پیشه ور می گوید: دوست داشتم تنوع بیشتری از محصولات ایران خودرویی را شاهد باشم. ما هر ساله در نمایشگاه حضور می یابیم و همیشه به دنبال محصولات جدید هستیم. خانم پیشه ور که او نیز مشتاقانه به سوال من پاسخ می دهد، می گوید: من پژو 206 را بیشتر از خودروهای دیگر می پسندم چون خودرویی است که از لحاظ کیفیت و ایمنی مورد اطمینان است.

اطلاعات بیشتر می خواهیم

خانم قره داغی علت حضور خود را و همچنین علت برگزاری نمایشگاه را این گونه توضیح می دهد: ما به نمایشگاه می آییم که خودروها را از نزدیک ببینیم، اطلاعاتی را در مورد آن ها کسب می کنیم و آن ها را با قدرت خرید خود بسنجیم.

این بار در نمایشگاه، رنگ آبی خودروها در طیف های مختلف و در وسط سالن بیش از هر چیز دیگری برای بازدید کننده ها خود نمایی می کند. یکی از این خودروها که سورن سال است، رنگ آبی آن در میان رنگ های قرمز آلبالویی ، مسی و رنگ های دیگر، رنگ آبی آرم گروه صنعتی ایران خودرو را به ذهن متبادر می سازد.فرزند خردسال خانواده ای همه جای خودروی پژو 407 را می پاید. پدرش می گوید: می خواهم از شرایط فروش این خودرو اطلاع پیدا کنم و برای همین به نمایشگاه آمده ام اما کسی در این جا اطلاعات دقیقی به ما نمی دهد. از فرزند خردسالش می پرسم چه خودرویی دوست داری؟ می گوید: اول« پژو » و بعد « ب ام و ».

بسیاری از بازدید کننده ها از طریق سامانه پیام کوتاه از پیش فروش محصولات  شرکت ایران خودرو مطلع شده بودند و همین مساله را دلیل حضور خود در نمایشگاه عنوان می کنند.

هر جا که سوژه خبری یافت شود حتما حضور خبرنگاران را در محل می توان پیش بینی کرد. نمایشگاه خودرو نیز از جمله اماکنی است که در جای جای آن خبرنگاران با ضبط صوت یا میکروفون در دست به سراغ مردم می روند. این بار این خبرنگاران هستند که مورد سوال واقع می شوند. از آن ها در مورد مهم ترین خواسته های بازدید کنندگان نمایشگاه تبریز می پرسم. یکی از آن ها پاسخ می دهد: بسیاری از مردم دوست داشتند، مدیران ارشد خودروسازی در روز افتتاحیه حضور می یافتند و ایشان را از نزدیک می دیدند و بسیاری دیگر از این گلایه داشتند که چرا افتتاح نمایشگاه بین المللی خودرو و قطعات بی سر و صدا و بدون مراسم برگزار شد؟ آن ها می خواستند که استاندار و نمایندگان خود را در چنین نمایشگاه مهمی ببینند.

داداش پور، یکی دیگر از بازدید کننده ها می گوید: بزرگ ترین انتظار ما از خودروسازان و به ویژه ایران خودرو، این است که خدمات پس از فروش خوبی ارایه دهند. سجادی می گفت: دوست دارم که خودروساز برای من به عنوان مشتری احترام قائل شود و به من خدمات کاملی ارایه دهد اما در این میان کیوان هم نزدیک می آید و پیشنهاد می دهد: اگر بتوان اجازه چکاپ و بازدید تمام قسمت های خودرو را به مشتریان داد، به ویژه  مشتریان را با موارد فنی موتور خودروها آشنا کرد، بدون شک استقبال مردم بیشتر خواهد بود.

مسوولان در میان مردم

مشتریان، خریداران و بازدید کنندگان در دنیای کنجکاوانه خود رابه حال خود رها می کنیم و سری به غرفه گروه صنعتی ایران خودرو می زنیم. جایی که سایت جدید ایران خودرو، با نام « ایکوپرس » با حضور مسوولان ایران خودرو رونمایی شد و بعد از رونمایی با حضور مردم خونگرم آذربایجان، مقامات ایران خودرو و مقامات محلی به پاسخ گویی موارد مطرح شده از طرف مردم پرداختند و اهالی آذربایجان شاهد حضور مقامات ایران خودرو در میان خود بودند.

 

چهار سوی برگزاری یک نمایشگاه

شهر تبریز در حالی میزبانی سیزدهمین نمایشگاه بین المللی خودرو را عهده دار می شود که آن گونه که شایسته اش است، به قدر و منزلتش توجهی نمی شود، آن گاه که در ساعت افتتاح، چشمان انتظار مردم از پشت نقاب مردم سالاری به درهای  بسته، دوخته شده بود که چه کسی آن را به روی مردم می گشاید و آن ها را به دنیای تکنولوژی ساخته شده فرزندان این مرزوبوم فرا می خواند؟ شاید بعدها در خبرها آمد که فلان مسوول در نمایشگاه حضور یافت اما نسخه نوش دارو هزاران سال است که نسخه ای پیچیده شده است .

چه خوب و چه بد از کنار این مساله رد می شویم اما نکات دیدنی دیگری که ازفهرست مسوولان برگزاری نمایشگاه از قلم افتاده بود، حیرت انگیز است. آن جا که پیرمردی 70،80 ساله دنبال خلوتی می گردد که اندکی بیاساید. عدم تعبیه و استقرار استراحتگاه هر چند کوتاه مدت برای کودکان بی حوصله و مردان و زنان سالمندی که مشتاقانه می خواستند دسترنج فرزندان خود را ببینند، همچنین نبود اغذیه فروشی هاو آب خوری ها در مجاور سالن ها ، نورپردازی نامناسب و عمودی داخل سالن ها که امکان فیلم برداری و عکاسی خبری و هنری را سخت می کرد، تکراری بودن بسیاری از خودروها از نظر مردم، نا آشنایی بسیاری از غرفه داران و مسوولان نمایشگاه در پاسخ گویی به سوال های مردمی، همه و همه از نکاتی است که باید در دوره های بعدی به آن ها توجه بیشتری بشود تا همه دیدار کنندگان با رضایت خاطر نمایشگاه را ترک کنند. در نمایشگاه سیزدهم، انتظارها نیز به همین سو سوق داده شده بود اما در عمل چیزی که بازدید کننده ها شاهد آن بودند، حضوری کم رنگ تر از کلیه دست اندرکاران برگزاری این دوره از نمایشگاه بین المللی صنعت خودرو و قطعه سازی بود. امیدواریم دست اندرکاران موشکافانه کاستی های خود را بررسی کنند و با رفع آن ها به محبت ها و توجه های بی دریغ مردم بازخوردی بایسته دهند.  

 

نویسنده: لیلا کریمی تبار