ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۰۵۸ شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۱ - ۱۰:۱ تعداد بازدید: ۲۷۰۲ Print View

ایران خودرو در قاب تاریخ؛

از اتوبوس های ال. پی. تا صدور برند ملی به 30 کشور جهان

شرکت ایران‌خودرو (سهام عام) در مرداد ماه سال 1341 با سرمایه یک صد میلیون ریال تاسیس و در شهریور ماه همان سال به ثبت رسید. تولید اولیه شرکت، اتوبوسی معروف به « ال پی» بود که شاسی آن از آلمان وارد و با نصب اتاق بر روی آن در کارخانه شمالی فعلی «شرکت ایران خودرو» مونتاژ می‌شد.

از اتوبوس های ال. پی. تا صدور برند ملی به 30 کشور جهان

در سال 1345 قراردادی با شرکت روتس انگلیس به منظور تولید پیکان، منعقد و در اردیبهشت 1346 کارخانه خودروسازی به نام «ایران ناسیونال» با سرمایه نزدیک به 400 میلیون ریال شامل زمین، اعتبار بانکی و ماشین آلات نو و کهنه تاسیس شد که قادر به مونتاژ روزانه 10 دستگاه سواری و هفت دستگاه اتوبوس و کامیون بود. این تیراژ به تدریج افزایش یافت به طوری که در سال 1356 به 98 هزار دستگاه پیکان در مدل‌های مختلف کار، لوکس، جوانان و استیشن رسید. خودروهای کار نیز شامل وانت، اتوبوس 302 شهری، بیابانی، سوپرلوکس، مینی‌بوس و آمبولانس بود. در نتیجه اتخاذ سیاست بومی سازی و خودکفایی در سال 1352، شرکت‌های بلبرینگ، پیستون، ایدم تبریز، شرکت رضای مشهد و ریخته‌گری تاسیس و  با افزایش قیمت نفت و درآمدهای ارزی در سال 1353، با ورود سهام ایران ناسیونال به بورس، نزدیک به 45 درصد آن به عموم واگذار شد.

در اواخر سال 1356 و اوایل سال 1357، تصمیم به جایگزینی پیکان با خودرویی دیگر گرفته شد. به همین منظور مذاکراتی با پژوی فرانسه انجام گرفت که در نتیجه آن، قرارداد تولید پژو 305 در ایران ناسیونال به امضا رسید. اما قبل از شروع کار و همزمان با وقوع انقلاب اسلامی، با ملّی شدن صنایع و بر اساس بند الف قانون حفاظت و توسعه صنایع مصوب تیرماه 1358 شورای انقلاب، ایران ناسیونال زیر مجموعه سازمان صنایع ملی با مدیریت وزارت صنایع قرار گرفت. این دوره هم زمان با شروع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و رویارویی با مشکلاتی چون دشواری تهیه مواد اولیه از خارج، ضعف کیفیت و تحویل به موقع و فرسودگی دستگاه ها به عنوان مهم ترین مسائل این دوره در ایران‌خودرو بود که تا سال 1361 همچنان ادامه داشت.

در نتیجه وضعیت مناسب ارزی و راهبرد وزارتخانه، سال 1362 از سال‌های کم مساله و پررونق تولید است که در تمامی صنایع به چشم می خورد. دو سال پس از آن، درآمدهای ارزی کاهش یافت و بحران صنعتی، اقتصادی و تولیدی آغاز شد، تا جایی که در سال 1365 کارخانه در آستانه تعطیلی قرار گرفت. با پایان جنگ، تعیین خودروی سواری با هماهنگی کامل سازمان و وزارتخانه مطرح و قرارداد ساخت پژو 405 در مدت سه سال بسته شد. در سال 1368 همزمان با تاکید دولت بر تولید خودروهای با کاربری عمومی، سالن پژو به تولید اتوبوس اختصاص یافت که در آن سالانه، شش هزار دستگاه اتوبوس در دو شیفت به تولید می رسید. از سوی دیگر، با توقف تولید پیکان و تعطیلی کارخانه تالبوت، نداشتن نیروی محرکه و اعلام آمادگی پژو برای عقد قرارداد، ایران خودرو ناگزیر تصمیم به نصب موتور 504 بر روی پیکان گرفت و پیکان به «پیکاژو» و سپس به «پیکان1800 » تغییر نام داد. از مهم ترین تحولات سال 1370، می توان به تولید مجدد پیکان و تاسیس شرکت ساپکو اشاره کرد.

تدوین برنامه هفت ساله شرکت با محوریت کیفیت و بهبود مستمر و افزایش تولید سالانه به بیش از 300 هزار دستگاه، از جمله تحولات سال 1373 است. در راستای اجرای این برنامه، استقرار استاندارد ایزو 9000 و بهره مندی از نظام تضمین کیفیت مورد توجه قرار گرفت به طوری که تا پایان سال 1377 بسیاری از واحدهای تولیدی گواهی نامه ایزو 9002 گرفتند. افزایش کمیت و کیفیت قطعات ساخت داخل خودروهای تولیدی، ازدیگر اهداف برنامه مذکور بود که در راستای تحقق آن، شرکت ساپکو تأسیس شد. ایجاد مرکز تحقیقات ایران‌خودرو با سرمایه‌گذاری بالا نیز از دیگر تحولات بزرگ در این دوره بود که به طراحی سمند انجامید.

در سال 1381 برنامه 10 ساله با اهداف افزایش کیفیت، تنوع محصولات بویژه سمند، جمع آوری پیکان، حفظ قیمت، رقابت پذیری و کسب فناوری نوین از خودرو سازان جهان، تدوین و حرکت در راه رسیدن به جایگاه یک شرکت تراز جهانی آغاز شد. کاهش هزینه، حضور در صحنه بازار داخل و توسعه صادرات به کشورهای مختلف و آغاز تولید انبوه سمند به عنوان خودروی ملّی را می‌توان از دیگر اهداف بزرگ ایران‌خودرو  در این سال برشمرد.

در سال 1382 پروژه های پارس سال، سمند سال و پژو 206 اس. دی. و یک سال پس از آن، بهره گیری از نظام برنامه ریزی یک پارچه منابع آغاز و پروژه های پارس ای. ال. ایکس. و سمند ال. ایکس. به بهره برداری رسید.

در سال 1384 پیکان از سبد محصولات ایران‌خودرو خارج و 206 اس. دی.، روا با موتور بهینه  OHVو سمند سریر وارد چرخه تولید شد. همچنین، در همین سال طراحی موتور ملی پایه گاز سوز نیز به انجام رسید و ایران‌خودرو به بازارهای جهانی گام نهاد.

در سال 1385 خط تولید موتور ملی با حضور رئیس جمهور راه اندازی و پروژه های تولید سمند آذربایجان، بلاروس و سوریه به بهره برداری رسید و پروژه تولید سمند در ونزوئلا آغاز شد. در این سال تندر90 نیز با همکاری شرکت رنو به سبد محصولات شرکت افزوده شد که خروج انحصار از همکاری‌های بین المللی ایران‌خودرو از پژو را در پی داشت.  

در سال 86 ایران‌خودرو تندیس بلورین جایزه ملی کیفیت ای. اف. کیو. ام. (EFQM) را از آن خود کرد و علاوه بر راه اندازی خطوط تولید در سایت‌های تبریز، سنگال و مصر، محصول جدید سورن نیز به بازار عرضه شد. در سال 87 دومین خودروی ملی ایران‌خودرو با نام رانا طراحی شد و ایران‌خودرو با کسب عنوان صادرکننده نمونه ایران، جایزه ملی صادرات و تندیس بلورین واحد برتر تحقیق و توسعه کشور را دریافت کرد.

در سال 1388، ایران‌خودرو ضمن ایفای نقشی چشمگیر در افزایش تولید خودرو در کل کشور، سهم برند ملی در سبد صادرات خود را 40 درصد افزایش داد و طراحی و نمونه سازی نخستین خودروی مجهز به فناوری نانو را نیز به انجام رسانید.

یک سال بعد با شکستن رکورد تولید 755 هزار و 555 دستگاه سواری که برای اولین بار در تاریخ منطقه ثبت شد، ایران خودرو نزدیک به نیمی از سهم تولید سواری کشور را در اختیار گرفت. کسب رتبه نخست در شاخص های فروش و اشتغال‌زایی، رتبه دوم در شاخص سودآوری، برترین گروه صنعتی در میان گروه‌های خودروسازی کشور و برگزیده شرکت‌های پیشرو در سراسر کشور، از دیگر رویدادهایی بود که کسب عنوان برترین شرکت ایرانی توسط ایران خودرو را در پی داشت. در این دوره ارزش سهام شرکت نزدیک به دو برابر و شاخص‌های کیفیتی مورد نظر ایدرو در محصولات ایران خودرو، 40 درصد ارتقا یافت. مدیریت نقدینگی و تامین منابع مورد نیاز زنجیره تولید و بهبود پرداخت مطالبات قطعه سازان، از دیگر دستاوردها و موفقیت‌های ایران‌خودرو در سال 1389 به شمار می‌رود.

همزمان با آغاز فاز اجرایی طرح هدفمندی یارانه‌ها، قیمت 65 محصول مختلف ایران خودرو از دو تا پنج درصدکاهش یافت و صادرات شرکت بار دیگر بازنگری شد؛ به طوری که 40 هزار دستگاه از محصولات تولیدی با تمرکز بر نشان ملی، به بازارهای کشورهای اسلامی منطقه و  شبکه ایران‌خودرو به بازارهای جهانی صادر شد که نزدیک به 30 درصد از تولیدات خودروی ملی را در بر داشت.

"دنا" به‌عنوان تازه ترین محصول ایران‌خودرو با بهره گیری از طراحی به‌ روز جهانی برای اولین بار و به طور کامل توسط کارشناسان ایرانی در کمتر از یک سال طراحی و در فروردین سال 1390 رونمایی شد.

شرکت های تحت پوشش

گروه صنعتی ایران خودرو شرکت های متعددی را تحت پوشش خود دارد که با فعالیت در بخش های مختلف چون تامین قطعات، سیستم ها و تجهیزات تولیدی، خدمات پس از فروش، نیروی محرکه و  مانند آن، در قالب یک گروه واحد، این شرکت را به سوی اهدافش یاری می رسانند. ایران خودرو در سایر حوزه ها نظیر سرمایه گذاری، امور مالی، لیزینگ و توسعه کسب و کار نیز  شرکت‌هایی را تأسیس کرده است.

ایران خودرو دیزل از شرکت های تابعه گروه صنعتی ایران خودرو در تولید خودروهای تجاری، نخستین سایت خارجی شرکت دایملر را ایجاد کرده و از جمله موضوعات فعالیت آن، تولید انواع اتوبوس و کامیون است. در حال حاضر ایران خودرو دیزل با همکاری دایملر ایی. جی. و هیوندای، محصولاتی چون ون، مینی بوس، اتوبوس، کامیون های سبک و سنگین را تولید می‌کند.

شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو (ایساکو) با فعالیت‌هایی چون خرید، فروش، صادارت و واردات انواع خودرو و همچنین تهیه، توزیع، صادرات و واردات  قطعات یدکی، از دیگر شرکت‌های زیرمجموعه گروه صنعتی ایران‌خودرو است. شرکت تام ، ایران‌خودرو خراسان، شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (IPCO)، شهرک های صنعتی ایران خودرو، ساپکو، گروه صنعتی قطعات اتومبیل ایران، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو، مهندسی خدمات صنعتی ایران خودرو (ایسیکو)، شبکه مبادلات غیربورسی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ساختمان سمند و موسسه فرهنگی ورزشی ایران خودرو از دیگر نمونه‌های شرکت ها و نهادهای متعلق به گروه صنعتی ایران خودرو هستند. این گروه صنعتی موسسات دیگری را نیز به صورت مالکیت تمام یا بخشی از سهام آن ها در اختیار خود دارد.

سبد برند ایکو

ایران خودرو  ضمن توسعه همکاری های استراتژیک با خودروسازان بزرگ جهانی چون مرسدس بنز، پژو، رنو و سوزوکی، تولید محصولاتی با مالکیت معنوی خود را نیز از سال ها پیش در دستور کار قرار داده که طراحی و تولید سمند، نخستین ارمغان این حرکت است.   

سمند نه تنها نخستین خودروی ملی ایران ، بلکه نوید بخش ورود صنعت خودروی ایران به دورانی جدید و روشن نیز بوده است؛ دورانی که خروج از مونتاژکاری و ایجاد برندهای جهانی و حضور در بازارهای بین المللی از ویژگی های آن است. سمند و سورن به بازارهای جهانی راه یافته و جای خود را در میان سایر خودروهای خارجی بازکردند. برند ایران خودرو نیز با اتکا به این حضور و با به کارگیری توان تمام شرکت های تابعه، اکنون با نام "ایکو" (IKCO) در عرصه بین المللی شناخته شده و با حضور در رده بندی جهانی، هر روز بیش از گذشته بر ارزش آن افزوده می شود.

از سوی دیگر، ایران خودرو به بزرگ ترین گروه صنعتی در خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA ) تبدیل شده و برای رسیدن به کلاس جهانی، به همکاری با شرکت های مطرح اروپایی در بخش صنعت خودروی آلمان و فرانسه و مراکز طراحی، تحقیقات و تست و توسعه قوای محرکه مدرن و کم مصرف پرداخته است.

استراتژی کلان  

استراتژی کلان گروه صنعتی ایران خودرو که در 22  اردیبهشت 89 به تایید مدیریت ارشد رسیده، رسالت وجودی این مجموعه را از این قرار تعیین کرده است: سازمانی دانش محور، مبتنی بر ارزش های اخلاقی و معنوی، ایفا کننده نقشی موثر در پیشرفت صنعتی کشور، با ارایه محصولاتی رقابت پذیر در سطح جهانی و منطبق با استانداردهای زیست محیطی در راستای تحقق سودآوری بلندمدت و کسب رضایت مشتری در فعالیت های تولیدی، خدماتی و تجاری بخش وسایل حمل و نقل با حضور فعال در بازارهای بین المللی و رهبری بازار کشور.

بیانیه ارزش بخشی از این استراتژی و در آن آمده است: ما خانواده بزرگ گروه صنعتی ایران خودرو با تلاش و پشتکار مضاعف در مسیر تعالی بر یادگیری و خلاقیت و کار تیمی ارج نهاده و با تمرکز بر خواسته های مشتریان، احترام به انسان ها و حفظ منافع ذی نفعان، خود را در رعایت موضوعات زیست محیطی، ایمنی و اجتماعی مسوول می دانیم.

همچنین، چشم انداز گروه صنعتی ایران خودرو در برنامه استراتژیک آن عبارت است از: سازمانی پیشرو در ارزش آفرینی صنعت کشور، دارای توان طراحی، توسعه و تولید محصولات با قابلیت حضور موثر در بازارهای هدف به ویژه کشورهای اسلامی.

نتایج استراتژیکی که گروه صنعتی ایران خودرو در برنامه کلان خود دنبال می کند عبارتند از: سودآوری بلند مدت، دست یابی به مقیاس اقتصادی تولید و کیفیت رقابتی در خدمات خودرو، دست‌یابی به کیفیت و قیمت رقابتی در بازارهای هدف، طراحی و توسعه محصولات بر اساس نیاز بازار و منطبق بر استانداردهای زیست محیطی و کسب دانش طراحی و توسعه محصولات.

اهداف کلان گروه صنعتی ایران خودرو تا سال 93

 افزایش 10 درصدی تیراژ تولید سالانه و دستیابی به صادرات 15 درصد از تولیدات در سال 93 برای دست یابی به مقیاس تولید اقتصادی و کسب 54 درصد سهم بازار داخلی، از جمله اهداف در راستای تحقق چشم انداز ایران خودرو تا سال 93 است. بر این اساس، با دنبال کردن اهدافی چون مدیریت هزینه و رعایت بودجه به منظور کسب سودآوری بلند مدت، درآمد شرکت با برنامه سالانه 17درصد افزایش می یابد.

سهم تحقیق و توسعه از درآمد شرکت سه درصد تعیین شده و سهم برند ملی در سبد محصولات در سال جاری 25 درصد، سال آینده 35 درصد و سال بعد از آن حداقل 45 درصد خواهد بود. ارتقای کیفیت محصولات، تحقق اهداف زمانی و ریالی پروژه‌های توسعه و ارائه دو محصول جدید و دو مدل در هر سال در جهت دستیابی به سبد متنوع محصولات و منطبق با نیاز بازار از دیگر اهداف کلان استراتژی هستند.

جهت گیری های استراتژیک

افزایش بهره‌وری سازمان و کیفیت محصول، بهبود فرایندهای طراحی و توسعه محصولات، توسعه و بهبود فرایند بازاریابی و فروش و خدمات پس از فروش از محورهای مهم جهت گیری های استراتژیک ایران خودرو در دست یابی به چشم انداز و اهداف کلان تا سال 1393 به شمار می رود. نقشه استراتژیک ایران خودرو در بخش سواری بر اساس سه جهت گیری استراتژیک در چهار منظر مالی، مشتری، فرایندهای داخلی و رشد و یادگیری تدوین شده و تمام واحدها و شرکت های زنجیره سواری گروه صنعتی باید برنامه ها و اهداف خود را همسو با جهت گیری ها و اهداف کلان تا سال 1393 تنظیم کنند. در این راستا معاونت استراتژی و برنامه ریزی همراستایی و هم افزایی لازم را در زنجیره سواری ایجاد کرده و عملکرد اهداف کلان را به مدیریت گزارش می کند.

عوامل برتری شرکت

انتخاب برترین شرکت ها بر اساس شاخص های اقتصادی و میزان تاثیر گذاری آن ها در اقتصاد کلان و کسب درآمد در جامعه انجام می پذیرد. از جمله این شاخص ها می توان به اشتغال زایی، سودآوری و ایفای نقش در تولید ناخالص داخلی اشاره کرد. بر اساس نتایج ارزیابی های سال های اخیر، ایران خودرو در رشد اشتغال و به کارگیری نیروی انسانی نخبه و ماهر عملکرد بالایی داشته و این امر به دنبال خود ارتقای سطح رفاه خانواده های کارکنان و جلوگیری از مشکلات اجتماعی را در پی آورده است. زیرا مشغول شدن افراد به کار اقتصادی، زمینه های سلامت روانی آنان را نیز فراهم کرده و اعتماد به نفس و خودباوری حاصل از احساس ارزشمند بودن را در آنان افزایش می دهد. به همان میزان از مشکلاتی که در اثر بیکاری، گریبان افراد و جامعه را می گیرد، ممانعت می کند. سالانه عده بسیاری از جوانان ایرانی از مراکز دانشگاهی، فارغ التحصیل و آماده اند تا با ورود به بازار کار دانش خود را به فناوری تبدیل کنند و ایران خودرو از جمله موسساتی است که بیشترین بهره گیری را از نخبگان و متخصصان به عمل می آورد.

مزیت رقابتی

مواردی که زمینه های برتری شرکت را فراهم کرده با مزیت رقابتی نیز ارتباط دارند. صاحب نظران و آگاهانی که ایران خودرو را از نزدیک دیده و با آن آشنا شده اند، نیروی انسانی جوان و متخصص و برخورداری از سیستم های تولید و کیفیت سطح بالا را از جمله موارد چشمگیر در این مجموعه عنوان می کنند.

برخورداری از تیراژ تولید انبوه و افزایش آن، از دیگر مزایای رقابتی ایران خودرو به شمار می رود و این موضوع که این گروه صنعتی توانسته در قسمت‌های مختلف ایران و جهان سایت های تولیدی راه‌اندازی کند و به توسعه بازار در داخل و خارج بپردازد، در این زمینه قابل توجه است.  

فرصت ها و تهدیدها

بسیاری از رویدادهای کلان چه در داخل کشور و چه در سطح جهانی، بنگاه هایی را که در مقیاسی به بزرگی ایران خودرو  فعالیت می کنند، با تهدیدهایی روبه رو می سازد که از تازه ترین نمونه های آن اجرای هدفمندی یارانه ها، افزایش قیمت ارز و تحریم های اقتصادی را می توان نام برد. اما چنان که در سطح جهانی مطرح است، سازمان های هوشمند می توانند تهدیدها را به فرصت تبدیل کرده و از آن بهره تازه ای به دست بیاورند. ایران خودرو نیز در نتیجه رشد و ارتقای خود توانسته از این عوامل، مسیری برای رشد بسازد و سعی کرده فشار ناشی از هدفمندسازی یارانه ها را از راه کاهش هزینه های تولید و ارتقای بهره‌وری نیروی انسانی، جبران کند، در حالی که در تمامی بخش های دیگر تولید و اقتصاد، قیمت  محصولات بالا رفته و در مواردی تا دو برابر  افزایش پیدا کرده است. ایران خودرو در شروع هدفمندی یارانه ها که همگان انتظار افزایش قیمت را داشتند، نسبت به کاهش قیمت اقدام کرده است.

تحریم های اقتصادی نیز راه دیگری را پیش روی ایران خودرو نهاده که از جمله آنها می‌توان تکیه بر امکانات و ظرفیت های داخل کشور در جهت تعمیق ساخت داخل را نام برد. افزایش بهای ارز که در کنار مشکل قدیمی کمبود اعتبارات مورد نیاز برای تولید، فشارهایی را بر تمامی صنایع داخل کشور تحمیل کرد، سرانجام سبب شد تا دست اندرکاران صنایع مختلف به ویژه خودرو و قطعه سازی حرف خود را به کرسی نشانده و نهادهای مسوول را برای تغییر فضای کسب و کار در جهت تشویق تولید و تسهیل دسترسی به منابع مالی به حرکت وادارند.

این موضوعات نشان می دهد که امروزه عوامل تهدیدکننده در آغاز به صورت شوک وارد می‌شوند، اما در نهایت به فرصتی برای بهبود تبدیل شده و راه های دیگری را پیش روی بنگاه قرار می دهند. واردات خودرو نیز به باور بسیاری کارشناسان از عوامل تهدید کننده برای ایران خودرو به حساب می آید، اما به نوبه خود در ارتقای کیفیت و فناوری محصولات این شرکت موثر بوده و صدور محصولات به بازارهای خارجی نشان می دهد که ایران خودرو امروزه بازار ایران را نیز بخشی از بازار جهانی دانسته و محصولی را به این بازار ارایه می کند که از کیفیت مورد نظر برای بازار جهانی برخوردار است.

برنامه های توسعه

افزایش سهم برند ملی و  تنوع محصولات، اهمیت ویژه ای در برنامه ایران خودرو برای توسعه بازار دارد و اقدامات مهمی نیز برای این امر در دستور کار قرار گرفته که طراحی و ساخت دو پلتفرم جدید در کلاس های بی. و دی. با سرمایه گذاری 1300 میلیارد تومان، گامی بلند در این خصوص به شمار می رود. مذاکره با شرکت‌های مشاور طراحی و مهندسی در مورد پلتفرم بی. آغاز شده و به زودی قرارداد آن، نهایی می شود. این در حالی است که بر اساس برنامه استراتژیک، در مدت 10 سال، 10 نوع محصول بر روی این پلتفرم ها توسعه یافته و راهی بازار خواهد شد.

از سوی دیگر، مشارکت قطعه سازان زنجیره تامین با ایران خودرو در طراحی و تولید این پلتفرم ها به گونه ای است که کار اصلی طراحی و توسعه پلتفرم  توسط شرکت ایران خودرو انجام و اجزای مختلف توسط سازندگان در کنار شرکت مشاور، طراحی و نمونه سازی خواهد شد.

پلتفرم، مجموعه ای از اجرای خودرو  از جمله کفی، گیربکس، موتور، اکسل ها، فریم و سیستم صندلی و فرمان است که مدل های مختلف خودرو با تغییرات محدود، بر روی آن قرار می گیرد. سایر بخش ها مانند سیستم خنک کاری و تزیینات داخلی برای هر مدل به صورت خاص طراحی و توسعه یافته و به آزمون می رسد. قطعه سازان توانمند که ضمن برخورداری از قابلیت طراحی و مهندسی،  از توانایی ایجاد خطوط تولید جدید نیز برخوردارند، در این پروژه همکاری و برای قطعات و مجموعه های جدید سرمایه گذاری می‌کنند.

افزایش بهره وری نیروی انسانی که اخیرا نیز عامل رشد شرکت بوده، با جدیت بیشتر پیگیری شده و ایران خودرو با بهره گیری از ابزارها و شیوه های نوین، ضمن افزایش بازدهی عوامل تولید، قیمت تمام شده محصول را کاهش می دهد. ایران خودرو کیفیت را یک راه بی پایان دانسته و نظام ها و برنامه های لازم برای این موضوع را نیز چنان که در سال های اخیر به صورت سیستماتیک در پیش گرفته شده، ادامه خواهد داد.