پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۳۶۵۱ یکشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۴ تعداد بازدید: ۲۲۸۳ Print View

از ایجاد رونق در صنایع وابسته تا همکاری های بین المللی؛

تحقق اهداف تعیین شده در ایران خودرو

فعالیت های گروه صنعتی ایران خودرو در سال های اخیر هم راستا با سیاست های اقتصادی ترسیم شده، نتایج ارزشمندی را عاید اقتصاد ملی کشور کرد. این گروه صنعتی با بهبود فضای کسب و کار و توسعه همکاری های بین الملل توانست زمینه دست یابی به اهداف و شاخص های تعیین شده صنعت خودرو کشور را فراهم کند.

تحقق اهداف تعیین شده در ایران خودرو

گروه صنعتی ایران خودرو که با روی کار آمد دولت یازدهم خودروساز شدن را هدف اصلی خود عنوان کرد حال بعد از گذشت کم تر از 4 سال از تغییر رویکردها و روش های مدیریتی،‌ علاوه بر احیای خطوط تولید و بازگرداندن تعداد زیادی از کارگران قطعه سازی به خطوط تولید، توانست در مسیر همکاری های بین الملل موفق عمل کرده و اولین محصول مشترک با خودروساز معتبر جهانی را روانه بازار کند.

ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروسازی کشور که بالاترین سهم را در میان خودروسازان دارد، با اجرای سیاست های درست و به موقع، خودروسازی کشور را احیا کرده و این لوکوموتیو را که مدتی از ریل خارج شده بود را به مسیر اصلی بازگرداند.

 ارتقای سهم بازار به بیش از 50 درصد در سال های 93 تا 95 ، تبدیل شدن از حالت زیاد دهی به سوددهی از سال 93، حذف کامل تولید خودروهای با کسری و جلوگیری از راکد شدن سرمایه و نقدینگی، اجرای پروژه های بهبود با ماهیت کاهش و کنترل هزینه و افزایش درآمد و به بازدهی رساندن و فروش دارایی های راکد و غیر اقتصادی تنها بخشی از نتایج فعالیت های ایران خودرو در سال های اخیر و توسعه و تداوم روند رو به رشد آن است.

روند تولید خودرو سبک در ایران خودرو

در سال 91 تولید در ایران خودرو متاثر از تحریم های بین المللی کاهش قابل توجهی یافت و تاثیر تحریم ها در خطوط تولید قطعه سازان نیز نمایان شد. از  زمان اعمال تحریم ها در سال 91 تا نیمه نخست سال 92 تیراژ تولید رو به کاهش نهاد و تعداد زیادی از محصولات به صورت ناقص و با کسری قطعه در خیابان های ایران خودرو متوقف شد. ایران خودرو توانست در مدت زمان کوتاهی شرایط را به زمان قبل از تحریم ها بازگرداند.

تولید در نیمه دوم سال 92 احیا شد و بسیاری از کارخانه های قطعه سازی کارگران خود را بر سر کار بازگرداندند. در این سال 365 هزار خودرو به تولید رسید و بسیاری از خودروهای ناقص کف کارخانه کامل و به دست مشتریان رسید. با این اقدام سرمایه هنگفتی از ایران خودرو که به صورت راکد درآمده بود به چرخه تولید بازگشت. از ابتدای سال 93 نیز با تامین به موقع، دیگر هیچ خودروی ناقصی از خط تولید عبور نکرد و ایران خودرو توانست در این سال 601 هزار دستگاه خودرو را تولید و روانه بازار کند. روند افزایش تولید در ایران خودرو به همراه اجرای پروژه های افزایش و بهبود کیفیت محصولات همچنان ادامه یافت و در سال گذشته نیز این شرکت توانست با تولید 625 هزار دستگاه انواع خودرو سواری و وانت سهم بیش از 50 درصدی خود در بازار را حفظ کند.

توسعه محصولات

ایران خودرو در سال های اخیر در زمینه توسعه محصولات و مدیریت بازار فعالیت های زیادی را انجام داده است. این شرکت در صدد بوده تا با تنوع بخشی به سبد محصولات در بخش های مختلف ابعادی و قیمتی بازار به سلایق متنوع مشتریان پاسخ دهد. این امر با راه اندازی مجدد مرکز طراحی و توسعه محصول و تسریع در توسعه پروژه های محصولی محقق شده است. توسعه پروژه های پلتفرم و قوای محرکه نیز بخش دیگری از اقدامات این بخش محسوب می شود.

همکاری های بین الملل

توسعه مدل همکاری مولتی برند و تغییر راهبردی سهم شرکای خارجی در محصولات و افزایش توان چانه زنی در نحوه همکای ها با تاکید و صادرات و بالانس ارزی بخشی از تلاش های ایران خودرو در همکاری با شرکت های خارجی است.

ایران خودرو در همکاری های جدید خود با خودروسازان خارجی بر سرمایه گذاری طرف خارجی در خطوط تولید تاکید کرده و صادرات 30 درصدی تولیدات مشترک را به عنوان سرفصل مهم قراردادها مد نظر قرار داده است. سرمایه گذاری طرف خارجی در کل زنجیره ارزش از تحقیق و توسعه تا خدمات پس از فروش را شامل می شود.

ایران خودرو توانسته اولین ثمره برجام در صنعت را به نام خود کند و با اجرایی کردن قرارداد خود با شرکت پژو اولین و مهم ترین گام در مسیر خودروساز شدن را بردارد.

دور تازه همکاری ایران خودرو با پژو فرانسه با تاسیس شرکت مشترک ایکاپ آغاز شد. مدل همکاری جدید این دو شرکت به صورت سرمایه گذاری مشترک و یا همان جوینت ونچر است. ایران خودرو و پژو به صورت 50-50 در این شرکت سرمایه گذاری کرده اند که این سرمایه گذاری شامل کل زنجیره ارزش خودرو شامل طراحی و توسعه محصول، تامین قطعات، تولید خودرو، فروش و بازاریابی، خدمات پس از فروش و صادرات است. با اجرای این قرارداد تکنولوژی و دانش روز در همه حوزه ها به خودروسازی ایران منتقل می شود. انجام تحقیقات مشترک در حوزه فعالیت های مهندسی، ارتقا و بروز آوری پلتفرمهای مشترک و توسعه محصولات جدید در این جوینت ونچر از دیگر موارد پیش بینی شده در قرارداد ایران خودرو با پژو است.

داخلی سازی محصولات مشترک با پژو از سرفصل های مهم همکاری ایران خودرو با این شرکت است. خودروهای تولیدی در پایان سال نخست به 40 درصد داخلی سازی عرضه خواهند شد.

ایران خودرو در این قرارداد حق استفاده از پلتفرم های موجود و آتی در ایکاپ را برای توسعه محصولات برند خود با پلتفرم پژو 208، 301 و 2008 را نیز کسب کرده است. 

در فاز اول قرارداد با پژو خودروهای پژو 2008، 301 و 208 وارد بازار خواهد شد. که در اولین گام خودرو 2008 تولید شده و در آستانه ورود به بازار قرار دارد. همچنین واردات برخی خودروهای برند پژو که داخلی سازی آن صرفه اقتصادی ندارد در قالب قرارداد واردات بین ایکاپ و پژو صورت خواهد گرفت. این خودروها با استفاده از ظرفیت شبکه فروش و خدمات پس از فروش ایران خودرو به فروش خواهند رسید.

همچنین تغییر مدل همکاری و ایجاد انگیزه برای تولید خودروهای تجاری و سرمایه گذاری مشترک در عرضه خودروهای سواری با شرکت بنز از دیگر اقدامات ایران خودرو در عرصه مشارکت های خارجی است.

شرکت سوزوکی نیز از دیگر برندهای مطرح جهانی است که ایران خودرو برای تولید محصول مشترک با آن همکاری می کند.

در فاصله سال های 85 تا 95 ایران خودرو تعداد 237 هزار خودرو را به بازارهای مختلف هدف صادر کرده است که از این تعداد 104 هزار دستگاه محصول سمند صادر شده است. در این بین کشور عراق مهم ترین بازار صادراتی ایران خودرو به شمار می رود.

فعالیت های زیست محیطی ایران خودرو

ایران خودرو براساس رسالت خود مبنی بر حفاظت از محیط زیست و کاهش آلایندگی ها، در زمینه توسعه قوای محرکه و تولید موتور با استانداردهای آلایندگی روز تلاش می کند. این شرکت حذف موتورهای قدیمی و ارتقای موتورهای فعلی را هدف قرار داده و در صدد است تا با اجرای راهبرد تولید موتورهای کم حجم، کاهش آلایندگی موتورها همراه با افزایش راندمان و کارایی باشد.

از سویی دیگر صنعت خودرو جهان به سمت استفاده از موتورهای سه سیلندر توروبو شارژ با قدرت بیشتر همزمان با مصرف سوخت و میزان آلایندگی کمتر حرکت کرده است. با این رویکرد گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت ماهله آلمان قرارداد طراحی و تولید خانواده ای از موتورهای سه سیلندر را امضا کردند.

طراحی و تولید خانواده ای از موتورهای سه سیلندر موضوع قرارداد ایران خودرو و شرکت ماهله است که ارزش این قرارداد 5 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.