پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۵۷۷ سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۷ تعداد بازدید: ۱۰۶۸ Print View

قهرمان و نایب‌قهرمان اتومبیل‌رانی کشورمان مطرح کرد

خواسته‌ای خاص از خودروسازان

خواسته‌ای خاص از خودروسازان

مرتضی زبردست

اتومبیل‌رانی که برای صفحه گپ و گفت این شماره پای صحبت های او نشستیم اصالتا کرمانشاهی است. ورزش را از هفت، هشت سالگی با رشته های رزمی شروع کرده و بعد ها نیز از راه فعالیت در شاخه های مختلف ورزشی، زندگی خود و خانواده اش را تامین کرده است. عناوین متعدد قهرمانی در رقابت های اتومبیل‌رانی دارد و مهم ترین شخصیت ورزشی که در دوران قهرمانی خود ملاقات کرده «مد نیکی» قهرمان فرمول دریفت اروپا در بیروت است. در حال حاضر اصول اولیه رشته اتومبیل‌رانی را به علاقه‌مندان این رشته تدریس می کند و می خواهد اثری علمی در رقابت های اتومبیل‌رانی داشته باشد. یکی از حد نصاب های به‌یاد‌ماندنی و شاید هم تکرارنشدنی طرف صحبت ما یعنی نادر جعفری این است که در طول 10 سال اخیر حتی یک برگه جریمه از اداره راهنمایی و رانندگی به نام او صادر نشده است، در شهر و اتوبان ها زیر سرعت مجاز رانندگی می کند. قهرمان اتومبیل‌رانی کشورمان معتقد است گواهی‌نامه رانندگی فقط مجوزی برای جا‌به‌جایی خودروست اما آموزش صحیح رانندگی، نیاز به گذراندن دوره های تخصصی دارد، به گونه ای که فرهنگ رانندگی در جامعه ما تغییر کند و این مهم اراده عمومی را می طلبد با هم دیگر بخش های مصاحبه با نادر جعفری را مرور می کنیم.

 

در چه خانواده ای و کجا متولد شدید؟

محل تولد بنده کرمانشاه است. در خانواده ای معمولی، سه پسر و سه دختر کنار پدر و مادر بزرگ شدیم و بعد هم هر کدام مسیر مشخصی را انتخاب کرده و در حال گذران عمر هستیم.

از چه سالی به ورزش روی آوردید؟

ورزش را از کودکی با جودو شروع کردم ولی چون به ماشین هم شدیدا علاقه داشتم از 8، 9 سالگی پشت فرمان خودرو نشستم و نهایتا جذب رشته اتومبیل‌رانی شدم.

ورزش چه تاثیری در زندگی شما داشته است؟

اولا کمک کرده سالم زندگی کنم و ثانیا باعث شده از همین راه، زندگی خود و خانواده ام را تامین کنم.

شغل شما؟

ماشین مسابقه های اتومبیل‌رانی را آماده می کنم و کلاس آموزش این رشته را هم دارم

خانواده با ورزش کردن شما موافق بودند؟

بله. پدر و برادر بزرگم در این راه خیلی هم کمک کردند اما وقتی ازدواج کردم ابتدا همسرم و بعد هم تحت تاثیر ایشان دخترم با این رشته و شرکت من در مسابقه ها موافق نبودند.

چه شد که به طرف رشته اتومبیل‌رانی رفتید؟

عرض کردم علاقه زیاد اولین و مهم ترین دلیل آن بود، من بچه که بودم با گچ روی آسفالت کوچه و خیابان، عکس ماشین می کشیدم و در رؤیای خود پشت همان ماشین نشسته و رانندگی می کردم!

تعمیرات هم بلدید؟

بله. شغل من به نوعی مکانیکی تخصصی است و آچار، مهم ترین ابزار این کار به شمار می رود

چه عناوینی در رقابت های قهرمانی اتومبیل‌رانی دارید؟

سال 1380 قهرمان کلاس استاندارد شدم، سال بعد به قهرمانی کلاس 1600 جی‌تی رسیدم، سال 1382، قهرمان کلاس آزاد، سال 1383، نایب قهرمان کلاس آزاد و سال های بعد هم به تناوب روی سکوهای مختلف رقابت های قهرمانی رفتم.

در مسابقه های بین المللی هم شرکت کردید؟

بله. یک بار کاندیدای شرکت در رقابت های دریفت لبنان شدم اما یک هفته قبل از اعزام، به هنگام تمرین، خودروی من واژگون شد و دست چپم به شدت آسیب دید به طوری که چند روزی در بیمارستان بستری شدم ولی سال بعد به عنوان مربی راهی این رقابت ها شدم که به عنوان چهارم رسیدیم.

چه توقعی از مسوولان فدراسیون دارید؟

به این رشته بیش تر توجه کنند، پیست ورزشگاه آزادی حدود شش ماه است که تعطیل شده و همه بچه ها سرگردان هستند، یک پیست برای این همه علاقه‌مند واقعا کم است.

در چه تیم هایی عضویت داشتید؟

تنها، تیم کلینیک موتور

سه اتومبیل‌ران برتر؟

محمد فراهانی، محمد علی مرندیان، مرحوم سعید اعرابیان

سه نقشه‌خوان موفق؟

چون هرگز در مسابقه های رالی فعالیت نداشتم آن ها را نمی شناسم.

هنرمند مورد علاقه شما؟

امین حیایی

بهترین خاطره؟

سال 1390 در یک روز بارانی با لاستیک شهری بهترین تایم را ثبت کردم.

بدترین حادثه؟

سال 1381 ماشینم در پیست ورزشگاه آزادی واژگون شد و دو مهره گردنم به شدت آسیب دید.

آخرین فیلمی که دیده اید؟

هوش سیاه

مهم ترین شخصیت ورزشی که ملاقات کرده اید؟

مد نیکی، قهرمان فرمول دریفت اروپا

جالب ترین کلمه ای که شنیده اید؟

روزی که دخترم برای اولین بار کلمه «بابا» را به زبان آورد.

چرا آمار تصادفات و تخلفات رانندگی در کشور ما زیاد است؟

چون آموزش لازم را به راننده ها نمی دهیم. بالا بردن فرهنگ رانندگی در کشور ما نیازمند کار فراوان است، اغلب راننده های ما با همان تفکرات شخصی، خودروهای زیر پای خود را بدون کم‌ترین آموزش و کوچک‌ترین رعایت حقوق دیگران جا به جا می کنند اما با اصول صحیح راندن و حق مسلم دیگران بیگانه اند.

در شهر چگونه رانندگی می کنید؟

طوری رانندگی کردم که طی 10 سال گذشته حتی یک برگ جریمه از اداره راهنمایی و رانندگی به نام بنده صادر نشده است و همواره در شهر و جاده زیر سرعت مجاز رانندگی کرده ام.

چه برنامه ای برای آینده دارید؟

می خواهم با تدریس تازه های صحیح رانندگی و اثرات علمی خوب راندن به حل مشکل ترافیک کمک کرده و آمار تنش ها و تصادفات رانندگی را کاهش دهم.

نشریه ایران خودرو را چگونه دیده اید؟

خوب و مفید خصوصا برای خانواده خودرو، امیدوارم علاوه بر رالی به مسابقه های ریس هم توجه کنید.

از ایران خودرو چه شناختی دارید؟

ما اولین تیمی بودیم که در پیست ورزشگاه آزادی تهران، تست خودروی سمند را انجام دادیم و دقیقا همان جا بود که متوجه ظرفیت های بالای خودروی ملی شدیم. سمند ارزش برند ایران خودرو را بالا برد.

نقش مطبوعات و رسانه های گروهی در ورزش؟

اثرگذاری مطبوعات و رسانه های گروهی محدود به ورزش نیست و دامنه ای گسترده در تمامی بخش های جامعه و لایه های زیرین آن دارد و بسیار حائز اهمیت است.

و حرفی اگر باقی مانده؟

تشکر می کنم از شما و تمامی کسانی که به رشته اتومبیل‌رانی و موارد جانبی و مرتبط با آن توجه دارند و خواهشی هم دارم از خودروسازهای فهیم و سخت کوش کشورمان و آن این که حداقل باشگاه های تحت پوشش این چند خودرو ساز، ورزش اول‌شان اتومبیل‌رانی باشد.