ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۰۷۵۰ سه‌شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۳ تعداد بازدید: ۱۴۷۳ Print View

رقابت میان دو کوچک

خودروهای کوچک به دلیل قابلیت های شهری و جاده ای همیشه مورد توجه مردم قرار داشته و دارند به نحوی که همیشه پر فروش ترین های بازار خودروهای کوچک شهری هستند.

رقابت میان دو کوچک

ع.جعفری

خودروهای کوچک به دلیل قابلیت های شهری و جاده ای همیشه مورد توجه مردم قرار داشته و دارند به نحوی که همیشه پر فروش ترین های بازار خودروهای کوچک شهری هستند. در چند سال اخیر پژو206 توانسته در این کلاس جایگاه مناسبی برای خود کسب کند و سهم عمده ای از بازار را کسب کند. دلیل این که خودروهای این کلاس مورد توجه قرار دارند می توان به ابعاد مناسب آن ها برای رانندگی شهری و همچنین مصرف سوخت پایین شان اشاره کرد. در این کلاس به تازگی خودرویی راهی بازار شده که توسط ایران خودرو تولید می شود. این خودرو پژو 207i نام دارد که مورد توجه نیز قرار گرفته است. در این کلاس خودروهای وارداتی زیادی نیز قرار دارند که البته با قیمت های بالایی به فروش می رسند. در این شماره به بررسی خودروی پژو 207i و تویوتا یاریس پرداختیم تا بیش‌تر با معایب و محاسن دو خودرو آشنا شویم.

هردو خودرو در یک کلاس قرار دارند که یکی با قیمتی در حدود 20 میلیون تومان و دیگری نیز با قیمتی در حدود40 میلیون تومان به فروش می رسند. این رقابت می تواند تعیین کند که انتخاب کدام خودرو بهتر و مقرون به صرفه تر است.

پیشرانه ها

پژو 207i از موتوری 1.6لیتری با 110 اسب بخار قدرت بهره می برد. موتوری که در چهار هزار دور بر دقیقه 142نیوتن متر گشتاور را ارایه می دهد. این خودرو می تواند در مدت زمان 11.4ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر برسد. همچنین تا سرعت 190 کیلومتر بر ساعت نیز پیش رود. این فرانسوی تولید داخل 1096 کیلوگرم وزن داشته و از گیربکس چهار سرعته تیپ ترونیک که حالت اسپرت و برفی را نیز در خود جای داده بهره می برد. مصرف سوخت پژو 207iدر سیکل ترکیبی در 100کیلومتر 7.1لیتر است.

در سوی دیگر تویوتا یاریس قرار دارد خودرویی که با موتور1.3لیتری روانه بازار ایران شده و در دو نمونه هاچ بک و صندوق دار موجود است. موتور یاریس قادر است در شش هزار دور بر دقیقه 84 اسب بخار قدرت تولید کند و همچنین 121نیوتن متر گشتاور را در 4400 دور بر دقیقه ارایه دهد. این خودرو می تواند در مدت زمان 11.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100کیلومتر برسد و تا 170 کیلومتر هم سرعت بگیرد. این ژاپنی1045 کیلوگرمی در سیکل ترکیبی تنها شش لیتر بنزین مصرف می کند که در زمره خودروهای کم مصرف بازار قرار می گیرد. همچنین یاریس از جعبه دنده چهار سرعته اتوماتیک بهره می برد.

کابین ها

پژو 207i در قسمت کابین طراحی به روزی را ارایه می دهد. طرح داشبورد کاملا متفاوت از 206 بوده و جدید است صندلی های این خودرو به خصوص برای سرنشینان جلو راحت بوده و به خوبی راننده را در بر می گیرد. صندلی های عقب نیز تاشو بوده و فضای بار زیادی را در اختیار قرار می دهد. این درحالی است که ارگونومی کلیدها نیز در این خودرو مناسب بوده و همه کلید ها در دسترس هستند. وجود اینترفیس در این خودرو کمک زیادی به دسترسی آسان به سیستم صوتی کرده است. در سوی دیگر خودروی یاریس با کابینی عجیب قرار دارد؛ کابینی که عادت کردن به آن نیاز به زمان دارد چراکه بر خلاف خودروهایی که تاکنون دیده ایم صفحه نمایشگر این خودرو در وسط کنسول قرار دارد و رو به روی راننده فضایی خالی وجود دارد. همچنین در کناره های داشبورد جا لیوانی تعبیه شده است. صندلی های این خودرو راحت بوده و فضای خوبی دارد اما از نظر امکانات داخلی همانند 207i نیست.

پژو 207i از امکاناتی همچون دو عدد ایربگ، ترمز ضد قفلABS به همراهEBD قفل مرکزی، ایموبیلایزر،سیستم قطع خودکار سوخت، تهویه مطبوع اتوماتیک، رادیو CD با اینترفیس، تنظیم برقی شیشه های جلو و عقب و آیینه های جانبی و مه شکن جلو و عقب سود می برد. این در حالی است که امکانات یاریس به شیشه بالابرهای جلو و عقب برقی، آیینه های برقی، دو عدد ایربگ، ترمز ABS, EBD، ایموبیلایزر و رادیو CD خلاصه می شود. همچنین تهویه مطبوع این خودرو نیز دستی بوده و اتوماتیک نیست که برای خودرویی با این قیمت ضعف بزرگی به حساب می آید.

معایب و محاسن

پژو207 از شتاب بالاتر و قدرت بیش‌تری بهره می برد. این در حالی است که قیمت این خودرو حدود نصف قیمت یاریس است. شاید از نظر برخی از افراد مقایسه پژو206 تیپ دو با یاریس منطقی تر به نظر رسد اما نباید فراموش کرد که   207 نیز با این خودرو هم کلاس است، با این تفاوت که موتور پر قدرت تری دارد. پرداختن به این موضوع و انجام این مقایسه بیش‌تر برای انتخاب راحت تر خریداران انجام گرفته است. خودرویی در کلاس یاریس که حرفی برای گفتن در میان بزرگان ندارد قیمت بسیار گرانی را به خود اختصاص داده است. شاید شرکت ژاپنی تویوتا نیز هیچ گاه باور نکند که خودروی ارزان قیمتش با چنین قیمت گزافی در بازار ایران به فروش برسد. امکانات یاریس در سطح خودروهای تولید داخل و یا حتی کم‌تر از این خودروهاست. پژو207 از هندلینگی بالا بهره مند است و گیربکس هوشمند این خودرو با چند حالت آماده انجام فرامین است، در حالی که گیربکس یاریس این قابلیت ها را ندارد.

نکته دیگر خدمات پس از فروش گسترده است که خیال خریداران را تا حد زیادی راحت می سازد که در این زمینه نیز یاریس مغلوب 207خواهد بود. داستان به همین جا ختم نمی شود چراکه قیمت قطعات و خدمات یاریس نیز بالاتر از 207است. به طور کلی می توان 207 را اقتصادی تر از یاریس دانست هرچند که این ژاپنی کوچک خودروی کم استهلاکی است اما قیمت و هزینه های بالا از یاریس یک خودروی نه چندان مناسبی ساخته است. پس می توان نتیجه گرفت که هر خودروی گرانی نمی تواند انتخاب خوبی باشد.

برخی از خودروها دچار گرانی کاذب در بازار ایران شده اند که این گرانی را شرکت های وارد کننده و همچنین دلالان تشدید می کنند. اگر بخواهیم از نظر کیفیت نیز دو خودرو را به چالش بکشیم باز هم نمی توان یاریس را خودرویی با کیفیت دانست. به هر حال این خودرو یک خودروی ارزان قیمت در کشورهای دیگر به شمار می آید.