پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۸۷۴ شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲ - ۹:۳۳ تعداد بازدید: ۲۲۳۸ Print View

پس از برگزاری همایش بین المللی تهران رخ داد؛

آغاز دور تازه همکاری ایران خودرو با شرکای جهانی

همایش صنعت خودروآغازگر دوره تازه‌ای از همکاری بین صنایع خودروی ایران و جهان در زمینه‌های تنوع و کیفیت محصولات، تحقیق و توسعه و جذب فناوری‌های جدید بود.

آغاز دور تازه همکاری ایران خودرو با شرکای جهانی

همایش بین‌المللی صنعت خودرو شنبه نهم آذر با حضور مقامات بلندپایه و دست‌اندرکاران صنایع خودروسازی داخلی و نمایندگانی از برترین خودروسازان جهان در برج میلاد برگزار شد، همایشی که در آن گروه صنعتی ایران خودرو حضوری پررنگ داشت تا آنجا که پس از روز نخست، قریب به اتفاق مهمانان خارجی حاضر در همایش به سایت تولیدی این خودروساز آمده و از نزدیک با توانمندی های آن آشنا شدند.

به عبارت دیگر می توان گفت این همایش آغازگر دوره تازه‌ای از همکاری بین صنایع خودروی ایران و جهان در زمینه‌های تنوع و کیفیت محصولات، تحقیق و توسعه و جذب فناوری‌های جدید بود. در حاشیه این همایش، دیدارهایی بین مسوولان صنعت خودرو ایران و میهمانان خارجی برای تبادل نظر و توافق در مورد نحوه همکاری در آینده برگزار شد. معاون رییس جمهوری، وزیر و معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی داخلی، از مهم ترین سخنرانان این همایش بودند.

 

تعادل و توازن ارزی برای خودروسازان

معاون اول رییس جمهوری، نخستین سخنران همایش بین‌المللی صنعت خودرو بود. وی به خودروسازان توصیه کرد، برنامه کوتاه‌مدت خود را بر مبنای برقراری تعادل و توازن ارزی قرار دهند و با تکیه بر صادرات و افزایش مبادلات بین‌المللی، نیاز ارزی خود را تامین کنند.

اسحاق جهانگیری با اشاره به تجربه بیش از نیم قرن، صنعت خودروسازی را از مهم‌ترین رشته‌های صنعتی در ایران به شمار آورد که به دلیل برخورداری از زنجیره گسترده، در توسعه اشتغال تاثیر مستقیمی دارد.

وی با تاکید بر نیاز صنعت خودرو به همکاری در سطح جهانی، بهبود فضای کسب و کار را هم از اولویت‌های دولت عنوان کرد و ضمن توصیه به خودروسازان برای تعامل و توافق با سازنده‌های خارجی و استفاده از فناوری‌های روز با هدف رشد این صنعت، گفت: دولت می‌خواهد، صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی کشور مجددا به رونق و شکوفایی خود برگردد، اما این انتظار را هم دارد که تولید خودروسازان قابل رقابت باشد و مردم از آن رضایت داشته باشند.

 

ایجاد اداره‌کل صنعت خودرو در وزارت‌خانه

وزیر صنعت معدن و تجارت، دومین سخنران همایش بین‌المللی صنعت خودرو بود که با اشاره به نقش پررنگ و تاثیرگذار خودروسازی در اقتصاد، از احیای اداره‌کل صنعت خودرو در وزرات صنعت معدن و تجارت خبر داد و افزود: وقتی سه تا سه و نیم درصد از تولید ناخالص ملی کشور به یک صنعت اختصاص می‌یابد، حتما باید یک اداره‌کل مستقل به پی‌گیری امور آن اختصاص یابد.

وی بر لزوم تقویت طراحی در صنعت خودرو تاکید کرد و خواستار حمایت و تمرکز بیشتر در این زمینه شد.

وزیر صنعت اظهار امیدواری کرد، فعالان صنعت قطعه‌سازی، هم مورد حمایت خودروسازان و وزارت صنعت معدن و تجارت قرار گیرند و هم خودشان احساس کنند باری سنگین بر دوش دارند تا با هم‌فکری تشکل‌های مربوط، پشتیبان یکدیگر باشند.

نعمت‌زاده با بیان این که از این پس هیچ قرارداد مشارکتی با خودروسازان جهانی، بدون تعهد صادرات امضا نخواهد شد، از خودروسازان خواست صادرات را به عنوان یک اصل اساسی در دستور کار قرار دهند و برای تولید در سطح جهانی، در بازارهای رقابتی بین‌المللی حضور داشته باشند.

وی با اشاره به تجربه سمند، عرضه این خودروی ملی را نتیجه توجه جدی به تحقیق و توسعه دانست و از خودروسازان خواست این موضوع را با جدیت دنبال کنند.

 

شرکای خارجی جبران کنند

رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز در همایش بین‌المللی صنعت خودرو تاکید کرد که مدیران صنعت خودروی کشور با تحریم و بدون تحریم، این صنعت را اداره می‌کنند.

غلامرضا شافعی با بیان این که در سال 2003 قراردادی بین روسای جمهور ایران و فرانسه امضا و از سال 2004 اجرایی شد، افزود: این قرارداد تا سال 2014 اعتبار داشت و فرانسوی‌ها حق نداشتند از هیچ تحریمی تبعیت کنند.

وی اظهار امیدواری کرد، شرکت‌های خارجی که پیش از این با صنعت خودروی ایران همکاری و در تحریم‌های ناعادلانه علیه ایران شرکت کردند، امروز از شرایط جدیدی که در فضای سیاسی پدید آمده، استفاده و این اقدامات را جبران کنند.

رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، با اشاره به ظرفیت‌های بسیار خوب ایجاد شده در صنعت قطعه‌سازی گفت: قطعه‌سازان خارجی می‌توانند ضمن همکاری با قطعه‌سازان ایرانی، برای آنان بازار ایجاد کنند.

شافعی بازار خودروی جذاب و قرار گرفتن ایران در منطقه‌ای با سوخت‌های فسیلی بسیار را از ظرفیت‌ها و مزیت‌هایی دانست که ایران را به کانونی برای بازار خودروی منطقه خاورمیانه تبدیل می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، تعداد خودروهای تولید شده در ایران در سال 2011 را 1.6 میلیون دستگاه ذکر کرد و گفت: این تعداد می‌تواند به سه میلیون دستگاه برسد و یک میلیون دستگاه از آن قابل صدور به بازار منطقه باشد.

شافعی عنوان کرد: در این همایش جای بانک‌ها و همچنین سازمان تامین اجتماعی خالی است و آن‌ها باید بدانند که خودروسازان ایرانی با وجود همه مشکلات، حتی یک کارگر خود را اخراج نکردند و سعی کردند باری بر دوش بیمه‌های اجتماعی نباشند، در حالی که شرکت پژو، همکار فرانسوی ایران‌خودرو، در همین زمان هزاران تن از کارگران خود را اخراج کرد.

وی با اشاره به مذاکرات صورت‌گرفته با مدیر عامل صندوق توسعه ملی اظهار کرد: مدیر عامل این صندوق اعلام کرده که آمادگی دارد با ایدرو به عنوان یک سازمان توسعه‌ای همکاری کند.

وی افزود: بر این اساس در صورت ارایه طرح‌های بزرگ‌ ملی با توجیه اقتصادی از سوی بخش خصوصی در حوزه خودرو و مشارکت 80 درصدی آن‌ها، این طرح‌ها از سوی صندوق توسعه ملی حمایت خواهد شد.

رییس هیات عامل ایدرو از مزیت‌های زیربنایی مناسب برای توسعه صنعت خودرو در ایران خبر داد و گفت: انتظار می‌رود با وجود سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته و دانش آموختگان کافی در این حوزه، شرکت هایی که در شرایط تحریم با ما همکاری می‌کردند، با احترام با شرکای ایرانی خود سخن بگویند و در همکاری خود پای بند بمانند و خودروسازان ایرانی نیز در این مسیر به تعهدات خود عمل کنند.

 

سالانه یک محصول و دو فیس‌لیفت

مهندس هاشم یکه‌زارع سخنران بعدی همایش بین‌المللی صنعت خودرو بود که در سخنانی، رهبری بازار خودروی ایران را هدف ایران‌خودرو عنوان کرد که برای تحقق آن، تا سال 2017 سالانه یک محصول جدید و دو فیس‌لیفت به بازار عرضه می‌کند.

وی افزود: از آن پس نیز تولید ده محصول در هشت سال منتهی به 2025 میلادی هدف‌گذاری شده و در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل، ظرفیت تولید گروه صنعتی ایران‌خودرو را بالغ بر850 هزار دستگاه در سال عنوان کرد و گفت: تا سال 2017 میلادی که سالانه یک محصول جدید و دو فیس‌لیفت به بازار عرضه ‌می‌کنیم، سهم صادرات از کل تولید 30 درصد در نظر گرفته شده و عرضه محصولات جدید با پلاتفرم‌های دارای فناوری مدرن از جمله اولویت‌هاست.

به گفته یکه‌زارع، همکاری با خودروسازان مطرح جهانی برای تولید خودرو جدید، بهبود بهره‌وری و کیفیت در حد کلاس جهانی و برون‌سپاری برای رسیدن به کیفیت جهانی با قیمت رقابتی، از برنامه‌هایی است که ایران‌خودرو تا سال 2017 در زمینه همکاری با خودروسازان جهانی دنبال می‌کند.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو افزود: ایران‌خودرو طراحی و توسعه قوای محرکه و پیشرانه دیزلی و موتورهایی با میزان آلایندگی و مصرف کم و البته فناوری بالا را نیز در دستور کار قرار داده و فعالان صنعت خودروی دنیا در این بخش نیز می‌توانند با این خودروساز ایرانی همکاری داشته باشند.

وی طراحی و توسعه خودروهای هیبریدی و تاسیس مراکز تحقیق و توسعه مشترک را از دیگر برنامه‌های ایران‌خودرو تا سال 2025 عنوان کرد که می‌تواند زمینه همکاری با شرکای خارجی باشد و گفت: ایران‌خودرو‌ می‌تواند سایت‌های موجود را به تولید محصولات هر یک از شرکای راهبردی خود اختصاص داده و شبکه خدمات فروش و پس از فروش اختصاصی این شرکا را نیز ایجاد کند.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، فضای قبلی همکاری شرکای خارجی با خودروسازان ایرانی را نامطلوب توصیف کرد و گفت: رویکرد ما کاملا با گذشته فرق کرده و مونتاژکاری، فضای مطلوب ما نیست.

وی شرکت ساپکو را مسوول راهبری زنجیره تامین ایران‌خودرو دانست و گفت: ساپکو در سال گذشته بیش از 300 قرارداد همکاری بین‌المللی داشته که 168 مورد از نوع تحت لیسانس، 65 مورد از نوع سرمایه‌گذاری مشترک و 39 مورد از نوع خدمات فنی بوده است.

یکه‌زارع، صادرات ایران‌خودرو از سال 2005 تا 2012 را در مجموع 222 هزار دستگاه و عراق، سوریه و روسیه را سه بازار مهم صادراتی این شرکت ذکر کرد و افزود: در حال حاضر 779 نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش در سراسر ایران و حدود 140 نمایندگی برون‌مرزی در بازارهای صادراتی محصولات گروه صنعتی ایران‌خودرو را پشتیبانی می‌کنند.

مدیر عامل، زنجیره ارزش این گروه صنعتی را کامل و مترقی توصیف کرد و گفت: شرکت تام برای صنعتی سازی و تجهیز خطوط تولیدی، ایپکو برای طراحی و توسعه قوای محرکه، مرکز طراحی و توسعه محصولات جدید برای طراحی و توسعه محصول، شرکت ایران‌خودرو برای تولید خودرو سواری و ایران‌خودرو دیزل برای تولید خودروهای تجاری، ایساکو برای مدیریت شبکه خدمات پس از فروش خودروهای سبک و گواه برای خدمات پس از فروش خودروهای تجاری، مجموعه‌ کاملی را در زنجیره ارزش خودروسازی تشکیل داده‌اند.

وی ارزش مجموع دارایی‌های ایران‌خودرو در سال 2012 را بیش از 12 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: حدود 83 درصد از تولیدات این گروه صنعتی در سال گذشته، خودروی سواری و 16 درصد، وانت سبک بوده است، ضمن این‌که این شرکت در سال 2012 حدود 49 درصد از سهم بازار خودرو ایران را در اختیار داشته و از لحاظ حجم تولید در میان خودروسازان مطرح جهانی، در جایگاه 23 جهانی قرار دارد.

یکه‌زارع افزود: ایران‌خودرو از سال 1990 با پژو همکاری داشته و تا کنون بیش از 500 هزار دستگاه در سال برای تولید محصولات پژو ظرفیت‌سازی شده است.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران‌خودرو، ماحصل این همکاری 23 ساله را تولید تجمعی بیش از سه میلیون و 600 هزار دستگاه با نشان پژو عنوان کرد که حدود 47 درصد از سبد محصولات ایران‌خودرو را تشکیل داده، و افزود: ایران‌خودرو در سال 2004 با همکاری پژو و صرف 130 میلیون دلار، 206 صندوق‌دار را طراحی و تولید کرد.

به گفته یکه‌زارع، بررسی سهم تولید محصولات ایران‌خودرو نسبت به حجم تولید سالانه پژو نشان‌دهنده افزایش این سهم از 13 درصد در سال 2006 به 21 درصد در سال 2011 است.

وی شرکت رنوپارس را که در سال 2004 تشکیل شد، از دیگر تجربه‌های همکاری ایران با خودروسازان جهانی دانست و گفت: سرمایه‌گذاری صورت گرفته برای این شرکت نزدیک به 750 میلیون یورو و ظرفیت تولید 240 هزار دستگاه در سال است.

مدیر عامل گفت: میانگین تولید در دو ماه اخیر در ایران‌خودرو از هزار دستگاه به 1530 دستگاه رسیده و بر اساس برنامه زمان‌بندی، در پایان سال این تعداد به 1700 دستگاه افزایش می‌یابد.

 

 دیگر سخنرانان همایش

رضا رحمانی رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، پاتریک بلان رییس انجمن جهانی خودروسازان، ساسان قربانی دبیر همایش، سعید مدنی مدیر عامل سایپا، محمدرضا سروش مدیر عامل گروه خودروسازی بهمن، ژیل نورماند رییس بخش آسیا و اقیانوسیه شرکت رنو، آرنود دیوید بوگارد قائم‌مقام انجمن خودروسازان فرانسه، سیلویو پیترو آنگوری مدیر عامل شرکت پینین فارینا، گل‌وردی گلستانی رییس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو، ژونگ چان سان قائم‌مقام مدیر عامل خودروسازی هایما، حمیدرضا صمدی مدیر عامل شرکت اورند پلاستیک و فنگ وتانگ قائم‌مقام مدیر عامل خودروسازی چری، دیگر سخنرانان همایش بین‌المللی صنعت خودرو ایران بودند که روز شنبه نهم آذر در سالن همایش‌های بین‌المللی میلاد برگزار شد. این همایش غروب روز شنبه با قرائت بیانیه‌ای توسط دبیر همایش خاتمه یافت.