پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۲۸۵۲ چهارشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۹:۵۰ تعداد بازدید: ۲۳۹۱ Print View

توسعه سبد محصولات صادراتی ایران خودرو به بازار های هدف

بر اساس سند توسعه خودرو قرار است طی سال 1404، یک سوم خودروهای تولید داخل (یعنی یک میلیون دستگاه) صادر شود، در این شرایط کارشناسان معتقدند که خودروسازها باید علاوه ‌بر حفظ بازارهای خارجی خود، به ‌دنبال بازارهای جدید نیز باشند، هرچند در عین حال این کار را بسیار سخت می‌دانند.

توسعه سبد محصولات صادراتی ایران خودرو به بازار های هدف

به گفته آن ها، نفوذ در بازارهای جدید صادراتی، اتفاقی نیست که به این زودی‌ها رخ دهد، اما به هر حال نمی‌توان از آن غافل شد، چه آن که در غیر این صورت، محقق شدن صادرات یک میلیون دستگاهی در سال 1404، غیر ممکن خواهد بود.

اگر به صادرات به‌عنوان یک رویکرد بلندمدت و ماندگار نگاه نکنیم و از طرفی محصولاتی به روز و با کیفیت نداشته باشیم، نمی‌توانیم نگاهی امیدوارانه به آینده صادرات خودروهای ایرانی داشته باشیم. بدون تردید اگر خودروسازی ایران می‌خواهد در سال 1404 یک میلیون دستگاه صادرات داشته باشد، این هدف تنها با افزایش کیفیت، کاهش قیمت تمام شده، توسعه سریع‌تر محصول و صد البته حمایت‌ها و مشوق‌های دولت محقق خواهد شد.

محصولات صادراتی و بازار های هدف

گروه صنعتی ایران خودرو در هر بازار هدف،  بسته به سلایق، نیاز ها، رقبای آن بازار و چندین  عامل دیگر  یک یا چند خودرو را به عنوان محصول صادراتی تعریف می کند .

در حال حاضر، به طور مشخص در عراق که خودروها به صورت (SKD) ارسال و در آن جا مونتاژ می شود با توجه به نیازی که در این بازار برای استفاده از خودروها به عنوان تاکسی وجود دارد، نیاز مذکور برآورده می شود.

 گروه صنعتی ایران خودرو در راستای حضور مستمر در بازار عراق و ایجاد تنوع در سبد محصولات صادراتی و حفظ برند ملی در آن کشور درنظر دارد  محصولاتی با برند ایران خودرو از جمله دنا، سورن، رانا و  پیکاپ آریسان را به محصولات صادراتی در این کشور اضافه کند.

استراتژی ایران خودرو در بازار عراق

از عواملی که بر وضعیت بازار عراق تاثیرگذار است،شرایط امنیتی  و دیگری اقتصادی است، ولی در همین شرایط هم رقبای جدی در عراق وارد بازار شده اند که عمدتا شرکت های چینی هستند. شرکت هایی مثل لیفان و بی وای دی، همچنین شرکت های کره ای، نیز در بازار این کشور حضور فعال دارند.  امتیازی که ایران خودرو در بازار عراق دارد، سهولت در دسترسی لجستیک، خدمات پس از فروش و قطعات یدکی است. این موضوع فارغ از بحث های نزدیکی و قرابت فرهنگی و روابط دو ملت است.

خودرو ارزان صادر نمی شود

برخی  مردم معتقدند که قیمت محصولات صادراتــی، ارزان تر از قیمت همان خودروهاست که در داخـل به فـروش می رسند،  این درحالی است که موضوع قیمت ارزان محصولات صادراتی، دقیقا یک شایعه است. این شایعه نه این که الان منتشر شده باشد، بلکه  از سال های قبل هم ، همیشه مطرح بوده است، اما واقعیت این است که قیمت پژو پارس صادراتی برای عراق با درخواست نماینده، قیمتی است که مصرف کننده برای خودرویی که تجهیزاتی از جمله ایربگ، ای بی اس، کنیستر ، کاتالیست، ایموبیلایزر ندارد را می پردازد. این محصول به مصرف کننده عراقی توسط نماینده در حدود دوازده میلیون دینار در حدود ده هزار دلار می فروشد.

سهم سایر کشورها  در صادرات محصولات ایران خودرو  

در واقع گروه صنعتی ایران خودرو در برنامه صادراتی خود برای هرکدام از کشورهای هدف سهمیه ای قرار داده است، ولی مشکلاتی برای بازارهای عمده به وجود آمده  است؛ به عنوان مثال سوریه در گذشته یکی از بازارهای مهم ایران خودرو به شمار می رفت و ایران خودرو صادرات بسیاری به آن جا داشت. کشورهای CIS  و حوزه قفقاز و آسیای میانه که این ها در گذشته بازارهای خوبی برای ایران خودرو بوده اند که البته در حال حاضر نیز این بازارها وجود دارند ولی مشکلاتی در ابعاد مختلف دامن گیر بحث صادرات شده است که می توان به تحریم ها، مشکلات دریافت و پرداخت بانکی، مسائلی مربوط به استانداردهای یورو پنج  و یورو شش که در بعضی کشورها رواج یافته است و نیز تقاضاهایی که در هر کدام از این بازارها وجود دارد اشاره کرد که باعث شده برنامه های صادراتی  در شش ماهه ابتدای سال تحقق پیدا نکند، اما در شش ماهه دوم سال جاری تا پایان سال بسیاری از این بازارها به حرکت در خواهند آمد.

نقش دولت  در حفظ یا توسعه بازارهای هدف

تمام برنامه ها و فعالیت های صادراتی گروه صنعتی ایران خودرو با نظارت و تحت سیاست گذاری وزارت صنعت و معدن و تجارت انجام می شود. لذا ایران خودرو از رویکردهای وزارت صنعت تبعیت خواهد کرد. شناسایی بازارهای هدف یکی از موضوعات مهم در صادرات بوده، این که در کشور هدف چه محصولی می تواند مورد استقبال قرار گیرد، همچنین مسائل دیگری مانند موضوعات فرهنگی، جامعه شناسی و آب و هوا در بازارهای هدف در نظر گرفته می شوند. بر همین اساس معاونت صادرات ایران خودرو با در اختیار داشتن مدیریت تخصصی در این حوزه برنامه ریزی و بازار یابی لازم را انجام می دهد. این معاونت با روش ها و تکنینک های علمی در بازار یابی، بازارهای هدف را تعیین می کند. استراتژی کلی در ایران خودرو بر اساس تنوع محصولات و توسعه بازار است و بازارهای اولویت دار، بازار کشورهای همسایه و کشورهای منطقه به شمار می روند.

 چشم انداز ایران خودرو برای سایر کشورها

در معاونت صادرات ایران خودرو در راستای چشم انداز صنعتی و سیاست گذاری های کلان گروه برنامه هایی برای صادرات محصولات به کشورهای آفریقای شمالی از جمله تونس، مصر، الجزایر و آفریقای غربی، کشورهایی مانند سنگال و همچنین ساحل عاج وجود دارد. در حال حاضر یکی از اولویت های اخذ استانداردهای GSO است که این استاندارد مخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده و پس از کسب این استاندارد امکان ورود نیز به این کشورها وجود دارد.

توان رقابت در بازار های صادراتی

کیفیت و قیمت همیشه با یکدیگر ارتباط مستقیم دارند. جایگاه برای برند ایران خودرو بر حسب قیمت محصولات است و با این قیمت امکان رقابت با خودروهای لوکس وجود ندارد، البته با جایگاه فعلی مصرف کنندگان طبقه متوسط در کشورهای همسایه قادر به خرید خودرو با قیمت منصفانه و عادلانه هستند و سطح کیفی ارایه شده برای این قشر کاملا دارای جذابیت است.

چالش های صادراتی

از دیگر موضوعات در صادرات می توان به تجهیزات اشاره کرد. بیش تر بازارهای متقاضی خواستار خودروهایی با گیربکس اتوماتیک و موتور دیزل هستند. از دیگر چالش های اصلی صادرات اخذ استانداردهای لازم است که باید استانداردها در سریع ترین زمان لازم اخذ شوند. ارتقای سطح کیفی قطعات و خدمات پس از فروش نیز در بازارهای صادراتی حائز اهمیت است. در حال حاضر در کشورهایی که محصولات گروه صنعتی ایران خودرو  صادر می شوند و توجه و تمرکز بیش تر برروی موضوعاتی مانند دسترسی به لوازم یدکی، سرویس، تعمیر و سایر خدمات پس از فروش است.

شرط رسیدن به سطح خودرو سازان جهانی

فرآیند خودرو سازی از تعریف مفهوم تا طراحی، ساخت، تولید انبوه، فروش و خدمات پس از فروش را شامل
 می شود و  گروه صنعتی ایران خودرو برای مطرح شدن به عنوان خودروساز جهانی باید تمامی حلقه های این زنجیره  را بیش از گذشته توسعه و ارتقا دهد. بدیهی است که برای هر شاخص اهدافی تعیین شده که باید برای رسیدن به آن جایگاه تلاش کرد. این تحول نیاز به حمایت در بخش های مالی و مقررات دارد و همچنین همکاری با خودروسازان درجه اول جهان، انتقال تجربیات و دانش فنی روز را می طلبد.