قهرمان سال اتومبیلرانی کشورمان: اولین دارنده گواهی نامه بین المللی مسابقه های ریس هستم
دعای خیر مادر، بدرقه راه قهرمانی پسر
مرتضی زبردست
اولین ایرانی است که گواهی نامه بین المللی شرکت در مسابقه های ریس (سرعت) را از فدراسیون جهانی این رشته گرفته، در سال 1380، قهرمان سال اتومبیلرانی کشور در کلاس جیتی شده و بارها روی سکوهای قهرمانی در رقابت های مختلف رفته است. خانواده با شرکت او در رقابت های اتومبیلرانی به هیچ وجه موافق نبوده و هر بار که این اتومبیلران راهی یکی از مسابقه های داخلی یا خارجی می شد دعای خیر مادر بدرقه راه قهرمانی اش بود، بیش تر در پیست فرمول یک یاسمارینای ابوظبی امارات تمرین می کند اما از شرکت در رقابت های اتومبیلرانی اعم از داخلی و خارجی درآمدی ندارد و بعضا مخارج آن را خودش می پردازد. در مسابقه های داخلی از خودروی بامو استفاده می کند اما در رقابت های بین المللی، پشت فرمان ماشین رادیکال که تنها مخصوص مسابقه است می نشیند. گرانی های موجود را ناشی از تحریم ها و کم کاری بعضی از مسوولان می داند و امیدوار است هرچه سریعتر مشکلات مردم و تنگناهای اقتصادی برطرف شود. آرام مارتیروسیان، میهمان این شماره هفتهنامه ایران خودرو اوقات بیکاری را با دیدن فیلم مسابقه های اتومبیلرانی می گذراند. با هم خلاصه شده صحبت های او را مرور می کنیم.
کجا متولد شدید و از چند سالگی ورزش را شروع کردید؟
متولد سال 1357 تهران هستم، ورزش را از دوره دبیرستان در رشته بسکتبال شروع کردم و از سن 18 سالگی هم دنبال اتومبیلرانی رفتم.
بافت خانوادگی شما؟
در خانواده ای مسیحی بزرگ شدم، پدر و مادرم ابتدا با اتومبیلرانی موافق نبودند ولی به مرور قبول کردند این رشته را ادامه دهم. مادرم هر بار راهی یکی از مسابقه های داخلی یا خارجی می شدم دعای خیرش بدرقه راهم بود.
چه شد که به طرف اتومبیلرانی رفتید؟
علاقه زیاد، یادم هست از 14 سالگی می رفتم کنار پیست و مسابقه ها را به دقت می دیدم.
چه عناوینی در رقابت های اتومبیلرانی دارید؟
تقریبا از 40 مسابقه ای که در آن ها شرکت داشتم اکثرا روی یکی از سکوهای قهرمانی بودم با این توضیح که سال 1380 قهرمان سال کشور در کلاس جیتی شدم و دو سال بعد هم مقام نایبقهرمانی این رقابت ها را کسب کردم.
در مسابقه های بین المللی هم شرکت کرده اید؟
بله. در کنار رقابت های داخلی برای پیشرفت در مسابقه های خارج از کشور هم شرکت کردم ضمنا کلاس ها و دوره های مختلف این رشته را نیز گذراندم.
از طریق حضور در رقابت های اتومبیلرانی درآمدی هم دارید؟
خیر. حتی اغلب از جیب خود هزینه هم می کنم چون رشته اتومبیلرانی جایی دیده نمی شود و اسپانسر ندارد.
کجا تمرین می کنید؟
بیشتر در پیست فرمول یک یاسمارینای ابوظبی و پیست دبی
با چه خودروهایی در مسابقه ها شرکت می کنید؟
در مسابقه های داخلی از خودروی بامو و در رقابت های بین المللی از خودروی رادیکال که تنها مخصوص مسابقه است استفاده می کنم.
در چه تیم هایی تاکنون عضویت داشته اید؟
بنده چون فقط در مسابقه های سرعت شرکت کردم و کسی هم در این رقابت ها تیم داری نمی کند به صورت شخصی حضور یافتم.
اسپانسر هم دارید؟
در حال حاضر خیر ولی قبلا داشتم، شرکت پوشاک کمل اکتیو و دو، سه شرکت دیگر حمایت می کردند اما چون مسابقه های ما پوشش خبری، تصویری مناسبی ندارد حمایت کننده ها هم راضی به سرمایهگذاری نمی شوند.
دعوت به کار در فیلم های سینمایی هم شدید؟
تاکنون خیر.
هنرمند مورد علاقه شما؟
استاد عزت ا... انتظامی
علت گرانی ها؟
اعمال تحریم ها و کم کاری برخی از مسوولان
در کارهای منزل به همسرتان کمک می کنید؟
تا حدودی
خودتان را چگونه آدمی می دانید؟
این را باید دیگران بگویند اما من یک مسیحی معتقد به اصول هستم و سعی کردم دروغ نگویم.
آخرین فیلمی که دیده اید؟
همیشه فیلم مسابقه های اتومبیلرانی را می بینم اما اگر منظورتان فیلم سینمایی است باید عرض کنم «خوابم میآد».
بهترین خاطره؟
دریافت مجوز حضور در مسابقه های بین المللی ابوظبی
بدترین حادثه؟
مرگ پدرم در سال گذشته و سقوط هواپیمای ارمنستان که تعدادی از اعضای خانواده ام در آن سانحه هوایی جانشان را از دست دادند.
صمیمیترین دوست؟
مادر
قشنگ ترین جمله ای که شنیده اید؟
در روز ازدواجم که برایمان آرزوی سلامتی و خوشبختی شد.
سه راننده برتر؟
مرحوم سعید اعرابیان، عمید کمپانی و کوروش باقرپور
سه نقشهخوان موفق؟
چون در رقابت های رالی شرکت نداشتم دقیقا اطلاع ندارم.
چه توقعی از مسوولان فدراسیون دارید؟
به اتومبیلرانی به عنوان یک رشته ورزشی نگاه کنند، مسوولان وزارت ورزش و جوانان جنبه تفریحی اتومبیلرانی را از ذهنشان خارج کنند. امروز در بسیاری از دانشگاههای معتبر جهان موارد علمی اتومبیلرانی تدریس می شود.
در شهر چگونه رانندگی می کنید؟
خیلی آرام و نرمال با رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی
از ایرانخودرو چه شناختی دارید؟
می دانم به عنوان بزرگترین شرکت خودرو در ایران، بیشترین نقش را در تولید و کیفیت خودرو دارد. فکر می کنم باید در مسابقه های اتومبیلرانی هم فعالیت بیش تری داشته باشند.
نقش مطبوعات و رسانه های گروهی در ورزش؟
صد درصد مهم و مفید است. بدون مطبوعات و رسانه ها، هیچ ورزش کاری در هیچ رشته ای مطرح و موفق نیست.
و حرفی اگر مانده؟
تشکر می کنم از شما و همکارانتان که این فرصت را در اختیار من گذاشتید، از خانواده و همسرم هم ممنونم که در راه قهرمانی من بیشترین نقش را داشتند.