پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۰۹۶۰ پنج‌شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۶ تعداد بازدید: ۲۱۱۶ Print View

انتقال نیروی هوشمند!

با توجه به اولویت های تعریف شده برای سیستم در چنین موقعیتی راننده نمی تواند سریع تر از حد مجاز حرکت کند

انتقال نیروی هوشمند!

احمد عبدداوودی

هم این که آمد پایش را آهسته از روی پدال کلاچ بردارد و حرکت کند خودرو پت پتی کرد وخاموش شد. سرش را پایین آورد و نگاهی به دنده انداخت وآهسته آهسته سرش را بلند کرد و نگاهی به صورت مربی انداخت. عرق از سر و صورتش سرازیر بود. با صدای آرامی گفت: نمی دانم چرا دوباره این طوری شد. مربی که برای چندمین بار تمامی مراحل حرکت و هماهنگی بین اعضا را به او توضیح داده بود مجدد با یک لحن نه چندان ملایم گقت: دوباره تکرار کن تا راه بیفتی...

بالاخره با هر زحمتی بود گواهی نامه را گرفت اما خاطرات آموزش رانندگی همیشه با او بود. در دانشگاه بود که ایده  طرحی به ذهنش خطور کرد. اوایل که برای دیگران توضیح می داد گاهی با ریشخند برخی ها مواجه می شد. این در حالی بود که با جدیدیت و اعتماد به نفس طرحش را تکمیل کرده و به مرحله نمونه سازی رساند. وقتی طرح را  نزد استادانی چون دکتر فداییان ودکتر شوشتری از اعضای هیات علمی دانشگاه بوعلی سینای همدان برد، با استقبال وحمایت های فکری آنان مواجه شد. سرانجام در سال 89 موفق به ثبت طرح خود با عنوان «گیربکس با قابلیت فرآیند انتقال نیرو به صورت کاملا هوشمند» شد. برای آشنایی با سجاد ملاولی متولد 65 اهل  کردستان و دانشجوی رشته فیزیک دانشگاه پیام نور همدان و طرح ارائه شده او به گفت وگو می نشینیم.

 

گیربکس با قابلیت فرآیند انتقال نیرو به صورت هوشمند چه ویژگی هایی دارد؟

این اختراع سیستمی است که جایگزین سیستم کلاچ و گیربکس بوده و در قسمت انتهایی موتور نصب شده و نیروی  موتور را از فلایول ته میل لنگ گرفته و نیروی گشتاور مورد نیاز را از قسمت خروجی به صورت مستقیم و یا به واسطه میل گاردان به دیفرانسیل خودرو انتقال می دهد.

به طور ساده اگر بخواهید تعریفی از این سیستم داشته باشید بفرمایید چه عملی را انجام می دهد؟

سوار خودرو شده و موتور را روشن می کنیم و آماده حرکت می شویم. در ابتدا موضوعی که توجه ما را به خود جلب می کند این است که خودرو فاقد کلاچ است؛ به این معنی که نه پدال نه پمپ کلاچ نه صفحه و دیسک کلاچ و هیچ یک در ساختار سیستم انتقال نیروی این خودرو به کار نرفته اند. برای حرکت کافی است دسته دنده (سنسوردستور حرکت) را به جلو حرکت دهیم اما نیازی به گاز دادن نیست تنها دسته دنده را حرکت می دهیم. حال خودرو آماده حرکت است. با فشار دادن پدال گاز خودرو شتابی می گیرد که متناسب با فشاری است که ما بر روی پدال گاز اعمال می کنیم. پس از رسیدن به سرعت مورد نظر برای مثال 90 کیلومتر، پایمان را ازروی پدال گاز برمی داریم. (توجه داشته باشید که در طول مسیر حرکت دیگر نیازی به تغییر حالت دسته دنده و تعویض دنده وجود ندارد. چون در عمل این خودرو دنده ای ندارد که بخواهیم عوض کنیم.) هنگامی که  پایمان را از روی گاز برداشتیم حفظ کردن سرعت فعلی برای سیستم هوشمند خودرو تعریف شده است. در طول مسیر در صورت افزایش شیب جاده (سر بالایی) یا کاهش آن، سیستم به صورت اتوماتیک با افزایش یا کاهش دور موتور و تغییر نسبت گشتاور بدون این که فشاری اضافی به موتور وارد شود سرعت تعریف شده را حفظ می کند. این فرآیند تا زمانی ادامه خواهد داشت که راننده اقدام به ترمز کند؛ در این صورت قدرت موتور از چرخ ها موقتا قطع می شود و به محض این که پدال ترمز را رها کنیم سرعت فعلی (بعداز ترمز) برای سیستم تعریف می شود؛ این بدین معنی است که اگر سرعت کاهش یافته (برای مثال شده 75) این سرعت را به عنوان هدف می شناسد (البته اگر خودرو متوقف شده باشد سرعت صفر برای سیستم تعریف می شود.) حال راننده می تواند در صورت تشخیص، اقدام به افزایش یا کاهش مجدد سرعت کند و یا این که با همین سرعت جدید به حرکت ادامه دهد.

شما گفتید که تمامی فرایندها به عهده یک سیستم کاملا مکانیزه و پیشرفته گذاشته شده است؛ چگونه؟

در سیستم های فعلی تمامی فرایند توسط راننده کنترل و اداره می شود و در نتیجه اشتباهات راننده سهم بسزایی در تصادفات و تخلفات رانندگی دارد؛ در حالی که در سامانه ارائه شده قدرت تصمیم گیری برای تمامی فرایندها به عهده یک سیستم کاملا مکانیزه و پیشرفته گذاشته شده است؛ برای مثال در جاده ها گاهی با تابلوهایی مواجه می شویم که پیام های محدود کننده ای را برای راننده دارند. برای مثال تابلوی محدودیت حداکثر 60 کیلومتر در گردنه ها؛ راننده هنگام دیدن این تابلو اختیار آن را دارد که از آن پیروی کند یا نه اما در سیستم جدید با ایجاد زیر ساخت های مناسب یک دستگاه فرستنده رادیویی بر روی تابلو نصب می شود که محدودیت سرعت را به خودروهای موجود در برد این امواج اعلام می کند. خودروها با توجه به مجهز بودن به دستگاه گیرنده این امواج، بدون نیاز به اقدام راننده شروع به کم کردن سرعت می کنند تا با سرعت مجاز حرکت کنند. با توجه به اولویت های تعریف شده برای سیستم در چنین موقعیتی راننده نمی تواند سریع تر از حد مجاز حرکت کند.

مثال دیگر حالت سبقت ممنوع است که وقتی فرستنده علامت سبقت ممنوع را به خودرو اعلام می کند خودرو توسط سیستم جی پی اس مسیر را چک می کند تا از جزییات حرکت خودروهای دیگری که در مسیر هستند مطلع شود. حال وقتی یک خودرو از عقب به خودرو دیگر می رسد با توجه به اطلاعات حاصله اقدام به کاهش سرعت می کند تا سرعت ماشین جلوی کاهش دهد. در نتیجه راننده نمی تواند سرعت خود را از خودروی جلویی بیش تر کند و سبقت بگیرد، البته تا زمانی که سبقت آزاد شود.

در مورد انعطاف پذیری سیستم هم توضیح دهید.

امروزه در خودروها برای افزایش شتاب مجبور به افزایش قدرت موتور هستیم که به معنی افزایش هزینه ساخت است. البته موتورهای قوی تر، مصرف سوخت بیش تری داشته و سرعت نهایی را نیز افزایش می دهند؛ برای مثال شرکت  بوگاتی  یک گرند اسپورت با عنوان  Veyron 16.4  ساخته که شتاب صفر تا 100 آن در 6/2 ثانیه است. برای رسیدن به این شتاب مجبور شده اند قدرت موتور را آن قدر افزایش دهند که سرعت نهایی را تا 440 کیلومتر افزایش داده است. حال آن که هیچ عقل سالمی حتی تصور این سرعت را نمی تواند در سر بپروراند. از این رو با سوار کردن این سیستم فوق هوشمند روی هر خودرو با موتوری که قدرت متوسطی دارد می توانیم افزایش شتاب را به میزان قابل توجهی شاهد باشیم که هزینه های طراحی وساخت قسمت های دیگر را نیز به شدت کاهش می دهد.

آیا شرکت های خودروسازی جهان توجهی به این امر نداشته اند؟

شرکت های پیشرو در امر خودروسازی دست به ساخت سیستم های کلاچ جفت صفحه زده اند که در حدود 2/0 ثانیه دنده را عوض می کنند اما باز از دنده یک تا دنده شش، پنج بار تغییر دنده داریم که در مجموع می شود یک ثانیه وقت تلف شده که این یک ثانیه اهمیت خود را در رکوردها و مسابقات نشان می دهد؛ برای مثال یک خودرو مسابقه با سرعت متوسط 150 کیلومتر در یک ثانیه بیش از 40 متر مسافت را طی می کند اما درسیسنک فوق هوشمندs.lt.s    تمام قدرت موتور در اختیار راننده قرارمی گیرد تا بیش ترین شتاب را بدون وقفه دراختیار راننده قرار دهد.

چقدر هزینه برای نمونه سازی آن شده است؟

700 هزار تومان برای قسمت های مکانیکی و 200 هزارتومان هم برای قسمت های الکترونیکی.

آیا امیدی به تولید و تجاری سازی آن دارید؟

این طرح یک طرح بسیار مهمی است؛ آن قدر صبر می کنم تا بتوانم هزینه تولید نهایی آن را تهیه کنم.