پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۸۲۸ شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۴۳ تعداد بازدید: ۱۹۳۰ Print View

برای دومین سال پیاپی

بالاترین جایزه ملی کیفیت به ایران خودرو رسید

در دهمین دوره ارزیابی جایزه ملی کیفیت ایران که آبان ماه امسال برگزار شد، هفت جایزه کیفیت شامل شش گواهی نامه اشتهار و تندیس برنزین به عنوان بالاترین نشان کیفیت کشور به گروه صنعتی ایران خودرو اختصاص یافت.

بالاترین جایزه ملی کیفیت به ایران خودرو رسید

در دهمین دوره ارزیابی جایزه ملی کیفیت ایران که آبان ماه امسال برگزار شد، هفت جایزه کیفیت شامل شش گواهی نامه اشتهار و تندیس برنزین به عنوان بالاترین نشان کیفیت کشور به گروه صنعتی ایران خودرو اختصاص یافت.

ایران خودرو در این دوره از همایش جایزه ملی کیفیت، برای خدمات پس از فروش و تولید سمند، گواهی نامه چهار ستاره اشتهار به کیفیت به دست آورد. معاونت تولید نیرو محرکه برای موتور تی.یو5 گواهی نامه سه ستاره و برای موتور ایکس.یو7 گواهی نامه دو ستاره اشتهار به دست آورد و دو گواهی نامه اشتهار به کیفیت سه ستاره نیز به خط تولید ایران خودرو استان خراسان  که گرند ویتارا  تولید می کند و خدمات لجستیک سیستم جامع تولید ایران خودرو اختصاص یافت.  

 

اولین حضور ایساکو

این اولین بار بود که شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو -  ایساکو -  در ارارزیابی های سازمان ملی استاندارد و انجمن کیفیت ایران شرکت کرد و در حالی موفق به کسب گواهی اشتهار به کیفیت چهار ستاره شد، که تنها چهار امتیاز تا رسیدن به حدنصاب دریافت تندیس برنزین کیفیت فاصله داشت. ایساکو رتبه اول خدمات پس از فروش و بالاترین امتیاز در میان شرکت‌های عرضه کننده خدمات در سه دوره متوالی را در کارنامه خود دارد و به لحاظ امتیاز کسب شده در فرآیند جایزه ملی کیفیت ایران، در بین سه شرکت برتر در کل ادوار برگزاری، جایزه ملی کیفیت ایران را دریافت کرده است.

 

اجرای 432 پروژه کیفیت    

در سال جاری 432 زیر پروژه در قالب 237 خانواده پروژه برای ارتقای کیفیت محصولات ایران خودرو از مرحله تامین قطعات تا خدمات پس از فروش تدوین و اجرای آن آغاز شده است. این پروژه ها براساس چهار شاخص رضایت مشتریان،‌برگشتی قطعات از خدمات پس از فروش، آدیت نهایی و زیر ساخت ها و سیستم های کیفیت تدوین و از این تعداد، تنها 19 پروژه از سال 91 به برنامه های ارتقای کیفیت امسال ایران خودرو منتقل شده است.

در سال 92 در شاخص رضایت مشتری 99 پروژه، در شاخص برگشتی قطعات از خدمات پس از فروش 71 پروژه، آدیت نهایی170 پروژه و زیر ساخت ها و سیستم های کیفیت 92 پروژه در دست اجرا است.

در سال گذشته نیز 259 خانواده پروژه مشتمل بر زیر پروژه متعدد تعریف و اجرا شده که شاخص رضایت مشتری 603 زیر پروژه، برگشتی قطعات از خدمات پس از فروش 113 زیر پروژه، آدیت نهایی 102 زیر پروژه و زیر ساخت ها و سیستم های کیفیت 158 زیر پروژه را به خود اختصاص داده بودند.

در سال 91 بیش از 70درصد پروژه ها مطابق برنامه اجرا و بقیه نیز به دلیل ماهیت و زمان بر بودن به سال جاری منتقل شدند.

 

رشد 53 درصدی کیفیت محصولات

میانگین کیفیت محصولات ایران‌خودرو در سال 91 نسبست به سال 88، به میزان 53 درصد و در سال 90 نسبت به سال 88 نیز 44 درصد رشد داشته است.

عملکرد گروه صنعتی ایران‌خودرو نشان می دهد که مجموعه برنامه‌ریزی‌ها و جهت‌گیری‌های کیفیت در تعریف پروژه‌ها منجر به دستاوردهایی معین در زمینه ارتقای کیفیت محصولات تولیدی شده است.

در حال حاضر همه خودروهای تولیدی شرکت در سطوح کیفیت خوب و خیلی خوب قرار دارند و ایران‌خودرو اهداف آیین‌نامه ارتقای کیفیت خودروها، ابلاغی توسط وزارت صنایع سابق را پشت سر نهاده است.

 

ردیابی هزار قطعه

در نتیجه سرمایه گذاری سخت افزاری و نرم افزاری در ایران خودرو و زنجیره تامین، تا کنون 700 قطعه مختلف از هر مدل خودروی تولیدی ایران خودرو ازقابلیت ردیابی برخوردار شده و به زودی این تعداد به 1000 قطعه افزایش می یابد.   

قطعات هزینه بر و پرتعویض، قطعات دارای جنبه های  ایمنی خاص و قطعاتی که چند تولید کننده دارد، مشمول سیستم ردیابی است. هدف از به کارگیری این سیستم، رصد و مدیریت تعویض قطعات و سطح کیفیت برخی سازندگان به منظور حل مشکلات کیفیتی آن ها است.

هر قطعه از دو بارکد مختص خود برخوردار است و هنگام نصب در خط مونتاژ، یکی از بارکدها بر روی برگه ای قرار داده می شود که حکم شناسنامه خودرو را دارد. بارکد قطعه در ایستگاه خاصی توسط دستگاه خاص خوانده و پس از ورود به سیستم نرم افزاری، ارتباط قطعه با کارت شناسایی خودرو برقرار می شود.

مشخص شدن قطعه، زمان تولید و سازنده  از مزایای به کارگیری سیستم ردیابی قطعات در محصولات ایران خودرو و انجام اقدام مناسب بهبود کیفیت درخصوص سازنده، از نتایج آن است.

 

حضور در فرآیند جایزه ملی کیفیت

گروه صنعتی ایران خودرو با حضور مستمر در شش دوره فرآیند جایزه ملی کیفیت ایران از سال 1387 تا کنون، گامی بلند در جهت ارتقای سطح کیفیت محصولات خود و  اعتلای نام گروه صنعتی ایران خودرو برداشته است.

در سال 87 معاونت تولید خودروی سواری برای محصول 206 گواهی نامه اشتهار به کیفیت دو ستاره و معاونت تولید نیرومحرکه برای موتور تی یو5 گواهی نامه اشتهار به کیفیت یک ستاره دریافت کردند. در همان سال معاونت های تولید تندر، نیرومحرکه برای موتور ال4 و قطعات پرسی، گواهی نامه اهتمام به کیفیت دریافت کردند.

در دومین دوره حضور ایران خودرو در جایزه ملی کیفیت، معاونت تولید سواری برای 206 ، معاونت تولید قطعات پرسی و معاونت تولید تندر، گواهی نامه اشتهار به کیفیت یک ستاره دریافت کردند. در سال 89 که هفتمین دوره جایزه ملی کیفیت و سومین حضور ایران خودرو در این جایزه بوده، معاونت های سواری برای 206 و تندر، گواهی نامه اشتهار به کیفیت دو ستاره و معاونت قطعات پرسی و ایران خودروخراسان نیز گواهی نامه اشتهار به کیفیت یک ستاره دریافت کردند. در همان دوره، معاونت سیستم جامع تولید گواهی نامه اهتمام به کیفیت را دریافت کرد.

سال 1390 معاونت های تولید تندر و سواری برای 206 گواهی نامه های اشتهار به کیفیت سه ستاره و معاونت های تولید قطعات پرسی، سواری برای سمند و نیرومحرکه برای موتور تی یو5، گواهی اشتهار به کیفیت دو ستاره دریافت کردند. معاونت سیستم جامع تولید گواهی اشتهار به کیفیت یک ستاره وایران خودرو خراسان نیز برای مونتاژ، گواهی اشتهار به کیفیت دوستاره را به خود اختصاص دادند.

سطوح جایزه ملی کیفیت ایران شامل اهتمام به کیفیت، اشتهار به کیفیت از یک تا چهار ستاره، تندس در سطوح برنزین، سیمین و زرین و امتیاز مورد نظر برای دریافت این جوایز از 300 تا 700  متغیر است. تا سال 91 که هشتمین دوره جایزه ملی کیفیت ایران برگزار شد، هیچ شرکت کننده ای به تندیس دست نیافته بود، اما در آن سال معاونت تولید تندر برای محصول تندر90 تندیس برنزین را دریافت کرد.

در همان دوره، معاونت تولید نیرومحرکه برای موتور تی یو 5 و ایران خودرو خراسان  گواهی اشتهار به کیفیت سه ستاره گرفتند. این جایزه برای معاونت سیستم جامع تولید، گواهی اشتهار به کیفیت دوستاره و برای معاونت تولید نیرومحرکه موتور ای اف 7 گواهی اشتهار به کیفیت یک ستاره بود.

در سال حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی، گروه صنعتی ایران خودرو با هفت محصول در فرآیند جایزه ملی کیفیت ایران شرکت کرد و برای دومین بار موفق به دریافت تندیس برنزین شد. در این دوره، معاونت تولید قطعات پرسی تندیس برنزین و معاونت تولید سواری برای محصول سمند و شرکت خدمات پس از فروش – ایساکو -، گواهی اشتهار به کیفیت چهارستاره دریافت کردند. معاونت نیرومحرکه برای موتور تی یو5، ایران خودرو خراسان برای خدمات مونتاژ و سیستم جامع تولید، گواهی اشتهار به کیفیت سه ستاره  و معاونت نیرومحرکه نیز برای موتور ایکس یو 7 گواهی اشتهار به کیفیت دوستاره دریافت کردند.

 

رویکردهای کیفیت محصول

برنامه های ایران خودرو در زمینه توسعه، تنوع و ارتقای کیفیت محصولات و خدمات، کاهش بهای تمام شده و ارتقای بهره‌وری، در بین مشتریان به نظر سنجی نهاده و نظرات آنان تحلیل می شود. در این راستا اهداف رضایت مشتریان بر اساس انواع تیپ های محصولات و سالن های تولیدی تعیین شده و ضمن دسته بندی مشخصات به دو دسته قابل دسترس و سخت، سیستم جدیدی برای دریافت علل نارضایتی مشتریان طراحی و اجرا شده است.

استاندارد سازی سیستم های کیفیت

ایده یک پارچه سازی کیفیت با رویکرد یافتن فصل مشترک سیستم های کیفیتی مستقر در گروه صنعتی ایران خودرو، مانند استانداردهای ایزو و بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت، حاصل مطالعه نظری و میدانی است. این امر بر اصول مدیریت به عنوان سنگ زیر بنای تمامی سیستم های کیفیت و تعریف عناصر سه گانه اصلی سیستم کیفیت براساس متدولوژی جوران تاکید دارد. در طراحی مدل اصلی، از اطلاعات شرکت های برتر همکار با گروه صنعتی ایران خودرو همچون بنز، پژو و رنو استفاده شده است. 

 

سازماندهی عملیاتی کردن برنامه ها وپروژه های کیفیت

به منظور عملیاتی کردن پروژه ها و برنامه های کیفیت، کمیته عالی ارتقای کیفیت و خدمات پس از فروش از ابتدای  سال 89 با  پنج زیرکمیته شامل  ارتقای کیفیت تولید محصولات، ارتقای خدمات پس از فروش،  ارتقای کیفیت فروش،  ارتقای فرآیند، سیستم ها و ساختار و فناوری اطلاعات و ارتقای کیفیت قطعات و مجموعه های اصلی خودرو  در سطح گروه صنعتی ایران خودرو با حکم مدیر عامل آغاز به کار کرد.  

ایجاد ساختار پروژه ای، از راهکارهای عملیاتی کردن برنامه های کیفیت بوده و برگزاری جلسات ادواری در سطح اجرایی و مدیریتی و پیگیری وضعیت پیشرفت پروژه ها و تعیین مسیرهای بحرانی، نقش قابل توجهی در تحقق برنامه های کیفیت داشته است.