پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۹۷۲۶ یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۴۶ تعداد بازدید: ۱۳۷۷ Print View

محسن آموزگار، نوآوری از دیار کاشمر خراسان جنوبی

مخترع جک اضطراری

محسن آموزگار متولد 1343 از دیار کاشمر واقع در خراسان جنوبی ساکن تهران؛ همان مرد رهگذری ست که از فرصت های به دست آمده نهایت استفاده را کرده و اکنون در وادی مبتکران و نوآوران پای گفت و گو با او نشسته ایم.

مخترع جک اضطراری

احمد عبد داوودی

در سپیده دم یک صبح پاییزی که باد در حال وزیدن بود وبرگ های ریز و درشت را در هوا می رقصاند و فرش زمین می کرد و درآن هنگام که جزصدای خش خش جاروی رفتگر محله چیز دیگری به گوش نمی رسید، پیرمردی سوار برخودرو برای انجام کارش با عجله در حال عبور از کوچه ای بود که  ناگهان کنترل ازدستش خارج و چرخ جلوی خودرواش داخل جوی آب رفت. سراسیمه پایین آمد، نگاهی به چرخ ها انداخت ودوباره سوار خودرو شد تا با چپ وراست کردن فرمان وگاز دادن، سعی بیهوده برای رهایی کند که نشد. دوباره پیاده شد تا این بار ناچار به دنبال کسی برای کمک باشد اما انگار درآن روز رهگذری هم نبود که از آن جا گذر کند حتی خبری از رفتگر محل هم نبود. دستی به سرش کشید و کمی فکر کرد، این بار به سمت گلگیر خودرو رفت وهر چه در توان داشت جمع و سعی کرد به خودرو تکانی بدهد اما دریغ از سر سوزن حرکتی. آهی کشید ودرمانده دست به کمر گذاشت، داخل خودرو نشست و سرش را روی فرمان گذاشت. در فکراین بود که اگر به قرار کاری آن روز که پس ازماه ها تلاش به هم رسانیده بود نرسد چه خواهد شد که صدای بوق خودرویی توجهش راجلب کرد.

□□□

به سرعت پیاده شد و به طرف صدا که از پشت خودرو بود نگاه کرد. مرد تقریبا درشت اندامی که صورت گرد و ریش پروفسوری داشت برای کمک آمده بود. مرد نزدیکش شد و سلامی کرد و وضعیت را سنجید. پیرمرد توضیح داد که به تنهایی نمی شود خودرو را خارج کرد و دستکم به کمک یک نفردیگراحتیاج داریم. تازه وارد او را به صبر دعوت کرد و به سمت خودروی خودش رفت و از صندوق عقب آن وسیله ای را آورد و مقابل چرخی که در جوی آب بود به صورت زاویه دار گذاشت ومیله ای را که جلوی وسیله تعبیه شده بود برروی جوی آب گذاشت و رو به پیرمرد کرد و گفت، داخل خودرو برود و به سمت جلو حرکت کند و فرمان را به سمت خیابان بچرخاند و خودش کناری ایستاد. پیرمرد با تعجب بی درنگ به داخل خودرو رفت و طبق گفته او عمل کرد و به راحتی خودرو را از داخل جوی در آورد. سپس باخوشحالی زیاد که با تعجب همراه بود از او تشکر کرد و به راه خود رفت.

من و شما بارها و بارها در کوچه و خیابان های شهرمان شاهد چنین صحنه هایی بوده ایم و شاید برای خودمان هم این اتفاق افتاده باشد و یا به کمک کسی که دچاراین وضعیت بوده شتافته ایم. مرد رهگذر با نگاهی دیگر  برای این اتفاق چاره اندیشی کرده است. اواعتقاد دارد که ما همگی برخوردار از نیرویی هستیم که می تواند با دگرگونی و تحولی که در ما ایجاد می کند، زندگی امان را بهبود  بخشد . کاری که می توان از همین لحظه شروع کرد. این نیروی شگرف درونی را می توان همانند کانون و مرکز کائنات فرض کرد که جهان هستی را به تحرک و تلاش وامی دارد. محسن آموزگار متولد 1343 از دیار کاشمر واقع در خراسان جنوبی ساکن تهران؛ همان مرد رهگذری ست که از فرصت های به دست آمده نهایت استفاده را کرده و اکنون در وادی مبتکران و نوآوران پای گفت و گو  با او نشسته ایم.

در حال حاضر مشغول چه کاری هستید؟

بنده تولید کننده  و قطعه ساز هستم.

شما دو ایده به ثبت رسانیده اید نام می برید؟

بله! تخته چند منظوره داخل خودرو و ضد بکس و باد، جک اضطراری وسیستم تمام کنترل جک برقی ازداخل خودروبرای بالابردن هریک ازچرخ ها.   

در چه سالی به ثبت رسانده اید؟

تخته چند منظوره را در سال 82 و به شماره ثبت 29455 و سیستم تمام کنترل جک برقی را نیز درهمان سال و به شماره ثبت 28939 به ثبت رسانده ام.

چه رویدادی رخ داد که شما به فکر این ایده ها افتادید؟

یک حادثه در شهرستان که منجر شد من ساعت ها اسیر شوم.

شما این  حرکتی را که در جهت حمایت از نخبگان و مخترعان جامعه شده است را چطور می بینید؟

خیلی خوب است که این حرکت شده و درجهت توسعه این مرز و بوم گام برداشته اند فقط سرعت  آن خیلی کم است.

پیش از مصاحبه، گویا شما بحثی را با مهندس بهمن، رییس انجمن داشتید که ممکن است برای علاقه مندان جالب باشد . کمی در باره آن توضیح دهید؟

بله! صحبتی که بین ما رد و بدل شد در خصوص این بود که انجمن در حال اجرای طرحی ست که در دنیا پرتوتایپ نامیده می شود که همان نمونه سازی  اختراع است که از تجربیات مخترعان در این خصوص استفاده و هم تبادل اطلاعات شود و هم باعث رونق در خصوص تولید فکر می شود.

شما هم در این خصوص کمک خواهید کرد؟

 البته به دلیل تخصصم در رشته تراش کاری کمک شایانی می توانم انجام دهم.

جک اضطراری شما را می توان به صورت پکیج وارد باز کرد؟

بله! هم می توان  بر روی خودروهای تولیدی نصب کرد و هم به صورت پکیج وارد بازار کرد.

شما عاشق نوآوری هستید؟

خیلی! هر روز یک ایده جدید به ذهنم خطور می کند و بعضی ها را بر روی کاغذ می آورم و بعضی ها را هم نمونه سازی می کنم.

دوست دارید در یک چشم انداز، خود را چگونه ببینید مثلا در 10 سال آینده؟

کسی که تولید ناب انجام می دهد. تولیدی که بر پایه سفارش مشتری و رضایت کامل آن ها انجام پذیرد.

سیستم تمام کنترل جک برقی ازداخل خودرورا توضیح دهید؟

جک اضطراری از داخل خودرو کنترل می شود و دارای یک کلید دستی و خودکار است که در مواقعی که هر لاستیکی نیاز به جک دارد عمل کند و از یک سیستم خاص تبعیت می کند و در چهار قسمت زیر چرخ ها کار گذاشته می شود و از آن جایی که درصد بیشتری از خودروهای تولیدی دیفرانسیل جلوبوده، جلوبندی آن ها مانند سیبک و پلوس به بازبینی وکنترل بیشتری نیاز دارد که با این جک به راحتی این کار انجام می پذیرد ودیگر نیاز نیست مانند اتومبیل های هندلی قدیمی، جک را بچرخانیم؛ کاملا ارگونومی ست.

تخته چند منظوره را توضیح دهید؟

تخته چند منظوره در داخل خودرو تعبیه می شود و در مواقعی که خودرو داخل چاله ای می افتد به طور زاویه ای در داخل آن قرار می گیرد و میله ای در بالای آن قرار دارد بدون کمک کسی، از داخل چاله خارج می شود. غیراز مورد فوق در زمان هرز گردی های چرخ روی یخ و ماسه نیز کارایی دارد و بسیارسبک و از جنس آلومینیوم است و یک جک اضطراری هم است.

یک جمله زیبا برای حسن ختام بفرمایید؟

وقتی  می اندیشم قسمتی از دانستنی های من این گونه به دستم آمد، دنبال چیزهایی بودم و چیز دیگری یافتم. این را از آقای آدامز و در بالای یک مجله دیدم که نقل کردم که مصداق بارز خود من هم است.