پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۹۹۹۴ دوشنبه ۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۱۷ تعداد بازدید: ۱۴۰۳ Print View

گرم کردن سیال واسط

امیر شریفی نژاد، متولد 1366، دانشجوی مهندسی مکانیک و فرامرز کامیان پور، متولد 1367 او نیز دانشجوی مهندسی مکانیک است. هردو اهل کرمان و در دانشگاه شهید باهنر همین شهر مشغول تحصیل هستند.

گرم کردن سیال واسط

احمد عبدداوودی

با به صدا در آمدن زنگ عملیات، نیروهای امداد و نجات مستقردر کمپ جاده ای به سرعت سوار برخودروهای ویژه امداد و نجات شده و به طرف مقصد اعلام شده حرکت کردند. برف سنگین جاده را پوشانده بود و نیروهای اداره راه‌داری جلوتر از آنان در حال باز کردن جاده بودند. هدف عملیات، نجات جان مسافران اتوبوسی بود که در محاصره برف و یخ‌بندان بودند. به دلیل کوهستانی بودن مسیر و کندی‌عملیات بازگشایی توسط راه داری به دستور فرماندهی گروه امداد از خودروها پیاده شده و تجهیزات را برداشته و با پای پیاده به صورت میان‌بر خود را با تلاش فراوان به اتوبوس رساندند تا قبل از بازشدن راه مسافران بد حال را از خطرمرگ نجات دهند. بالاخره بعد از ساعتی مسیر باز شد و تمامی مسافران به سلامت از چنگال سرما نجات پیدا کردند. ظاهرا علت یخ زدگی سوخت اتوبوس بوده است. این خبر توسط یکی ازمسافران اتوبوس که از قضا دوست مشترک دو نوجوان موضوع گزارش این هفته ماست، به آنان رسید و به فکر فرو بردشان و دست آخر بعد از سه سال تحقیق و بررسی توانستند راه حل مناسبی برای جلوگیری از تکرار این قبیل اتفاقات پیدا کنند. امیر شریفی نژاد، متولد 1366، دانشجوی مهندسی مکانیک و فرامرز کامیان پور، متولد 1367 او نیز دانشجوی مهندسی مکانیک است. هردو اهل کرمان و در دانشگاه شهید باهنر همین شهر مشغول تحصیل هستند.

امیرخان! بعد از شنیدن موضوع حادثه که برای دوست تان اتفاق افتاده بود، دست به کارشدید. آیا علت یخ زدگی سوخت اتوبوس را یافتید؟

در واقع علت یخ زدگی، خود گازوییل است چون این سوخت با ترکیبات خاصی که دارد در حدود هشت درجه سانتی‌گراد زیر صفر به دلیل افزایش میزان ویسکوزیته آن به حالت ژله ای در می آید و مانع از حرکت روان سوخت به موتورخودرو می شود. در این حالت خودرو قادر به حرکت نیست و به اصطلاح دچار یخ زدگی می شود.

آقا فرامرز! مگر در کشورهای پیشرفته به خصوص اروپا که سیستم حمل ونقل گسترده ای دارند وسرما ویخ بندان های سختی را تجربه می کنند این مشکل وجود ندارد و آیا راه حلی برای آن پیدا نکرده اند؟

درهمه جای دنیا که سرما وجود دارد این مشکل هم هست. در این کشورها از روش های شیمیایی برای رفع این مشکل استفاده شده که خود این مساله مانند مسکن موقت بوده و نتوانسته به صورت ریشه ای این مشکل را بر طرف کند.

امیرخان در وطن ما چطور با این مشکل مواجه می شوند؟

در کشور ما برای مقابله با این مشکل دارندگان خودروها در طول زمانی که خودرو در حالت توقف است چندین بار خودرو را روشن می کنند که سوخت گردش کند و دچار یخ زدگی نشود. این مساله هم جدا از به هدر رفتن سوخت، مقدار زیادی آلاینده وارد هوا می کند که از نظر زیست محیطی هم قابل توجیه نیست.

آقا فرامرز! راه حل شما برای این موضوع چیست؟

ما راه حل جدیدی ارائه داده ایم؛ روش پیشنهادی ما به این صورت است که با گرم کردن یک سیال واسط به گرم کردن سوخت، کابین و مجموعه موتور می پردازیم.

شما آن را به عنوان یک ایده و اختراع به ثبت رسانده اید؟

بله! درسال 1388 به شماره 61375 در اداره مالکیت های صنعتی به ثبت رسیده است.

مشخصات فنی آن را بیان می فرمایید؟

توان: 40 کیلووات، ظرفیت: چهار لیتر و زمان کارکرد 10 دقیقه برای راه اندازی.

امیرخان! به نظر شما کارتان توان رقابت با تمامی راه حل های ارائه شده را دارد؟

بله! به گونه ای که می تواند از همه نظر برتری خود را ثابت کند که هم از نظر ایمنی و کارایی و هم از نظر صرفه جویی در مصرف سوخت و جلوگیری از سوختن ناقص گازوییل.

امیرخان! محصول شما چه ویژگی هایی دارد؟

قیمت مناسب، حجم کم، ایمنی بالا، کاهش مصرف سوخت، افزایش راندمان، کنترل آسان و مصرف کم انرژی

گویا نمونه آزمایشگاهی هم ساخته اید؛ چه مقدار هزینه آن شده است؟

فرامرز: نمونه آزمایشگاهی را با هزینه شخصی و با حدود 9 میلیون تومان ساختیم.

از چه سازمان و یا ارگانی توانسته اید تاییدیه علمی بگیرید؟

امیر: از شرکت توسعه کار ایران خودرودیزل

امیرخان! از سوی چه مراکزی تا به حال حمایت شده اید و با کدام مراکز تعامل علمی دارید؟

از بنیاد ملی نخبگان و پارک علم و فناوری کرمان و دوره های پیش رشد و دوره رشد را در آن گذرانده ایم و با مرکز بین المللی علوم وتکنولوژی پیشرفت وعلوم محیطی تعامل داریم.

در سومین جشنواره ملی نوآوری و شکوفایی فجر انقلاب اسلامی حضورداشتید، چطوربود؟

فرامرز: ما در این جشنواره پذیرای بازدید کنندگان زیادی؛ ازجمله دانشجویان و دانش آموزان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران بخش های مختلف بودیم. بسیار رضایت بخش بود. امیدواریم درسال های آینده پربارتر برگزار شود.

حمایت های بنیاد از شما به چه صورتی‌ست؟

امیر: اهدای تسهیلات پژوهش و نوآوری و حمایت در جهت تجاری سازی، انجام خدمت سربازی به صورت تحقیق و پژوهش اعزام به سفر حج عمره مفرده وغیره از جمله حمایت های بنیاد هستند.

آیا این موارد شامل همه نوآوران می شود؟

امیر: خیر! باید به سطح بندی های مورد نظر بنیاد دست پیدا کنید تا شامل شود.

شما در مرحله تجاری سازی محصول خود هستید؟

فرامرز: بله! طرح اکنون درمرحله تجاری سازی درپارک علم و فناوری کرمان است.

به عنوان حسن ختام یک سخن شیوا برای علاقه مندان وخوانندگان ما بیان فرمایید؟

فرامرز:‌ کاری که انجام می دهید، حاصل عقاید شما،عزم و اراده واعتماد به نفس شماست. اگراین ها ضعیف باشند حاصل کارتان نیز ضعیف است.

امیر: امام علی(ع) می فرمایند که بزرگ ترین استاد، تجربه است؛ از تجربه دیگران استفاده کنید.