ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۰۱۵ دوشنبه ۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۳:۹ تعداد بازدید: ۱۴۸۶ Print View

چرخ ایران خودرو برتولید صادرات محور می چرخد

تولید صادرات محور، نقشه راه ایران خودرو در سال تولید ملی است و برای تحقق این شعار، عرضه محصولات جدید با نشان ایرانی، گسترش بازار های جهانی و جلب رضایت مشتریان، در برنامه استراتژیک ایران خودرو ترسیم شده و امید می رود، امسال، سال جهش صادراتی ایران خودرو باشد.

چرخ ایران خودرو برتولید صادرات محور می چرخد

سال جدید به تدبیر مقام معظم رهبری به نام سال «تولید ملی؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی» نامگذاری شد.

نامگذاری سال جاری به این نام می‌توان مهمترین برداشت را اهمیت حیاتی مسأله تولید و بهره‌وری داخلی با توجه به محدودیت های بین المللی وجود ظرفیت‌های متعدد بالقوه برای بهره‌برداری از قبیل ذخایر خدادادی، سوخت‌های فسیلی، ذخایر معدنی و بسیار متنوع، نیروی انسانی کارآزموده و نهایتا ایجاد روندی منطقی در حمایت از صنایع گوناگون با هدف رفع نیازهای داخلی که بنیان استقلال به شمار می‌رود و نیز ایجاد اشتغال واقعی و پایدار و به ویژه صیانت از اشتغال موجود برشمرد، ولی این نامگذاری در واقع یک نشانه‌گذاری و سیاستگذاری است که با توجه به شرایط کنونی کشور، نشان دهنده اهمیت مبحث تولید و صیانت از سرمایه‌های داخلی در راستای رشد و توسعه کشور است؛ اما رسیدن به این هدف مهم و متعالی مستلزم ملزوماتی است که نیازمند توجه جدی دولتیان به عنوان مجریان اقتصاد کلان کشور و نیز قوه مقننه به عنوان سیاستگذار و قوه قضاییه به عنوان ضابط نظام در عرصه حمایت از فعالیتهای سالم اقتصادی است.

شرط تحقق شعار تولید ملی

لازمه تحقق فرمایش‌های مقام معظم رهبری در نامگذاری سال جدید ـ که نشان دهنده اهمیت حیاتی حمایت از تولید ملی است ـ می‌تواند بر پایه شاخص‌های زیر باشد:تحقق روح خودباوری در هموطنان؛ یعنی اینکه باور داشته باشیم، ایرانی می‌تواند کالای برتر را با حفظ کیفیت قابل رقابت با نمونه خارجی تولید کند؛ بنابراین، ایرانی باید کالای ایرانی مصرف کند و نخستین گام در زمینه تولید ملی و اشتغال، فرهنگسازی است. تجدید نظر در قوانین مرتبط با تولید و سرمایه‌گذاری، حمایت دولت از بخش صنعت و کشاورزی با اختصاص یارانه و سیاست‌های تشویقی،  اعمال سیاست های ‌اقتصادی در بخش صادرات با پذیرش بخشی از هزینه صادرات اقلام تولیدی به کشورهای خارجی که موجب ارزآوری، حمایت از صنایع داخلی و حفظ اشتغال می‌شود.  

ایران خودرو در سال تولید ملی  

تولید صادرات محور، نقشه راه ایران خودرو در سال تولید ملی است و برای تحقق این شعار، عرضه محصولات جدید با نشان ایرانی، گسترش بازار های جهانی و جلب رضایت مشتریان، در برنامه استراتژیک ایران خودرو ترسیم شده و امید می رود، امسال، سال جهش صادراتی ایران خودرو باشد. تولید صادرات محور، سال ها پیش از ابلاغیه وزارت صنعت و معدن در این مورد، از سوی ایران خودرو به اجرا در آمده و سالانه بخشی از تولیدات این شرکت  به بازارهای جهانی صادر شده است. این عدد در سال گذشته، حدود هفت درصد تولیدات بوده و برای سال جاری 9 درصد پیش بینی شده است. علاوه بر منطقه خاورمیانه، در امریکای لاتین، افریقا و اروپا نیز محصولات ایران خودرو ورود کرده و مورد استقبال مشتریان قرار گرفته اند. از آن جا که در بازار اروپا و روسیه، استانداردهای بالاتری به اجرا در می آید، حضور محصولات ایران خودرو نشان دهنده برخورداری از سطح فناوری و کیفیت قابل رقابت با محصولات مشابه سایر خودروسازان جهانی است. تا کنون بخش عمده صادرات ایران خودرو به برند ملی سمند اختصاص داشته و محصولات جدید شامل رانا که در خرداد ماه و دنا که در اوایل سال آینده به بازار عرضه می شود، نیز به بازارهای جهانی نیز صادر خواهد شد.

تولید و عرضه محصولات جدید

گروه صنعتی ایران خودرو در حال حاضر روزانه 2500 دستگاه انواع خودرو تولید می کند که تا پایان سال با 10 درصد رشد نسبت به سال قبل، به سه هزار دستگاه افزایش خواهد یافت. شروع تولید انبوه محصولات جدید از قبیل رانا، از جمله رویدادهای مهم امسال در زمینه تولید بوده و دنا نیز در مرحله تجاری و صنعتی سازی است که در اوایل سال آینده وارد بازار می شود.

تولید وانت جدید تندر که قرارداد آن به امضا رسیده و درشهر یورماه امسال تولید انبوه آن آغاز می شود . در کنار افزایش تولید روزانه، افزایش ساخت داخل قطعات نیز ایران خودرو را در تحقق اهداف تولید کمک می کند.

براساس نقشه راه 91 ایران خودرو، این شرکت کسب 51 درصدی سهم تعدادی و 60 درصدی سهم ریالی بازار داخلی را هدف گرفته و با ترویج فرهنگ دستیابی به کیفیت و قیمت رقابتی، برنامه های بهبود جهشی کیفیت را درتمامی سطوح و زنجیره ارزش ساز شرکت در دستور کار قرار داده است.

 

اجرای 880 پروژه برای ارتقای کیفیت محصولات

با اجرای 880 پروژه در سال تولید ملی ، سطح ارتقای کیفیت تمامی محصولات ایران خودرو به رده خیلی خوب خواهد رسید . دستیابی به برنامه تولید کلیه محصولات این شرکت دررده خیلی خوب از مهمترین برنامه های راهبردی این شرکت در نمیه دوم سال تولید ملی است . کاهش مراجعات مشتریان با بت تعویض قطعات عملکردی زیر 5 هزار کیلومتر به شبکه خدمات پس از فروش از مهمترین برنامه کیفی ایران خودرو در سال جاری است .

حفظ محیط زیست

 گروه صنعتی ایران خودرو به توسعه ی پایدار پای بند بوده و با افزایش تولید موتور های کم مصرف، در راه کاهش آلایندگی و مصرف سوخت محصولات خود حرکت کرده که دستیابی به استاندارد آلایندگی یورو 4 از جمله نتایج آن است؛ به طوری که تمامی محصولات، تا پایان سال 91 با استاندارد یورو 4 و برای بازارهای صادراتی با استاندارد یورو 5 عرضه می شود. تولید 700 هزار دستگاه موتور کم مصرف در ایران خودرو در راستای سیاست های دولت و بهینه سازی مصرف سوخت درسال جاری در دستور کار قرار دارد .

خودکفایی قطعات

با توجه به تحریم های بین المللی از سه سال پیش ایران خودرو برنامه وسیعی را به منظور خودکفایی قطعات خودرو ها ی تولیدی آغاز کرد به نحوی که درحال حاضر محصولات پارس ، 405 و سمند به 100 درصد و محصولات 206 به 85 درصد خودکفایی رسیده است . انشاءالله تا شهریوماه سال جاری محصولات 206 به 100 درصد خودکفایی خواهد رسید . همچنین خودرو رانا امسال با 100 درصد ساخت داخل تولید و به بازار عرضه خواهد شد .

جایگاه نیروی انسانی در استراتژی ایران خودرو

 در استراتژی ایران خودرو نیروی انسانی نقش محوری داشته و مهم ترین عامل تولید به شمار می رود؛ چرا که پیشرفته ترین دستگاه ها و تجهیزات و سیستم های تولید نیز زمانی کارایی لازم را دارد که توسط نیروی انسانی زبده و دانا مدیریت و کنترل شود.

در مجموعه ایران خودرو کسب دانش طراحی و توسعه محصولات به عنوان شرط مهم ورود به بازار جهانی و یک مزیت رقابتی بزرگ شناخته شده و نیروی انسانی در این بخش عمده ترین نقش را ایفا می کند. در این راه علاوه بر نیروهای نخبه در داخل مجموعه، از ظرفیت های انسانی و نرم افزاری مراکز تخصصی و دانشگاهی کشور نیز در تحقق اهداف کلیدی خود کمک می گیرد.

اختصاص حداقل سه درصد از درآمد فروش به تحقیق و توسعه و اجرای پروژ های مرتبط در سال تولید ملی  نشان دهنده باور عمیق ایران خودرو به نقش نیروی انسانی است.

توسعه پلتفرم های ایران خودرو و راهبر دهای آیند ه  

ایران خودرو برای توسعه پلتفرم های جدید خود، از همکاری نهادهای علمی و پژوهشی استقبال می کند.

 بر روی این پلتفرم ها که در کلاس های بی ( کوچک و متوسط ) و دی  (بزرگ) در دست طراحی و توسعه است، در مدت 10 سال چندین مدل خودرو تولید خواهد شد که نخستین مورد آن در سال 93  خواهد بود.

گروه صنعتی عزم خو د را برای بهره مندی از ظرفیت های تحقیقاتی و علمی شرکت، دانشگاه ها و مراکز علمی و پژوهشی در این حرکت خطیر جزم کرده است  واین همکاری ضمن کوتاه کردن مسیر رسیدن به هدف، کاهش هزینه و ارتقای طراحی را نیز در پی دارد.

استرا تژی ایران خودرو ، بر مبنای سبد متنوع محصولات ، حداقل طراحی و تولید دومحصول جدید و دو مدل سال بنا شده است  .

کلام آخر :

تحقق تولید ملی فرآیند اثر بخش و ارزش آفرین است و تا حدود زیادی به توسعه و تقویت مهارت ها و شایستگی های انسانی و نگرش های مدیریتی و صاحبان کسب و کار مربوط می شود. از این رو ضروری است دولت و دستگاه های متولی برنامه های مناسبی برای توسعه و توانمند سازی نیرو ی کار درکشور فراهم کند. حمایت از تولید ملی با هدف توسعه صادرات باید به ازای با زارهای هدف خاصی دنبال شود چرا که هر منطقه دارای یک طبقه بازاری مستقل بوده و اگر ویژ گی های اختصاصی هر بازاری مورد توجه قرار نگیرد، سیاست های حمایتی تولید چندان موثر نخواهد بود.