پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۴۶۱۰ شنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲ تعداد بازدید: ۳۴۷۳ Print View

آیا داشته‌های ایران‌خودرو، فقط زمین و ساختمان و تجهیزات است؟

ثروت های پنهان صنعت خودرو

هم چنان که زندگی انسان‌ها فراز و نشیب دارد، زندگی بنگاه های اقتصادی نیز بالا و پایین دارد و در طول زمان، یک‌نواخت نیست. هر بنگاه اقتصادی در هر نقطه از جهان، بسته به شرایط اقتصاد کلان و بحران های بازار، با مشکلاتی روبه‌رو شود؛ حال اگر این بنگاه اقتصادی صنعت خودروسازی باشد، هم از نوسان های اقتصادی بیشتر اثر می گیرد و هم به نوبه خود روی سایر صنایع پسین اثر می گذارد.

ثروت های پنهان صنعت خودرو

میزان تولید و به تبع آن فروش، مهم ترین کارکرد و ویژگی یک بنگاه خودوریی است که به چشم مشتریان و افکار عمومی می آید. به همین دلیل در شرایط بحران اقتصادی که تولید خودروسازی کاهش پیدا می کند، همگان از جمله سهام‌داران ممکن است امید خود را نسبت به بنگاه از دست بدهند. در چنین شرایطی ممکن است سهام‌دارانی که سرمایه‌شان را به صورت خرید سهام در اختیار بنگاه خودروسازی قرار داده اند، واکنش های توام با ناراحتی و خشم نشان دهند.
چنین واکنش هایی ناشی از عمیق نبودن شناخت ماهیت این صنعت است که بخش بزرگی از مسوولیت آن نیز، به مدیران و گردانندگان صنعت باز می گردد. حال برای این که شناخت افکار عمومی و مشتریان، همه جوانب صنعت خودروسازی را در بر گیرد، لازم است از زاویه دیگری به این صنعت نگریسته و ابعاد نادیده آن دیده شود.
دارایی نامشهود یا دارایی معنوی
دارایی نامشهود به آن دسته از دارایی هایی اتلاق می شود که به طور فیزیکی قابل مشاهده و دسترسی نیست و در دنیای امروز بخش عظیمی از دارایی شرکت ها و سازمان ها را شامل می شود. برای موفقیت در کسب‌وکار، یک بنگاه اقتصادی هم زمان با مدیریت و کنترل دارایی های مشهود به مقوله دارایی های نامشهود نیز می پردازد. اصولا دارایی های نامشهود در قالب عناوین زیر قابل دسته‌بندی هستند:
* برند یا نام تجاری (Brand)
جدا از میزان تولید و روند رشد آن، هر شرکت خودروسازی در دوران فعالیت خود جایگاهی را در اذهان مردم به خود اختصاص می دهد که ناشی از تجربه مشتریان با محصولات آن شرکت است. این جایگاه باعث می شود، تا برند یا نام تجاری ارزش ویژه داشته و بحران‌های اقتصادی و کاهش تولید ناشی از آن، نتواند دیدگاه مشتریان را نسبت به نام تجاری شرکت مخدوش سازد.
ایران خودرو با دست‌یابی به دانش فنی طراحی خودرو که در نخستین گام با سمند اتفاق افتادود درسال های اخیربا دنا و رانا  توانست محصول خود را در بازار جهانی عرضه کند و امروز نشان ایران خودرو در بسیاری کشورها شناخته شده است. این امر نشان دهنده اعتبار و توان شرکت برای غلبه بر مشکلات و جبران ناکامی های ناشی از بحران های اقتصادی است. البته این موضوع در کنار حمایت هایی که انتظار می رود دردوران محدودیت های بین المللی  از این صنعت به عمل می آید، آینده بهتری را در پیش روی شرکت قرار می دهد. در بحران اقتصادی غرب در سال های 2008 و 2009 دولت ها به حمایت از صنایع خودروسازی برآمدند، چرا که نسبت به ارزش برند و هم چنین جایگاه این صنعت در اقتصاد کلان آگاهی داشتند.
برند یا نام تجاری که قابل ارزش‌یابی و قیمت گذاری هم هست، از مهم ترین دارایی‌های بنگاه به شمار می‌آید و ضمن ایجاد ارزش برای سهام‌داران، انتخاب مصرف‌کنندگان را نیز هدایت می‌کند. نام تجاری بر وفاداری مشتریان می‌افزاید، ورود به بازار جدید و افزایش قیمت محصول را امکان پذیر می‌سازد و نخبگان را نیز به کار جذب می کند.
تمایل شرکت های مختلف جهانی برای همکاری مشترک با ایران خودرو از دیگر نشانه های اعتبار برند ایران خودرو به شمار می رود. هرچند بسیاری شرکت ها، به دلیل تحریم های اعمال شده از سوی غرب به ایران، از این همکاری ها بازمانده اند، اما این موضوع چیزی از واقعیت ارزش برند ایران خودرو کم نمی کند.
* دانش فنی (know-how)
دانش فنی، از ثروت های بزرگ بنگاه اقتصادی است که از طریق طراحی و عرضه محصولات و سیستم های جدید خود را نشان می دهد. ایران خودرو در ابتدا با طراحی سمند، به دانش فنی طراحی بدنه خودرو دست یافت و مالک نخستین خودروی ملی ایران شد. در مرحله بعد، طراحی و تولید قوای محرکه ملی در ایران خودرو آغاز شد که نتیجه آن عرضه موتور ایی‌ اف. 7. در سه نوع معمولی، توربوشارژ و ...است. تجربه موتور ایی‌اف7 ایران خودرو را به توان طراحی و تولید موتور دیزل سواری نیز مجهز کرد و این موتور امروزه درصورت فراهم شدن سوخت مناسب  آماده تولید انبوه است .  
ایران خودرو دانش فنی ساخت انواع قالب های خطوط تولید را نیز به دست آورده و تا کنون تولیدات شرکت های قالب های صنعتی و قالب های پیشرفته ایران خودرو نه تنها در خطوط تولیدی مجموعه ایران خودرو نصب شده بلکه به کشورهای مختلف نیز صادر شده و صرفه جویی ارزی قابل ملاحظه را در بر داشته است.
شرکت تام ایران خودرو که کار خود را از ساخت و نصب تجهیزات خطوط تولید شروع کرد، امروز در زمینه های مختلف از جمله نفت و گاز و فولاد و ... فعالیت می کند و به نوبه خود جزو ثروت های ارزشمند گروه صنعتی و کشور به شمار می رود. بخش اعظم ظرفیت سازی های ایران خودرو حاصل اقدامات شرکت تام در زمینه ساخت و نصب خطوط تولیدی رباتیک در سالن های بدنه سازی و رنگ است.
شرکت طراحی موتور از دیگر شرکت های تابعه ایران خودرو، ضمن کسب دانش فنی قوای محرکه مختلف خودرویی که شرح آن رفت، سرگرم توسعه قوای محرکه هیبرید و... است. توسعه و بهبود موتورهای موجود از دیگر اقدامات و توانمندی های شرکت ایپکو به شمار می رود.
دانش فنی به همراه خود تجهیزات، سخت افزار و نرم افزار روز جهانی را در پی می آورد، چرا که طراحی و ساخت محصولات و سیستم های جدید بدون مغزهای اندیشمندی که تجهیزات مختلف را به کار می گیرد، امکان پذیر نیست. امروزه آزمایشگاه های مختلف در گروه صنعتی ایران خودرو در سطح جهانی قابل رقابت هستند.
ایران خودرو در سال های اخیر برای توسعه دانش فنی از همکاری دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی بهره گرفته و موسسات پژوهشی مشترکی را نیز با دانشگاه های معتبر ایجاد کرده که ضمن تبدیل دانش فنی به محصول، از امکانات نرم افزاری کشور در حل مشکلات و تحقق اهداف صنعتی خود کمک می گیرد.
* نیروی انسانی
نیروی انسانی متخصص و ماهر دارای ارزشی ویژه و به عنوان یکی از عوامل موثر در ارزش و اعتبار برند شرکت محسوب می‌ شود. کارکنان ایران خودرو به ویژه آنان که در این چندین سال اخیر جذب شده اند، از مستعدترین و نخبه ترین جوانان ایران به شمار می روند، زیرا برای ورود به شرکت، آزمون ها و دوره های خاصی را از سر گذرانده اند که مهارت های مختلف را برای آنان به همراه داشته است. همین امر که نقش بالایی در موفقیت شرکت در سال های اخیر داشته، باعث شده بسیاری از دیگر نخبگان کشور در راه رسیدن به شغل مورد نظر خود، ایران خودرو را در اولویت نخست قرار دهند. این تجربه برای کارکنان ایران خودرو عادی است که جوانان و تحصیل کردگان جویای کار را مشتاق مشغول کار شدن در این گروه صنعتی ببینند.
از سوی دیگر به ازای تولید هر خودرو، سه شغل ایجاد می شود و ایجاد اشتغال به معنی کسب درآمد و ارتقای سطح زندگی شهروندان است که وقتی عمیق تر به این مقوله بنگریم، لزوم حمایت از این صنعت را در شرایط خاص بیشتر درک می کنیم.
ارزش برند ایران خودرو
دردهه 80 یک موسسه بین المللی، برند ایران خودرو را ارزش گذاری کرد که در آن زمان این ارزش برابر 400 میلیارد تومان برآورد شد. ارزش برند که بر عوامل شرح داده شده در بالا استوار است، امروز باید بسیار، بسیار بیش‌تر از این عدد باشد. چرا که هم تجهیزات پیشرفته مورد استفاده در خطوط تولید ارزش بیشتری پیدا کرده، هم فضای فیزیکی و هم خودروهای جدیدی که در این سال ها طراحی و ساخته شده است. در کنار این ها، طراحی دومین و سومین محصول برند ملی، ایران خودرو را به زنجیره و دانش فنی کامل طراحی و تولید خودرو و پلاتفرم مطابق با استانداردهای روز جهانی مجهز کرد و هر خودرو یا سیستم خودرویی جدیدی که ارایه می شود، بر ارزش و اعتبار برند ایران خودرو می افزاید.
خودروسازان از طریق افزایش مشتری و تولید، برای ماندن درصحنه رقابت جهانی، دست و پنجه نرم می کنند و درآینده ای نزدیک، نجات یافتگان این رقابت، شرکت هایی خواهند بود که یا بتوانند خود را با برند سرآمدشان معرفی یا محصولات خود را با قیمت های مناسب تر و کیفیت بهتر ارایه کنند .
ارزش برند خودرو سازان به عنوان سرمایه نامحسوس آنان محاسبه و در حساب های مالی ثبت می شود . ارزش و اعتبار برند ایران خودرو مرهون تلاش های چند سال اخیر این شرکت برای حضور در بازارهای پر رقابت جهانی است .
گروه صنعتی ایران خودرو برای این که در عرصه جهانی پا را فراتر بگذارد، باید یک برندقوی صاحب فناوری برترداشته باشد. دراین میان مدیریت این گروه صنعتی سعی کرده خودرا با برخی بازارهای بین‌المللی تطبیق داده و معتقد است برای ادامه این مسیر، باید سرعت توسعه و پیشرفت فناوری بیش تر شود.