پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۲۴۱۰ شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۹:۲۹ تعداد بازدید: ۱۶۷۴ Print View

خیز ایران خودرو برای بازگشتن به بازارهای خارجی

طبق سند توسعه خودرو قرار است در سال 1404، یک سوم خودروهای تولید داخل (یعنی یک میلیون دستگاه) صادر شود و این در شرایطی است که خودروسازان کشور در یک دهه گذشته کمتر از 500 هزار دستگاه محصول را به آن سوی مرزهای کشور فرستاده‌اند.

خیز ایران خودرو برای بازگشتن به بازارهای خارجی

برای بسیاری از خودروسازان دنیا «صادرات» یک اصل به حساب می‌آید و بخش بزرگ و قابل‌توجهی از درآمد آن ها را بازارهای صادراتی تامین می‌کند. این درحالی است که درشرایط محدودیت  های بین المللی و عضو نبودن در پیمان های منطقه ای، صادرات خودرو های ایرانی از شتاب کمی برخوردار است. طبق سند توسعه خودرو قرار است در سال 1404، یک سوم خودروهای تولید داخل (یعنی یک میلیون دستگاه) صادر شود و این در شرایطی است که خودروسازان کشور در یک دهه گذشته کمتر از 500 هزار دستگاه محصول را به آن سوی مرزهای کشور فرستاده‌اند.

در واقع نه این که خودروهای ایرانی قدم به خارج از مرزهای کشور نگذاشته باشند، اما آمار صادرات آن ها درشرایط موجود درمقایسه با رقبای منطقه ای و جهانی زیاد نیست.  

در این شرایط، کارشناسان معتقدند، خودروسازها باید علاوه‌بر حفظ بازارهای خارجی خود، به‌دنبال بازارهای جدید نیز باشند، هرچند در عین حال این کار را بسیار سخت می‌دانند.

کارشناسان بر این باورند که صادرات خودرو به میزان زیادی با شرایط سیاسی کشور مرتبط است، تا زمانی‌که هر لحظه شرایط سیاسی ایران با کشورهای بازار هدف با افت و خیز همراه باشد، نمی‌توان روی صادرات نیز حساب باز کرد.

ثبات سیاسی و ارتباط طولانی با کشورهای هدف، ارتباطی که حداقل تا یک دهه آینده‌اش قابل‌پیش‌بینی باشد لازمه داشتن یک صادرات موفق است. با این وجود گروه صنعتی ایران خودرو توانسته  خط تولید خودرو ی ملی سمند را در چهاره قاره  جهان راه اندازی کند و محصولات خود را به فراسوی مرزها بفرستد و طعم رقابت با بزرگان خودروسازی را به خصوص در بازار روسیه چشیده است.

آن‌طور که کارشناسان می‌گویند، اگر به صادرات به‌عنوان یک رویکرد بلندمدت و ماندگار نگاه نکنیم و از طرفی محصولاتی به روز و با کیفیت نداشته باشیم، نمی‌توانیم نگاهی امیدوارانه به آینده صادرات خودروهای ایرانی داشته باشیم.

بدون تردید اگر خودروسازی ایران می‌خواهد در سال 1404 یک میلیون دستگاه صادرات داشته باشد، این هدف تنها با افزایش کیفیت، قمیت مناسب و توسعه سریع‌تر محصول و صد البته حمایت‌ها و مشوق‌های دولت محقق خواهد شد، چه آن که در دنیای امروز خودروسازی، بزرگان صنعت خودروی جهان و حتی چینی‌ها از کوچک‌ترین فرصت برای نفوذ در بازارهای جهانی بهره می‌برند. گروه صنعتی ایران خودرو با تشکیل شورای عالی صادرات درصدد خیزش دوباره در بازار های خارجی است و برای حضور ماندگار در بازار های هدف، فعال سازی سایت های خارجی در دستور کار قرار گرفته است .قرار است فعال سازی این کارخانه ها، البته نه در همه موارد، انجام شود. خط تولید خودرو توسط ایران خودرو در ونزوئلا، سنگال و عراق راه اندازی شده بود و این شرکت به روسیه نیز محصولات خود را صادر می کرد که فعالیت خط تولیدهای خارجی  متوقف و در صادرات به روسیه و عراق نیز محدودیت هایی ایجاد شد. اما با تدابیر اتخاذ شده، این شرکت در برنامه صادراتی خود، صادرات سالانه 10 هزار دستگاه خودرو به روسیه و 20 هزار دستگاه به عراق را در برنامه دارد. همچنین سایت ونزوئلا قرار است به زودی فعال شود. اولین محموله نیز برای این سایت فرستاده شده اما مشکلی که در این بین وجود دارد، موضوع تحریم ها است. تحریم ها موجب شد نتوانیم حمل مستقیم به ونزوئلا داشته باشیم. همین موضوع کمی کار را با تاخیر مواجه کرده اما نمی تواند مانعی برای جلوگیری از فعالیت  گروه صنعتی ایران خودرو باشد. پیش بینی می شود تا نیمه اول بهمن ماه (اواخر ژانویه)، کشتی حامل محموله دیگری برای ونزوئلا فرستاد شودکه حدود 1700 دستگاه است.  در سایت ونزوئلا دو خط تولید وجود دارد که ایران خودرو از یک خط استفاده می کند و سایپا از خط دیگر. البته ایران خودرو می خواهد ساخت خودرو در ونزوئلا را از مرحله  CKD آغاز کند. ظرفیت تولید در این سایت، 10 هزار دستگاه در یک شیفت و 20 هزار دستگاه در دو شیفت است.سمند و پراید درسایت  ونزوئلا تولید می شود البته خودرو رانا نیز به خط تولید اضافه خواهد شد.

ایران خودرو یکی از صادر کنندگان خودرو به عراق است و در بازارهای خارجی  به خواست و نیاز مشتری توجه دارد. اکنون عراق در حال وضع قوانینی است که فقط خودرو یورو 4 به این کشور وارد شود، ایران خودرو نیز هیچ مشکلی درصادرات خودرو با استاندارد یورو 4 به عراق ندارد. 

گروه صنعتی ایران خودرو به دنبال بازار های تازه صادراتی نیز بوده و در حال مطالعه بر روی بازار آذربایجان  است تا بتواند در این بازار فعال شود. این درحالی است که حتی در سفر اخیر وزیر صنعت به آذربایجان طرف آذربایجانی پیشنهاد راه اندازی یک کارخانه مشترک تولید خودرو را داده است. در بازار روسیه تلاش های ایران خودرو درحال به ثمر نشستن بود که تحریم ها کمی این امر را به تاخیر انداخته است. برگ برنده ایران خودرو در رقابت با سایر کشورها در بازارهای هدف ایران خودرو، کیفیت مناسب، قیمت رقابتی و سهولت دست‌یابی به قطعات یدکی است. در عین حال با برنامه های تدوین شده سعی شده سرعت تحویل نیز افزایش یابد که خود باعث افزایش گردش نقدینگی نمایندگان ایران خودرو شده است.  در برنامه استراتژی ایران خودرو صدرو برندملی از جایگاه خاصی بر خوردار است. با تولید رانا و دنا و پیوستن آن ها به سبد محصولات صادراتی ایران خودرو، جهشی تازه در صنعت و اقتصاد کشور رخ خواهد داد.