ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۵۹۶ شنبه ۸ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۳ تعداد بازدید: ۱۴۱۸

ایران خودرو طلایه دار اقتصاد مقاومتی در صنعت ایران

تحقق شاخص‌های مهم و دریافت نشان‌های ملی در حوزه‌های مختلف نشان داد ایران خودرو به موازات فعالیت در داخل، کیفیت محصولات و سیستم‌های تولیدی خود را هم چنان در اوج نگاه داشته است. محدودیت‌های بین‌المللی که از سال گذشته صنعت ملی کشور را نشانه رفته، حرکت در مسیر ساخت داخل و بهره گیری از فناوری‌های روز و ایجاد تنوع در محصولات قابل ارایه به بازار جهانی را شتاب بخشیده است. در این گزارش دستاوردهای اخیر ایران خودرودرزمینه اقتصاد مقاومتی و تولید ملی و برنامه های سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی  به صورت مختصر ذکر می شود.

تولیدو عرضه محصولات جدید

افزایش نرخ ارز و دشواری تامین مواد و قطعات، شوک بزرگی وارد و تلاش‌هایی را در راه غلبه بر موانع ایجاد کرد. نتیجه این تلاش ها، افزایش مجدد تولید روزانه ایران خودرو به بیش از دو هزار دستگاه در دی ماه 91 و برنامه عبور از 2500 دستگاه در بهمن و اسفند این سال است.

رانا ،‌ دنا و تندراتوماتیک

در سال گذشته، دومین خودروی برند ملی ایران خودرو «رانا» با کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمز ای. بی. دی. و ضد قفل، شیشه بالا بر برقی جلو، آیینه‌های جانبی برقی، سیستم ضد سرقت، قفل مرکزی، ریموت کنترل و کولر به تولید انبوه رسید.

 معرفی سومین خودروی برند ملی ایران خودرو «دنا»، دیگر رویداد مهم سال 91  بود و قرار است در سال 92 تعداد پنج هزار دستگاه از این محصول تولید شود. در سال 91 تولید سمند از مرز یک میلیون دستگاه عبور کرد که با 20 درصد رشد نسبت به سال قبل از آن، بالاترین تولید سالانه سمند تا کنون به شمار می‌رود. ایران خودرو همچنین در سال تولید ملی تندر90 اتوماتیک را به بازار معرفی کرد.  

خودکفایی کامل 206

با تشدید محدودیت‌های بین‌المللی، تولید 206 مختل شد، که در نتیجه آن، مرکز توسعه محصولات جدید، ساپکو و سازندگان زنجیره تامین، 206 را به صورت کاملا داخلی سازی شده بار دیگر به خط تولید فرستادند. بسیاری از پیش نیازهای مربوط به مجموعه‌ها و سیستم‌های دقیق 206 مانند سیستم مولتی پلکس پیشتر در ایران خودرو توسعه یافته اما بومی سازی بخش‌های الکترونیک موتور کاملا جدید بود. پژو 206 با دو موتور تی. یو. 3. با 1360 و تی. یو. 5. با 1587 سی. سی. گنجایش، تولید می‌شود. برنامه خودکفایی 206 در ایران خودرو با موتور تی. یو. 5. شروع شد که بر روی 206 تیپ 5 هاچ بک و صندوق دار وی. هشت نصب می‌شود. بر اساس برنامه زمان بندی، برای امسال تولید 75 هزار دستگاه از این خودرو هدف گذاری شده است.

پرفروش ترین خودروساز

در مراسم پانزدهمین دوره معرفی شرکت‌های برتر از نظر شاخص‌های اقتصادی چون فروش، دارایی، اشتغال زایی و ارزش افزوده، گروه صنعتی ایران خودرو رتبه اول را در گروه وسایط نقلیه و قطعات خودرویی به دست آورد. در این مراسم گروه صنعتی ایران خودرو دارنده رتبه دوم از 400 شرکت برتر، رتبه سوم در ایجاد ارزش افزوده و رتبه اول اشتغال زایی نیز شناخته و معرفی شد. در این دوره از ارزیابی‌های شرکت‌های برتر ایران، ساپکو رتبه ششم صد شرکت برتر ایران را از آن خود کرد و لوح تقدیر ویژه گرفت. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی سازمان مدیریت صنعتی، گروه صنعتی ایران خودرو با 53 هزار و 806 نفر، عنوان اشتغال زاترین بنگاه اقتصادی ایران را حفظ کرد. بر اساس همین گزارش، میزان فروش این گروه صنعتی درسال گذشته، 126 هزار و 696 میلیارد ریال بوده و ضمن کسب رتبه دوم فروش در میان صد شرکت برتر، هم چنان پرفروش ترین خودروساز به شمار می‌آید.

 برترین خدمات پس از فروش

شرکت خدمات پس از فروش ایران‌خودرو (ایساکو) در سال 91 برای سومین سال متوالی در بین ارایه دهندگان خدمات پس از فروش خودرویی در کشور، مقام نخست را به دست آورد. بر پایه نتایج ارزیابی خدمات پس از فروش خودرویی توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، ایساکو در شاخص‌های کیفیت، سرعت و هزینه خدمات، با کسب 79.8 امتیاز، برترین شرکت خدمات پس از فروش خودرویی کشور شناخته شد.

صادرات

شرکت ایران خودرو در فضای محدودیت‌های بین‌المللی در سال گذشته به صادرات خود جان دوباره بخشید؛ به گونه ای که صادرات انواع خودروی سواری در سال 91 نسبت به سال قبل از آن با صادر کردن بیش از 19 هزار دستگاه خودرو، 160 درصد رشد را نشان می دهد.

ایران خودرو در شانزدهمین دوره مراسم روز ملی صادرات دربین 580 شرکت دولتی و خصوصی در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات فنی مهندسی، به عنوان صادرکننده نمونه صنعتی دربخش خودروی سواری شد.

 کیفیت

اجرای 880 پروژه برای ارتقای کیفیت محصولات

با اجرای 880 پروژه در سال تولید ملی، سطح ارتقای کیفیت تمامی محصولات ایران خودرو به رده خیلی خوب رسید. دستیابی به برنامه تولید کلیه محصولات این شرکت دررده خیلی خوب از مهمترین برنامه‌های راهبردی این شرکت در این سال بود.

راهبرد ایران خودرو در سال 92

برنامه راهبردی این گروه صنعتی در سال حماسه سیاسی و اقتصادی بر مبنای عدم استفاده از ارز نفتی، تولید صادرات محور، افزایش خودکفایی در ساخت قطعات ترسیم شده است.

درسال 92، ایران خودرو بخش زیادی از  نیاز ارزی خود را برای برنامه های تولید و طرح توسعه ای خود از ارز حاصل از صادرات و بدون اتکا به ارزنفتی تامین خواهد کرد.

امسال برنامه تولید 550 هزار خودرو بدون و ابستگی به شرکت های خارجی دردستور کار ایران خودرو قرار دارد. 

به واسطه سرمایه گذاری های بزرگ 15 سال اخیر و در صورت رفع محدودیت های این امر، ایران خودرو سالانه دو محصول جدید و یک مدل سال عرضه می کند.

شرکت ایران خودرو در بخش خدمات پس از فروش نیز برنامه های نظام مندی را برای افزایش رضایت مشتریان درنظر گرفته است. امسال برنامه‌های خدمات پس از فروش ایران خودرو طوری گسترش خواهد یافت تا رتبه سوم در رده‌بندی شاخص رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش بین رقبای داخلی و خارجی در سطح کشور کسب شود.

در سال 92 باید مراجعه خودروها به نمایندگی ها در کم‌‌تر از پنج هزار کیلومتر به صفر برسد. این عدد در سال آینده به 10 هزار کیلومتر افزایش خواهد یافت.

برنامه سهام‌داری صادرات  ایران خودرو امسال 50 هزار دستگاه و برنامه داخلی شرکت 80 هزار دستگاه است. مقصد صادرات ایران خودرو کشورهای آسیای میانه، عراق، روسیه و بلاروس و برخی از کشورهای آفریقایی و همچنین سایت‌های تولید خارجی است. با توجه به این‌که محصول رانا به سبد صادراتی محصولات ایران خودرو در سال 92 افزوده شده، انتظار می رود در این حوزه موفقیت های بیش‌تری کسب شود.