ایکوپرس

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۱۰۰۵ سه‌شنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۶ تعداد بازدید: ۲۱۳۶ Print View

گزارش اختصاصی از بیستمین نمایشگاه بین المللی خودرو و قطعات - کیف SIA'2012

رقص مواج یال بلند تمنای سمند در مسیر دانوب آبی

دولت اکراین با اختصاص تسهیلات 51درصدی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی این کشور آن‌ها را برای همکاری های مشترک با شرکت هایی مانند ایران خودرو ترغیب خواهد کرد.

رقص مواج یال بلند تمنای سمند در مسیر دانوب آبی

 

امید معرفت


اکراین سرزمین
پست و همواری است که بیش‌تر قسمت های آن را جلگه در برگرفته است. نام محلی آن به معنای پایان قلمرو و یا «کرانه» است. سرزمین خوشه های طلایی با مردمانی خوش‌رو، در شرق اروپا گسترده است. کشوری که دوسوم آن را جنگل های سرسبز پوشانده و رود بزرگ دانوب در دل آن جریان دارد.این کشور با وجود از سرگذراندن جنگ جهانی دوم و خسارات فراوان آن، به سرعت بازسازی شده و امروز کم‌تر نشانی ازغبار دوران خانمان سوز جنگ جهانی در آن دیده می شود. شهرهای اکراین همچون موزه اند و در وجب به وجب آن ها آثار تاریخی و ساختمان های قدیمی به چشم می خورند که نشان از غنای فرهنگی و معماری این کشور دارند. یکی از مهم ترین بناهای تاریخی جهان، کلیسای سنت میشل در کیف است که بزرگ ترین کلیسای ارتدوکس جهان است. شهرهای اکراین از نظر بافت معماری بسیار شبیه به شهرهای وین و لندن هستند و زیباترین میدان اروپا به تایید یونسکو در اودسا یکی از شهرهای ساحلی دریای سیاه قرار دارد.

□□□

هواپیمای ایرباس ترکیش ایر در فرودگاه بوریسپول شهر کیف به زمین نشست. فرودگاه بریسبول در۳۰ کیلومتری شهر واقع شده است. سرگئی بورش، نماینده ایران خودرو در اکراین به استقبال مان آمده است. پس از 90 دقیقه معطلی، هنگامی از سالن بیرون می زنیم که شب چتر سیاهش را بر سر شهر کشیده است. لحظاتی بعد سه دستگاه خودروی آئودی، هیوندای و البته سمند به سمت شهر راهی می شوند. مسیرفرودگاه تا شهراگر چه طولانی اما سرسبز و زیباست. در خبرها بود که اکراین امسال پنج میلیارد دلار برای برگزاری مسابقات فوتبال جام ملت‌های اروپا «یورو 2012» هزینه کرده که حدود دو میلیارد دلار از آن را صرف راه‌سازی کرده است. راه ها و خیابان هایی که کلکسیونی از خودروهای دنیاست! از سمند، کمری و رولزرویس گرفته تا آستون مارتین، آئودی ، بنز، ب ام و، بنتلی وجگوار. همه این‌ها در حال جولان در خیابان های کیف هستند. خیابان اصلی این شهر«خرشاتیک» نام دارد؛ با انواع و اقسام برندهای مشهور لباس دنیا و البته قیمت های نجومی! این را روزهای بعد که به این محله سرک کشیدیم فهمیدیم. قرار است فردا بیستمین نمایشگاه بین المللی خودروی کیف افتتاح شود.

□□□

دومین کشور بزرگ اروپا 

اکراین، بزرگ ترین کشور اروپا پس از روسیه است. پایتخت این کشورکیف و زبان رسمی مردم، روسی و اکراینی است.

سرزمین 603هزار و700کیلومتر مربعی اکراین پس از روسیه دومین کشور بزرگ اروپا و چهل و سومین کشور جهان به لحاظ وسعت به حساب می آید که در قرون وسطی با عنوان کیفسکی روس، هسته مرکزی اسلاوهای شرقی محسوب می شد. اکراین پس از انقلاب اکتبر سال ۱۹۱۷ در روسیه یکی از جماهیر سوسیالیستی شد تا این که در سال 1991 پس از فروپاشی شوروی به استقلال رسید. شایان ذکر است اکراین حتی در زمانی که جزو شوروی به شمار می رفت واجد حق رای در سازمان ملل متحد بود و از ۲۴ اکتبر ۱۹۴۵عضو این سازمان محسوب می شود. این کشور یکی از ارکان چهارگانه اصلی تشکیل دهنده شوروی بود که در تاسیس و انحلال این امپراتوری سهم بسزایی داشت. اکراین کشوری پرجاذبه در اروپای شرقی است که گردشگران زیادی را به سوی خود می‌کشاند و مجموعه‌ای از آثار تاریخی باستانی را دربرگرفته است و از نظر تعداد گردشگران جایگاه هشتم جهان را دارد. عجایب هفتگانه اکراین از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این کشورند که از هفت بنای تاریخی و فرهنگی تشکیل شده است و شهرهای مهم توریستی آن شبه جزیره کریمه، کیف و خارکف هستند. 

□□□

روزگاری زندگی  اکراینی ها را ملغمه هایی از بدبینی، مانیفست، ستاره های سرخ شده، رفیق بازی!، سبیل پر پشت، آپارتمان های به اصطلاح خروشچفی، فقدان معنویت، عیش و مستی، سینمای داوژنکو، کتاب های گوگول، دریاچه قوی چایکوفسکی، اپرا، مجسمه های غول پیکر، اولگ بلوخین، دیناموکیف، سرگتی بوبکا، ادوکلن شب های مسکو، رادیوی تک موج، کوکتل مولوتف، رولت روسی و کلاشینکف شکل می دادند و حالا پس از فروپاشی، خیلی چیزها دگرگون شده است. حالا زندگی آن ها را طبیعت دست نخورده، چشمه های معدنی طبیعی، کلیسای سنت سوفیا، آب و هوای مدیترانه ای نیمه گرمسیری، برکه های روشن، بانوی آهنین صلح، کافه، شوچنکو، همینگوی، رمان های آندره کرکوف، قهوه، شاختار دونتسک، شال های نارنجی، تضادهای اجتماعی، فست فود، سیگار، عشق، یورو 2012، هواپیمای آنتونوف و دست آخر پدیده مدرن وغبطه انگیز خودروهای لوکس... پر کرده است. می گویند رنگ آبی پرچم این کشور نشانه آب وآبادانی و رنگ زرد نشانه مزارع گندم و برکت زمین است.

□□□

در شهر

درشمال دریای سیاه و در وسط دشت یک‌دست سبزی، رود دانوب مواج و پر پیچ و تاب تا دل سرزمین آب وآتش، راه می کشد و با رسیدن به کیف به «دنیپر» تغییر نام می دهد. رود دنیپراین شهر را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم می کند. کیف نه تنها پایتخت اکراین است بلکه بسیاری از جاذبه های تاریخی و فرهنگی این کشور را به تنهایی در خود جای داده است. کلیساهای بازمانده از قرن یازدهم میلادی، قصرهای پادشاهان قرن نوزدهم و... جمعیت این شهر ۵/۲ میلیون نفر است و هر ساله حدود سه میلیون نفر گردشگر به این شهر می‌روند. شهر 1530 ساله کیف به دلیل سرسبزی و داشتن بناهای تاریخی زیاد به  شهری در باغ  و شهر موزه ها معروف شده است. پایتخت اکراین به جز دیدنی‌هایی که داراست، شهری است دانشگاهی که هر ساله دانشجویان زیادی از سراسر جهان به خاطر کمی هزینه به آن جا می‌روند.

متروی 52 ساله شهر کیف بیش از 30 ایستگاه دارد. در ایستگاه های مترو باجه های فروش کارت های مترو برای یک ماه به مبلغ 27 گریونا و بلیت مترو و اتوبوس 33 گریونا هست.

آخر هفته اکراینی ها هم حال و هوای خاص خود را دارد. برگزاری کنسرت زنده در خیابان اصلی شهر و برپایی مسابقات دوچرخه سواری و دوی صحرانوردی با شرکت گسترده خانواده هایی که تی شرت های خوش رنگی به تن کرده اند، از جمله برنامه های جذاب هفتگی است. روز تعطیل، خیابان های اصلی  و به ویژه « خرشاتیک» یک واریته زنده است. چند بازیگر با لباس های آغشته به رنگ نقره ای یا طلایی نقش مجسمه را بازی می کنند و سرخ پوستان سازهای بادی را به صدا در می آورند، مرد قفقازی با هیبت مردانه ای سرگرم ساز زهی اش است و گروه های هندی نیز طبق معمول هنری جز رقص و آواز برای عرضه ندارد! ساختمان ها در خیابان خرشاتیک رنگ و بوی تاریخی دارند و از قرن هجدهم به یادگار مانده اند.

□□□

تولید

سرگئی بورش می گوید: تنها درصد کمی ازمردم اکراین صاحب خودرو هستند! بعد دگمه ای را فشار می دهد و تمام شیشه های دودی خودرو بالا می رود. سپس وقتی در زاویه نگاه سعدیان که کت و شلوار مرتبی را بر تن کرده و بغل دست او نشسته است، قرار می گیرد: نگاهش را به امتداد خیابان مقابل هتل می پاشد، جایی که با یک دور دو فرمان می تواند از تنگنای حضور در آن جا رهایی یابد. معاون صادرات ایران خودرو از هزینه های  تولید در اکراین می پرسد و مرد خارکفی در حالی که وارد خیابان اصلی می شود، توضیح می دهد که « هزینه های تولید در اکراین مانند دست‌مزد نیروی کار و هزینه انرژی، کم‌تر از سایر کشورهای اروپای مرکزی مانند اسلواکی است.» بنانج، رییس اداره روابط بین الملل ایران خودرودر صندلی عقب نشسته و به دقت این گفت و گو را ارزیابی می کند. حسن این‌جا لازم می بیند اضافه کند که « اسلواکی قطب تولید خودرو در منطقه است» و سعدیان سرش را به سمت او می چرخاند و می گوید: «به دلیل همین کاهش هزینه های تولید است که اکراین برای خودروسازان دنیا جذاب شده است.»

حالا سرگئی پشت چراغ قرمز توقف کرده و زمان مناسبی است تا از سه خودروساز بزرگ  اکراینی بگوید: «آن ها همه مونتاژ کارند. زاپوریزیا(ZAZ)، لاتکس (LuAz)و یوروکار(Eurocar). آن ها در مجموع بیش از 90 درصد از تولیدات خودروی اکراین را در دست دارند. زاپوریزا، اپل، شورولت، لادا، مرسدس و دوو را مونتاژ می کند. لاتس، دومین کارخانه بزرگ مونتاژ ماست که لاداس، هیوندای و کیا را مونتاژ می کند. یوروکار هم خودروهای فولکس واگن، اشکودا و فیات را مونتاژ می کند.»

تولید خودرو در این کشوربا 9/25 درصد افزایش در سال 2011 به 104 هزار و 654 دستگاه رسید که از این میان 97 هزار و585 دستگاه خودروی سواری و هفت هزار و 69 دستگاه تجاری بود.

وقتی آئودی آ هشت سرگئی روی پل رودخانه دنیپر می خزد، او می گوید:« اکراینی های ثروتمند به استفاده از خودروهای بسیارگران قیمت خارجی شهرت دارند در حالی که بیش‌تر مردم مایلند از مدل های مناسب با قیمت کم‌تر استفاده کنند.» بنانج می پرسد: «لادا هنوزهم بالاترین سهم فروش خودرو را در اکراین دارد؟» و سرگئی در حالی که در آیینه دنبال خودروی سمندی است که دیگر اعضای گروه را به خود می آورد، سرش را به علام تایید تکان می دهد....

□□□

نمایشگاه بیستم

از روی رودخانه دنیپر و جمع ماهی‌گیرانی که مشغول ماهی گیری بودند عبور می کنیم و در امتداد نگاه مجسمه فولادی و عظیم بانوی صلح، پشت کلیسای معروف کریستیانا وارد محوطه نمایشگاه های دائمی کیف می شویم.

بیستمین نمایشگاه بین المللی خودرو و قطعات یدکی اکراین از امروز (چهارشنبه چهارم خرداد 91) با حضور 400 شرکت از 17کشور برپا شده و در این میان ایران خودرو برای ششمین بار در این نمایشگاه حاضر شده است. «هدف اصلی از این حضور تلاش برای ارتقای برند ایران خودرو در اکراین و تاکید بر تداوم حضور محصولات این شرکت در بازار خودروی این کشور است.» این را بنانج می گوید. دقایقی بعد  

اکبر قاسمی، سفیر ایران در اکراین و ویکتور گورنیک، معاون مدیرکل توسعه صنعتی وزارت توسعه اقتصادی و بازرگانی اکراین در روز افتتاحیه به سمت غرفه ایران خودرو گام بر می دارند و آن گاه که مقابل روبان صورتی متوقف می شوند، یک نفربا سینی و قیچی از آن ها استقبال می کند. پس از مراسم قیچی! قاسمی می گوید:« ایران خودرو در بازار اکراین با هوشیاری و استفاده به موقع از فرصت، جای پای خوبی را برای صنعتگران ایرانی باز کرده است. خودروهایی که با اقلیم این کشور سازگار باشند و پاسخ‌گویی به نیازهای طیف عمده 75 درصدی خریداران طبقه متوسط را هدف بگیرند از اقبال بیش‌تری در بازار بهره خواهند برد و سمند از آن جمله است.» پس از آن که سفیر ایران در اکراین اظهار امیدواری کرد که در آینده زمینه های گسترش همکاری های مشترک ایران خودرو  و سرمایه گذاران اکراینی فراهم شود. 

ویکتور گورنیک، معاون مدیرکل توسعه صنعتی وزارت توسعه اقتصادی و بازرگانی اکراین دیگر مقام رسمی بازدید کننده از غرفه ایران خودرو بود که به سخنرانی پرداخت. او در میان صحبت هایش اذعان کرد که ایران خودرو در حد و اندازه یک خودرو ساز معتبر، یک رقیب جدی برای شرکت های خودروساز چینی شرکت کننده در این نمایشگاه به شمار می رود. گورنیک گفت:« کیفیت مطلوب محصولات ایران خودرو  نشان می دهد که این شرکت با اعتماد به نفس آینده درخشانی دارد و این همان چیزی است که هر بیننده ای می تواند از غرفه ایران خودرو برداشت کند به عبارتی دیگر یک خودروساز امروزی به شمار می رود.» گورنیک می گفت، اکراین از هرگونه تلاشی برای حضور خودروسازان ایرانی به خصوص ایران خودرو در بازار این کشور حمایت خواهد کرد و دولت اکراین با اختصاص تسهیلات 51درصدی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی این کشور آن‌ها را برای همکاری های مشترک با شرکت هایی مانند ایران خودرو ترغیب خواهد کرد.

□□□

بازار رو به توسعه

بازار گفت و گوی رسانه ها به ویژه خبرنگاران تلویزیونی با مدیران خودروساز گرم است. تلویزیون خارکف و شبکه پرس تی وی از جمله رسانه هایی هستند که سراغ عبدالعظیم سعدیان، معاون صادرات ایران خودرو می آیند. سعدیان در این مصاحبه ها از برنامه صادرات 3500 دستگاهی خودروی سمند به اکراین در سال 2012  خبر می دهد.  او به خبرنگار پرس تی وی می گوید:« خودروی جدید رانا در این نمایشگاه درخشش بسیار خوبی دارد و  نشان می دهد که مردم اکراین این خودرو را به دلیل کیفیت مطلوب و ایمنی مناسب می پسندند و همه این ها نوید بخش آینده ای خوب برای ایران خودرو در بازار اکراین به حساب می آید.» به نظر وی با توجه به درخشش رانا در نمایشگاه بین المللی خودرو کیف انتظار می رود این خودرو با اقبال چشم گیر مردم این کشور و سایر کشورهای منطقه روبه رو شود. وی به خبرنگار تلویزیون خارکف نیز می گوید:« 25نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش محصولات ایران خودرو در اکراین دایر شده است تا سرویس های مناسب به دارندگان سمند ارائه کنند.» سعدیان می گوید:«تاکنون دو هزار سمند در بلاروس نیز تحویل مشتریان داده شده است که بیش از هر چیز نشانه مزیت های رقابتی سمند در تطبیق با شرایط اقلیمی کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق است.»

□□□

رویارویی با چینی ها

هماوردی خودروسازان ایرانی و چینی برای کسب سهم بیش‌تری از بازار خودروی اکراین مهم ترین موضوع بحث صاحب نظران و کارشناسان بازدیدکننده ازنمایشگاه ین المللی کیف بود. در حالی که غرفه خودروسازان ایرانی روبه روی خودروسازان چینی قرار داشت، توجه بیش‌تر بازدیدکنندگان به سمند و رانا قابل تامل بود. حسین عسگری، مسوول نمایشگاه های ایران خودرو سرمیزناهاراز سعدیان می پرسد که به نظر وی چرا اکراینی ها محصولات ما را به محصولات متنوع چینی ترجیح می دهند؟ سعدیان می گوید:چینی ها چهار آبشن الترونیک روی خودروی خودشان نصب می کنند و دو سال بعد لوازمی که مورد نیاز است، تامین نمی کنند یا اگر تامین می کنند بسیار گران و غیر قابل دسترس است. در حالی که این‌جا برای مردم اکراین خودرو کالایی سرمایه ای است و زود مصرف نیست. مردم اکراین خودرو را سال ها نگه می دارند و با آن زندگی می کنند. بعد نتیجه می گیرد که درست به همین دلیل نیاز به شبکه گسترده و آموزش دیده ای وجود دارد  و چینی ها فاقد این توانایی هستند. 

ایران خودرو در این نمایشگاه پنج دستگاه از محصولاتش را به نمایش گذاشته بود. سمند  اس ای، سورن ای ال ایکس، سمند ال ایکس، خودروی جدید رانا  و سمند ال ایکس سی ان جی، در مساحت 400 متر مربعی غرفه، با طراحی و چیدمانی جذاب مقابل دیدگان مردم قرار داده شده بود .

درسالن خودروسازان علاوه بر ایران خودرو، هیوندای، بی وای دی، شورلت، رنو، ام جی ، سانگ یانگ، اپل، کیا، زاز، چری، لادا، سایپا، گریت وال، لیفان، گاز، واز و  جیلی با خودروهایی که برای فروش گسترده در بازار اکراین هدف گذاری شده اند، در این نمایشگاه حضور دارند.

□□□

آغاز یک زندگی جدید

خودروی ایرانی سمند مورد علاقه مردم اکراین است و آنان سمند را به لحاظ ویژگی های بی شمارش شروع یک زندگی جدید می دانند.

سرگئی بورش، نماینده 38 ساله و پر انرژی ایران خودرو در اکراین درغرفه، روبه روی سعدیان نشسته است و هردو گرم صحبت هستند. او می گوید:« مزیت های رقابتی پر شمار سمند و رانا  از جمله انطباق با آب و هوا و جاده های اکراین، قیمت و کیفیت استاندارد آن از این خودرو یک محصول پرطرفدار ساخته است.» او حضور موفق در بازار اکراین را مستلزم تنوع در محصولات می داند و تاکید می کند:« در صورت تولید محصولات متنوع و تامین نیازهای اعلام شده از سوی نمایندگی، بخش زیادی از بازار خودروی اکراین به محصولات ایران خودرو اختصاص خواهد یافت.» سعدیان اظهار امیدواری می کند که با افزایش واردات سمند، تعداد مراکز خدمات پس از فروش به سرعت توسعه یابد. سرگئی نیز که تاکنون شش بار در نمایشگاه کیف و بیش از 45 بار با سمند در نمایشگاه های استانی اکراین شرکت کرده است، حضور در نمایشگاه امسال را نوعی قدرت نمایی در برابر رقبای دیگرمی داند.

نماینده ایران خودرو دراکراین محصول جدید رانا را که در بیستمین نمایشگاه بین المللی خودروی کیف به نمایش گذاشته شده محصولی کیفی می خواند و وعده می دهد که ایران خودرو سهم زیادی از بازار آینده خودرو در اکراین را از آن خود خواهد کرد.

□□□

گشتی در نمایشگاه

* به طور کلی، 400 شرکت از 17 کشور از جمله انگلیس، ایران، چین، کره، لهستان، روسیه، امریکا، ترکیه و فرانسه در مساحت 15هزار متر مربعی دردو سالن محصولات شان را به نمایش گذاشته بودند.

* برندهای ایران خودرو، رنو، اپل، شورولت، هیوندای، MG، کیا، سانگ یانگ، گریت وال، جیلی، بی وای دی، چری، نیوا، لیفان، سایپا، سمند، لادا، واز، زاز و گاز تقریبا تمام فضای سالن دو را اشغال کرده بودند.

* در سالن دیگرقطعه سازان قطعات یدکی، لوازم جانبی خودرو، تجهیزات، لاستیک، لوازم الکترونیکی، روغن، مواد شیمیایی خودکار و فناوری های سرویس موتور را برای کارشناسان بازار و صاحبان خودرو ارائه کرده بودند.
* روزهای اول و دوم مختص مطبوعات و بازرگانان بازدید کننده بود.
* روزهای سوم، چهارم و پنجم به مردم اختصاص داشت و با توجه به دو روز تعطیلی شنبه و یک شنبه تعداد بازیدکنندگان به شکل قابل توجهی افزایش یافت.

* هیوندای، رنو و شرکت های چینی با تنوع بیش‌تری از محصولات شان در این نمایشگاه حضور داشتند.

*براساس نتایج یک نظرسنجی از دیدن کنندگان نمایشگاه، درآمد 47 درصد از آنان به طور متوسط  400هزار تا یک میلیون تومان،3/18 درصد 200 تا 400 هزار تومان، 8/17 درصد یک تا دو میلیون تومان،5/9 درصد بیش از دو میلیون تومان و4/7درصد کم‌تر از 200 هزار تومان بود.
برهمین اساس 8/72درصد از دیدارکنندگان برای چندمین بار و 2/27 درصد از پاسخ دهندگان برای اولین بار از نمایشگاه دیدن کرده بودند.

□□□

روز آخر

راس ساعت شش عصر همه چیز به سرعت اتفاق می افتد و پس از یک مراسم مختصر و معرفی «ترین» های نمایشگاه و اهدای لوح های تقدیر، غرفه ها به طرفه العینی بدون آیین خاصی، حتی بوق زدن! بر چیده می شوند. معلوم می شود بر اساس نتایج رای گیری از روزنامه نگاران، بهترین خودروی نمایشگاه ،خودروی جدید کیا«نیو سید» است که تندیس بلورین اتوژورنالیست ها را دریافت می کند. در مسیر بازگشت به تهران بحث بازار خودروی اکراین که جزو 10بازار بزرگ خودروی کشورهای اروپایی است، گل می کند... هواپیما در ارتفاع زیاد و بالاتر از سایه روشن ابرهای پنبه ای متراکم به سمت استانبول راه می کشد و شهرکیف هر لحظه کوچک و کوچک تر می شود...

□□□

در حاشیه ...

* نسبت مالکیت خودرو - در اکراین به ازای هر هزار نفر کم‌تر از 150 دستگاه خودرو وجود دارد.

* استاندارد - هم اکنون استاندارد خودروهای وارداتی در اکراین یورو 3 است و در سال آینده به یورو5 ارتقا خواهد یافت.

* قیمت بنزین - قیمت هر لیتر بنزین در اکراین 11 گریونا بود که به پول ایران 2200 تومان است.

* سمند محبوب - 70درصد فروش محصولات ایران خودرو در اکراین مربوط به سمند اس ای است.

* بلیت - بلیت نمایشگاه به پول ایران هفت هزارتومان بود.

* نمایش جنبی -  از جمله برنامه های جنبی نمایشگاه ، نمایش موتوسیکلت های پر قدرت در پیست محوطه نمایشگاه بود که مورد توجه مردم قرار گرفت.

* کاتیج – بیش‌تر مردم در آپارتمان های بلند مرتبه زندگی می کنند و خانه های شخصی زیبا با عنوان کاتیج در بیرون شهر ساخته شده اند. این خانه ها چوبی با سقف های سفالی هستند.

* زبان ملی – زبان مردم اروپا سه شاخه است. گروه زبان های لاتین، ژرمن و اسلاو. زبان مردم اکراین از گروه زبان های اسلاو است و شباهت زیادی به زبان روسی دارد.

* تقسیمات کشور - از لحاظ تقسیمات کشوری اکراین از یک جمهوری خود مختار کریمه و ۲۴ استان تشکیل شده است.

* کشاورزی - اکراین که خاک سیاه یاچرنوزیوم بخش وسیعی از خاک آن را پوشانده است یکی از غنی ترین اراضی کشاورزی شوروی سابق و منطقه را داراست و انواع گندم، چغندر قند، سیب زمینی، گل آفتاب‌گردان، پنبه،تنباکو، سویا، علوفه، کائوچو، سقز و انواع میوه و سبزی در آن کشت می شود هم چنین سالانه در حدود ۹/۸ میلیون متر مکعب چوب از جنگل های آن به دست می آید.

* سیلوی اروپا - اکراین سابق بر این به دلیل تولید انبوه غلات به سیلوی اروپا معروف بود. امروزه نیز سالانه حدود ۴۰ میلیون تن غلات در اکراین برداشت می شود.

* منابع طبیعی - ذخایرغنی زغال سنگ درحوزه دونتسبک، ذخایر مهم سنگ آهن در منطقه هورلیکا و همچنین سنگ منگنز، گرانیت، گچ، نمک، پتاسیم، کائولن، فسفر و سنگ مرمر از جمله ذخائر معدنی اکراین است.

* انرژی - حدود ۴۵ درصد از برق مصرفی اکراین از پنج نیروگاه هسته ای این کشور تامین می شود و مابقی برق مصرفی و مورد نیاز از طریق ۳۲نیروگاه حرارتی و برق آبی این کشور تامین می شود.

* حمل و نقل - این کشور ۲۳هزار کیلومتر خط آهن، ۱۶۷هزار و۸۰۰ کیلومتر راه شامل ۹۷۰۰ کیلومتر اتوبان و دو میلیون و 300هزار دستگاه خودروی سواری دارد.

* واحد پول - واحد پول اکراین کوپک و ۱۰۰ کوپک یک گریونا است و هر گریونا 200 تومان است.

*سینمای داوژنکو - «آرسنال» به معنای زرادخانه یا اسلحه‌خانه است و یکی از هوشمندانه‌ترین صحنه‌های تاریخ سینما در استفاده‌ کاربردی از دوربین سینما به عنوان رسانه‌ای با نفوذ در صحنه‌ای ازفیلم «آرسنال» (نخستین فیلم مهم سینمای اکراین) اثرالکساندر داوژنکو است که کارگری درشرف مرگ، نامه‌ای را به پرستارش دیکته می‌کند ودر انتهای نامه که می‌خواهد نشانی گیرنده را بگوید، می‌میرد و پرستار که ناتوان از فرستادن نامه به مقصد است آن را مستقیم روبه دوربین می‌خواند.

* میزبانی جام ملت های اروپا - جام ملت‌های اروپا سال ۲۰۱۲ در اکراین و لهستان برگزار می‌شود. پایتخت دوکشور ۸۰۰ کیلومتر با هم فاصله دارند.