پایگاه اطلاع‌رسانی گروه صنعتی ایران خودرو

ایکوپرس

شناسه خبر: ۱۲۷۰۴ دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹ تعداد بازدید: ۲۰۶۸ Print View

مهر تایید سهام داران بر راهبرد های سود آوری ایران خودرو

ایران خودرو در سال 93 از بحران های سخت ناشی از تشدید تحریم هاگذر کرد و تولید 601 هزار و 393 دستگاه خودرو را رقم زد. به تایید آمارهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، نه تنها افزایش تولید با ارتقای کیفیت و بهره وری همراه بوده، بلکه بهبود خدمات پس از فروش رضایت مندی مشتریان را در پی آورده است.

مهر تایید سهام داران بر راهبرد های سود آوری ایران خودرو

درمجمع عمومی سالانه ایران خودرو که در اواخر تیر ماه برگزارشد، سهام داران ایران خودرو مهر تاییدی بر برنامه های راهبردی مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو درسود آوری، تولید، توسعه محصول، ارتقای کیفی و افزایش رضایت مندی مشتریان زدند .

مهندس هاشم یکه زارع مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو درمجمع عمومی سالانه این شرکت گزارشی از عملکرد سال 93 هیات مدیره ارایه کرد که مورد استقبال سهام داران قرارگرفت.

تولید بیش از 601 هزاردستگاه

گروه صنعتی ایران خودرو با تولید 601 هزار و 393 دستگاه خودرو در سال 93 رشد 65 درصدی تولید را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرد. این درحالی است که در شهریور ماه 92 ایران خودرو مقام دوم بازار را در اختیار داشت که با افزایش سهم خود به 50 درصد در نیمه دوم همان سال، جایگاه نخست بازار را کسب کرد و در انتهای سال 93 این سهم به 54 درصد رسید. همچنین بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته سهم این گروه از بازار داخلی تا سال 1404 به 60 درصد افزایش می یابد.

سود 602 میلیارد تومانی در سال 93

گروه صنعتی ایران خودرو با عملکرد مناسب در حوزه های مختلف از جمله تولید، فروش، هزینه های مالی و زنجیره تامین موفق به ثبت سود 602 میلیارد تومانی در سال 93 شد و دراین سال بیش از 50 تومان سود هر سهم کسب شد. این درحالی است که  برای اولین باری طی سال های اخیر به سهام داران سود پرداخت می شود.

افزایش 98درصدی فروش

گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودروساز خاورمیانه به منظور پاسخ گویی به نیاز مشتریان و تنظیم بازار برنامه های متنوع فروش را اجرا کرده است که نتیجه آن فروش ایران خودرو در سال 93  ،16  هزار و  700 میلیارد تومان اعلام شد که نسبت به فروش سال قبل از آن 98 درصد رشد داشته  است.  تولید ایران خودرو امروز تا 90 درصد بر اساس سفارش فروش انجام می شود که این تغییر رویه سودآوری را افزایش داد و این شرکت تنوع رنگ های تولیدی را نیز از 4 به 12 رنگ افزایش داد.

اجرای 613 پروژه بهبود کیفیت

رشد تولید هم پای کیفیت از مهم ترین برنامه های مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو است که بر این اساس 613 پروژه بهبود کیفیت در سال 93 در ایران خودرو  تعریف شد که  بر اساس آن چه در اسفند سال گذشته ابلاغ شده تا اسفند امسال کیفیت تولیدات باید به مرتبه ای برسد که تا محصولات تولیدی تا کارکرد10 هزار کیلومتر به مراکز خدمات پس از فروش مراجعه ای نداشته باشند. رتبه کیفی محصولات ایران خودرو بر اساس آدیت ترکیبی شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران، در سطح خیلی خوب قرار دارد که سه محصول رتبه A و چهار محصول رتبه ‌A+ دارد. البته راه کیفیت ازمنظر مدیران ارشد گروه صنعتی ایران خودرو راهی بی پایان است.

 راهبرد سود آوری

با وجود این که در نیمه دوم سال 92 تولید نسبت به نیمه اول دو برابر و 240 هزار دستگاه خودرو تولید شد و در شش ماهه دوم 92 ایران خودرو به سود دهی رسید اما به خاطر زیان شش ماهه اول، شرکت در پایان سال زیان ده اعلام شد، اما بسیار خرسندیم که امسال ایران خودرو به سوددهی رسیده است. فروش 1370 میلیارد تومان از دارایی ها از جمله ایران خودرو سمنان و آذربایجان از دیگر موارد عملکرد مالی ایران خودرو در سال های 92 و 93 است و سرمایه شرکت از 960 میلیارد به 1530 میلیارد تومان افزایش یافته که تا 1200 میلیارد آن انجام شده و 330 میلیارد تومان باقی مانده در دستور کار است. همچنین با برنامه ریزی های صورت گرفته نزدیک به هزار میلیارد تومان از تسهیلات بانکی تسویه شد.

عرضه محصولات جدید و توسعه صادرات

به منظور توسعه و تنوع محصولات و بهره گیری از فن آوری های مدرن در تامین نیاز مشتریان، پروژه های مختلفی در شرکت ایران خودرو تدوین شده و در حال اجراست. برخی از این پروژه ها در سال جاری و سایر موارد در سال های آینده به بهره برداری می رسد.

این گروه صنعتی هم سو با اهداف سند چشم انداز 1404 برنامه ارتقای محصولات جاری و توسعه محصولات جدید را در دستور کار دارد. در این راستا محصولات پروژه های ایکس 409 و ایکس 411 در کلاس ابعادیD در سال جاری و محصول پروژه ایکس 502 در نیمه اول سال 95 عرضه خواهند شد.

یک پلاتفرم جدید مختص ایران خودرو و پلاتفرمی مشترک با همکار خارجی برای مدل ها و کلاس های متنوع خودرو  در این شرکت تعریف شده است.  تولید مدل «اس.یو.وی» هایما در ایران خودرو خراسان آغاز شده و در مدل های دستی و اتوماتیک به بازار عرضه می شود.

از دیگر سو با رنو برای تولید کپچر، کلیو4 ، فیس لیفت تندر و محصول جدید «آ- آانتری» به توافق رسیده است و با پژو هم  برای مدل های جدید مذاکره کرده و با سوزوکی نیز تولید چند مدل را در برنامه  دارد.

توسعه قوای محرکه

با توجه به لزوم بهره گیری از تنوع سوختی کشور  و تکمیل سبد محصولات شرکت و همچنین نیاز به کاهش مصرف سوخت در محصولات تولیدی و پوشش نیاز بازار به خودروهای با قدرت و گشتاور بالاتر از خودروهای موجود، پروژه توسعه قوای محرکه تعریف شده است.

ایران خودرو  برای توسعه قوای محرکه محصولات خود دو خانواده موتور شامل یک خانواده یک و 1.2 لیتری و یک خانواده 1.4 و 1.6 لیتری  را در برنامه دارد.  همچنین موتور دیزل سواری ایران خودرو بر اساس مجوز سازمان محیط زیست به تولید می رسد و سورن با موتور توربوشارژ «ای.اف.7» با 150 اسب بخار توان نیز تا 20 روز دیگر پیش فروش خواهد شد.

از دیگر سو مرکز تحقیقات گیربکس در شرکت چرخشگر  ایجاد شده که این مرکز بر روی گیربکس های «دابل کلاچ و ای.تی» کار می کند.

رشد 85 درصدی فروش در ساپکو

شرکت ساپکو رشد 58 درصدی فروش درسال 93 نسبت به سال 92 را تجربه کرده است و سازندگانی که نیمه تعطیل یا تعطیل شده بودند مجددا فعال شدند وعلاوه بر بازگشت مجدد 20هزار نفر نیروی انسانی بی کار شده در این بخش، سازندگان در پی سرمایه گذاری و افزایش تولید نیز برآمدند.

همچنین با مدیریت بر نظام تامین قطعات و انضباط مالی در شبکه تامین، گروه صنعتی ایران خودرو موفق شد تولید روزانه را به 2500 دستگاه در اسفند 93 برساند.

افزایش رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش

شبکه خدمات پس از فروش دارای نقش حیاتی در رنجیره خودرو ساز است و با تعامل و هماهنگی اندام های این زنجیره رضایت مشتریان تامین می شود و راز ماندگاری در صحنه رقابتی از مسیر جلب رضایت مشتریان می گذرد. شرکت ایران خودرو به عنوان بزرگ ترین خودرو ساز خاورمیانه برنامه های متنوعی را برای جلب رضایت مشتریان و ارایه خدمات درسطح استاندارد های روز تدارک دیده است که از نظر می گذرد:

رشد 89 درصدی فروش از موارد عملکرد شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو در سال گذشته بود و افزایش سهم ایساکو دربازار قطعات یدکی از برنامه های ایران خودرو است.  همچنین طرح تحول گارانتی به خصوص در مورد قوای محرکه از دیگر اقدامات ایران خودرو است. در طرح تحول محاسبه فرمول اجرت در شبکه نمایندگی ها تدوین و طرح مشوق نمایندگان برای افزایش ارایه خدمات به مشتریان تدوین و اجرا شده است.

ازدیگر سو، طرح پشتیبان ویژه محصول دنا به اجرا در آمد و به غیر از تمامی سرویس های لازم، هر یک از خریداران خودروی دنا در تمام ساعات شبانه روز به کارشناس پشتیبان دسترسی دارند.

همچنین شاخص رضایت مشتریان ایران خودرودر سال 92 ،‌77 و امروز 78 درصد است که این شاخص در سال 94 به 85 درصد افزایش می یابد.

افزایش بهره وری با حفظ منابع انسانی

تعداد خودروی تولیدی به ازای هر نفر از 14 به حدود 24 دستگاه افزایش یافته و عدد مطلوب بالاتر است که برنامه ریزی برای تحقق آن صورت گرفته است.

کسب رکورد های تازه

با تداوم برنامه های تحول گرای مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو مبتنی بر افزایش توان ساخت داخل قطعات و مجموعه های خودرو ، توسعه برند ملی ایران خودرو در بازارهای بین المللی موجب شده که نام ایران خودرو بر تارک صنعت و اقتصاد کشور بدرخشد . این شرکت در شرایط تحریم اقتصادی، برنامه های متنوع و مدونی را در زمینه کاهش هزینه ها، افزایش بهروری، عرضه محصولات  جدید،‌ رشد تولید و سود آوری را به اجرا درآورد.

کلام آخر

مدیریت اصولی و نوین، تحقق برنامه ها، انتصاب مدیران شایسته و با تجربه، داشتن برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت براساس نیاز مشتریان و اقتصاد رقابتی از علل اصلی کسب دستاورهای فوق است. دستاوردهایی که هرکدام به تنهایی می تواند هر شرکتی را در زمره شرکت های موفق قرار دهد.